Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Abby-shiva
#3346980
Ik voer normaal kvv. Ik wil graag zelf barfen maar ben daar nog wat te onzeker in. Nu is het vaak de kvv maar ze keijgen geregeld een nekje erbij of een zalmkop al. Maar nu wil ik ze een kippenrugstuk doen. Abby is 15 kilo en shiva 11 (pup 18 weken). Als extratje zal dit wat overdreven zijn denk ik zo. Dus ik vraag me af hoe ik dit het best kan geven? Gewoon 1 maaltijd vervangen van de kvv en de andere maaltijd wel kvv? Abby krijgr 2x 125 vlees en shiva 3x 160

Of zou ik er wat bijgeven zodat het die hele dag een baefdagje word..? Zoja wat is dan goed om er bij te doen en hoeveel?
Door Lizzy
#3347001
Abby-shiva schreef:Ik voer normaal kvv. Ik wil graag zelf barfen maar ben daar nog wat te onzeker in. Nu is het vaak de kvv maar ze keijgen geregeld een nekje erbij of een zalmkop al. Maar nu wil ik ze een kippenrugstuk doen. Abby is 15 kilo en shiva 11 (pup 18 weken). Als extratje zal dit wat overdreven zijn denk ik zo. Dus ik vraag me af hoe ik dit het best kan geven? Gewoon 1 maaltijd vervangen van de kvv en de andere maaltijd wel kvv? Abby krijgr 2x 125 vlees en shiva 3x 160

Of zou ik er wat bijgeven zodat het die hele dag een baefdagje word..? Zoja wat is dan goed om er bij te doen en hoeveel?
Ik zou er wat spiervlees bij geven van goede kwaliteit. En groenten. En dan een kippenrugstuk. Eventueel nog een eitje, rauw.
Gebruikersavatar
Door Abby-shiva
#3347007
Bedankt voor je reactie! Ik kijk op de site van dogmeat. Dan zou een rug 125 gram zijn ongeveer. Ik heb kalkoenhartjes en kalkoen dijbeen . gezamelijk zou dit dan 1 barf maaltijd moeten zijn? Met groentes en ei natuurlijk.. Maar ik zit zo met de hoeveelheid moeilijk te doen. Had al op de site van gelukkig dier een berekening gemaakt. Kan ik dat aanhouden ook als het maar 1 dag is?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3347026
Ik zou de kleine eter 1 en de grote eter 2 rugstukjes geven. Dat is voor beide dan ongeveer de helft van een dag portie. En dan 10% groenten van hun dagportie en 5% hart ( kan ook eens wat anders zijn natuurlijk) en de rest spiervlees.
Gebruikersavatar
Door Abby-shiva
#3347031
Okej. Dan zou dus voor abby zijn die normaal 230 250 gram eet aan kvv.
1rug
25 gram groente
12.5 gram hart (kalkoenhart)
87 gram spier (kalkoendijbeen)

En shiva
2 rug
60 gram groente
30 gram kalkoenhart
260 gram spier

Dat klinkt echt super veel voor een pup :o

Hahaha en zo wat het toch een hele barf maaltijd ipv een keer een stukje haha
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3347047
480gr eet je pup, dat zei je toch he? :)

Leuk toch? Zo'n hele maaltijd.
Voor de pup kan je dan best alles per dag in een bakje ontdooien en vrij willekeurig in 3 maaltijden verdelen. Houdt het vleesbot wel in zo groot mogelijke stukken.
Gebruikersavatar
Door Abby-shiva
#3347051
Haha ja dat klopt. Ikheb zitten rekenen nu met 600 gram. Geen idee waarom eigelijk? :-\

Ik ga het ff uitrekenen met de juiste hoeveelheid maar het is iig duidelijk haha. Ja vind super leuk. Mawil ook al onwijs lang barfen. Maar abby is nogal kieskeurig die kan al mieren met een nekje. Maar nu shiva er is (border collie maar this van binnen net een labrador. Zo'n bodemloos vat wat werkelijk alles opeet hahah) ik durf alleen nog niet volledig over. Beetje te onzeker met wat goed en fout is hahha.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3347052
Fijn, dat je wil gaan barfen. Dan ga je toch gewoon over op je eigen tempo. Je zal zo wel vertrouwen op gaan doen.

Het voorstel dat ik hier deed is wat hoger in botgehalte dan normaal he. En je mist wat orgaan. Tis maar dat je het weet.
Maar als het maar 1 of 2 dagen in de week is, kan dat geen kwaad. En zo een heel rugje werkt ook wel eenvoudig dan op de gram portioneren en ze zullen heus niet allemaal 125gr wegen.
Voor een dagje kan een beetje extra bot geen kwaad. Tenzij er een van je honden last zou krijgen met ontlasten natuurlijk. Hoe dus wel even in de gaten dat ze geen krijtpoep krijgen de dag erna. ;)
Gebruikersavatar
Door Abby-shiva
#3347068
Nou van het 1 kwam het ander en heb ik na de halve dag toch liggen lezen en uitpluizen maar eens via de calculator uitgerekend en besloten om gewoon 1 dagje in de week een barfdag te houden en dat bouwt dat vanzelf wel op met soorten orgaan etc. de vriezers liggen zowiezo wel redelijk stampvol nu ook haha. Shiva krijgt 6% van haar gewicht. nu weet ik ook hoe ik aan die 200 kwam. bij de kvv rekening ik de kvv en dan de hoeveel groente apart ipv bij elkaar opgeteld haha.
Voor komende zaterdag op het menu:

Abby:
1 kippenrug (40%) ongeveer
kalkoenhartjes 30 gram (10%)
Pens 30 gram (10%)
kalkoendijtjes 90 gram (30%)
30 gram groente (10%)

Shiva:
2 kippenrug (40%) ongeveer
kalkoenhartjes 65 gram (10%)
Pens 64 gram (10%)
kalkoendijtjes 198 gram (30%)
66 gram groente (10%)

weet ik natuurlijk niet wat alles precies weegt, maar is ook niet gram nauwkeurig natuurlijk en hoe ze het eten en hoe de ontlasting reageert ben ik wel erg benieuwd naar. Ik word altijd weer blij van die kvv keutels van mijn honden als ik de vlaaien die er soms naast liggen op een grasveld zie hahaha..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3347074
Oh, dit is helemaal prachtig.
Dat het niet op de gram klopt is niet erg hoor. De ene keer wat meer, de andere wat minder, dat komt uiteindelijk weer gelijk uit. En zeker als je het maar 1 of 2 dagen per week doet, maakt dat op de weekpercentages bitter weinig verschil.
Er zijn ervaren barfers zat die gewoon een karkas voeren per dag (aan een vrij grote hond uiteraard) , zonder af te wegen. ;) Dat komt ook goed.
Rond de hoeveelheden bij Shiva ook wat af he. 198 is 200 he. En 64 en 66 beide 65. En ook daar is het prima als het er 5 of 10gr rond zit, de ene keer eens 205 de volgende 195 en dat is gemiddeld toch 200.

En dan bouw je maar op zo snel je zelf wil. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat snel zal gaan bij jou. :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door