Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Christel en Pumba
#3351170
Hoi,

Vanmorgen heeft mijn hond voor het eerst een BARF maaltijd gehad (kippenrug met ganzenvlees). Hij heeft rond 10 uur vanmorgen gegeten en heeft zich heel de dag niet ziek gedragen. Net rond 16.15 moest hij overgeven en kwamen er wat botjes uit (lang niet heel de kippenrug). Verder lijkt hij oké nu (al zit er sowieso niet veel leven in met deze temperaturen). Vanavond staat er kippenrug met groente en lamshart op het menu. Wat adviseren jullie? Gewoon doorgaan? Of moet ik ingrijpen?

Hij was nekken gewend en dit ging altijd goed dus kijk hier een beetje raar van op, is het normaal bij een beginnende barfer?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3351174
Het gebeurd soms. Om met deze warmte is de vertering ook niet altijd optimaal. Dus niets om je zorgen over te maken.

Ik zou de kippenrug vanavond even plat slaan (stevige plastic zak er om en dan goed met een hamer bewerken). Dan help je hem even. En dan morgen gewoon weer normaal proberen, mits hij je gewoon lekker normaal en fit toelijkt.
Door Lizzy
#3351175
Ik sluit me helemaal bij Kaela aan. Dit zijn altijd van die "slik" momenten als je net begint met BARF'en maar dit gebeurd gewoon wel eens. Zeker met dit warme weer is het niet ongewoon. En eigenlijk is het een prachtige reactie van het lichaam van je hond! Die gooit er gewoon uit waarvan ie denk "toedeledoki, dit mot ik niet, dit krijg ik niet verteert" :biggrin2:
#3351176
Dankjewel voor de snelle reacties! Mijn vriend is momenteel de kippenrug kapot aan het meppen en voor morgen en overmorgen staan kip en eendennek op het menu dus dat valt iets beter hoop ik. Hij is verder echt niet ziek ofzo dus dacht al dat ik me geen zorgen hoefde te maken, maar ben soms overbezorgd. Hou jullie op de hoogte. :) de maaltijd ging er vanmorgen trouwens met genot in!
Door Nikass
#3351177
Mijn hond geeft gemakkelijk over bij het eten van vleesbot. Daarom ben ik kieskeurig geworden in wat ik hem geef. Ik denk dat hij onvoldoende kauwt in combinatie met een gevoelige maag. Mijn andere hond
-die hetzelfde eet - heeft er nooit last van.
Hij is trouwens ook een kieskeurige eter ;D
Door Lizzy
#3351204
Aan de andere kant zijn de werveltjes van eendennek niet echt scherp.... Ik zou het dus wel durven geven. Klapje erop met een (vlees)hamer of achterkant bijltje helpt ook nog wel eens voor de beginner.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3351218
Wat handig is om na een barfmaaltijd een gedroogd behaard konijnenoor te geven. Dit zorgt er voor dat er natuurlijke ruwe vezel bij komt. Mochten er botjes niet helemaal verteerd worden maar toch klein genoeg zijn om normaal het lijf te verlaten dan worden die resten ingepakt door het haar. Dit is een van de reden waarom ik het liefst prooi met vacht en al voer, maar als ik zelf samenstel zonder vacht dan geef ik nadien altijd behaard konijnenoor of hazen oor. Grotere honden kun je ook makkelijk behaarde runderoren of lamsoren geven. Verder heb ik nog nooit iets platgeslagen voor de honden. hun kaken (en mijn hondjes zijn echt niet groot) zijn sterk genoeg om al dat niet te harde bot zo te kraken. In het begin van het barfen voerde ik ze uit de hand. om ze zo te leren alles goed door te bijten en af te bijten. Heb ik onlangs nog gedaan bij mijn pas geadopteerde hondje te leren barfen. Daarna laat ik het ze zelf doen. Ik blijf er altijd bij om te zien of alles goed gaat. Dit doe ik ook nog bij mijn oude hondje van ruim 14. Die ondanks zijn leeftijd nog aardig kan bijten en tot nu toe alles met graagte eet en verteert.
#3351250
Bedankt voor de reacties en het meedenken allemaal. Ik las ze alleen net pas.. dus heb vanmorgen gewoon eendennek gegeven. Hij heeft er tot nu toe geen last van, ook op cursus vanmorgen was hij helemaal zichzelf. Ook geen last meer gehad van de kippenrug gisteren en ontlasting net was perfect. Dus denk dat het wel goed komt :) van de behaarde oren was ook een goede tip, heb nog een zak konijnenoren met haar liggen, die krijgt hij dan vanavond een. Dankjewel allemaal!
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3351251
Christel en Pumba schreef:Bedankt voor de reacties en het meedenken allemaal. Ik las ze alleen net pas.. dus heb vanmorgen gewoon eendennek gegeven. Hij heeft er tot nu toe geen last van, ook op cursus vanmorgen was hij helemaal zichzelf. Ook geen last meer gehad van de kippenrug gisteren en ontlasting net was perfect. Dus denk dat het wel goed komt :) van de behaarde oren was ook een goede tip, heb nog een zak konijnenoren met haar liggen, die krijgt hij dan vanavond een. Dankjewel allemaal!
waarom voer je je hond sochtends? In principe voer je de hond 1 x per dag en het liefst s avonds als er geen activiteiten meer verricht worden. ;) en ik zou de konijnenoor samen met het bot geven. zie genoemde reden. ;)
#3351254
Aquillo schreef:waarom voer je je hond sochtends? In principe voer je de hond 1 x per dag en het liefst s avonds als er geen activiteiten meer verricht worden. ;) en ik zou de konijnenoor samen met het bot geven. zie genoemde reden. ;)
Omdat hij zijn hele leven al 2 keer per dag eten krijgt en anders gaat zeuren en onrustig wordt. Is toch niks mis mee een hond 2 keer per dag te voeren zolang dat goed gaat?
#3351840
Een maaltijd dient niet om meteen energie te geven. Een lijf is juist gebouwd op rustig verteren, opslaan en energie vrijmaken wanneer het nodig is.
Dat is veel gezonder dan op een volle maag inspanning leveren. Dan kan het lichaam niet rustig verteren. En energie verbruiken gaat ook inefficiënter.
#3351919
Aquillo schreef:http://www.rawmeatybones.com/diet/exp-diet-guide.pdf
Ja die reden ken ik inderdaad, maar hij krijgt al 3 jaar 2 keer per dag eten. Ik geef nu 10 dagen Barf om te kijken hoe het bevalt (tot nu toe super goed). Daarna weer wat KVV om de diepvries wat leger te maken en dan waarschijnlijk helemaal Barf. Merk dat ik het zelf denk ik ook fijner vind 1 keer per dag te voeren dus mochten we volledig overgaan ga ik kijken hoe 1 keer per dag voeren bevalt voor de hond ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door