Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3353708
Het is weer tijd om een nieuwe groentemix te maken, maar ik zit een beetje met het feit dat onze Rox een kleine 2 weken gedekt is, en dus hopelijk drachtig is

Nu las ik in het topic "Zelf samenstellen voor een drachtige teef" dat je de eerste weken geen voedingsmiddelen die uiterst rijk zijn aan beta-caroteen mag geven.
Nu zal ik wel heel blond zijn, maar ik heb geen idee waar beta-caroteen inzit :-[

Gok wortels ? En dat is balen, want dat gaat altijd standaard in onze groentemix om het wat zoeter te maken

Nu heb ik de volgende ingrediënten gekocht voor onze nieuwe groentemix, zou iemand mij kunnen helpen of hier groente bijzit wat dus niet mag ?

Zoete aardappel (doe ik rauw door de groentemix)
Broccoli
Courgette
Sperciebonen
Bleekselderij
Witlof
Konkommer
Bospeen
Flespompoen
Rode (gekookte) bieten
Tauge
Alfalfa
Tuinkers
Zeekraal
Gember
Knoflook
Elstar appels
#3353717
Er staat mij bij, maar kan het zo niet staven, dat groente en fruit niet samen gegeven "mogen" worden ivm het risico op gisten. Die appels zou ik er dus persoonlijk uitlaten maar misschien is er iemand die hierover met meer zekerheid iets kan zeggen?

Verder zou ik de zoete aardappel ook koken, niet rauw geven maar dat is meer een gevoel.

Niet teveel knoflook ;-) een beetje is goed, teveel absoluut niet.

Suzanne
#3353721
Bospeen is ook wortel en bevat ook beta caroteen
Maar weet je zeker dat het niet mag?

Internet;
‘Bèta-caroteen komt voor in (donker)groene bladgroente en koolsoorten. Ook wortelen bevatten erg veel bèta-caroteen, net als mango's en mandarijnen. Bèta-caroteen geeft de karakteristieke kleur aan oranje en gele groenten en fruit.’

Bètacaroteen kan omgezet worden in vitamine A. Vitamine A zit ook veel in lever. Ik weet dat zwangere vrouwen daar niet teveel van binnen mogen krijgen - van vitamine A dus. Hoe het bij teven zit, geen idee ::)
#3353735
Monique77 schreef:Het is weer tijd om een nieuwe groentemix te maken, maar ik zit een beetje met het feit dat onze Rox een kleine 2 weken gedekt is, en dus hopelijk drachtig is

Nu las ik in het topic "Zelf samenstellen voor een drachtige teef" dat je de eerste weken geen voedingsmiddelen die uiterst rijk zijn aan beta-caroteen mag geven.
Nu zal ik wel heel blond zijn, maar ik heb geen idee waar beta-caroteen inzit :-[

Gok wortels ? En dat is balen, want dat gaat altijd standaard in onze groentemix om het wat zoeter te maken

Nu heb ik de volgende ingrediënten gekocht voor onze nieuwe groentemix, zou iemand mij kunnen helpen of hier groente bijzit wat dus niet mag ?

Zoete aardappel (doe ik rauw door de groentemix)
Broccoli
Courgette
Sperciebonen
Bleekselderij
Witlof
Konkommer
Bospeen
Flespompoen
Rode (gekookte) bieten
Tauge
Alfalfa
Tuinkers
Zeekraal
Gember
Knoflook
Elstar appels
Je mag natuurlijk best wel wortels in je groentenmix doen! Maar het gaat erom dat je dus je drachtige hond niet iedere dag veel wortels geeft. Als onderdeel van je groentenmix is dit prima. Maar stel dat je deze mix maakt en je doet 1 stronk broccoli van 300 gram, een halve kg sperziebonen, 2 courgettes, 1 bos bleekselderij, 6 witlofjes, 2 komkommers en je doet op deze hoeveelheid 6 kg wortel........ Dan zeg ik : beetje veel. Maar stel je gaat op deze weg door (met de hoeveelheden die ik als voorbeeld geef) dan kun je er best 1 bos bospeen of 1 kg peen doorheen doen.

Je mag ook appels door je groentenmix doen. In tegenstelling tot andere fruitsoorten gaat appel niet gisten in combinatie met vlees.

Ik vind je mix er prima uit zien hoor. Van mij zou er nog wel wat meer bladgroenten in mogen, dat wel. Ik denk dan aan waterkers en andijvie bijvoorbeeld. Bieten mogen trouwens ook rauw door de mix. Zoete aardappel doe ik er ook rauw doorheen. En dat mag gewoon. In tegenstelling tot gewone aardappel (die is rauw giftig).
#3353737
Suzanne schreef:Er staat mij bij, maar kan het zo niet staven, dat groente en fruit niet samen gegeven "mogen" worden ivm het risico op gisten. Die appels zou ik er dus persoonlijk uitlaten maar misschien is er iemand die hierover met meer zekerheid iets kan zeggen?

Verder zou ik de zoete aardappel ook koken, niet rauw geven maar dat is meer een gevoel.

Niet teveel knoflook ;-) een beetje is goed, teveel absoluut niet.

Suzanne
Appel is een van het weinige fruit wat wel mag ;)

Zoete aardappel doe ik juist rauw om beter te binden (en las in de bieb dat zoete aardappel rauw gegeven mag worden)

En knoflook niet teveel doe ik zeker niet, ik weet wat wel en niet mag bij een "gewone " hond qua mix maar niet voor een drachtige teef, dus daar hing het mij in dit topic om :)
#3353738
Siberienne schreef:Bospeen is ook wortel en bevat ook beta caroteen
Maar weet je zeker dat het niet mag?

Internet;
‘Bèta-caroteen komt voor in (donker)groene bladgroente en koolsoorten. Ook wortelen bevatten erg veel bèta-caroteen, net als mango's en mandarijnen. Bèta-caroteen geeft de karakteristieke kleur aan oranje en gele groenten en fruit.’

Bètacaroteen kan omgezet worden in vitamine A. Vitamine A zit ook veel in lever. Ik weet dat zwangere vrouwen daar niet teveel van binnen mogen krijgen - van vitamine A dus. Hoe het bij teven zit, geen idee ::)
Hihi lees net van Lizzy dat het wel mag maar wel in verhouding in de mix
En 1 bospeen op de rest doe ik dus gewoon ;)
#3353739
Lizzy schreef:Je mag natuurlijk best wel wortels in je groentenmix doen! Maar het gaat erom dat je dus je drachtige hond niet iedere dag veel wortels geeft. Als onderdeel van je groentenmix is dit prima. Maar stel dat je deze mix maakt en je doet 1 stronk broccoli van 300 gram, een halve kg sperziebonen, 2 courgettes, 1 bos bleekselderij, 6 witlofjes, 2 komkommers en je doet op deze hoeveelheid 6 kg wortel........ Dan zeg ik : beetje veel. Maar stel je gaat op deze weg door (met de hoeveelheden die ik als voorbeeld geef) dan kun je er best 1 bos bospeen of 1 kg peen doorheen doen.

Je mag ook appels door je groentenmix doen. In tegenstelling tot andere fruitsoorten gaat appel niet gisten in combinatie met vlees.

Ik vind je mix er prima uit zien hoor. Van mij zou er nog wel wat meer bladgroenten in mogen, dat wel. Ik denk dan aan waterkers en andijvie bijvoorbeeld. Bieten mogen trouwens ook rauw door de mix. Zoete aardappel doe ik er ook rauw doorheen. En dat mag gewoon. In tegenstelling tot gewone aardappel (die is rauw giftig).
Thnx ! Hou ik mijn ene bos bospeen er gewoon lekker in en koop ik morgen nog even wat andijvie erbij :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door