Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3349162
Sorry, ben ik weer

Ik ben het nu per dag aan het berekenen...
Moeten al die producten dan per dag gegeven worden?
Of kan je zeggen ma: bot190gr ,orgaan(80gr), pens 45gr, groenten 45gr

Di bot 190gr , groenten 45, vlees110gr , pens 45 Gr?
#3349164
Je mag je weekhoeveelheden van alle onderdelen verdelen over de dagen zoals je zelf wil.
Dus je kan idd niet elke dag spier, pens of orgaan voeren maar slechts 1 of 2 van die zaken. Wat men typisch doet is 4 dagen spier en 3 dagen orgaan ( met pens daar dan bij orgaan gerekend).

Je geeft wel best dagelijks vleesbot en verdeelt de groenten ook over verscheidene dagen. Elke dag is ideaal, maar vb 4 dagen per week kan ook.
Vis verdeel je best over 2-3 keer per week. Dat kan als onderdeel in je menu of gewoon 2x per week als extra. Je mag ook een paar keer per week een rauw eitje geven.
#3349166
Hahaha Oke helder...
Menu ligt weer in de prullenbak en opnieuw beginnen!

Daarnaast merkte ik wel al dat ik bijna continu in dezelfde dieren kom...

Spiervlees: kip en rund
Orgaan-> kip
Botten-> kip eend kwartel
Pens-> rund?

Is dat erg?
#3349167
Ja, je moet wel meer afwisseling hebben. Dit is wel erg minimaal en vooral te veel kip.

Je moet proberen niet meer dan een kwart van je menu 1 diersoort te voeren. Bij ongeveer gelijke verdeling zit je dus op 4 diersoorten. En daar komt dan nog vis bij.


Wat je wel moet relativeren is dat je nu even enkel zeer zacht bot kan voeren maar dat dit wel snel kan veranderen. Die paar weken dat je vrijwel enkel kip voert moet je niet zwaar aan tillen, zolang je dat dan erna kan vervangen voor konijn, parelhoen oid.
#3349168
Ja, je voert liefst minimaal 4 diersoorten en een vette vis :)
Parelhoen is nog een mooi beginnersbot, evenals konijn. Paardenvlees is vaak ook goed aan te komen. En qua orgaan bv lam. En dan nog een sardientje oid qua vette vis

Qua verdeling doe ik het als volgt;
7x/week vleesbot
6x/week groente
6x/week spiervlees
3x/week hart/lever/nier
1x/week pens
Spiervlees verpak ik dan in porties voor 2 dagen, waarbij ze bv op maandag vleesbot, spiervlees, groente krijgt en dinsdag vleesbot, spiervlees, hart, groente.
Zo heeft Pum heel gelijkmatige vertering en ik vind het zo makkelijk verpakken :)
Door Lizzy
#3349174
Qua verdeling doe ik het als volgt;

7x/week vleesbot
7x/week groente
4x/week spiervlees
3x/week hart/lever/nier
3x/week pens

En dan voer ik pens en orgaanvlees hart/lever/nier samen.

Ze krijgen hier ook 2 keer per week een rauw ei met schil en 2 keer per week een rauw visje (sardien of horsmakreel). Dat reken ik nergens toe, dat zie ik als extraatje.
#3349179
Oke, dit is mijn begin...

Ma :
kippennek
Spiervlees rund
Orgaan lam

Di :
Eendennek
Spiervlees rund
Orgaan kip

Wo
Kwartelkarkas
Spiervlees paard
(Extra: visje)

Do:
Kippennek
Spiervlees paard
Orgaan lam

Vr
Konijnkarkas
Spiervlees kip
Extra: visje

Za:
Eendennek
Spiervlees kip
Extra: ei

Zo:
Kwartelkarkas
Pens
Extra ei

En dan wil ik elke dag groente doen...
Zit ik dan goed?
#3349182
Op zich is het een mooi begin.

Ik zou wel geen 2 dagen na elkaar ei geven, dat geef je beter met 2 dagen tussen.
En hoe zit het dan met de verhoudingen in je orgaan? En tov pens?
Want normaal voer je evenveel pens als ander orgaan.
#3349205
Wij voeren elke dag compleet dus vleeshot, spiervlees, orgaan, pens en groente. Ik wil dat nog wel eens anders gaan doen maar hier word vaak met orgaan gemutst en gemarineerd in pens en wat lekkere vlees blokjes erdoor heen maken dat dit minder is :)
Door Lizzy
#3349222
Bikkel2018 schreef:Oke, dit is mijn begin...

Ma :
kippennek
Spiervlees rund
Orgaan lam

Di :
Eendennek
Spiervlees rund
Orgaan kip

Wo
Kwartelkarkas
Spiervlees paard
(Extra: visje)

Do:
Kippennek
Spiervlees paard
Orgaan lam

Vr
Konijnkarkas
Spiervlees kip
Extra: visje

Za:
Eendennek
Spiervlees kip
Extra: ei

Zo:
Kwartelkarkas
Pens
Extra ei

En dan wil ik elke dag groente doen...
Zit ik dan goed?
Dat ziet er goed uit, mijn complimenten! Je gaat lekker :biggrin2:
Ik denk dat ik zelf een combinatie van organen zou geven. En dat zou verdelen over drie dagen. Dus in 1 maaltijd lever + nier + hart + pens. Ik denk dat je dan het minst kans hebt op dunne ontlasting. Want lever bijvoorbeeld laxeert als de pieter. Hart weer bijna niet. Pens ook veel minder en nier ook minder dan lever.
#3349228
Dankje lizzy ;D

Ik geef de organen gemixt behalve de pens... is het dan ook goed?

Nu moet ik nog ff kijken hoe ik aan m’n producten kom... liefst zo snel mogelijk want hij wilt z’n brokken niet eten en is gigantisch aan de diarree :-[
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door