Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Abby-shiva
#3347102
Gisteren 1 menutje samengesteld voor 1x in de week. Prima menu. Maar wil toch 2x en zit nu te kijken wat ik daar dan in kan doen nu kom ik wel redelijk eruit alleen wil ik paard gebruiken en zat ik dus te kijlen en zie ik paardenvlees en paarden sucade staan.

Valt paardensucade onder spiervlees? Heb al gegoogled en in de zoekoptie via het forum maar kom er niet achter. Vast een hele domme vraag hoor maar ik weet het niet haha

Ik heb ook geitenvlees. Waar valt dit dan onder? Of is dit gewoon vlees ? Wanneer geef je dan gewoon vlees want karkas is al bevleest? Vast hele domme vragen met een logosch antwoord hoor maar ja erg onzeker ook al zijn het maar 2 dagen in de week. Haha
Door Lizzy
#3347103
Abby-shiva schreef:Gisteren 1 menutje samengesteld voor 1x in de week. Prima menu. Maar wil toch 2x en zit nu te kijken wat ik daar dan in kan doen nu kom ik wel redelijk eruit alleen wil ik paard gebruiken en zat ik dus te kijlen en zie ik paardenvlees en paarden sucade staan.

Valt paardensucade onder spiervlees? Heb al gegoogled en in de zoekoptie via het forum maar kom er niet achter. Vast een hele domme vraag hoor maar ik weet het niet haha

Ik heb ook geitenvlees. Waar valt dit dan onder? Of is dit gewoon vlees ? Wanneer geef je dan gewoon vlees want karkas is al bevleest? Vast hele domme vragen met een logosch antwoord hoor maar ja erg onzeker ook al zijn het maar 2 dagen in de week. Haha
Welnee, helemaal geen domme vraag! Maar paardensucade is inderdaad spiervlees. Geitenvlees valt ook onder spiervlees.

De meeste karkassen die we vandaag de dag kunnen krijgen zijn aardig kaal. En een hond heeft voldoende spiervlees nodig. Dus stel je kijkt naar het kale aandeel bot, dan voer je met 45% vleesbot zo'n 20% a 25% kaal bot. En als je dan kijkt naar de rest van de percentages: je voert ongeveer 10% pens. Dit kun je best oprekken naar 15%. En dan voer je nog 10% andere organen (lever, hart en nier). Dit kun je ook best oprekken naar 15%. En dan voer je nog 10% groenten. Ook dat kun je best oprekken naar 15%. Dan blijf je toch nog met een "gat" zitten van 10% (45% vleesbot, 15% pens, 15% andere organen, 15% groenten: blijft er 10% over) en dat zul je op moeten vullen met spiervlees.

Maar omdat we meestal 45% vleesbot, 10% pens, 10% andere organen, 10% groenten voeren, voeren we 25% spiervlees. En dat is dus naast het vlees dat al aan het karkas zit. Stel je hebt een mooi bevleest karkas (50% vlees en 50% bot), dan voer je dus in feite 47,5% spiervlees. En dat is een mooi percentage. Zou je alleen het vlees voeren dat aan het karkas zit (22,5%), dan zou dat wel krap zijn.
Gebruikersavatar
Door Abby-shiva
#3347105
Bedankt voor de snelle reactie.. Dan gaan we eens een lekker menutje samenstellen. Geitenvlees ligt nog in de vriezer was voor de droogmachine maar kan dan mooi rauw in het menutje :D benieuwd hoe lang het duurt voor dat die 2x in de week de hele week word. Ik gok zo dat dan vrij snel is. Denk abbys 1ste reactie wtf?? Ik moet dit echt eten? Serieus??? En shiva denkt. Whoehoeeee aanvalluh ;D
Door Lizzy
#3347109
Abby-shiva schreef:Bedankt voor de snelle reactie.. Dan gaan we eens een lekker menutje samenstellen. Geitenvlees ligt nog in de vriezer was voor de droogmachine maar kan dan mooi rauw in het menutje :D benieuwd hoe lang het duurt voor dat die 2x in de week de hele week word. Ik gok zo dat dan vrij snel is. Denk abbys 1ste reactie wtf?? Ik moet dit echt eten? Serieus??? En shiva denkt. Whoehoeeee aanvalluh ;D
Ik ben ook benieuwd! En ik ben ook benieuwd hoe Abby en Shiva gaan reageren :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door