Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hamnijn
#3345171
Hallo allemaal.

Allereerst bedankt voor het toelaten op dit leerzame forum.
Ik lees al een tijdje vanalles hier en op andere plekke op internet. Maar 2 weken terug ben ik me er verder in gaan verdiepen toen wij hoorde dat er een pup voor ons is geboren. Wij zullen nog een 6 tal weken moeten wachten tot we haar in huis krijgen maar we willen graag een vliegende start. Ze is een schotse herder.

En blijf toch zitten met een paar vragen.
Hoelang is het verstandig om haar nog op haar vertrouwde brokken van de fokker ( eukanuba) te houden nadat ze hier is? In verband met wennen en de hele stress situatie rondom de verhuizing.

Ik zou graag hele proofdieren willen voeren grootste deel van de tijd. Hoe oud moet ze daarvoor zijn? En kan ik deze in het begin gewoon in kleinere porties verdelen over de dag (of 2 dagen). Afhangend van het gewicht aan vlees wat ze per dag zou moeten eten.

Is er iemand die een hond alleen of grotendeels prooidier voert en hoe ziet dat menu eruit? Hoeveel diersoorten is hiervoor ideaal?

Ik zat te denken aan konijn, kip, vis ( haring en sardien en misschien zalm) en eventueel parelhoen en/of eend. Of word dat teveel gevogelte 3 soorten?
Aangevuld met runder en/ of lams pens en groente en eieren

Zijn er dan nog dingen die ik mis en moet aanvullen met iets of juist weglaten tot ze ouder is?

Bedankt alvast. :)
Door Lizzy
#3345203
Hamnijn schreef:Hallo allemaal.

Allereerst bedankt voor het toelaten op dit leerzame forum.
Ik lees al een tijdje vanalles hier en op andere plekke op internet. Maar 2 weken terug ben ik me er verder in gaan verdiepen toen wij hoorde dat er een pup voor ons is geboren. Wij zullen nog een 6 tal weken moeten wachten tot we haar in huis krijgen maar we willen graag een vliegende start. Ze is een schotse herder.

En blijf toch zitten met een paar vragen.
Hoelang is het verstandig om haar nog op haar vertrouwde brokken van de fokker ( eukanuba) te houden nadat ze hier is? In verband met wennen en de hele stress situatie rondom de verhuizing.
Hallo, welkom op Barfplaats! Leuk dat je er bent!

En geweldig dat je je gelijk bent gaan verdiepen in gezonde voeding voor je pup.

Ik zou een dag of 2 a 3 brokken geven. En dan 1 maaltijd vervangen voor vers, de rest nog even brok. De dag erop 2 maaltijden vers en de dag erop helemaal op vers. Vroeger was ik vrij radicaal en riep ik "gelijk dezelfde dag nog" maar pups gaan best wel eens aan de diarree van rauwe voeding (wat allemaal zo erg niet is) en de meeste nieuwe baasjes krijgen daar dan ook weer stress van. En dat is niet handig gewoon.
Ik zou graag hele proofdieren willen voeren grootste deel van de tijd. Hoe oud moet ze daarvoor zijn? En kan ik deze in het begin gewoon in kleinere porties verdelen over de dag (of 2 dagen). Afhangend van het gewicht aan vlees wat ze per dag zou moeten eten.
Nou, dat kan al gelijk. Je moet alleen de juiste formaten prooidier zoeken voor het overwennen. Ik vind kwartel voor de eerste dag ideaal. Overigens heb je best kans dat je hond totaal niet begrijpt wat de bedoeling is van zo'n prooidier. Als dat het geval is, zul je wat moeten helpen. Je kunt hele prooien inderdaad verdelen over de dag-porties. Waar je ook wel rekening mee moet houden is dat veel prooien of alle organen nog bevatten en veel honden dit niet te vreten vinden of ze zijn er uit gehaald (samen met de darmen) en dan heeft je pup vervangend orgaanvlees nodig.
Is er iemand die een hond alleen of grotendeels prooidier voert en hoe ziet dat menu eruit? Hoeveel diersoorten is hiervoor ideaal?
Ik voer nooit prooidieren (omdat ik niet wil dat mijn honden dieren eten die speciaal voor hen geslacht zijn) maar aangezien je geen hele geit of paard of rund of lam in de tuin kunt gooien ( :biggrin2: ) raad ik je aan de prooidier-dagen toch af te wisselen met een menu van bijv. een van de grotere dieren + groenten + vleesbot van kleinere dieren. Ook in grote dieren zitten belangrijke voedingsstoffen. Ik zou minimaal 4 verschillende diersoorten voeren.

Dus bijv:

Maandag 2 kwartels (die diertjes wegen niks) + resterend stuk eend van zondag
Dinsdag lamsvlees + groenten en wat lamsorgaan (pens + nier + lever) + parelhoenkarkas
Woensdag hele kip
Donderdag de rest van de hele kip + ei
Vrijdag rundvlees + groenten + wat rundorgaan (pens + lever + hart) + parelhoenkarkas
Zaterdag heel konijn (een kleintje) + sardientje
Zondag hele eend

En als je hele prooidieren geen organen bevatten zoals hart, nier, lever, etc. dan zul je even moeten berekenen hoeveel gram orgaanvlees je per week moet voeren om aan de 10% te komen (nier, hart, lever).
Ik zat te denken aan konijn, kip, vis ( haring en sardien en misschien zalm) en eventueel parelhoen en/of eend. Of word dat teveel gevogelte 3 soorten?
Aangevuld met runder en/ of lams pens en groente en eieren
Drie gevogelte soorten kan prima maar konijn is geen gevogelte. Dus ja, zoiets als wat je hier beschrijft maar ik zou zeker ook rund en lamsvlees geven ipv alleen pens.
Zijn er dan nog dingen die ik mis en moet aanvullen met iets of juist weglaten tot ze ouder is?

Bedankt alvast. :)
Ik zou zelf geen vleesbotten geven van grote dieren (geit, lam, kalf, hert) zolang ze pup is. Of hooguit 1 keer per week super zachte hertenribben als ze het vleesbot allemaal goed verteerd.
#3345214
Hallo, welkom op Barfplaats! Leuk dat je er bent!

En geweldig dat je je gelijk bent gaan verdiepen in gezonde voeding voor je pup.

Ik zou een dag of 2 a 3 brokken geven. En dan 1 maaltijd vervangen voor vers, de rest nog even brok. De dag erop 2 maaltijden vers en de dag erop helemaal op vers. Vroeger was ik vrij radicaal en riep ik "gelijk dezelfde dag nog" maar pups gaan best wel eens aan de diarree van rauwe voeding (wat allemaal zo erg niet is) en de meeste nieuwe baasjes krijgen daar dan ook weer stress van. En dat is niet handig gewoon.
Dankjewel. De kat krijgt het af en toe een dag als afwisseling ipv haar brokken. ( slachtafval van kennissen konijn vooral, orgaan nek/ karkas, vlees als in afsnijdsels en oren en zelf vangt ze graag een muisje) en dat bevalt eigenlijk wel en we zien zeker verschil met toen ze nog alleen brok kreeg. Dus vandaar onze keuze de pup op rauw vlees te zetten. De kat zal daar dan ook van mee profiteren en kunnen haar brokken ook de deur uit. Na 14 jaar brok.
Nou, dat kan al gelijk. Je moet alleen de juiste formaten prooidier zoeken voor het overwennen. Ik vind kwartel voor de eerste dag ideaal. Overigens heb je best kans dat je hond totaal niet begrijpt wat de bedoeling is van zo'n prooidier. Als dat het geval is, zul je wat moeten helpen. Je kunt hele prooien inderdaad verdelen over de dag-porties. Waar je ook wel rekening mee moet houden is dat veel prooien of alle organen nog bevatten en veel honden dit niet te vreten vinden of ze zijn er uit gehaald (samen met de darmen) en dan heeft je pup vervangend orgaanvlees nodig.
Kwartel ging ook door me hoofd maar dacht die zijn veel te klein maar voor een pup natuurlijk een leuk maatje. Konijn en kip kunnen we krijgen zoals we ze hebben willen met of zonder orgaan, met zonder vacht of veren en ook in welke maat we willen. De rest zal ik even goed in de gaten moeten houden inderdaad.
Ik voer nooit prooidieren (omdat ik niet wil dat mijn honden dieren eten die speciaal voor hen geslacht zijn) maar aangezien je geen hele geit of paard of rund of lam in de tuin kunt gooien ( :biggrin2: ) raad ik je aan de prooidier-dagen toch af te wisselen met een menu van bijv. een van de grotere dieren + groenten + vleesbot van kleinere dieren. Ook in grote dieren zitten belangrijke voedingsstoffen. Ik zou minimaal 4 verschillende diersoorten voeren.
Zie het al voor me een hele koe in de tuin en dan een pup van 8 weken ernaast ;D
Dus bijv:

Maandag 2 kwartels (die diertjes wegen niks) + resterend stuk eend van zondag
Dinsdag lamsvlees + groenten en wat lamsorgaan (pens + nier + lever) + parelhoenkarkas
Woensdag hele kip
Donderdag de rest van de hele kip + ei
Vrijdag rundvlees + groenten + wat rundorgaan (pens + lever + hart) + parelhoenkarkas
Zaterdag heel konijn (een kleintje) + sardientje
Zondag hele eend
Ok zo ja. Ik snap hem. Zo kom je ook al aan 8 diersoorten.
En als je hele prooidieren geen organen bevatten zoals hart, nier, lever, etc. dan zul je even moeten berekenen hoeveel gram orgaanvlees je per week moet voeren om aan de 10% te komen (nier, hart, lever).
Ja precies. Dat valt wel te bekenen.
Drie gevogelte soorten kan prima maar konijn is geen gevogelte. Dus ja, zoiets als wat je hier beschrijft maar ik zou zeker ook rund en lamsvlees geven ipv alleen pens.
Doelde op de kip, eend en parelhoen als gevogeltje. Heb ons konijn nog niet zien vliegen. Hihi.
Ik zou zelf geen vleesbotten geven van grote dieren (geit, lam, kalf, hert) zolang ze pup is. Of hooguit 1 keer per week super zachte hertenribben als ze het vleesbot allemaal goed verteerd.
Dat leek me inderdaad ook nog erg groot en hard.


En hoe zit dat met bv konijnenkop ik zag ergens dat die qua hardheid 3 botjes had. Tegenover bv kippennek die er 1 had en werd aanbevolen om mee te beginnen. Of is dat gewoon aankijken en zien of ze dat red of dat het toch te hard is en ze dat laat liggen?

En als ik het goed begrijp haal ik het gewicht van de prooidieren van het weektotaal af en dan wat ik overhoud zou ik dan moeten verdelen in vlees/orgaan op die 2 dagen?( dat je als voorbeeld lam en rund in het weekmenu had gezet)
Dus als ze even uitgaand van 30 kilo volwassen gewichr ( gezien ik nog niet weet wat ze zal wegen. Zou ze rond de 600 per dag = 4200 per week.
Bv 3000 aan prooidier dan hou ik 1200 over voor die andere dagen in de % van vlees, bot en orgaan totaal toch? Of heb ik dat ergens verkeerd gelezen :???:
Door Lizzy
#3345567
Hamnijn schreef:En wat zijn nodige supplementen voor pups? Of is dat in het begin nog niet nodig?
Ik vind bij het zelf samenstellen eigenlijk veel supplementen overbodig en soms zelfs ronduit gevaarlijk.

Visolie, van goede kwaliteit en in capsules (nooit uit een fles want visolie wordt super snel ranzig) kan een goede toevoeging zijn. Probiotica bij de overschakeling naar vers (of bij diarree). Ik vind het leuk om af en toe chlorella en spirulina en marine fytoplankton te geven. Niet nodig maar wel leuk zo nu en dan. Maar verder? Zou ik niets toevoegen. Ik zou wel de beste kwaliteit voeren aan de pup.
Door Lizzy
#3345568
En hoe zit dat met bv konijnenkop ik zag ergens dat die qua hardheid 3 botjes had. Tegenover bv kippennek die er 1 had en werd aanbevolen om mee te beginnen. Of is dat gewoon aankijken en zien of ze dat red of dat het toch te hard is en ze dat laat liggen?
Het punt is een beetje dat het lastig is. Kippennek is best hard. Maar omdat het kleine werveltjes zijn, kunnen ze geen kwaad, ook niet als ze in 1 keer ingeslikt worden. Konijnenkop zou ik de eerste dagen niet geven, maar na een tijdje (hangt echt af van hoe goed je hondje verteerd) kun je dat prima geven.
En als ik het goed begrijp haal ik het gewicht van de prooidieren van het weektotaal af en dan wat ik overhoud zou ik dan moeten verdelen in vlees/orgaan op die 2 dagen?( dat je als voorbeeld lam en rund in het weekmenu had gezet)
Dus als ze even uitgaand van 30 kilo volwassen gewichr ( gezien ik nog niet weet wat ze zal wegen. Zou ze rond de 600 per dag = 4200 per week.
Bv 3000 aan prooidier dan hou ik 1200 over voor die andere dagen in de % van vlees, bot en orgaan totaal toch? Of heb ik dat ergens verkeerd gelezen :???:
Ja, zo zou je dat kunnen doen.
En bij pups ga je altijd eerst uit van het gewicht van dat moment, dus wat ze NU wegen en niet als volwassen hond. En stel pup weegt 8 kg als ze bij jou komt, dan eet ze 5% a 10% van haar huidige lichaamsgewicht. Dus dat is ergens tussen de 400 en 800 gram. En dat groeit een tijd met pup mee. En als pup ongeveer 5 maanden is, zal het percentage voer langzaam gaan zakken. En dan is de berekening die je maakt helemaal goed. Ik zou in die resterende dagen 45% vleesbot nemen, 10% pens, 10% andere organen, 10% groenten en 25% spiervlees.
#3345604
Ik vind bij het zelf samenstellen eigenlijk veel supplementen overbodig en soms zelfs ronduit gevaarlijk.

Visolie, van goede kwaliteit en in capsules (nooit uit een fles want visolie wordt super snel ranzig) kan een goede toevoeging zijn. Probiotica bij de overschakeling naar vers (of bij diarree). Ik vind het leuk om af en toe chlorella en spirulina en marine fytoplankton te geven. Niet nodig maar wel leuk zo nu en dan. Maar verder? Zou ik niets toevoegen. Ik zou wel de beste kwaliteit voeren aan de pup.
Ok duidelijk. Heb je een merk qua visolie capsules die goed zijn?
Het punt is een beetje dat het lastig is. Kippennek is best hard. Maar omdat het kleine werveltjes zijn, kunnen ze geen kwaad, ook niet als ze in 1 keer ingeslikt worden. Konijnenkop zou ik de eerste dagen niet geven, maar na een tijdje (hangt echt af van hoe goed je hondje verteerd) kun je dat prima geven.
Ok dacht dat het zachter was. Dan geef ik de schedels niet in het begin.
Ja, zo zou je dat kunnen doen.
En bij pups ga je altijd eerst uit van het gewicht van dat moment, dus wat ze NU wegen en niet als volwassen hond. En stel pup weegt 8 kg als ze bij jou komt, dan eet ze 5% a 10% van haar huidige lichaamsgewicht. Dus dat is ergens tussen de 400 en 800 gram. En dat groeit een tijd met pup mee. En als pup ongeveer 5 maanden is, zal het percentage voer langzaam gaan zakken. En dan is de berekening die je maakt helemaal goed. Ik zou in die resterende dagen 45% vleesbot nemen, 10% pens, 10% andere organen, 10% groenten en 25% spiervlees.
Over die percentage lees ik 2 dingen zit in een americaanse fb groep daar hebben ze het over 2 a 3 % volwassen gewicht ook voor een pup en dat het stabiel blijft en dat je het eventueen iets aanpast als de pup meer of minder nodig geeft. Ik gaf de berekening idd op volwassen gewicht.

Dankjewel hier kom ik wel even mee vooruit.
#3348569
Hallo allemaal!

Ik ben ook nieuw hier!
Onze druif is nu 8weekjes oud, mix tussen labrador en heidewachtel...
Hij heeft nu nog brokken, maar wil binnenkort wel echt over op barf...( al heb ik nog een giga zak brokken)

Ik heb met m’n vorige hond (7/8jr geleden) ook barf gedaan maar ben er inmiddels helemaal uit...
Ik kan alle tips weer gebruiken :P :P
#3349066
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je reactie...
Ik blijf maar struinen door het forum heen, en lees een hoop.. zit ook de beginnende menu’s van andere pups te bekijken... maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer :-X
Ik weet niet waar ik moet beginnen..
Kunnen jullie helpen met een klein opzetje..
Bikkel weegt zo’n 6 kilo..
Door Lizzy
#3349087
Wanneer je zelf voeding voor je hond gaat samenstellen is het echt noodzakelijk om te weten wat je doet en waarom. Dit is om te voorkomen dat je fouten gaat maken. En om zelf samen te kunnen stellen moet je snappen hoe het werkt. En echt, het is niet moeilijk om zelf een menu te maken. Ik heb als hulp dit topic geschreven: viewtopic.php?f=33&t=133005

Als je er niet aan toe bent om zelf een menu in elkaar te zetten, denk ik dat je niet toe bent aan het nemen van de verantwoordelijkheid om zelf een menu samen te stellen voor je pup en denk ik echt dat je beter goede merken KVV kunt geven... Dit is niet lullig bedoeld, ik wil alleen dat je begrijpt dat je echt zelf moet snappen hoe je een menu maakt. Want met zelf samenstellen neem jij zelf de verantwoordelijkheid voor de voeding van je hond. En zeker voor een pup is het ontzettend belangrijk dat je weet wat je doet want een pup kan maar 1 keer opgroeien en dat moet gelijk goed.

Ik ga je een beetje op weg proberen te helpen, ik hoop dat het helpt!

Met een pup van 6 kg (en aangezien pup in gewicht toeneemt, neemt de eerste tijd de hoeveelheid voeding ook steeds toe. Je doet er daarom verstandig aan om je pup wekelijks even te wegen) denk ik dat je moet beginnen (gezien je ras) met een hoeveelheid voeding van 7% van zijn huidige lichaamsgewicht. Dat is 420 gram per dag. En deze hoeveelheid is volgende week dus weer anders.

Maar goed, je maakt eerst een week menu met 45% vleesbot, 10% organen als lever, nier en hart, 10% pens, 10% groenten en 25% spiervlees. Samen is dat 100%. Dit is per week aan gewicht:

1320 gram vleesbot
740 gram spiervlees
290 gram nier, lever, hart
290 gram pens
290 gram groenten

Vleesbot verdeel je over 7 dagen per week (en over 3 a 4 maaltijden per dag) en dat is dus 1320 / 7 = 188 gram vleesbot per dag. Natuurlijk rond je dat een beetje af. Dus zeg 190 gram vleesbot.

En zo werk je het menu verder uit.

In het begin is het goed om beginnnersvleesbot aan je pup te geven. Ik denk dan aan kippennek, kwartelkwarkas, konijnkarkas-in-punt-vorm. En als dat goed gaat ga je uitbreiden naar kipkarkas, parelhoenkarkas, eendkarkas, etc. Vergeet vleesbotten van lam, geit, kalf enzo maar even, dat is te hard en bevat teveel calcium.

Met behulp van bovenstaande link moet het mogelijk voor je zijn om zelf een menu te gaan maken. En echt, dat is niet moeilijk. Als je daar mee klaar bent kijken wij er met liefde naar. Succes!
#3349091
Hoi lizzy,

Bedankt! Hier kan ik al wat verder mee..
Waar ik dus nog qua info naar opzoek ben is van welke dieren kan ik het best orgaanvlees gebruiken?

Ik herinner me van een aantal jaar geleden dat je daarin weer op moet letten omdat bij bepaalde orgaansoorten veel “afval” of iets zit.. durf het niet meer zeker te zeggen.

Ik ga in ieder geval geen varken geven ;)
#3349094
Rundernier bevat veel cadmium, je geeft beter nier van jongere dieren.
En bij lever geef je best van dieren die zo min mogelijk AB en andere rommel hebben gehad. Bovendien zou in zeer jonge lever ook minder vitaminen zitten. Daar is kip en konijn uit de bio-industrie dus te mijden, als je aan andere kan komen. Wild en biologisch is voor lever natuurlijk duidelijk het beste.
Voor hart maakt het niets uit, ale, bio en wild is natuurlijk altijd beter ::) ook voor bot en vlees.

Er was ook nog iets met paardenlever maar daar weet ik het fijne niet van.
#3349097
Dankje! Ik wist dat er iets mee was, maar wist het niet zeker..

Ik ga vandaag even naar de islamitische slager hier in de buurt om te vragen wat hij allemaal heeft of aan kan komen.. dan ga ik m’n menu vervolgens opstellen...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door