Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anna2016
#3344017
Goedemorgen,

Na een alles vretende pup wordt onze Anna steeds kieskeuriger. Het eten van wild (met name botten) gaat steeds moeizamer. Reeribben gaat soms nog wel maar ook niet van harte. Ze wil geen fazant, geen parelhoen, kwartels enz.
Nu eet ze qua botten alleen nog eend, kip, konijn en soms een stukje kalfsbot (dit vind ik zelf wat eng). Maar is dit niet te eenzijdig?
Qua vlees eet ze kalkoen, konijn, eend, kip, rund, paard, soms geit.

Organen eet ze wel maar lever hoeft ze echt niet, ook niet verstopt in pens oid. Als ik het overgiet met warm water lust ze het ook niet. Bij toeval kwam ik er achter dat ze het bevroren wel eet, maar dit spuugt ze dan later weer uit. (logisch).
Nu heb ik laatst orgaanmix van dogmeat geprobeerd, het aandeel lever hierin is 25% en dit eet ze wel. Maar goed dan loopt de verhouding weer zo scheef als ik haar daarnaast wel op de orgaandagen nier en hart voer.
Kvv eet ze werkelijk alle smaken van, ook de wild variant.

Heeft iemand nog tips voor me? zie ik misschien een bepaald diersoort over het hoofd wat ik nog zou kunnen proberen?

Groetjes Paula
Door Lizzy
#3344027
Anna2016 schreef:Goedemorgen,

Na een alles vretende pup wordt onze Anna steeds kieskeuriger. Het eten van wild (met name botten) gaat steeds moeizamer. Reeribben gaat soms nog wel maar ook niet van harte. Ze wil geen fazant, geen parelhoen, kwartels enz.
Nu eet ze qua botten alleen nog eend, kip, konijn en soms een stukje kalfsbot (dit vind ik zelf wat eng). Maar is dit niet te eenzijdig?
Qua vlees eet ze kalkoen, konijn, eend, kip, rund, paard, soms geit.
Nee, dat vind ik niet te eenzijdig hoor! Ik vind het zelfs prima (en zou dat kalfsbot weglaten. Dat gaat altijd goed totdat het niet goed gaat). Menig hond zou willen dat zij zoveel afwisselend te eten kreeg!
Organen eet ze wel maar lever hoeft ze echt niet, ook niet verstopt in pens oid. Als ik het overgiet met warm water lust ze het ook niet. Bij toeval kwam ik er achter dat ze het bevroren wel eet, maar dit spuugt ze dan later weer uit. (logisch).
Nu heb ik laatst orgaanmix van dogmeat geprobeerd, het aandeel lever hierin is 25% en dit eet ze wel. Maar goed dan loopt de verhouding weer zo scheef als ik haar daarnaast wel op de orgaandagen nier en hart voer.
Kvv eet ze werkelijk alle smaken van, ook de wild variant.

Heeft iemand nog tips voor me? zie ik misschien een bepaald diersoort over het hoofd wat ik nog zou kunnen proberen?

Groetjes Paula
Eet Anna geen gebakken lever? Of gedroogd? De meeste honden vinden dat heerlijk! En ik heb een hond gehad, die lustte geen bio-industrie-lever maar wel biologische lever. Ook nog het proberen waard. Maar ik probeerde eerst al het andere voordat ik gemalen meuk zou geven (waarvan je niet weet wat er in zit). Oh, en ik heb ook een hond gehad die van kippenlever echt helemaal naar werd, maar wel graag biologische runderlever at.
#3344047
Oke dat stelt me weer gerust :) is kalfsbot van nuchtere kalven ook af te raden?

En gebakken lever heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd, daalt de voedingswaarde daar niet te veel van?
Ik ga eens op zoek naar andere soorten levertjes, de ellende is eigenlijk begonnen bij paardenlever. Misschien weer even terug naar iets kleins, kippenlevertjes oid.
Door Lizzy
#3344076
Anna2016 schreef:Oke dat stelt me weer gerust :) is kalfsbot van nuchtere kalven ook af te raden?

En gebakken lever heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd, daalt de voedingswaarde daar niet te veel van?
Ik ga eens op zoek naar andere soorten levertjes, de ellende is eigenlijk begonnen bij paardenlever. Misschien weer even terug naar iets kleins, kippenlevertjes oid.
Ja, ik zou het zelf niet voeren, kalfsbot.

Voedingswaarde in lever is vooral vitamine A en D (daar geef je het voornamelijk voor) en dat verminderd niet door even lekker te bakken in olijfolie, ghee of roomboter. Ik zou het echt niet bakken in zonnebloemolie, maiskiemolie of sojaolie omdat dit teveel omega 6 vetzuren bevat.

Ik zou het gewoon proberen ja, kippenlever. In hele kleine stukjes knippen en dan mengen met bijv. een klein stukje sardien in blik (op water of olijfolie) of met pens en een beetje yoghurt ofzo. En als dat niet lukt: lekker even bakken.
#3344080
Saar had altijd brok en blikvoer gehad... toen ik voor het eerst barf voerde, wilde ze ook geen lever... ik dacht dat het stukje te groot was (Appie eet gewoon grote stukken, is hap-slik-weg bij hem), dus heb het kleiner gesneden.... wilde ze nog niet, maar.... gaf het uit mn hand en dat at ze wel.... na 2 dagen at ze zo dr bakje leeg.....
#3344093
IMG_0152.JPG
IMG_0152.JPG (2.77 MiB) 3106 keer bekeken
Onze Diego houdt ook niet zo van lever (lamslever wel, de rest niet, te glibberig). Dus die krijgt het vaak zo: in stukjes gesneden, met een eitje geklutst en dan even zachtjes gebakken in koksolie (en natuurlijk gegarneerd met peterselie, duh :P )
#3344162
CindyMayella schreef:Die pootjes in het menu... is dat extra of valt dat onder vleesbot (ofzo)???
Die eendenvoetjes heb ik een keer gekocht om te proberen, maar het is geen groot succes. Ik maak ze langzaam op en dan doen we dat niet nog een keer. Ik reken ze onder vleesbot (hoewel er weinig vlees aan zit), en dan geef ik de dag erna meer spiervlees of pens en wat minder bot. Want deze maaltijd is behoorlijk botrijk inderdaad. Gelukkig maakt het voor geen van mijn honden uit wat ik aan verhoudingen geef, ze hebben altijd prima poep.
#3351222
Als je hond opeens iets niet meer lust kun je het ook eerst drogen. Bij mijn nieuwe adoptiehondje heb ik dat ook weer toegepast. die vond liever vies en glibberig. Geen probleem dan krijgt ie het gedroogd. Aquillo eet na jaren opeens niet zo graag vis meer terwijl het wel goed voor m is. Oplossing ik mik alles in de dehydrator.. probleem opgelost/ :cool:
#3351223
Spikkelneus schreef:Die eendenvoetjes heb ik een keer gekocht om te proberen, maar het is geen groot succes. Ik maak ze langzaam op en dan doen we dat niet nog een keer. Ik reken ze onder vleesbot (hoewel er weinig vlees aan zit), en dan geef ik de dag erna meer spiervlees of pens en wat minder bot. Want deze maaltijd is behoorlijk botrijk inderdaad. Gelukkig maakt het voor geen van mijn honden uit wat ik aan verhoudingen geef, ze hebben altijd prima poep.
Joh droog die eendenvoetjes en geef ze als snack. mijn podjes vinden die gedroogd heerlijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door