Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#3349533
Voor zowel Dex als Rana heb ik net een nieuw menu gemaakt met 30% kk en 35% spiervlees. Het was bij beide andersom maar merk dat ze allebei droge harde ontlasting hebben dus denk toch dat de karkassen die ik heb niet voldoende bevleesd zijn voor hun; komen altijd bij dogmeat of Floris vandaan en geef nooit de hardere soorten altijd kip, eend, parelhoen, konijn etc. Hoewel ik me net bedenk dat ik bij de laatste bestelling ook konijnekoppen had kunnen die te hard zijn? Hmmm die hebben ze de laatste 2 weken niet meer gehad en dat maakt weinig verschil dus denk niet dat dat het is :-\

Vraag 1
30% is volgens mij wel echt aan de lage kant maar heb al wat lopen rommelen met extra pens en groente maar dat vind ik niet voldoende verbetering geven en het trekt het menu uit balans Is dit te weinig, is er nog iets wat ik anders kan doen?

Vraag 2
Gisterenochtend prikte ik me bij het opruimen van een drolletje van Rana. Ik dacht eerst dat er iets scherps op de grond lag maar bij nader onderzoek bleek dat er een scherpe botsplinter in het drolletje zat. Drolletje was ook droog, niet keihard verbrokkelde wel maar echt droog en gelig van kleur. Omdat we vorig jaar al gedoe met haar gehad hebben met verstopping maak ik me hier zorgen om en omdat ze al langer droge/harde ontlasting hebben wil ik haar de gemalen botmixen van dogmeat gaan geven. Die hebben ze in 3 smaken kip, eend en kalkoen. Wij hebben deze mixen eerder gebruikt en mijn ervaring is dat ze niet van heel kaal bot gemaakt zijn Manu en Mexi kregen daar volgens mij iets van 35 of 40% van maar de kalkoen heeft Rana toen ook wel eens gehad en daar ging ze heel slecht op hele droge harde ontlasting, ik durf dat gewoon niet aan bij Rana. Ik het toen ook al eens gevraagd voor de 3 mixen, of dat voldoende afwisseling is maar 2 calcium bronnen is er weer net 1 minder dus voor de zekerheid kan Rana haar menu uit alleen deze 2 calciumbronnen bestaan? Dus eend en kip botmix. Orgaan en spiervlees zullen dan zoveel mogelijk uit andere diersoorten bestaan zodat we toch de afwisseling van min 5 diersoorten houden.

Ze krijgen trouwens ook 1x in de week zalmkarkas of een sardien. Mag je dat ook als een calciumbron zien?

Bedenk me ook net dat we bv ook 1x in de week een enkelvoudige kvv als afwisseling zouden kunnen geven misschien…

Zelf malen heb ik ook over gedacht maar we hebben een kleine keuken die al ramvol staat en om er nu nog een apparaat bij te kopen :-\

Menu voor beide bestaat nu uit:
Kk 30% - in mijn beleving redelijk bevleesd altijd bij dogmeat of Floris vandaan
Vlees 35% - altijd een goede kwaliteit spiervlees
Orgaan 25% - waarvan de helft pens (rund, schaap of geit) en de andere helft hart, lever, nier.
10% groente - gisteren een nieuwe voorraad met oa pompoen, sla en komkommer gemaakt om Rana haar darmen wat te ondersteunen.
Door Lizzy
#3349574
El_Kato schreef:Voor zowel Dex als Rana heb ik net een nieuw menu gemaakt met 30% kk en 35% spiervlees. Het was bij beide andersom maar merk dat ze allebei droge harde ontlasting hebben dus denk toch dat de karkassen die ik heb niet voldoende bevleesd zijn voor hun; komen altijd bij dogmeat of Floris vandaan en geef nooit de hardere soorten altijd kip, eend, parelhoen, konijn etc. Hoewel ik me net bedenk dat ik bij de laatste bestelling ook konijnekoppen had kunnen die te hard zijn? Hmmm die hebben ze de laatste 2 weken niet meer gehad en dat maakt weinig verschil dus denk niet dat dat het is :-\

Vraag 1
30% is volgens mij wel echt aan de lage kant maar heb al wat lopen rommelen met extra pens en groente maar dat vind ik niet voldoende verbetering geven en het trekt het menu uit balans Is dit te weinig, is er nog iets wat ik anders kan doen?
Ja, het is aan de lage kant. Maar als de karkassen die je geeft aan de kale kant zijn, zit je eerder richting de 20% bot. Hoewel je je nog zou kunnen vergissen hoor, in de hoeveelheid vlees die er aan een karkas zit! Maar goed, ja, je zit nu aan 15% a 20% kaal bot en volwassen honden zeker doen het daar prima op.
Vraag 2
Gisterenochtend prikte ik me bij het opruimen van een drolletje van Rana. Ik dacht eerst dat er iets scherps op de grond lag maar bij nader onderzoek bleek dat er een scherpe botsplinter in het drolletje zat. Drolletje was ook droog, niet keihard verbrokkelde wel maar echt droog en gelig van kleur. Omdat we vorig jaar al gedoe met haar gehad hebben met verstopping maak ik me hier zorgen om en omdat ze al langer droge/harde ontlasting hebben wil ik haar de gemalen botmixen van dogmeat gaan geven. Die hebben ze in 3 smaken kip, eend en kalkoen. Wij hebben deze mixen eerder gebruikt en mijn ervaring is dat ze niet van heel kaal bot gemaakt zijn Manu en Mexi kregen daar volgens mij iets van 35 of 40% van maar de kalkoen heeft Rana toen ook wel eens gehad en daar ging ze heel slecht op hele droge harde ontlasting, ik durf dat gewoon niet aan bij Rana. Ik het toen ook al eens gevraagd voor de 3 mixen, of dat voldoende afwisseling is maar 2 calcium bronnen is er weer net 1 minder dus voor de zekerheid kan Rana haar menu uit alleen deze 2 calciumbronnen bestaan? Dus eend en kip botmix. Orgaan en spiervlees zullen dan zoveel mogelijk uit andere diersoorten bestaan zodat we toch de afwisseling van min 5 diersoorten houden.
Maar dit gebeurd bij iedere hond die barft wel eens! En je ziet dat het lichaam zelf stukjes bot nu prima inpakt. Door het warme weer kan de vertering ook wat minder zijn hoor, op het moment. Ja, ik zou zelf niet blij worden van alleen kip en eend. Maar goed, geen hond die er dood van gaat! Kun je er niet wat kwartelkarkasjes aan toevoegen?
Ze krijgen trouwens ook 1x in de week zalmkarkas of een sardien. Mag je dat ook als een calciumbron zien?
Zalmkarkas wel, sardien niet, sardien is gewoon een heel prooidiertje (compleet) en telt niet ergens aan mee als zodanig.
Bedenk me ook net dat we bv ook 1x in de week een enkelvoudige kvv als afwisseling zouden kunnen geven misschien…
Ik zou dat niet doen. Niks gaat boven een zelf samengesteld menu. Ik vind dat dat echt niks toevoegt.
Zelf malen heb ik ook over gedacht maar we hebben een kleine keuken die al ramvol staat en om er nu nog een apparaat bij te kopen :-\

Menu voor beide bestaat nu uit:
Kk 30% - in mijn beleving redelijk bevleesd altijd bij dogmeat of Floris vandaan
Vlees 35% - altijd een goede kwaliteit spiervlees
Orgaan 25% - waarvan de helft pens (rund, schaap of geit) en de andere helft hart, lever, nier.
10% groente - gisteren een nieuwe voorraad met oa pompoen, sla en komkommer gemaakt om Rana haar darmen wat te ondersteunen.
Ziet er prima uit! Ik zou zelf meer bladgroenten aan je groentenmix toevoegen want dat laxeert. Dus witlof, waterkers, andijvie, spinazie (niet teveel), rucola, paksoi, postelein, en dergelijke.
Door El_Kato
#3349595
Dank voor je reactie, ben weer wat gerustgesteld!

We hebben nog best wat karkas in de vriezer liggen en die gaat Dex de aankomende weken opeten. Zal daar eens goed naar kijken of ze echt zo kaal zijn. En als de warmte ook invloed op de vertering heeft kan het idd ook goed daaraan liggen. Zal de ontlasting goed in de gaten houden en als dat te zacht is het percentage weer omhoog zetten.

Kwartelkarkasjes zat ik gisterenavond ook aan te denken om die te proberen. Ik heb nu voor 6 wkn kip en eendbotmix besteld en kijk het even aan hoe dat gaat. Als de ontlasting dan goed is, niet te droog en hard dan ga ik er kwartelkarkasjes en kipkarkas aan toevoegen. En als dat goed gaat weer rustig parelhoen en eend. Vind haar nog te jong (bijna 8 jaar) om haar alleen hier op te houden maar als het moet moet het.

Er gaan ook weer meer blaadjes door de groentemix. Er zit altijd wel iets van blad bij maar dat gaat de basis worden aangevuld met andere dingen.

Kvv doen we dan niet :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3349606
Waarom denk je dat zo'n mix beter zou gaan dan gewoon karkas? Dan heb je er toch nog minder zicht op hoeveel bot ze precies binnen krijgen?
Het vleesbot dat daarvoor gebruikt is zal vast en zeker toch wel kaler zijn dan de karkassen die jij hebt? Als je zegt dat ze redelijk bevleesd zijn.
Al is dat natuurlijk ook afhankelijk van wat je gewend bent, of je het redelijk bevleesd vind of niet.
Want ik voer mooi bevleesd, ik vind een karkas dat werkelijk 50/50 is, veel te kaal. Maar dat is dus wat je gewend bent. En op zich maakt het weinig uit, op voorwaarde dat je dieren het goed eten en verteren, dan voer je gewoon wat minder vleesbot als het kaler is en voeg je wat spier toe. Of je percentages liggen iets lager in vleesbotgehalte. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.

Ze gaan echt niet omvallen van 30% relatief kaal vleesbot he. 30% kippenbillen, dat is wat anders...

Kwartel is btw wel zacht omdat het zo'n kleine vogel is, en dus dunne botjes, maar bevat redelijk veel calcium per gewicht.
Door El_Kato
#3349647
Het gemalen bot is omdat er een scherpe splinter in haar ontlasting zat en als het mij al in de vinger prikt zal het haar zeker zeer gedaan hebben bij het eruit werken :-\
Omdat ze vorig jaar echt een paar keer serieus verstopt is geweest ben ik er ooo wel wat spastisch mee hoor. Door de reactie van Lizzy al wat gerustgesteld dat het wel vaker voorkomt en dat door het warme weer de vertering ook minder kan zijn. Heb wat rigoreus voor 6 wkn besteld, is wat ik altijd doe dus nu ook :P maar ga daarna weer rustig aan terug opbouwen.

Hmmm maar als ik je goed begrijp is kwartel wel zacht maar bevat het veel calcium wat dan weer voor droge harde ontlasting kan zorgen? Of begrijp ik het dan niet?

En tja goed bevleesd of kaal moet eerlijk zeggen voer al jaren vers barf en een hele periode kvv en nu alweer een hele tijd weer barf maar heb daar nog nooit goed over nagedacht. Heb er wel eens extra vlees bij gedaan als me opviel dat er weinig mee aan het karkas zat maar meestal valt me niets geks op. Ga er nu toch eens extra aandacht aan besteden :-[
Door Cindy de Wolf
#3349651
Als je het kan betalen; de parelhoenvleugels van floris zijn echt goed bevleesd en niet hard. Maar prijzig. 3,50 voor 6 stuks wat 400-600g is.
Kiprugstukjes van dogmeat zijn dik bevleesd, evenzo eendenrugstuk/vleugels.
Door El_Kato
#3349668
De eendrugstukken van Dogmeat krijgen ze met enige regelmaat! En af en toe de eendvleugels. De kipkarkas heb ik de laatste tijd steeds van Floris maar kan ik die wel weer bij Dogmeat gaan bestellen. Volgens mij heb ik de rugstukken daar ook wel eerder gehad! De parelhoenvleugels vind ik wel wat prijzig dan als je ze omrekent naar kg prijs. Maar is misschien wel een goede om af en toe te geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door