Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BelleFae
#3346707
Ik ken een jager, daarnaast een enorme dierenliefhebber en hij werkt op een heel verantwoorde manier.
Hij verwerkt ook zelf en voor slagers soms dus hij heeft ook wel eens wat vlees of bot ofzo over. Dit wilde hij ook wel aan mij geven voor de honden eventueel.
Kan dat gewoon? Kunnen onze honden eten wat hij over heeft? Wat kan dan wel en wat niet? Waar moet ik rekening mee houden?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3346709
Tuurlijk kan dat!
Hoe minder je van een dier weggooit, hoe beter.
En wild is heel gezond.

Als de dieren goedgekeurd zijn voor menselijke consumptie (en haas vb geen leverbot oid heeft), kan je de resten zeker voeren. Gewoon even opletten ivm hardheid. Zo kunnen niet alle honden ganzenkarkas eten, is dat soms te hard. Ook haaskarkas, poten of koppen kunnen soms hard zijn, voor niet al te grote honden. Dus dat moet je even in de gaten houden, kijken naar je hond en desnoods testen met de snoeischaar.
Qua vlees kan je alles voeren, zolang het er goed uitziet en dus niet te veel vliezen of vet. En wild orgaan is juist super gezond, dus zeker alle eetbare organen geven. Zonde om ze weg te gooien. Darmen oid kun je er wel uithalen, al zijn er honden die een karkas zelfs met darmen verorberen. Op zich kan dat geen kwaad, de meesten lusten dat echter niet.

Verder kan het grootste probleem nog zijn dat je hond het niet lust. ::)
Al zijn er ook genoeg die gek zijn op wild.

En hé, alles wat ze niet wil, kan je ook aanbieden en andere honden blij mee maken. ;)
Door Lizzy
#3346710
BelleFae schreef:Ik ken een jager, daarnaast een enorme dierenliefhebber en hij werkt op een heel verantwoorde manier.
Hij verwerkt ook zelf en voor slagers soms dus hij heeft ook wel eens wat vlees of bot ofzo over. Dit wilde hij ook wel aan mij geven voor de honden eventueel.
Kan dat gewoon? Kunnen onze honden eten wat hij over heeft? Wat kan dan wel en wat niet? Waar moet ik rekening mee houden?
Ja hoor, dat kan zeker! Heel veel honden vinden de ingewanden (darmen en galblaas enzo) echt verschrikkelijk! Dus ik zou vragen aan hem of hij dat voor je wil verwijderen. Verder is wild altijd wat harder qua botwerk dan niet wild. Dus ik weet niet of je hond al zelf samengesteld met ongemalen vleesbot eet? Zo ja: is dat geen probleem! Ze mogen verder alles eten, dus het spiervlees, het karkas en de organen zoals hart, lever, nieren. Maar ook het hoofdje van het wild vinden ze vaak erg lekker (konijn, gans, etc.).

Er zijn honden die wild sowieso heel vies vinden, dus dat moet je met jouw hond(en) even aankijken.

Vries alles wel minimaal 1 week in om de noodzakelijke parasieten te doden.
Door Lizzy
#3346711
Hahaha, ik had al gekozen om te reageren en ben daarna even wat gaan doen maar ik had net zo goed kunnen schrijven "eens met Pearls" :biggrin2:
Door BelleFae
#3346717
Ah, dat is super om te horen zeg!

Dus ze mogen van elk dier echt alle organen en vlees hebben. En qua botwerk dus even kijken wat zacht genoeg is voor haar.
Door Lizzy
#3346722
Siberienne schreef:Ik zou geen wild zwijn voeren. Ivm Aujesky risico.
Oh ja!!!!!! Dat is een hele goeie!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3346741
Ja, bedacht ik ook net, door je vraag.

En groter wild als ree of hert is wss te hard qua bot, maar de ribben zou je nog kunnen bekijken, als je hond een al wat gevorderd barfer is.
De organen en vlees mag je daar uiteraard wel van voeren. Pens niet vergeten.

Ik zou ook de andere organen dan hart, nier en lever niet vergeten. Als je vb de kop niet in het geheel voert, kan je wel tong en hersenen voeren. Long, maag en testikels kunnen natuurlijk ook. En zo zijn er vast nog.
Door BelleFae
#3346938
Dankjewel voor alle tips!

Ik krijg waarschijnlijk deze week of volgende week al hart, lever, nier en spiervlees van een ree :biggrin2: Hopelijk lust onze jongedame het ook :cool:
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3347409
ik geef al jaren haas, konijn, gans eend en ree of hert van de jager. soms gewoon heel van grotere dieren het slachtafval. Ik koop veel in dus ze eten bij mij bijna jaarrond echt wild. Ik wissel wel af met pluimvee en gewoon vee.
Door Nikass
#3351195
Je kan mijn teefje nergens blijer mee maken met een hele haas (nou ja, liefst zou ze hem zelf ook vangen ;D )
daar blijft letterlijk niets van over. Maar ik ben ook altijd een beetje bang voor ziektes. Is dat niet nodig?
Door Lizzy
#3351206
Nikass schreef:Je kan mijn teefje nergens blijer mee maken met een hele haas (nou ja, liefst zou ze hem zelf ook vangen ;D )
daar blijft letterlijk niets van over. Maar ik ben ook altijd een beetje bang voor ziektes. Is dat niet nodig?
In Nederland zijn er geen haasziektes (voor zover ik weet) die een direct een gevaar opleveren voor je hond. Neem nu hazenpest: honden kunnen daarmee besmet raken maar zijn veel minder gevoelig. Zie hier: https://www.jagersvereniging.nl/jagen/e ... tularemie/. Maar dan nog kan wild altijd besmet zijn met parasieten en "andere beestjes" die je liever niet hebt dat je hond dat opeet. Aan weer een andere kant: dit is nou wat carnivoren doen. En al miljoenen jaren op overleven. Dieren doden en opeten. Dus liever laat je je hond niks zelf doden en opeten (om meerdere redenen) en vries je vlees van wild eerst in. Maar soms gebeuren dit soort dingen. En ik zie geen noodzaak om daar van in paniek te raken.

Overigens geldt voor haas uit Argentinië dat het besmet kan zijn met Brucella suis. En dat is wel gevaarlijk voor de hond.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3351208
Ik geloof dat ook leverbot kan gevaarlijk zijn, maar een beetje jager zou dat moeten herkennen.
En Siberienne vernoemde onlangs nog iets dat rondging bij de haas, maar ik weet niet meer wat...
Door Lizzy
#3351209
pearlsofpassion schreef:Ik geloof dat ook leverbot kan gevaarlijk zijn, maar een beetje jager zou dat moeten herkennen.
En Siberienne vernoemde onlangs nog iets dat rondging bij de haas, maar ik weet niet meer wat...
Ik twijfelde even maar zie dit oude topic: viewtopic.php?t=7233
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3351210
Ah kijk, ook weer wat geleerd.
Dat kan dus ook geen kwaad.


Siberienne had het over hazenpest.
viewtopic.php?f=17&t=133245&p=3342218&h ... n#p3342218
Blijkbaar zou dat wel besmettelijk zijn voor honden, maar niet heel ernstig. Voor de mens wel.
Of die gevoelig is aan invriezen vond ik niet meteen terug.

Edit: vriezen zou niet helpen, enkel grondig verhitten. Dat heb ik uit de link die gepost werd in het topic waarnaar ik hierboven verwijs.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door