Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hannabelgje
#3337149
Dat stond gisteren en vandaag op het menu hier. Een zelf geslacht jong haantje. Wat een enorm verschil met houdbaarheid. Normaal kan ik ontdooide kipkarkassen of spiervlees echt niet twee dagen voeren. Nu dag twee ruikt het kippetje nog steeds helemaal vers. Morgen staat ie weer op het menu. Zoë wilde het in eerste instantie niet eten terwijl de katten echt razend enthousiast waren erover. Zou dat aan de versheid liggen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3337154
Hier vinden ze eigen kip echt gewoonweg niet te vreten. Zal wel teveel smaak aan zitten.

Op een enkele keer na dat ik ook echt ouwe meuk aangeleverd had gekregen kan ik ontdooide kipkarkassen wel tot 3 dagen voeren als ik ze tussentijds in de koelkast bewaar.
Door Lizzy
#3337160
hannabelgje schreef:Dat stond gisteren en vandaag op het menu hier. Een zelf geslacht jong haantje. Wat een enorm verschil met houdbaarheid. Normaal kan ik ontdooide kipkarkassen of spiervlees echt niet twee dagen voeren. Nu dag twee ruikt het kippetje nog steeds helemaal vers. Morgen staat ie weer op het menu. Zoë wilde het in eerste instantie niet eten terwijl de katten echt razend enthousiast waren erover. Zou dat aan de versheid liggen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ik denk wel dat het scheelt ja, de versheid. Wij hebben nou meerdere leveranciers van bio kipkarkas gehad en die gaan van "rook al goor na de eerste keer ontdooien" tot "zo vers, ik kan het wel 2 of 3 dagen voeren". Mijn honden vinden leghennen niet te eten dus alles wat jong en hups is EN goed geslacht (dus waar direct alle ingewanden uit zijn verwijderd zonder het beschadigen van.... wat was het, galblaas?): dat vreten ze goed maar alles wat wat ouder is of niet goed geslacht: daar krijg ik de "wil je me dood hebben?" blik.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3337180
Eigen geslachte haan van anderhalf jaar oud werd hier ook niet heel enthousiast ontvangen. Terwijl ze wel graag wild eten. 2 aten het nog wel, Luis niet.
Maar na 2 keer wat mengen en aan de smaak wennen, ging hij bij Luis ook wel op hoor.

Qua versheid heb ik niets gemerkt. Maar ik geef het vlees dan ook geen 2 dagen de tijd... Ga er al vanuit dat dat toch niet gaat.
Gebruikersavatar
Door pike
#3337183
Kipkarkas kan ik hier ook gerust 2 dagen van voeren. Nou haal ik die vers bij de poelier vandaan, dat scheelt misschien. Ik heb ook wel eens kippendijvlees bij een barfwinkel gekocht, maar die rook bij ontdooien al niet smakelijk meer. Maar mijn honden zouden het ook nog vreten als het al een week in de koelkast lag. En trouwens ook nog als het al een week buiten de koelkast ligt en ruikt naar vuilnisbelt :-X

Wel kan er een smaakverschil zijn tussen hanen en hennen. Van fazanten is bekend dat de vrouwtjes smakelijker zijn dan de hanen. Het vlees van een fazantenhen is zachter van smaak en iets sappiger (vetter dus) dat dan van een haan die ‘wilder’ smaakt, tevens zijn ze iets goedkoper. Maar of een hond zich daar wat van aantrekt? I.h.a. worden bij de hoenders hennen vetter dan hanen. Of dat met de tegenwoordige kippenrassen ook zo is, geen idee. In de winkel liggen doorgaans haantjes, de hennen zijn voor de leg. En uitgelegd zijn ze (meestal baggervet) voor de soep.
In het verleden heb ik eens patrijskarkasjes gehad. Complete karkasjes alleen de filetjes eraf. Was mooi spul. Maar sommige karkasjes werden gretig gegeten, terwijl ze andere letterlijk uit de bak smeten en lieten liggen. Geen van de drie wou daar dan van eten. Van een en dezelfde partij. Ik dacht toen ook dat het waarschijnlijk aan het verschil tussen mannetje en vrouwtje lag. Ik heb ze echter om die reden nooit meer besteld, ik kon de helft weggooien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door