Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lara1
#3350362
Hallo ,

Ik ben al even bezig met lezen hier op de forum.
Er is super veel informatie te vinden maar ik heb nog vraagjes wat barf betreft.
Overal lees ik dat hond eerst goed moet kunnen kauwen. Maar wat is goed kauwen ? Ik heb al paar keer kipvleugels gegeven aan Lara . Deze heb ik met vleeshamer stukgemaakt en ingeknipt. Ze kauwt ze wel ik hoor de botten kraken. Maar ik had verwacht dat stukjes van de kip uit haar mond naar beneden zouden vallen. Die ze dan weer opeet. En dat is niet zo. Ik hoor kraken en dan is het in een keer weg. Van mijn mag kauwen wat langer duren. Maar wat is lang / goed genoeg?
Verder heb ik de kipvleugels in haar bak gegeven. Ze brengt ze een voor een naar haar bench. Daar worden ze allemaal in een andere hoek gelegd. Soms gaat ze zelfs op een liggen terwijl ze de andere eet. Dit is super onhygiënisch natuurlijk. Niet alleen de bench maar zij zelf zit dan ook onder. Hoe doen jullie het?
Lara mist 2 kiezen aan de onderkant. Kan dit problemen gaan geven wat barf betreft?
En dan verwerken van de vlees. Lara eet nu kvv en krijgt rond 700 - 750 g per dag. Hiernaast krijgt ze licht gekookte groenten of zelf gemaakt groenten mix, eitje en scheutje kefir en als tussendoortje gedroogde snack. Ik zie dat op internet vaak vlees in grote verpakkingen aangeboden wordt. Ik kom bij Lara op ongeveer 315gram vleesbot per dag. Hoe moet ik zo stuk ingevroren vlees portioneren? Ik heb het gevoel dat het zo slachtpartij in mijn keuken wordt. De kippenvleugels platslaan vond ik ook al niet te makkelijk gaan. Dat was ook het moment dat ik besloten had dat ik niet ga barfen. Maar .... ik wil alleen het beste voor mijn beestje dus ik twijfel weer. Ik denk dat de organen en spiervlees te doen zijn? Maak me meer zorgen om de vleesbot.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3350405
Het is niet de bedoeling dat je blijft platslaan natuurlijk. Dat is idd niet zo fijn. Vleugels moet je wel steeds inknippen, maar met een snoeischaar geeft dat geen rommel.
En grote verpakkingen laat je ontdooien tot je de onderdelen van elkaar kan halen. Dan kan je ze apart verpakt of los weer invriezen. Per portie voor je hond of evt 2 porties. Zoals je het gemakkelijkst vind.

Het klinkt wel alsof ze voldoende kauwt. Ze moet het vooral ook leren verteren, en dan bedoelen we, haar spijsvertering moet eraan wennen.
Qua hygiëne kan je proberen een zogenaamd vreetkleedje in te voeren en haar consequent terug naar daar brengen als ze haar eten versleept. Dat leert ze dan wel vrij snel.
Of in de bench laten eten.
Dat ze erop gaat liggen, heb ik geen oplossing voor, misschien gaat het er op den duur wel vanzelf uit.
Door Lizzy
#3350434
Lara1 schreef:Hallo ,

Ik ben al even bezig met lezen hier op de forum.
Er is super veel informatie te vinden maar ik heb nog vraagjes wat barf betreft.
Overal lees ik dat hond eerst goed moet kunnen kauwen. Maar wat is goed kauwen ? Ik heb al paar keer kipvleugels gegeven aan Lara . Deze heb ik met vleeshamer stukgemaakt en ingeknipt. Ze kauwt ze wel ik hoor de botten kraken. Maar ik had verwacht dat stukjes van de kip uit haar mond naar beneden zouden vallen. Die ze dan weer opeet. En dat is niet zo. Ik hoor kraken en dan is het in een keer weg. Van mijn mag kauwen wat langer duren. Maar wat is lang / goed genoeg?
Verder heb ik de kipvleugels in haar bak gegeven. Ze brengt ze een voor een naar haar bench. Daar worden ze allemaal in een andere hoek gelegd. Soms gaat ze zelfs op een liggen terwijl ze de andere eet. Dit is super onhygiënisch natuurlijk. Niet alleen de bench maar zij zelf zit dan ook onder. Hoe doen jullie het?
Lara mist 2 kiezen aan de onderkant. Kan dit problemen gaan geven wat barf betreft?
En dan verwerken van de vlees. Lara eet nu kvv en krijgt rond 700 - 750 g per dag. Hiernaast krijgt ze licht gekookte groenten of zelf gemaakt groenten mix, eitje en scheutje kefir en als tussendoortje gedroogde snack. Ik zie dat op internet vaak vlees in grote verpakkingen aangeboden wordt. Ik kom bij Lara op ongeveer 315gram vleesbot per dag. Hoe moet ik zo stuk ingevroren vlees portioneren? Ik heb het gevoel dat het zo slachtpartij in mijn keuken wordt. De kippenvleugels platslaan vond ik ook al niet te makkelijk gaan. Dat was ook het moment dat ik besloten had dat ik niet ga barfen. Maar .... ik wil alleen het beste voor mijn beestje dus ik twijfel weer. Ik denk dat de organen en spiervlees te doen zijn? Maak me meer zorgen om de vleesbot.
Honden kauwen eigenlijk uberhaupt niet en nooit want hun kiezen zijn daar niet op ingericht. Ze knippen het vlees en ze "knippen" of kraken de botten die ze eten. Dus wat jouw hond doet: dat is het en meer gaat het niet worden :biggrin2: . Als je de vleugels niet met een vleeshamer bewerkt (en ze het bot goed zelf kan verteren) hoor je meer gekraak. Maar dan nog is het een paar keer kraken en gluuuuup, weg is de vleugel. Bij een karkas zie je al meer gekluif maar ook dan gaat het niet zoals jij dacht.

Die twee kiezen gaat niet uit maken. Ik heb ook een hond die de belangrijkste kies onder mist en zij heeft al 13 jaar nergens last van, qua BARF. Met het grootste gemak eet ze alles netjes op.

Zoals ik het doe: ik zet de voerbak van mijn honden op een eetkleed. Ik gebruik daarvoor rubber ondertafelkleed/tafelbeschermer dat per meter te krijgen is bij bijv. Ven/Sligro. Maar ook wel op Internet.

Hier wordt Fritzi afgeleid door een vreemde fotograaf (professional) die haar aan het fotograferen is en daarom knoeit ze maar normaal knoeit ze nooit en eet ze alles netjes van dit kleed:

Afbeelding

(hoop dat de foto te zien is).

Dit kleed is stroef en dat vinden ze ook fijn. Dus ik zou zeggen: zet je hond op een kleed in een ruimte waar ze niet weg kan lopen. Dan leert ze wel netjes op haar kleed eten.

Als je 10 kg vleesbot (of vlees) besteld, dan laat je dat een beetje ontdooien. Dan haal je de vleesbotten/karkassen uit elkaar en vries je die opnieuw in. Idem met vlees. Zo laten ontdooien dat het nog flink stevig is, dan glijd juist een heet mes er mooi doorheen zonder er een zooi van te maken. En nee, BARF is niet geruisloos zonder een spetter je hond voeren. En ik ben van nature een Truus de Mier geweest en ik heb hier en daar wel wat moeten laten. Want ja, ik heb wel samen met mijn man staan stoeien hoor, in de dat kleine keukentje om een pens van 15 kg in stukken gesneden te krijgen ;D . Maar, ik krijg er wel een heleboel voor terug, zoals vier super gezonde genietende honden! En volgens mij (vaag staat me bij) als je bij Dogmeat (zie banner helemaal onderin het forum) besteld bijv., krijg je alles netjes verpakt in kilo pakjes. Betaal je misschien een paar stuivers meer maar ja, gemak dient dan de mens.
Gebruikersavatar
Door pike
#3350506
Mijn honden eten barf altijd buiten. Bij heel erg slecht weer moesten ze vroeger wachten tot het droog/droger werd, tegenwoordig kunnen ze onder een afdakje.
Gebruikersavatar
Door Lara1
#3350599
Bedankt allemaal, hier kan ik wat mee. Bedankt voor veel nuttige info. Ik ga ook zo een kleedje aanschaffen. Lijkt me de makkelijkste en meest schonste oplossing . Ik geloof dat ik idd mijn verwachtingen moet bijstellen wat betreft kauwen van vlees :biggrin2: . Vanavond ga ik proberen en stuk kipvleugel geven zonder het platslaan. Best spannend.
Even nog over dat ze vlees moeten leren verteren. Ik voer nu 3 maande KVV dus ze zou al gewend moeten zijn om de botten te verteren toch?
Ik heb gisteren rekenhulp gebruik voor wat ik voor een maand ongeveer nodig zou hebben. Ik ga 3,5 % voeren omdat ik nu ook rond 750g kvv per dag voer. Lara weeg 21 kg en is 1 jaar.
Ik kom uit op (ongeveer) 10 kg vleesbot , 3 kg orgaan en 6 kg spiervlees per maand.
Op de site van Dogmeat verkopen ze idd ook de 1 kg verpakkingen. Wat fijn is voor een beginner. Ze hebben veel keuze qua spiervlees . De afwisseling hier in zou geen probleem zijn. Maar de aanbood van beginners bot is niet erg breed. Lara eet geen eend. (En geen vis). Wat overblijf qua bot is kip ( vleugel , nek , rugstukjes), kwartel ( en hele stuk - of is het nog te vroeg? ) en kalfsvlees met bot (staat in beschrijving dat de bot erg zacht is) en konijn rugstukken. Of is het beter het eerste maand alleen vleesbot van kip voeren en afwisselen in soorten van spier en orgaan vlees?
Nu voer ik voornamelijk premium smaken wat inhoudt dat ze ook kalkoen , konijn , lams en kipbot eet .
Lizzy wat een mooie foto van een mooie hondje :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3350614
Vleugels wel even in knippen he. ;)

Ik zou dan gewoon kip, kwartel en konijn voeren. Dat kan ze allemaal al eten.
Kalfsbot is volgens mij zelden tot nooit geschikt. Maar je kan het eens kopen en desnoods het vlees eraf snijden en van het bot broth trekken...

Als je dan ergens eens wat anders vind van vleesbot, kan je zo ook nog voor afwisseling zorgen. Maar zeker om te beginnen zijn deze 3 prima hoor.
Gebruikersavatar
Door pike
#3350639
Kleedje kopen ala Lizzy heb ik indertijd ook gedaan toen Pike, inmiddels al weer bijna 2 jaar niet meer onder ons, ging barfen. Dat had ik na 1 dag al bekeken ;D . Elke dag kleedje soppen zag ik niet zitten. Hup naar buiten met die hond en zijn barf. Je zult verbaasd staan hoe weinig het voorkomt dat je echt slecht weer hebt.
Gebruikersavatar
Door Lara1
#3350647
:biggrin2: het is helemaal goed gegaan . Ze zat rustig te kauwen op de vleugels. En ik hoorde idd de bot veel meer kraken. En ik heb ze ingeknipt natuurlijk. Het hoofdstuk van vleesbot heb ik wel 10x gelezen :) . Mijn man stond wel beetje twijfelachtig van te kijken. Ik ga maar beter niks over portioneren vertellen tot ik bestel :biggrin2:
Nu eerst een menutje maken....en de 15 kg kvv opmaken.
Nogmaals bedankt. Echt fijn alle de info die hier vinden is.
Door El_Kato
#3350928
De kalfsbot zou ik niet doen, is mijn inziens nooit geschikt. Dogmeat heeft ook konijn en parelhoenkarkas. Beide geschikt voor beginners. Kwartelkarkasjes zijn klein wij geven ze zonder te hakken aan kat Sam als onderdeel van zijn menu. Hoewel we die van Floris hebben en ik ze volgens mij nooit van Dogmeat heb gehad… Fazant of duif kan je ook proberen maar de smaak daarvan word vaak minder gewaardeerd door honden, beide zijn ook geschikt voor beginners.
Door Lizzy
#3350931
Lara1 schreef::biggrin2: het is helemaal goed gegaan . Ze zat rustig te kauwen op de vleugels. En ik hoorde idd de bot veel meer kraken. En ik heb ze ingeknipt natuurlijk. Het hoofdstuk van vleesbot heb ik wel 10x gelezen :) . Mijn man stond wel beetje twijfelachtig van te kijken. Ik ga maar beter niks over portioneren vertellen tot ik bestel :biggrin2:
Nu eerst een menutje maken....en de 15 kg kvv opmaken.
Nogmaals bedankt. Echt fijn alle de info die hier vinden is.
Leuk leuk leuk!!! Houd ons op de hoogte!
Door Lizzy
#3350932
pike schreef:Kleedje kopen ala Lizzy heb ik indertijd ook gedaan toen Pike, inmiddels al weer bijna 2 jaar niet meer onder ons, ging barfen. Dat had ik na 1 dag al bekeken ;D . Elke dag kleedje soppen zag ik niet zitten. Hup naar buiten met die hond en zijn barf. Je zult verbaasd staan hoe weinig het voorkomt dat je echt slecht weer hebt.
Oh, ik haal er 1 lappie overheen en het is schoon (de honden hebben het meeste trouwens al opgelikt) en dan gaat het kleed eens per week (of na een zalmkop direct) in de wasmachine. Als ik mijn honden in de zomer buiten eten geef heb ik binnen 3 seconden 3 miljoen groene strontvliegen in mijn tuin dus ik kijk wel linker uit om ze buiten te voeren :biggrin2: . Zelfs als de mussen dood van het dak vallen van de hitte, zitten hier de deuren zelfs dicht tijdens het eten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3350937
Ik heb een kleine, zachte badhanddoek als vreetkleedje voor de katten. Daar trekt het vocht in en droogt gemakkelijk uit en ze hebben ook nog een etensbakje natuurlijk, niet alles komt op het kleed terecht. Alleen van kuikendooier krijg je duidelijk vlekken.
Die kleedjes gaan dan regelmatig in de wasmachine. Ik heb ze eigenlijk, tegen mijn eigen verwachting op voorhand in, nog nooit weten stinken of vliegen aantrekken.
Katten krijgen wel geen pens... ::)
Door Nikass
#3351197
Ik lees even mee, kan hier ook nog wel wat van leren :) Ik heb geloof ik even wat gemist... waarom moet je vleugels inknippen? Dit heb ik nog nooit gedaan...
En, Remco verkoopt op het moment lamskoteletten. Ik heb nog nooit lamsbot gegeven. Geven jullie dit wel?
Door Lizzy
#3351203
Nikass schreef:Ik lees even mee, kan hier ook nog wel wat van leren :) Ik heb geloof ik even wat gemist... waarom moet je vleugels inknippen? Dit heb ik nog nooit gedaan...
En, Remco verkoopt op het moment lamskoteletten. Ik heb nog nooit lamsbot gegeven. Geven jullie dit wel?
Het hoeft niet. Maar het is voor een hond die nog nooit bot heeft gegeten is het prettiger om wat makkelijker te wennen aan het verteren van vleesbot. Dus ik doe dat nu ook niet meer maar wij adviseren wel iedereen die overstapt om het wel te doen.

Lamskoteletten van Remco ken ik niet maar ik denk dat dit voor een gevorderde vleesbot-eter wel kan. Ik test zulke botten met de snoeischaar. Komt die er doorheen (en zeker als dat makkelijk gaat) dan komen mijn honden er ook doorheen. Soms kan ik toch besluiten om iets niet te geven omdat ik het bot bijv. te klein vind. Heb je dus een klein vleesbot dat vrij hard is en je hebt een grote hond die zo'n bot in 1 keer doorslikt: niet geven. Dus je moet dat ook per hond en per vleesbot even bekijken.
Door Nikass
#3351231
Dank je, ja ik heb één makkelijke barf-eter die tot op heden nergens problemen mee heeft gehad (en zij eet al zes jaar barf), maar mijn jongere reu is inderdaad van het doorslikken van grote stukken (en soms kom het er dan later weer uit) of hij laat het liggen. Dus met hem moet ik altijd even heel voorzichtig zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door