Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3338989
Vanochtend naar de dierenarts geweest voor een kleine checkup.....

Ze is al wat afgevallen, weegt nu 11,6 kg, dus al zeker 2 ons afgevallen in 2 wk, niet veel, maar toch ;) ...... volgens de DA mag ze, vanwege dr bouw 10 kg wegen (wij gingen van 9 uit en daar vanuitgaande heb ik eten besteld, dus moet ff kijken hoe ik dit nu ga aanpassen)... Iemand suggesties of moet ik nog van 9 kg uitgaan en kijken of ze niet teveel afvalt en als ik weer ga bestellen, van de 10 kg uitgaan???
Ook zijn haar anaalklieren uitgedrukt, deden de vorige eigenaren ook en als we dr riem omdoen, gaat ze sleetje rijden... maar dat kan ook iets psychisch zijn, zei de DA.... alleen, dit vindt ze niet leuk, dat uitdrukken, ze moest goed vast gepakt worden, omdat ze wilde bijten :-\ ..... Morgen wordt haar poep nagekeken of ze wormen heeft... voor het eerst dat ik een DA meemaak, die zegt ‘eerst testen, dan pas evt kuur geven’..... stond verbaasd te kijken......
Oh ja, ze eten sinds een week gewoon samen in de keuken, bijna naast elkaar! Saar eet nu helemaal kvv, dus het 2de blikvoer heb ik niet eens helemaal gebruikt.... het is alleen hap-slik-weg, maar ja, dat krijg je als je honger hebt ;) ...... qua snacks krijgt ze een klein dingetje.... van de week heeft ze een konijnen-oor gekregen, maar dat is ook snel weg, ze breekt er stukjes vanaf en slikt dat zo door.... daar moet ik nog even iets op verzinnen (of niet?); vasthouden is geen optie voor mij, ze laat het mij niet vasthouden (agressief, etensnijd?)....

Verder is het een heel vrolijk en lief hondje..... behalve als ze aanslaat als een van ons binnenkomt, moet ze ook nog aan wennen (als ik binnen kom, doet ze het nl niet meer :P )......
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3339004
Ik vind 2 ons op 2 weken meer dan snel genoeg afvallen hoor! Mensen mogen ook maar een kg per week om gezond te zijn en die wegen vlot 7x zoveel als haar.

Fijn dat je een leuke DA trof en dat ze goed eet nu. ;)
Als je een beetje te laag geschat hebt in barf en je hebt nog kvv liggen kan je ook dagelijks een klein beetje kvv toevoegen tot je weer gaat bestellen.
Tis ook nog afwachten hoeveel ze uiteindelijk nodig zal hebben he. Sommige honden van 10kg moeten minder eten dan andere van 9 of 8 kg...
#3339243
CindyMayella schreef:Vanochtend naar de dierenarts geweest voor een kleine checkup.....

Ze is al wat afgevallen, weegt nu 11,6 kg, dus al zeker 2 ons afgevallen in 2 wk, niet veel, maar toch ;) ...... volgens de DA mag ze, vanwege dr bouw 10 kg wegen (wij gingen van 9 uit en daar vanuitgaande heb ik eten besteld, dus moet ff kijken hoe ik dit nu ga aanpassen)... Iemand suggesties of moet ik nog van 9 kg uitgaan en kijken of ze niet teveel afvalt en als ik weer ga bestellen, van de 10 kg uitgaan???
Ook zijn haar anaalklieren uitgedrukt, deden de vorige eigenaren ook en als we dr riem omdoen, gaat ze sleetje rijden... maar dat kan ook iets psychisch zijn, zei de DA.... alleen, dit vindt ze niet leuk, dat uitdrukken, ze moest goed vast gepakt worden, omdat ze wilde bijten :-\ ..... Morgen wordt haar poep nagekeken of ze wormen heeft... voor het eerst dat ik een DA meemaak, die zegt ‘eerst testen, dan pas evt kuur geven’..... stond verbaasd te kijken......
Oh ja, ze eten sinds een week gewoon samen in de keuken, bijna naast elkaar! Saar eet nu helemaal kvv, dus het 2de blikvoer heb ik niet eens helemaal gebruikt.... het is alleen hap-slik-weg, maar ja, dat krijg je als je honger hebt ;) ...... qua snacks krijgt ze een klein dingetje.... van de week heeft ze een konijnen-oor gekregen, maar dat is ook snel weg, ze breekt er stukjes vanaf en slikt dat zo door.... daar moet ik nog even iets op verzinnen (of niet?); vasthouden is geen optie voor mij, ze laat het mij niet vasthouden (agressief, etensnijd?)....

Verder is het een heel vrolijk en lief hondje..... behalve als ze aanslaat als een van ons binnenkomt, moet ze ook nog aan wennen (als ik binnen kom, doet ze het nl niet meer :P )......
Ik zou de snacks geven op een plek waar ze helemaal alleen is en ongestoord kan eten. En dan gaat er nog wel even wat tijd overheen voordat ze rustiger gaat snacken. Als het al ooit overgaat, dat zo doorslikken. Maar haar rust en ruimte geven helpt het best!

Fijn, zo'n dierenarts!
Gebruikersavatar
Door kira
#3339397
Als haar anaalklieren vaker leeg geknepen moeten worden vraag dan of de da er eerst even een verdovende spray op doet, kost je op de rekening misschien een of twee euro, maar dan is het pijnloos voor de hond.

Wellicht valt ze bij jullie ook af door meer te bewegen dus ik zou me om te beginnen niet druk maken over hoeveel voer etc. Ik heb hier twee retrievers zelfde leeftijd en zelfde actiepatoon, maar de een eet een derde meer per dag om op gewicht te blijven. Onze spaniëls ook, reu is groter en zwaarder maar krijgt minder eten als de teef.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3340253
Saar is vandaag precies een maand bij ons..... Vorige week woensdag weer gewogen (doen we elke woensdag), was ze 3 ons afgevallen, is in 4 weken 500 gr afgevallen..... Dat gaat hartstikke goed :) ..... Ook hebben we in de gaten dat ze gek op water is, ze is al 2x in de sloot gesprongen om te zwemmen (vorige eigenaresse zei dat ze een hekel aan zwemmen heeft :o )... Manlief wilde dr vorige week douchen (vanwege de sloot) en madame liep zo de douche cabine in en ging onder de straal staan :biggrin2: :biggrin2: ......
Vandaag voor het eerst met barf begonnen met haar; wel dr vleesbot gemalen versie, maarre.... heeft het met smaak gegeten..... Ondanks dat dr vleesbot gemalen is, moest ze leren kauwen, dus het ging een stuk langzamer dan dr kvv, maar alles is op gegaan.... grote stukken spiervlees liet ze liggen, heb ik iets kleiner gesneden en die heeft ze netjes (en rustig) uit mijn hand gegeten..... Ik moest vanochtend Appie zn vleesbot nog portioneren en had een paar kleine stukjes eendenvleugel over.... Toch maar gegeven aan de hondjes, kijken wat Saar ermee zou doen..... Appie is er bekend mee, dus die lag heerlijk te kauwen.... En Saar.... kauwde er ook rustig op!!!!!! Joepie, ik ben helemaal happy ;D ! Dus ik denk er over om bij de volgende bestelling ook voor Saar vleesbot te bestellen (ff nog opzoeken wat beginnersbot is).....

Verder is het een heerlijk hondje.... Steeds vaker spelen ze met elkaar, zelfs tijdens het uitlaten, neemt Saar een spurt om Appie in te halen (accepteert Appie niet, dus die neemt ook weer een spurt)...... Begin juni gaan ze beiden naar de trimster (ik ben al even langs geweest en ze is plukrijp), dus we zijn benieuwd hoe ze er dan uit gaat zien zonder krulletjes :biggrin2: ......

Dat was het even voor nu......
Door Lizzy
#3340362
CindyMayella schreef:Saar is vandaag precies een maand bij ons..... Vorige week woensdag weer gewogen (doen we elke woensdag), was ze 3 ons afgevallen, is in 4 weken 500 gr afgevallen..... Dat gaat hartstikke goed :) ..... Ook hebben we in de gaten dat ze gek op water is, ze is al 2x in de sloot gesprongen om te zwemmen (vorige eigenaresse zei dat ze een hekel aan zwemmen heeft :o )... Manlief wilde dr vorige week douchen (vanwege de sloot) en madame liep zo de douche cabine in en ging onder de straal staan :biggrin2: :biggrin2: ......
Vandaag voor het eerst met barf begonnen met haar; wel dr vleesbot gemalen versie, maarre.... heeft het met smaak gegeten..... Ondanks dat dr vleesbot gemalen is, moest ze leren kauwen, dus het ging een stuk langzamer dan dr kvv, maar alles is op gegaan.... grote stukken spiervlees liet ze liggen, heb ik iets kleiner gesneden en die heeft ze netjes (en rustig) uit mijn hand gegeten..... Ik moest vanochtend Appie zn vleesbot nog portioneren en had een paar kleine stukjes eendenvleugel over.... Toch maar gegeven aan de hondjes, kijken wat Saar ermee zou doen..... Appie is er bekend mee, dus die lag heerlijk te kauwen.... En Saar.... kauwde er ook rustig op!!!!!! Joepie, ik ben helemaal happy ;D ! Dus ik denk er over om bij de volgende bestelling ook voor Saar vleesbot te bestellen (ff nog opzoeken wat beginnersbot is).....

Verder is het een heerlijk hondje.... Steeds vaker spelen ze met elkaar, zelfs tijdens het uitlaten, neemt Saar een spurt om Appie in te halen (accepteert Appie niet, dus die neemt ook weer een spurt)...... Begin juni gaan ze beiden naar de trimster (ik ben al even langs geweest en ze is plukrijp), dus we zijn benieuwd hoe ze er dan uit gaat zien zonder krulletjes :biggrin2: ......

Dat was het even voor nu......
Klinkt hartstikke goed allemaal! Dank je wel voor de update :)

Beginnersbot: ik vind kwartelkarkas ideaal. Maar ook kipkarkas, eendennek en parelhoenkarkas is prima. Eendenvleugel (en kipvleugel) is ook prima maar die zou ik voor een beginner even inknippen (de twee lange botjes).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3340364
Tam konijnkarkas is ook leuk voor beginners. Zeker de puntmutsjes, de rugstukken zijn wat harder.
Fazant is een tikje harder dan parelhoen, dus daar kan je beter even mee wachten.
Patrijs en duif is ook goed te doen.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3342257
Het gaat nog steeds heel erg goed met ons meisje :D .... lief, aanhankelijk etc..... ze spelen zelfs samen, zo leuk om te zien :) ... maar we lopen nu tegen een probleem(pje):
Mevrouw wil niet meer uit... althans tussen de middag, is de 2de ronde van de dag.... eerst was het een probleem met het tuigje omdoen, haar op moeten tillen om dr tuigje om te doen... toen werd het wel een ruigje om kunnen doen, maar de deur niet meer uit willen en nu is het sinds een paar dagen meelopen tot het grasveld en dan neerploffen en gewoon blijven liggen.... in het begin reageerde ze op die beloningskoekjes, dan zette ze de spurt erin en zodra ze dr koekje op had, bleef ze lopen..... maar nu dus ook niet meer :-\ .... ze pakt het koekje, loopt terug naar waar ze lag, en gaat weer liggen..... ze vertikt het om te lopen.,...
We dachten eerst dat het aan het (warme) weer lag, ook erg begrijpelijk met haar gewicht en vacht (ze wordt overigens 7/6 tegelijk met Appie geplukt), maar het is al een paar dagen koel weer, dus dat is het niet....
Ik heb haar van de week dus ook 1x thuis gelaten en ben alleen met Appie gaan lopen..... Hij heeft de beweging echt nodig en hij loopt wel ;) ....
Moeten we nu die 2de ronde overslaan (ze kan in de achtertuin dr behoefte doen als ze echt moet) of in 2x gaan (dus eerst Appie en dan Saar en bij die ronde gewoon een half uur stil staan)????
Door Lizzy
#3342315
Poeh! Ik heb geen idee wat wijsheid is! Ik ging zeker geen half uur stil staan. Daar zie ik dan zelf het nut niet van in en bovendien zou ik daar ook gewoon geen zin in hebben. Hoe verliep het met haar toen je haar thuis liet? Ging ze lekker in een mand liggen maffen en lag ze nog steeds zo toen je terug kwam? Als ze echt zou aangeven "dikke doei, ik heb geen zin" en rustig ergens ging liggen en ook rustig is als ik zou terug komen: dan nam ik haar een tijdje niet mee. Ja, waarom ze niet wil weet je niet maar ja, kom daar ook maar eens achter...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3342376
Is ze echt goed gecontroleerd op pijn? Oscar ging stilstaan en weigeren als hij pijn had. Terwijl hij andere wandelingen wel fijn meeliep en zich uitleefde. Juist daardoor kreeg hij pijn die een wandeling of wat later zorgde voor staken, liggen enz.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3342838
[img]
90708FC3-671F-4F87-A1BA-0DCAF9D96AD3.jpeg
90708FC3-671F-4F87-A1BA-0DCAF9D96AD3.jpeg (1.03 MiB) 5070 keer bekeken
[/img]

Aangezien het me toch lukt om foto’s te plaatsen, en ik moet gaan oefenen, hierbij een foto van Saar..... lekker relaxed :D ......
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3343237
Saar weegt onder de 11kg!!!! We hebben dr al 2 weken niet meer gewogen (geen tijd kunnen vinden), maar vanochtend toch gedaan.... madam weegt 10,9 kg :D ;D .....
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3347800
Saar woog bijna 2 weken geleden 10,4 kg..... We gaan er vanuit dat ze over 2 weken op de 10 kg zit.... Dat betekent dat we haar meer willen geven, 2% van de 10 kg en dat is 200 gr per dag..... Nu krijgt ze 180 gr en vakt dus ook netjes elke week een ons af. Ik moet komende week weer gaan bestellen en heb alles berekend naar die 200 gr per dag.....
Is dit een verstandige keuze? Als we op de 180 gr per dag blijven, blijft ze afvallen, maar we denken dat dat iets teveel van het goede is (we wilden haar eerst terug naar de 9 kg, maar gezien haar bouw, is 10 kg mooier/beter)..... Of kunnen we beter eerst naar de 190 gr per dag (wordt wel gepriegel met het snijden van het vleesbot, maar misschien de ene dag iets meer, andere dag iets minder)..... Zolang ze niet aankomt, is het dan toch goed????
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door