Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3353262
Ik maak voor het eerst bone-broth.

Ik heb alle botten van het geit erin gestopt (bovenbeen, schouderblad, rib en wervels) en een scheut natuurazijn.
Het staat nu 24 uur te koken. Ik heb een elektrisch fornuis en heb hem op stand 1 gezet.

Moet ik nu alles door een zeef gieten en de bouillon aan Bandit geven (in porties natuurlijk ;))?
Moet er nog iets anders bij?

Ik kom er via internet en BP nog niet helemaal achter. ;)
#3353265
Ik laat het zelf altijd langer inkoken, zeg ongeveer 48 tot 72 uur. Komt er toch net iets meer uit de botten voor mijn gevoel.

Daarna is het een kwestie van de botten eruit vissen, door de zeef halen en wat overblijft ongeveer tot 2/3e laten verwarmen. Dan zou je het bijvoorbeeld kunnen portioneren en koelen/invriezen, krijg je een gelatine achtige substantie van sterk geconcentreerde bottenbouillon. Je kunt het ook zo geven in principe als bouillon wanneer het afgekoeld is.

Buiten de koelkast 2 dagen houdbaar, in de koelkast 3 tot 5 dagen houdbaar, in de vriezer maaaaanden.
#3353272
Bedankt voor de reacties.
De 'pit' staat weer aan! ;)

Kevin, wat bedoel je hiermee?
"Daarna is het een kwestie van de botten eruit vissen, door de zeef halen en wat overblijft ongeveer tot 2/3e laten verwarmen."

Of moest dat 'verdampen' zijn?
Ik weet het niet, dit is nieuw voor mij. ;)
#3353298
Bedankt Lizzy, ik zal hem morgen eens goed lezen. :)

Ik heb er eens flink in geroerd en alle botjes zijn schoon. De meeste zijn 'leeg'.

Ik heb alle botten van een hele geit gekookt en houdt uiteindelijk nog geen 4 bakjes over. :(
Dat is best wel weinig. Caspar zei dat ik hem 1 bakje per dag moest geven.
Ik kan dit niet elke 4 dagen doen!? Los van of ik zoveel geiten kan kopen. Ik ben 4 uur bezig geweest met 1 geit ontleden.

Misschien moet ik het per maaltijd maar een beetje verdunnen met water?

Alle botten liggen nu in de groenbak. Na het eten liep Bandit er naartoe en ging ernaast zitten en mij aankijken: hier is het baas, hier ligt nog eten! :smitten:
#3353304
Border Bandit schreef:Bedankt Lizzy, ik zal hem morgen eens goed lezen. :)

Ik heb er eens flink in geroerd en alle botjes zijn schoon. De meeste zijn 'leeg'.

Ik heb alle botten van een hele geit gekookt en houdt uiteindelijk nog geen 4 bakjes over. :(
Dat is best wel weinig. Caspar zei dat ik hem 1 bakje per dag moest geven.
Ik kan dit niet elke 4 dagen doen!? Los van of ik zoveel geiten kan kopen. Ik ben 4 uur bezig geweest met 1 geit ontleden.

Misschien moet ik het per maaltijd maar een beetje verdunnen met water?

Alle botten liggen nu in de groenbak. Na het eten liep Bandit er naartoe en ging ernaast zitten en mij aankijken: hier is het baas, hier ligt nog eten! :smitten:
Verwarmen was het juiste woord, verdampen had ook nog gekund. Er zijn meerdere manieren, maar ik laat het nooit echt doorkoken, maar op een graad of 70/80 verwarmen.

Hoeveel je wilt geven is een beetje afhankelijk van wat je wilt. Ik gebruik het zelf om zo nu en dan extra te geven als zijnde boost voor het immuunsysteem en de gewrichten. Mijn pup gaat een diensthond/sporthond worden welke uiteindelijk toch wel een flinke belasting op haar gewrichten en lichaam gaat krijgen, dan is een extra snack welke o.a. de darmflora en gewrichten ondersteund alleen maar goed.

Het zit verder boordevol goede mineralen zoals gelatine, collageen, calcium, magnesium, fosfor, glucosamine en bezit een goede hoeveelheid vitaminen die vrijkomen uit de gebruikte botten en karkassen.

Ik portioneer het zelf in een ijsblokjesbakje en geef er dan 2 a 3 per week over haar voeding.
FB_IMG_1535307210138.jpg
FB_IMG_1535307210138.jpg (100.85 KiB) 5597 keer bekeken
#3353386
Oh, bedankt Kevin! Zelfs met een foto erbij. :)
Wow, jouw hond wordt goed verzorgd en voorbereid zeg!? :)

Bandit gaat tijdelijk alleen Bone-broth krijgen, zodat zijn maag en darmen ontzien worden. Daarna moet ik er langzaam vlees aan gaan toevoegen.
Ik ben er inmiddels achter hoe gezond bone-broth is. Fantastisch zeg, hopen dat Bandit's lichaam er veel baad bij heeft! :)

Aquillo. Je zou het inderdaad ook zelf kunnen gebruiken. Maar ik ben vegetarisch, dus dat doe ik eigenlijk liever niet. ;)
Door El_Kato
#3353669
Ik zou de botten weer uit de groentebak plukken :) Mijn ervaring met runderbotten is dat je er vaak wel tot 3x een goede pan bouillon uit kan trekken. Je merkt het snel genoeg als de bouillon niet meer gelei achtig word is het bot “op”.

Kan je geen kale botten krijgen ipv een heel geitje? Scheelt je het zelf uitbenen.
#3353680
Och jee, niet aan gedacht dat je de botten vaker kan gebruiken.
Er kruipen inmiddels maden in de groenbak, die vinden geit blijkbaar ook lekker. Ik vis de botten er toch liever niet neer uit. :P

Bij het slachthuis kun je alleen hele dieren kopen. Ik had al gevraagd voor alleen vlees of alleen bot.
Dat werkt daar heel anders als bij bv een slager. ;) Echt, het is een hele ervaring om bij zo'n slachthuis te zijn...
Door topaaz
#3359853
Border Bandit schreef:Bedankt Lizzy, ik zal hem morgen eens goed lezen. :)

Ik heb er eens flink in geroerd en alle botjes zijn schoon. De meeste zijn 'leeg'.

Ik heb alle botten van een hele geit gekookt en houdt uiteindelijk nog geen 4 bakjes over. :(
Dat is best wel weinig. Caspar zei dat ik hem 1 bakje per dag moest geven.
Ik kan dit niet elke 4 dagen doen!? Los van of ik zoveel geiten kan kopen. Ik ben 4 uur bezig geweest met 1 geit ontleden.
:smitten:
Hey Bandit,

Ik spaar meestal alle botten van mijn maaltijden (kip/varken/rund) op tot ik mijn pot vol heb (bewaren in diepvries). Voor bouillon te maken maakt het niet uit dat de botten al eens verhit zijn. Ik voeg citroensap of appelciderazijn toe en laat 24uur staan op low heat (botten volledig onder water).
Na een dag giet ik het door het vergiet. De stukjes vlees/huid en zachte botjes (diegene die helemaal moes geworden zijn) worden gemalen met een ei / beetje bouiilon / havermout-bloem mix en gebakken als koekjes po 180°C tot ze hard zijn.
De kom bouillon verdeel ik in porties en vries ik in --> Hij krijgt (hond van 28kg) ongeveer een 2-4 eetlepels per dag

Veel succes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door