Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door gvandervoort
#3344418
Hoi,
Laatst heb ik al een topic geopend over de hoeveelheid voor KVV. Nu heb ik steeds meer interesse om alles zelf samen te gaan stellen enkel heb ik hier nog wat vragen over. Hoop dat iemand me hier wat meer info kan geven :).

Ik heb een bijna 6 maanden oude Cane Corso teef en voor haar wil ik ook een barf menu samen stellen. Enkel heb ik geen idee waar ik het allemaal kan halen en wat ook daadwerkelijk is wat er op staat. Waar kopen jullie de spullen om het samen te stellen en waar houden jullie rekening mee met botvlees? :)
Laatst gewijzigd door gvandervoort op do 07 jun 2018, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3344427
Bij ‘barf voor beginners’ vind je vrijwel alle info... maar de doorgewinterde barfers kunnen je veel beter helpen (ik heb ook nog regelmatig advies nodig ;) )...... Succes!
Door gvandervoort
#3344430
Bedankt voor je reactie! Heb inderdaad al gelezen bij barf voor beginners. Heb ook t boek nu gekocht vanavond is even lezen.
Kan alleen niet echt vinden waar ik het beste het vlees kan halen bij barf voor beginners
Door Lizzy
#3344431
gvandervoort schreef:Hoi,
Laatst heb ik al een topic geopend over de hoeveelheid voor KVV. Nu heb ik steeds meer interesse om alles zelf samen te gaan stellen enkel heb ik hier nog wat vragen over. Hoop dat iemand me hier wat meer info kan geven :).

Ik heb een bijna 6 maanden oude Cane Corso teef en voor haar wil ik ook een barf menu samen stellen. Enkel heb ik geen idee waar ik het allemaal kan halen en wat ook daadwerkelijk is wat er op staat. Waar kopen jullie de spullen om het samen te stellen en waar houden jullie rekening mee? :)
Ik koop veel van wat er hier aangeboden staat: viewforum.php?f=4. En inmiddels ben ik wel zo ver dat ik zelfs lamsvlees en kalkoenvlees uit elkaar kan houden hoor (slagers verkopen kalkoen nog wel eens als lam. Lekker goeikoop). En ook de webshops die hier adverteren daar bestel ik spullen.

Wat bedoel je precies met "waar houden jullie rekening mee"?
Door gvandervoort
#3344433
Lizzy schreef:Ik koop veel van wat er hier aangeboden staat: viewforum.php?f=4. En inmiddels ben ik wel zo ver dat ik zelfs lamsvlees en kalkoenvlees uit elkaar kan houden hoor (slagers verkopen kalkoen nog wel eens als lam. Lekker goeikoop). En ook de webshops die hier adverteren daar bestel ik spullen.

Wat bedoel je precies met "waar houden jullie rekening mee"?
Dat heb ik niet echt goed verwoord haha, hier bedoel ik voornamelijk botvlees mee. Dit is het enige aan barf wat ik eng vind om te geven
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3344434
Saar krijgt sinds maandag pas botvlees... bij haar vorige eigenaren kreeg ze brok en blikvoer.... ik ben, na 3/4 dagen blikvoer, meteen overgestapt op kvv en 1x tussendoor een eendenvleugel om te proberen..... de afgelopen 4 weken kreeg ze barf, maar vleesbot de gemalen versie..... Saar kauwt, gelukkig, goed, al is ze nog wel wat sneller dan Appie (die is 6 en krijgt sinds 4 jaar barf, daarvoor kvv)..... ik vond het ook heel erg eng om te geven, maar het gaat goed.... ik heb wel beginners vleesbot, zoals kippennekken en eendenvleugels... als het goed is, kunnen anderen je een lijstje geven wat beginnersbotten zijn (zou het anders ff moeten opzoeken)..... en je kunt het plat slaan voordat je het geeft ;) ......
Door Lizzy
#3344435
gvandervoort schreef:Dat heb ik niet echt goed verwoord haha, hier bedoel ik voornamelijk botvlees mee. Dit is het enige aan barf wat ik eng vind om te geven
Ja OK, dat kan ik me voorstellen hoor, dat je dat eng vindt. Je kunt vleesbotjes geven die zo zacht/makkelijk te verteren zijn dat jouw hond ze sowieso verteerd, al slikt ze ze heel in. Ik denk dan aan kwartelkarkasjes en kippen/eendennekjes (die kun je zelfs even plat slaan voor je ze geeft). Alleen nekjes, die moet je niet vaker dan 2 keer per week geven (anders wordt het te eenzijdig). En verder kun je kipkarkasjes geven, die zijn heel zacht. En ik vind parelhoenkarkas ook heel zacht. En konijn. De puntkarkasjes zijn zelfs vergelijkbaar met kwartelkarkas qua zachtheid. Maar goed, dat zou ik dus doen, zachte vleesbotten geven van kleinere dieren en de eerste week alleen kwartelkarkas en kip/eendennek (voor een weekje of zelfs 2 kun je best prima wat vaker dan 2 keer nekken voeren) en daarna zou ik parelhoen en kipkarkas en konijn bijv. toe gaan voegen.
Door gvandervoort
#3344708
CindyMayella schreef:Saar krijgt sinds maandag pas botvlees... bij haar vorige eigenaren kreeg ze brok en blikvoer.... ik ben, na 3/4 dagen blikvoer, meteen overgestapt op kvv en 1x tussendoor een eendenvleugel om te proberen..... de afgelopen 4 weken kreeg ze barf, maar vleesbot de gemalen versie..... Saar kauwt, gelukkig, goed, al is ze nog wel wat sneller dan Appie (die is 6 en krijgt sinds 4 jaar barf, daarvoor kvv)..... ik vond het ook heel erg eng om te geven, maar het gaat goed.... ik heb wel beginners vleesbot, zoals kippennekken en eendenvleugels... als het goed is, kunnen anderen je een lijstje geven wat beginnersbotten zijn (zou het anders ff moeten opzoeken)..... en je kunt het plat slaan voordat je het geeft ;) ......
Zies krijgt nu KVV en brok. Het brok wil ik nog wel aanhouden aangezien ik hele goede ervaring heb met het merk dat ik voer. Enkel met KVV weet ik te weinig over wat erin zit aangezien de beschrijvingen niet altijd kloppen vandaar mijn interesse in barf :)
Door gvandervoort
#3344709
Lizzy schreef:Ja OK, dat kan ik me voorstellen hoor, dat je dat eng vindt. Je kunt vleesbotjes geven die zo zacht/makkelijk te verteren zijn dat jouw hond ze sowieso verteerd, al slikt ze ze heel in. Ik denk dan aan kwartelkarkasjes en kippen/eendennekjes (die kun je zelfs even plat slaan voor je ze geeft). Alleen nekjes, die moet je niet vaker dan 2 keer per week geven (anders wordt het te eenzijdig). En verder kun je kipkarkasjes geven, die zijn heel zacht. En ik vind parelhoenkarkas ook heel zacht. En konijn. De puntkarkasjes zijn zelfs vergelijkbaar met kwartelkarkas qua zachtheid. Maar goed, dat zou ik dus doen, zachte vleesbotten geven van kleinere dieren en de eerste week alleen kwartelkarkas en kip/eendennek (voor een weekje of zelfs 2 kun je best prima wat vaker dan 2 keer nekken voeren) en daarna zou ik parelhoen en kipkarkas en konijn bijv. toe gaan voegen.
ik zal straks een proef schema maken en als je zou willen kijken hierna post ik m hier :)
Door Lizzy
#3344711
gvandervoort schreef:ik zal straks een proef schema maken en als je zou willen kijken hierna post ik m hier :)
Ik wil er zeker naar kijken!
Door gvandervoort
#3344732
Lizzy schreef:Ik wil er zeker naar kijken!
Ik heb er net even op gezeten maar ben er nog niet helemaal tevreden over.
Met de percentages hou ik het volgende aan:
45% vleesbot
23% spiervlees
20% orgaanvlees
12% groenten en fruit

Ma.
Kippennekken
Groentemix 4 soorten + 1 fruitsoort
Pens/Hart/Nier

Di.
Parenhoenkarkas
Groentemix 4 soorten + 1 fruitsoort
Rund spiervlees
Extraatje: Vis

Wo.
Kwartelkarkas
Groentemix 4 soorten + 1 fruitsoort
Pens/Nier/Lever
Extraatje: Ei

Do.
Eendennek
Groentemix 4 soorten + 1 fruitsoort
Lam spiervlees

Vr.
Parenhoenkarkas
Groentemix 4 soorten + 1 fruitsoort
Pens/Lever/Hart

Za.
Konijnkarkas
Groentemix 4 soorten + 1 fruitsoort
Kip spiervlees
Extraatje: Vis

Zo.
Kwartelkarkas
Groentemix 4 soorten + 1 fruitsoort
Rund spiervlees
Extraatje: Ei
Door Lizzy
#3344763
gvandervoort schreef:Ik heb er net even op gezeten maar ben er nog niet helemaal tevreden over.
Met de percentages hou ik het volgende aan:
45% vleesbot
23% spiervlees
20% orgaanvlees
12% groenten en fruit
Waarom ben je zelf nog niet helemaal tevreden?

Zelf vind ik fruit in combinatie met vlees echt geen goede. Het gaat vaak liggen gisten in de darmen. Bovendien bevat fruit erg veel suikers. Het hangt ook een beetje af van het soort fruit, ik vind blauwe bessen erg gezond maar ik zou fruit altijd op de nuchtere maag geven en nooit met vlees.
Ma.
Kippennekken
Groentemix 4 soorten + 1 fruitsoort
Pens/Hart/Nier

Di.
Parenhoenkarkas
Groentemix 4 soorten + 1 fruitsoort
Rund spiervlees
Extraatje: Vis

Wo.
Kwartelkarkas
Groentemix 4 soorten + 1 fruitsoort
Pens/Nier/Lever
Extraatje: Ei

Do.
Eendennek
Groentemix 4 soorten + 1 fruitsoort
Lam spiervlees

Vr.
Parenhoenkarkas
Groentemix 4 soorten + 1 fruitsoort
Pens/Lever/Hart

Za.
Konijnkarkas
Groentemix 4 soorten + 1 fruitsoort
Kip spiervlees
Extraatje: Vis

Zo.
Kwartelkarkas
Groentemix 4 soorten + 1 fruitsoort
Rund spiervlees
Extraatje: Ei
Het orgaanvlees dat je voert (pens/lever/hart/nier): van welk diersoort is dat? Via dat zou je nog wel wat afwisseling in diersoorten aan kunnen brengen. Ik zeg maar wat: lams of geitenpens en lams/geitenhart. Ik zou dat (gezien je ook al spiervlees van rund voert) in ieder geval niet allemaal van rund nemen. Ja, verder vind ik het er goed uit zien. Wat voor soort groenten ga je geven? Ik neem aan dat je niet iedere keer dezelfde 4 geeft?
Door gvandervoort
#3344837
Lizzy schreef:Waarom ben je zelf nog niet helemaal tevreden?

Zelf vind ik fruit in combinatie met vlees echt geen goede. Het gaat vaak liggen gisten in de darmen. Bovendien bevat fruit erg veel suikers. Het hangt ook een beetje af van het soort fruit, ik vind blauwe bessen erg gezond maar ik zou fruit altijd op de nuchtere maag geven en nooit met vlees.


Het orgaanvlees dat je voert (pens/lever/hart/nier): van welk diersoort is dat? Via dat zou je nog wel wat afwisseling in diersoorten aan kunnen brengen. Ik zeg maar wat: lams of geitenpens en lams/geitenhart. Ik zou dat (gezien je ook al spiervlees van rund voert) in ieder geval niet allemaal van rund nemen. Ja, verder vind ik het er goed uit zien. Wat voor soort groenten ga je geven? Ik neem aan dat je niet iedere keer dezelfde 4 geeft?
Heb het idee dat er iets mist..
Oke fruit doe ik dan apart geven thanks voor de tip! Blauwe bes zit zeker in haar menu, vind ik zelf ook heel lekker haha! Voor de groente wil ik ongeveer deze mixen geven;

Snijbonen, andijvie, wortel, paprika
Snijbiet, zoete bataat, sperziebonen, broccoli
Linzen spruiten, witlof, bleekselderij, courgette
Fenegriek, Waterkers, tomaat, asperges
Komkommer, aubergine, pastinaak, snijbonen
Bloemkool, snijbiet, wortel, fenegriek
Witlof, zoete aardappelen, pompoen, asperges

Dit zal qua combinaties ook wel wisselen. Ik had ook ergens gelezen over de gasvorming bij koolsoorten, die wil ik dan ook niet te veel voeren aangezien ze hier al snel last van heeft.
Door Lizzy
#3344843
gvandervoort schreef:Heb het idee dat er iets mist..
Oke fruit doe ik dan apart geven thanks voor de tip! Blauwe bes zit zeker in haar menu, vind ik zelf ook heel lekker haha! Voor de groente wil ik ongeveer deze mixen geven;

Snijbonen, andijvie, wortel, paprika
Snijbiet, zoete bataat, sperziebonen, broccoli
Linzen spruiten, witlof, bleekselderij, courgette
Fenegriek, Waterkers, tomaat, asperges
Komkommer, aubergine, pastinaak, snijbonen
Bloemkool, snijbiet, wortel, fenegriek
Witlof, zoete aardappelen, pompoen, asperges

Dit zal qua combinaties ook wel wisselen. Ik had ook ergens gelezen over de gasvorming bij koolsoorten, die wil ik dan ook niet te veel voeren aangezien ze hier al snel last van heeft.
Mmmm. Ik tel echt een flink aantal diersoorten (veel meer dan 4, wat we als minimaal beschouwen), je voert pens, lever, hart, nier, spiervlees, vis, eitje, vleesbot, groenten... Ik kan niet zeggen dat ik wat mis.

Je groentenmixen zien er super uit! Ik zie dat je er wel groenten uit de nachtschade-familie in hebt gestopt (paprika, aubergine) en heeeeel soms willen honden daar niet goed op reageren (sommige in de vorm van jeuk, oudere honden vaak in de vorm van gewrichtsstijfheid). Ik zou ze lekker blijven geven maar dat in je achterhoofd opslaan. Trouwens, als we gaan zitten mierendingessen, dan vind ik broccoli beter dan bloemkool en zou ik dat vervangen.

Nou, volgens mij ben je goed bezig hoor!
Door gvandervoort
#3344847
Lizzy schreef:Mmmm. Ik tel echt een flink aantal diersoorten (veel meer dan 4, wat we als minimaal beschouwen), je voert pens, lever, hart, nier, spiervlees, vis, eitje, vleesbot, groenten... Ik kan niet zeggen dat ik wat mis.

Je groentenmixen zien er super uit! Ik zie dat je er wel groenten uit de nachtschade-familie in hebt gestopt (paprika, aubergine) en heeeeel soms willen honden daar niet goed op reageren (sommige in de vorm van jeuk, oudere honden vaak in de vorm van gewrichtsstijfheid). Ik zou ze lekker blijven geven maar dat in je achterhoofd opslaan. Trouwens, als we gaan zitten mierendingessen, dan vind ik broccoli beter dan bloemkool en zou ik dat vervangen.

Nou, volgens mij ben je goed bezig hoor!
Thanks voor je mening! Ik ga alles even duidelijk op papier zetten en een goede leverancier zoeken ::)

Nog 1 vraagje, als je zon groentemix pureerd is dit dan in te vriezen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door