Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3351216
Ik voer al jaren wild van de jager. Hier hebben mijn honden nooit parasieten door opgelopen. Gezond wild heeft zelf ook geen last van parasieten. Een enkele keer voer ik ze zo vers na afschot, maar niet vaak omdat ik meestal al bevroren dieren koop. (jager verzamelt iedere jacht zodat ik in een keer een grote lading kan afnemen, want niet hier in de buurt)
In de 12 jaar dat ik dit voer heb ik maar een x een besmette haas meegemaakt en heb dat indertijd denk ik alleen op het toen nog bestaande NRV forum geplaatst.
Deze haas had rare bolletjes op een van de longen, dus toen heb ik de hele haas opengemaakt. Nog een bolletje vond ik in de oksel van een van de voorpoten van de haas. Bij nader onderzoek heb ik een bolletje opengemaakt en toen bleek daar een parasiet in te zitten . Bij nader zoeken op internet en navraag op een jagersforum bleken dit de beruchte blaasworm inkapsels te zijn die ook bij vee gevonden kan worden die weidegang hebben. Ingekapselde blaasworm Cyste is een larve van de vossenlintworm die opgegeten kunnen worden door herbivoren. Echter kunnen ze in hun gastheer niet tot ontwikkeling komen. Pas als het vlees genuttigd word door een carnivoor komen deze ingekapselde wormen tot leven in de maag van de vlees eter (vos) en ontwikkelen zich daar pas tot een lintworm. Hoewel men vroeger besmet wild wel at na goede verhitting wordt het tegenwoordig afgeraden. Maar goed betreffende haas heb ik dus ook toen niet gevoerd en meteen vernietigd. (en vooral de cystes opgezocht en die onschadelijk gemaakt omdat ik ook niet wilde dat die via het afval in een ander levend dier terecht zou komen. Maar zoals gezegd ik heb dit maar eenmaal in de afgelopen 12 jaar meegemaakt. Dus het risico is enorm klein. maar ook invriezen van een cyste is niet voldoende om hem onschadelijk te maken.
Door Nikass
#3351233
Lizzy schreef:In Nederland zijn er geen haasziektes (voor zover ik weet) die een direct een gevaar opleveren voor je hond. Neem nu hazenpest: honden kunnen daarmee besmet raken maar zijn veel minder gevoelig. Zie hier: https://www.jagersvereniging.nl/jagen/e ... tularemie/. Maar dan nog kan wild altijd besmet zijn met parasieten en "andere beestjes" die je liever niet hebt dat je hond dat opeet. Aan weer een andere kant: dit is nou wat carnivoren doen. En al miljoenen jaren op overleven. Dieren doden en opeten. Dus liever laat je je hond niks zelf doden en opeten (om meerdere redenen) en vries je vlees van wild eerst in. Maar soms gebeuren dit soort dingen. En ik zie geen noodzaak om daar van in paniek te raken.

Overigens geldt voor haas uit Argentinië dat het besmet kan zijn met Brucella suis. En dat is wel gevaarlijk voor de hond.
Nee, in paniek raken doe ik niet... :) Het is haar al vaak genoeg gelukt om ergens een dood konijn te vinden en vóórdat ik erbij ben een paar flinke happen naar binnen te werken. Ook heeft ze vroeger een keer in de weilanden bij mijn toenmalige stal samen met een vriendje een jonge haas gevangen (de buurt liep uit en sprak er schande van ::) ) én opgegeten en heeft ze in het verleden een aantal keer een veldmuis gevangen en opgegeten. Daarnaast zijn alle soorten poep wel voorbij gekomen :( en eet ze paardenvoer.
Ze is nog nooit ziek geweest door eten, zelfs nog nooit iets overgegeven.
Maar het zelf aan bieden is natuurlijk wat anders.

Barfplaats wordt gesponsord door