Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Chouka
#3352459
Normaal zit ik aan 10 à 14 diersoorten.
Soms kan ik iets scoren.
Ik vind hier op Barfplaats alleen dat je minstens 4 diersoorten moet geven. Daaruit haal ik dat 25 % moet kunnen.
Zo heb ik al eens gekozen om veel diersoorten in vleesbot en vlees en tijdelijk erg veel orgaan van het rund. (geen rund in vleesbot en vlees toen)
Dan heb ik eens 60 kg gans, eend, fazant gehaald en zat ik tijdelijk aan ongeveer de helft van die diersoorten.
Als ik geluk heb kan ik nu een schaap en een lam (biologisch gekweekt) afhalen. Dat betekent dat ik tijdelijk erg veel vleesbot, vlees en orgaan van dat diersoort ga geven.
Kan dat?

Dan nog een vraag:
schaap en lam/ koe en kalf/... m.a.w jong en oud van hetzelfde dier. Zijn dat verschillende eiwitten of dezelfde? Kan je dat als 2 diersoorten beschouwen of niet?

vb. zowel schapenlever als lamslever bestellen: heeft dat zin?
Door Lizzy
#3352461
Chouka schreef:Normaal zit ik aan 10 à 14 diersoorten.
Soms kan ik iets scoren.
Ik vind hier op Barfplaats alleen dat je minstens 4 diersoorten moet geven. Daaruit haal ik dat 25 % moet kunnen.
Zo heb ik al eens gekozen om veel diersoorten in vleesbot en vlees en tijdelijk erg veel orgaan van het rund. (geen rund in vleesbot en vlees toen)
Dan heb ik eens 60 kg gans, eend, fazant gehaald en zat ik tijdelijk aan ongeveer de helft van die diersoorten.
Als ik geluk heb kan ik nu een schaap en een lam (biologisch gekweekt) afhalen. Dat betekent dat ik tijdelijk erg veel vleesbot, vlees en orgaan van dat diersoort ga geven.
Kan dat?

Dan nog een vraag:
schaap en lam/ koe en kalf/... m.a.w jong en oud van hetzelfde dier. Zijn dat verschillende eiwitten of dezelfde? Kan je dat als 2 diersoorten beschouwen of niet?

vb. zowel schapenlever als lamslever bestellen: heeft dat zin?
Ik voer zelf ook erg veel orgaanvlees van rund. Dat komt, dat kan ik biologisch krijgen en andere diersoorten zijn niet biologisch. Ik geef daarom de voorkeur aan biologisch rund. Mijn honden doen het daar al 13+ jaar heel goed op (1 hond is 13 jaar, 1 is 8 jaar en 2 zijn er 5 jaar en mijn vorige honden zijn er 14 en 15 jaar op geworden). Ik wissel verder dan wel veel af in vlees en vleesbot soorten. Maar zeker omdat dit soort dingen bij jou tijdelijk zijn: denk ik dat het heel goed kan om alles (vleesbot, vlees en orgaan) vaker te geven. Natuurlijk raad ik je ook aan om in die periode niet alleen maar lam te voeren, maar meer van dit tijdelijk: geen probleem. Idem voor gans, eend en fazant. Ik heb dat ook hoor, als ik een periode goed aan gans kan komen, dan geef ik ze in die periode meer gans en minder lam. Bijvoorbeeld. Dat is dus prima, heb ik proefondervindelijk uitgevonden.

Lam en schaap, koe en kalf zijn gewoon dezelfde diersoorten. De verschillen in nog jong of oud zijn gewoon te klein om ze als 2 verschillende te beschouwen. Ik heb de analyses van beide grondig bestudeerd en ben tot die conclusie gekomen. Als ik kon kiezen tussen schapenlever of lamslever: nam ik wel lamslever omdat schapenlever van een ouder dier is en deze langer als opslag heeft gefungeerd. Tenzij het bio is, dan nam ik gewoon gerust schapenlever. Beide kan dan, maar het is 1 diersoort.
#3352462
Ik zou dat doen. Zeker als 'tijdelijk' geen half jaar is, vermoed ik? En dan nog hoor.
Als je wat kan scoren.
Ik zou idd wel proberen niet meer dan 25% van een diersoort te geven. En dan reken ik schaap en lam onder hetzelfde. Maar zelfs als dat een maand of 2 wel eens het geval zou zijn, zou ik daar niet wakker van liggen.
Het is ook niet steeds hetzelfde dier waar je dan veel van hebt.
Ik zou heel blij zijn dat je zo kan scoren af en toe en dat mooi aannemen.

Qua lever zit er wel verschil op oud en jong. Qua vitaminensamenstelling en zo. Ik weet zeker dat ik dat ooit ergens gelezen heb, hier in de bib. Maar waar daar heb ik absoluut geen idee meer van. :-\ Het zou nuttig zijn volwassen lever te voeren ipv enkel jong omdat die volgroeid is, maar bij voorkeur dan van dieren die niet te intensief gehouden worden. Dus op de wei staan en niet enkel voederkorrel eten.
Qua nier zou ik steeds voor jong gaan ivm cadmium.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3352463
Jou en oud dier zijn hetzelfde. Dus in dat opzicht heeft lamslever en schapenlever kopen geen zin. Aangezien de meeste dieren in de loop van hun leven toch best wat rommel binnen krijgen, voer je qua organen het liefste van jonge dieren. Dus als je kan kiezen, liever lamslever dan schapenlever.

Je kunt best een tijdje eenzijdiger voeren qua aantal diersoorten. Zulke grote bestellingen zijn vaak mooie mazzeltjes en goede kwaliteit. Het zal er aan liggen hoe lang je er over doet om het op te voeren. Wat ik deed als ik even een enorme lading van 1 ding kreeg, is dat tijdelijk meer voeren, maar zodra ik dan ruimte in de vriezer kreeg, ook weer andere dingen inkopen om mee af te wisselen. Zo ga je toch zo snel mogelijk weer wat meer varieren en kon ik langer doen met die mooie bestelling (er van uitgaande dat het mooie kwaliteit is, dan is het leuk om dat wat langer in je menu te kunnen houden).

Er wordt hier inderdaad aangeraden om minimaal 4 diersoorten te voeren om compleet te voeren. Maar een eliminatiedieet bestaat ook de eerste 8 weken uit 1 diersoort. Je hebt dus best speling, maar het hangt wel een beetje van het totaalplaatje af. Over een jaar elk kwartaal een diersoort voeren is niet compleet, maar een maand vrij veel van 1 diersoort voeren en dan weer een paar maanden 6 diersoorten voeren is heel wat anders.
Door Chouka
#3352487
dankjewel voor de antwoorden. Hier heb ik wat aan.

Ik was vergeten dat in de laatste 50 à 60 kg ook haas zat. Dus dat waren dan 4 diersoorten. Iets minder éénzijdig als ik dacht.
Toen dat ik dat in de diepvries stak had ik nog ruim 30 kg van een mengeling van een groot aantal diersoorten. Enkele keren per week was het dus iets anders.

Wat ik van een schaap en een lam moet verwachten weet ik niet. Ik hoop dat ik 60 kg in de diepvries kan steken.
Met 60 kg doe ik ongeveer 60 dagen.
Met wat ik nog heb zal ik ongeveer aan 1/2 lam en schaap zitten in het begin. Tot ik weer plaats heb in mijn diepvries en dan komt er weer iets anders bij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door