Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BelleFae
#3347148
Ik heb allerlei vlees, ribben en organen van een ree gekregen. Echt super mooi schoon en goed bevreesd.

Maar ik weet niet of ze dit zou mogen hebben? Dit is een poot van ree? Wat kan ik hiermee? En ribben van een ree, kunnen die ook?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3347152
Poot haal je zowiezo best het vlees zoveel mogelijk vanaf. Het bot is te hard. De botten met restjes vlees kan je evt nog bone broth van trekken. Recept kan je on de barf-rubriek vinden.
De ribben vast ook, zeker als je hondje geen barf gewend is.
Organen kan je waarschijnlijk allemaal voeren. Als je twijfelt of iets kan, of wat het is, kan je het altijd nog even vragen of een foto posten.
Door Lizzy
#3347158
Zoooo, dat ziet er goed uit! Mazzelaar :biggrin2:

De poten zijn ongeschikt. Te hard. Ze hebben gewicht gedragen en dat maakt dat ze en het gebit van de hond zouden kunnen slopen maar ook dat ze slecht verteerbaar zijn. Ribben zijn alleen geschikt voor zeer ervaren BARF honden en dan nog moet ik ze met een snoeischaar door kunnen knippen, anders verdwijnen ze de kliko in. Ik weet niet of het wild is? Zo ja raad ik je aan de organen eerst minimaal 1 week in te vriezen om parasieten te doden.
Door BelleFae
#3347162
Ah oke! Maar er zit gelukkig wel heeeeeeel veel vlees nog aan, dus dat kan sowieso!

Ribben kun je ook gewoon kopen toch bij versvoer winkels? Maar dat is dus voor ervaren barfers? Maar als ze erop wil kauwen dan? En als ze het kan kraken? Kan het dan wel. Of maakt het ook nog uit of ze het kunnen verteren? Is alleen het kraken niet voldoende? Zahra is natuurlijk best een grote hond met flinke kaken en tanden, dus ik denk dat ze best wel wat zou kunnen kraken. De ribben waren overigens met een snoeischaar op het zwaarste punt te knippen. Dus dan zou het kunnen? Of ik laat haar de hardste delen niet kauwen natuurlijk, dat kan ook. Dat ze de smalle stukjes doet.

Het is wild idd. Dus ik heb het nu allemaal in porties gemaakt en in de vriezer. Dus over een weekje gaan we het testen, of ze het überhaupt wil!

Ik heb echt heel wat spiervlees. Een hele long van een ree, het hart, de nieren en de lever. Dus dat heb ik allemaal in porties gemaakt en ingevroren nu.
Deze organen kunnen allemaal wel gewoon toch?


Zahra is nog niet een heel erg ervaren barfhond. Ze heeft alleen kipkarkas, kippennekken en kippenbouten gehad. Nu gaan we dus proberen meer te barfen. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pluk
#3347165
BelleFae schreef:Een deel van de ribben. Die heb ik doorgesneden en doorgeknipt zodat ze per rib of per 2 ribben ingevroren zijn.
Afbeelding
oei... dan zou ik echt oppassen met geven. Ribben geef je liefst met meer ribben aan elkaar vast. Er zijn nogal wat honden die opeens zo'n rib inslikken en dat gaat dus niet :-X
Dus ribben altijd met een aantal naast elkaar en dan eventueel overdwars doorknippen om de juiste hoeveelheid te krijgen.
Door BelleFae
#3347166
pluk schreef:oei... dan zou ik echt oppassen met geven. Ribben geef je liefst met meer ribben aan elkaar vast. Er zijn nogal wat honden die opeens zo'n rib inslikken en dat gaat dus niet :-X
Dus ribben altijd met een aantal naast elkaar en dan eventueel overdwars doorknippen om de juiste hoeveelheid te krijgen.
Ah, goede tip voor de volgende keer. Maar Zahra is echt nog een mietje en die wil het ook nog niet zelfstandig doen. Dus ik ben al heeeeel blij ALS ze eraan wil gaan kauwen. Ik hou het altijd nog vast voor haar. Zodat zij stukje voor stukje eraf kan kraken.. :D Anders doet ze er al helemaal niks mee.. Dus dan kan het wel toch? Ik heb geloof ik 2 per 1, de rest allemaal per 2 of 3 ribben.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3347170
Als je het nog vast houdt kan je zachte ribben wel voeren....zo doe ik het ook met mijn langneus want dat is net zo'n barf-meut..... 'baaaaaas.....ik kan het niet alleen' :???:
Die is wel al heel lang versgevoerd, 1 keer per dag een KVV maaltijd en 1 keer per dag Barf (uit mijn hand ;) )

Maar mocht je nog een keer wild krijgen kan je de ribben inderdaad beter over dwars portioneren, dat voert veiliger als enkele ribben die zo naar binnen kunnen glijden als ze zelfstandig eten
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3347179
Ik zou daar toch mee opletten. Eerst eens kijken hoe ze reageert.
Stel dat ze het wel leuk vind en aan de rib gaat snokken, kan ik me niet voorstellen dat die niet uit je vingers glipt. En dan slikt ze hem zeker weten in 1 keer in. Dat kan echt heel gevaarlijk worden met een rib, zeker bij een beginnend barfer.
Een nek, tot daar aan toe, maar een rib... :-\
Ik vind het een onnodig risico, en ik gooi nochtans echt zo weinig mogelijk weg.
Door Lizzy
#3347180
Ik ben diegene die een pup had van 14 weken oud die een rib in z'n geheel inslikte van 21 cm lang :-X . Mijn man hield die ook vast. Tot ie rib glibberig werd, pup er een rukje aan gaf en zei "slik".

En dat was deze rib, die heeft een avond, een nacht en een ochtend in het kleine lijfje van mijn pup gezeten:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Abby-shiva
#3347182
Oh bah wat een grote rib in zo'n klein lijfje. Gelukkig wel helemaal goed gegaan neem ik aan? Zou het risico ook niet nemen de kans hij wegglijd is er. En wat dan de gevolgen zijn weet je niet op voorhand

Maar het is wel een mooi pakketje vlees zo :)
Door Lizzy
#3347185
Abby-shiva schreef:Oh bah wat een grote rib in zo'n klein lijfje. Gelukkig wel helemaal goed gegaan neem ik aan? Zou het risico ook niet nemen de kans hij wegglijd is er. En wat dan de gevolgen zijn weet je niet op voorhand

Maar het is wel een mooi pakketje vlees zo :)
Ja, gelukkig wel. De volgende ochtend liepen wij met onze kleine dreumes buiten, werd ze misselijk, belde wij de dierenarts (die had gezegd "als ze misselijk wordt gaan we haar open maken") om de operatietafel alvast klaar te maken en toen spuugde ze de rib met een grote boog uit. Haar bescherm-engel heeft goed werk gedaan, dezelfde hond is nu 13 jaar jong.
Door BelleFae
#3347186
Ik zal de enkele niet aanbieden dan en extra opletten met de meerdere ribben.

Als Zahra dat zou doen is er echt een vijfdubbel wonder gebeurd trouwens. Én dan zou ze er dus al aan kauwen, dat hoop ik! Maar ze wil zooooveel dingen niet. En Zahra gaat echt met een minuscuul stukje op haar plaats liggen om dat hélemaal kapot te krijgen.
Dat is echt zón grote miet, dat willen jullie niet weten Haha. Mijn chihuahua slikt als het lukt een complete haan in 1 door en Zahra zou een half uur bezig zijn met een guppie.
Gebruikersavatar
Door Abby-shiva
#3347189
Hahaha dat klinkt precies zoals het hier gaat. Shiva werkt alles zo weg en vreet ook alles. Onze vorige hond (labrador) die was net zo. Abby kan rustig een uur over een nekje doen. Waarvan het eerste half uur geprobeerd word hem al kwijlend weg te staren en op te likken ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3347195
Lizzy schreef:Ja, gelukkig wel. De volgende ochtend liepen wij met onze kleine dreumes buiten, werd ze misselijk, belde wij de dierenarts (die had gezegd "als ze misselijk wordt gaan we haar open maken") om de operatietafel alvast klaar te maken en toen spuugde ze de rib met een grote boog uit. Haar bescherm-engel heeft goed werk gedaan, dezelfde hond is nu 13 jaar jong.
Oh, dat valt dan nog mee. Ik dacht dat hij inderdaad operatief verwijderd was.
Wil ook zeggen dat ze die rib dus de hele nacht in de slokdarm gehad heeft. Wat moet ze daar last van gehad hebben!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door