Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3337629
Pfffff.... de gehele planning was eigenlijk anders, maar het loopt anders dan gedacht..... graag advies.....

We wilden graag een herplaatser, ruwharige teckel, teckelteefje.... Nu gaan wij vanavond al naar een herplaatser, teefje van bijna 6, Zwiertje, gesteriliseerd, iets te dik.... De eigenaren gaan morgen naar Engeland, er was een klik, dus de kans is erg groot dat ze vanavond al mee gaat..... Verder weten we nog niets, dat weten we vanavond pas... waarschijnlijk zit ze op brokken.... nu heb ik vanmiddag Appie zn eten geportioneerd en heb toevallig nog 250 gr kvv liggen.....

Nu wil ik haar overzetten, eerst op kvv, heeft Appie ook gehad (tot zn 2de), totdat ik weer voor Appie moet bestellen (ik moet ook bakjes kopen enzo, dus geeft mij iets meer tijd om dit te doen en ik moet berekenen wat Zwiertje mag hebben incl het wat afvallen).... Ik kan morgen bij een tuincentrum kvv kopen; ook moet ik haar vanavond wegen om te weten hoeveel ze eigenlijk mag...

Wat is wijsheid? Haar nog een oaar dagen op brokken zetten tot ik weet wat ze aan kvv mag en over 4 weken overzetten op barf???? Ik kan in ieder geval vanaf morgen haar op kvv zetten.....

Graag antwoord, aangezien we haar vanavond al ophalen....
Laatst gewijzigd door CindyMayella op ma 08 apr 2019, 08:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3337631
Ik zou eerst aan de eigenaren vragen hoe ze is qua spijsvertering. Als dat niet erg gevoelig is: zette ik haar lekker direct op vers. En zo snel je kan op zelf samengesteld (en de botten pletten of malen). Als ze erg gevoelig is, zou ik haar de komende dagen brokken geven en langzaam over zetten op KVV.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3337634
Lizzy schreef:Ik zou eerst aan de eigenaren vragen hoe ze is qua spijsvertering. Als dat niet erg gevoelig is: zette ik haar lekker direct op vers. En zo snel je kan op zelf samengesteld (en de botten pletten of malen). Als ze erg gevoelig is, zou ik haar de komende dagen brokken geven en langzaam over zetten op KVV.
Dat wilde ik de eigenaren idd al vragen.... heb de kvv dat ik nog had, in de koelkast gezet om te ontdooien. Ik ga haar vanavond wegen zodat ik kan berekenen hoeveel ze eigenlijk mag. Barf kan ik morgen nergens krijgen, kvv wel, dus dat wordt ff kvv (moet ook werken, dus even geen tijd helaas)..... thanks!
Gebruikersavatar
Door Ina
#3337641
Wat spannend zeg.... een dametje erbij, leuk hoor.

Wat ik je kan vertellen over overstappen, hier ben ik bij mijn eigen adoptiedames en bij elke opvanger meteen overgestapt op KVV.
Bij 1tje waren de darmen 1 dagje van slag, maar verder nooit problemen mee gehad.... juist niet zelfs, omdat de eerste dag hier in huis de brokken zooi er nog uit moest en ik gruwde van de balen poep.
Binnen 2 dagen werden dat keurige keutels

Dus ik zou gewoon overstappen en zien wat er gebeurd
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3337653
Ff snelle reactie, is al laat.... we waren laat terug, meteen een mooie ronde gedaan (korter dan Appie normaal,loopt, maar ik ben mee gelopen, maar ze heeft keurig meegehobbeld :biggrin2: ).... allereerst schrokken we wel van haar gewicht.... ik moet het nog even nakijken etc, maar ze is echt te dik, zeker een kilo of 2 (als het jiet meer is). Ze kreeg brok en blik; op het blik staat bijv dat ze 300-500 gr per dag mag, is zowat het hele bli :-[ ...... ik ga alles nog nakijken hoor, is nu ff snel.....
Ik ga er zelf vanuit dat ze 10 kg mag wegen (ze is iets groter dan Appie; hij is nu 8 kg, mag 9 wegen), dus ik heb voor morgenochtend 100 gr kvv klaar liggen. Ik ga morgen sowieso voor haar kvv halen voor de komende 3 weken en dan kan ik meteen als ik voor Appie barf bestel, ook voor haar bestellen en dan heb ik iets meer de tijd om alles te berekenen, uit te zoeken en om bakjes te kopen.....
Ze is voor het laatst ingeënt, iets meer dan een jaar geleden (moet ik ook nog in dr paspoort bekijken)... Ik wil haar over een week of 2, als we allemaal een beetje gewend zijn, haar laten titeren.... Is dat ook een goed idee? Kan ik haar meteen ff laten checken helemaal......

Pfff.... een heleboel in 1 keer, maakt me een beetje onzeker.... Ze is ontzettend lief en aanhankelijk, moet wel een en ander leren, zeker ons ritme, maar datbkomt wel goed :biggrin2: .... maak me meer zorgen om haar over te zetten op barf..... eerst maar kvv en dan kijk ik verder...
Ff rustig aan, zeker gezien mn energie-level ;) , maar heb dr wel zin in.... Oh ja, niet te vergeten: ze heet Zwiertje.... ik ga toch echt een andere naam verzinnen, sorry, krijg het mn mond niet uit :-\ ..... Een foto? Krijg ik niet voor elkaar op mn Ipad, ben een digibeet wat dat betreft; ga daar nog maar ff een oplossing voor zoeken....
Door Lizzy
#3337661
CindyMayella schreef:Ff snelle reactie, is al laat.... we waren laat terug, meteen een mooie ronde gedaan (korter dan Appie normaal,loopt, maar ik ben mee gelopen, maar ze heeft keurig meegehobbeld :biggrin2: ).... allereerst schrokken we wel van haar gewicht.... ik moet het nog even nakijken etc, maar ze is echt te dik, zeker een kilo of 2 (als het jiet meer is). Ze kreeg brok en blik; op het blik staat bijv dat ze 300-500 gr per dag mag, is zowat het hele bli :-[ ...... ik ga alles nog nakijken hoor, is nu ff snel.....
Ik ga er zelf vanuit dat ze 10 kg mag wegen (ze is iets groter dan Appie; hij is nu 8 kg, mag 9 wegen), dus ik heb voor morgenochtend 100 gr kvv klaar liggen. Ik ga morgen sowieso voor haar kvv halen voor de komende 3 weken en dan kan ik meteen als ik voor Appie barf bestel, ook voor haar bestellen en dan heb ik iets meer de tijd om alles te berekenen, uit te zoeken en om bakjes te kopen.....
Ze is voor het laatst ingeënt, iets meer dan een jaar geleden (moet ik ook nog in dr paspoort bekijken)... Ik wil haar over een week of 2, als we allemaal een beetje gewend zijn, haar laten titeren.... Is dat ook een goed idee? Kan ik haar meteen ff laten checken helemaal......

Pfff.... een heleboel in 1 keer, maakt me een beetje onzeker.... Ze is ontzettend lief en aanhankelijk, moet wel een en ander leren, zeker ons ritme, maar datbkomt wel goed :biggrin2: .... maak me meer zorgen om haar over te zetten op barf..... eerst maar kvv en dan kijk ik verder...
Ff rustig aan, zeker gezien mn energie-level ;) , maar heb dr wel zin in.... Oh ja, niet te vergeten: ze heet Zwiertje.... ik ga toch echt een andere naam verzinnen, sorry, krijg het mn mond niet uit :-\ ..... Een foto? Krijg ik niet voor elkaar op mn Ipad, ben een digibeet wat dat betreft; ga daar nog maar ff een oplossing voor zoeken....
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Super leuk, ik hoop dat het nog lukt met een foto!

Ze is nu 6 jaar en vorig jaar nog gevaccineerd en gevaccineerd zoals het moest? Zo ja: weet je, als ze dan nu niet geïmmuniseerd is door de vaccinaties, dan raakt ze nooit meer geïmmuniseerd. Ik deed niks meer, niet titeren, niet vaccineren. Maar ik ben dan ook niet zo titer-tiep (en ik vind dat er oneigenlijk wordt getiterd). Tenzij je hond naar shows of dierenpensions of hondenscholen moet: dan is titeren natuurlijk wel een goed idee.

En ja, bij mij kreeg ze ook een andere naam ;D

Overzetten naar BARF komt wel goed. Eerst maar even wennen :-*
#3337662
Proficiat met de nieuwe huisgenote!
Als ik een naamvoorstel mag doen? Fientje?
Kleintje gaf er vroeger ook niet erg om of ik nu Kleintje of Meisje zei. De klank is gelijkend. Bij Fientje en Zwiertje is dat ook zo.
En ik vind Fientje nog wel passen bij Appie. ;)

Enfin...
Doe maar rustig met overzetten he. Een dagje meer kvv, daar komt het niet op. En dan kan je al eens kijken wat ze van het rauwe vlees vind.
En daarna zou ik denken dat je in eerste instantie misschien wel dezelfde hoeveelheden als Appie kan aanhouden? Zij iets te zwaar, hij wat bijkomen. Of hier en daar een gram meer bij haar en klaar. Zoveel rekenwerk is dat dan niet he. ;)
Gewoon even opletten met de botjes dat je eerst enkel beginnersbotjes geeft.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3337676
Thanks allemaal..... Vanochtend wilde ze dr eten niet, dus weggehaald..... net heeft ze wel een klein hapje uit mn hand gegeten..... vanavond ga ik weer kijken of ze wil eten..... zou fijn zijn, als ze idd dezelfde hoeveelheden gaat eten als Appie; maakt het wel een stuk makkelijker ;) .....
Ik merk wel dat ze heel erg moet wennen aan de nieuwe situatie..... loopt mij constant achterna, piept ook :???: .... heb dr bij mij op de bank getild, ligt nu rustig op een kleedje..... wordt vervolgd.....
#3337678
Je hebt wat blik meegekregen?
Want als ze last heeft met wennen aan kvv kan je ook beginnen met een kwart kvv in 3 kwart blik. Als ze dat goed eet ga je na een dag of 2 half-half geven en daarna 3 kwart kvv en een kwart blik. Bijvoorbeeld he, dat hoeft niet precies een kwart te zijn. Van blik moet je dubbel zoveel geven als van kvv, dus samen is dat dan wel iets meer dan 200gr. Je zou ook kunnen beginnen met 100gr kvv en 200gr blik per dag. Kijken of ze dat al wil eten.

Het is niet gek dat ze aan alles moet wennen he. Het is ook een hele verandering. En ze is geen pup meer...
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3337679
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Al onze herplaatsers komen uit een kennel situatie en dus is het altijd onmogelijk om ze te geven wat ze daarvoor hebben gehad. Dus gaan ze allemaal cold turkey over op vers en dat gaat altijd prima. Voordat je echt goede barf keuteltjes hebt daar gaan vaak wel enkele weken tot maanden overheen, maar herstel van de darm duurt nou eenmaal lang.
Dat achter je aan lopen is ook normaal, ze willen heel graag weten waar ze aan toe zijn en de nieuwe routine leren kennen. Dit achtervolg gedrag neemt vanzelf af. (Nou ja, meestal dan, onze Tungsten is nu 13 maanden bij ons, maar ik kan me nog steeds niet bewegen of hij springt op en gaat met me mee - hij heeft dat nodig, dus ik laat hem maar).
#3337680
Oh ja. Ik stel voor om het met blik te mengen om haar aan de smaak en textuur van vlees te laten wennen.
Niet omdat haar darmen het nodig zouden hebben.
Gewoon omdat ze vanmorgen niet wilde eten. Dat zou kunnen omdat ze het niet kent en moet leren. Als ze vanavond nog niet eet, zou je het zo dus gemakkelijker kunnen maken voor haar. De stap minder groot.

Honden zijn doorgaans gemakkelijker met vlees leren eten en de meeste vinden het meteen lekker. Bij katten moeten we echter vaker gaan mengen en stap voor stap overschakelen dan dat ze het meteen willen eten.
En zo lukt het meestal prima. ;)
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3337681
pearlsofpassion schreef:Je hebt wat blik meegekregen?
Want als ze last heeft met wennen aan kvv kan je ook beginnen met een kwart kvv in 3 kwart blik. Als ze dat goed eet ga je na een dag of 2 half-half geven en daarna 3 kwart kvv en een kwart blik. Bijvoorbeeld he, dat hoeft niet precies een kwart te zijn. Van blik moet je dubbel zoveel geven als van kvv, dus samen is dat dan wel iets meer dan 200gr. Je zou ook kunnen beginnen met 100gr kvv en 200gr blik per dag. Kijken of ze dat al wil eten.

Het is niet gek dat ze aan alles moet wennen he. Het is ook een hele verandering. En ze is geen pup meer...
Ja, ik heb 2 blikjes meegekregen, komt uit Duitsland (daar wonen ze grootste deel):
Bellfor, heide-menu (lam).

Ik weet niet waar dat merk mee te vergelijken is hier in Nederland..... ik wil het wel gaan mengen, maar dan moet ik ff kijken wat voor blikmerk ik het moet gaan mengen als ik het hier in de winkel koop. Ik heb wel al 4 rollen (van 500 gr) kvv van Naturis gekocht net (dit tuincentrum heeft alleen dat merk en Appie krijgt dit merk ook), kip, rund, konijn en kip-rund gemengd.
Nu zit ik me alleen te bedenken, Appie krijgt meer dan de 2% (zou 160 gr zijn, maar hij krijgt 250 gr) per dag. Zwiertje moet sowieso eerst afvallen; ik ben van 2% uitgegaan (als ze 10 kg mag wegen), dus dat is 200 gr per dag.... moet ik niet nog minder geven, tot ze genoeg is afgevallen en dan kijken wat ze weegt en dan de hoeveelheid waarbij ze op gewicht blijft?
#3337683
CindyMayella schreef:Ja, ik heb 2 blikjes meegekregen, komt uit Duitsland (daar wonen ze grootste deel):
Bellfor, heide-menu (lam).

Ik weet niet waar dat merk mee te vergelijken is hier in Nederland..... ik wil het wel gaan mengen, maar dan moet ik ff kijken wat voor blikmerk ik het moet gaan mengen als ik het hier in de winkel koop. Ik heb wel al 4 rollen (van 500 gr) kvv van Naturis gekocht net (dit tuincentrum heeft alleen dat merk en Appie krijgt dit merk ook), kip, rund, konijn en kip-rund gemengd.
Nu zit ik me alleen te bedenken, Appie krijgt meer dan de 2% (zou 160 gr zijn, maar hij krijgt 250 gr) per dag. Zwiertje moet sowieso eerst afvallen; ik ben van 2% uitgegaan (als ze 10 kg mag wegen), dus dat is 200 gr per dag.... moet ik niet nog minder geven, tot ze genoeg is afgevallen en dan kijken wat ze weegt en dan de hoeveelheid waarbij ze op gewicht blijft?
Nee, minder dan 2% van ideaalgewicht is meteen wel een heel stuk minder. Ze mag rustig afvallen, het moet er niet op een week af zijn he.
En meer beweging kan ook al veel doen.
En aanpassen kan altijd nog.
Door Siberienne
#3337687
CindyMayella schreef:Ja, ik heb 2 blikjes meegekregen, komt uit Duitsland (daar wonen ze grootste deel):
Bellfor, heide-menu (lam).

Ik weet niet waar dat merk mee te vergelijken is hier in Nederland..... ik wil het wel gaan mengen, maar dan moet ik ff kijken wat voor blikmerk ik het moet gaan mengen als ik het hier in de winkel koop. Ik heb wel al 4 rollen (van 500 gr) kvv van Naturis gekocht net (dit tuincentrum heeft alleen dat merk en Appie krijgt dit merk ook), kip, rund, konijn en kip-rund gemengd.
Nu zit ik me alleen te bedenken, Appie krijgt meer dan de 2% (zou 160 gr zijn, maar hij krijgt 250 gr) per dag. Zwiertje moet sowieso eerst afvallen; ik ben van 2% uitgegaan (als ze 10 kg mag wegen), dus dat is 200 gr per dag.... moet ik niet nog minder geven, tot ze genoeg is afgevallen en dan kijken wat ze weegt en dan de hoeveelheid waarbij ze op gewicht blijft?
Ik heb even gegoogled: https://www.hundefutter-tests.com/testb ... e-mit-lamm. (Was ook even geïnteresseerd vanwege Spot die blik krijgt). Het is een blik met een vrij hoog vleesaandeel, dan heb je in NL oa Hermanns, Carnilove, Lukullus ed maar die zijn meestal via internet. Althans, ik kom die zelden in gewone winkels tegen.
In de dierenwinkel zou je bv Renske of Yarray kuipjes kunnen proberen als mix? of beetje kokend water over de kvv? Dan ruikt dat misschien ook al bekender. Of het is gewoon nog stress en ze eet morgen wel weer beter.

Succes met je nieuwe dametje!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door