Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#3336572
En nog een vraag :)

Ik lees vaak mee met de vragen van andere mensen, erg leerzaam ;) Maar nu las ik laatst dat altijd hetzelfde voeren niet goed is, lijkt me logisch ook maar iets specifieker dat altijd bot van vogelachtigen, vlees van grazers etc niet goed is. Dat ook daar afwisseling in moet zitten. Ik let er altijd op dat we minimaal 5 verschillende diersoorten voeren en dat er per bestelling ook wat variatie in zit maar kom toch vaak op dezelfde dieren uit.

KK: kip, eend en parelhoen als basis daarnaast soms konijn als er voor een redelijk bedrag aan te komen is en nog een vogel waarvan ik de naam altijd vergeet geen fazant, geen parelhoen maar een....... ::) en opeens weet je het, patrijs :D
Vlees: rund en paardstoofvlees als basis en daarnaast soms kalkoendijvlees.
Org: hart, lever en nier van paard, rund, lam en soms eend of konijn.
Pens: per bestelling doe ik altijd rund, geit en schapenpens.

Tja en het uitschrijven geeft dan weer inzicht want als ik van mijn basis uitga dan voer ik 5 diersoorten: kip, eend, parelhoen, rund, paard. De kans is wel vrij groot dat er iets van lam, schaap of eend bij zit dus dan zit ik op 6 en soms op 7 diersoorten. Ooh en ze krijgen wekelijks vis, vaak zalm omdat dat betaalbaar is en ze het erg lekker vinden. Af en toe sardien of haring, gaat overigens ook zonder morren naar binnen ::) Het percentage kk voor die dag bestaat dan uit zalmkk, hele haring of sardien aangevuld met vlees, org en groente.

Ik proportioneer voor 14 dagen en pak dan altijd minimaal 2 soorten kk, 2 soorten vlees. Het orgaan is 50% pens en 50% hart, lever of nier. Als ik een kg nier pak verdeel ik die op dus dan kan het zijn dat ze een paar dagen achter elkaar nier als orgaan hebben. Maar voor 14 dagen orgaan pak ik dan niet 3 kg nier maar nier, hart en lever dus op die manier varieert het weer.

Ik voer alleen zachte botten heb in het verleden (heel lang geleden) wel eens rib gevoerd en vond dat toch wat spannend en heb de indruk dat ze het met de zachtere botten ook goed doen. Voor het spiervlees kies ik bewust voor het duurdere stoofvlees. Orgaan probeer ik altijd te variëren per bestelling de ene keer hart van paard dan weer hart van een andere diersoort.

Moet ik nu meer gaan variëren in het menu of is dit prima?
Door Lizzy
#3336592
El_Kato schreef:En nog een vraag :)

Ik lees vaak mee met de vragen van andere mensen, erg leerzaam ;) Maar nu las ik laatst dat altijd hetzelfde voeren niet goed is, lijkt me logisch ook maar iets specifieker dat altijd bot van vogelachtigen, vlees van grazers etc niet goed is. Dat ook daar afwisseling in moet zitten. Ik let er altijd op dat we minimaal 5 verschillende diersoorten voeren en dat er per bestelling ook wat variatie in zit maar kom toch vaak op dezelfde dieren uit.

KK: kip, eend en parelhoen als basis daarnaast soms konijn als er voor een redelijk bedrag aan te komen is en nog een vogel waarvan ik de naam altijd vergeet geen fazant, geen parelhoen maar een....... ::) en opeens weet je het, patrijs :D
Vlees: rund en paardstoofvlees als basis en daarnaast soms kalkoendijvlees.
Org: hart, lever en nier van paard, rund, lam en soms eend of konijn.
Pens: per bestelling doe ik altijd rund, geit en schapenpens.

Tja en het uitschrijven geeft dan weer inzicht want als ik van mijn basis uitga dan voer ik 5 diersoorten: kip, eend, parelhoen, rund, paard. De kans is wel vrij groot dat er iets van lam, schaap of eend bij zit dus dan zit ik op 6 en soms op 7 diersoorten. Ooh en ze krijgen wekelijks vis, vaak zalm omdat dat betaalbaar is en ze het erg lekker vinden. Af en toe sardien of haring, gaat overigens ook zonder morren naar binnen ::) Het percentage kk voor die dag bestaat dan uit zalmkk, hele haring of sardien aangevuld met vlees, org en groente.

Ik proportioneer voor 14 dagen en pak dan altijd minimaal 2 soorten kk, 2 soorten vlees. Het orgaan is 50% pens en 50% hart, lever of nier. Als ik een kg nier pak verdeel ik die op dus dan kan het zijn dat ze een paar dagen achter elkaar nier als orgaan hebben. Maar voor 14 dagen orgaan pak ik dan niet 3 kg nier maar nier, hart en lever dus op die manier varieert het weer.

Ik voer alleen zachte botten heb in het verleden (heel lang geleden) wel eens rib gevoerd en vond dat toch wat spannend en heb de indruk dat ze het met de zachtere botten ook goed doen. Voor het spiervlees kies ik bewust voor het duurdere stoofvlees. Orgaan probeer ik altijd te variëren per bestelling de ene keer hart van paard dan weer hart van een andere diersoort.

Moet ik nu meer gaan variëren in het menu of is dit prima?
Dit is echt meer dan prima hoor! Joh, hele volksstammen honden die KVV krijgen waar alleen kippenbot in zit! Heb je ook gevraagd waarom dat dan niet goed is en wat ze dan tekort komen? Want naar mijn mening is dat echt flauwekul. Ik zal het je nog sterker vertellen. Tannetje Koning zegt dat je een menu compleet kan maken met 1 diersoort. Als je maar de juiste percentages voert. Lijkt me dat volstrekt onverstandig (al is het alleen maar omdat je hond zo ook allergieën tegen een diersoort op kan gaan bouwen) maar het gaat even om de discussie. Het is volstrekt niet noodzakelijk om vleesbotten van grotere dieren te voeren. Zou dat zo zijn, zouden mijn vierde generatie BARF hondjes ook al zijn omgevallen inmiddels :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3336597
Het kwam onlangs in een ander topic aan bod. Maar ik ben ook van mening dat gevogeltebot en grazervlees prima is en je niet van elk beide moet geven. Zolang je niet enkel nekken of vleugels oid voert maar ook daar afwisselt.
Ik vind de kwaliteit belangrijker en dat is vaak al lastig of duur genoeg.
Door Lizzy
#3336598
pearlsofpassion schreef:Het kwam onlangs in een ander topic aan bod. Maar ik ben ook van mening dat gevogeltebot en grazervlees prima is en je niet van elk beide moet geven. Zolang je niet enkel nekken of vleugels oid voert maar ook daar afwisselt.
Ik vind de kwaliteit belangrijker en dat is vaak al lastig of duur genoeg.
Dan heb ik die vast gemist want anders als ik daar al geschreven dat ik het gelul vind :biggrin2:
Kwaliteit is inderdaad weer een heel ander ding maar van het grootste belang inderdaad!
Gebruikersavatar
Door Tal
#3336603
Leuk en interessant topic.
Wij zijn nog helemaal niet zo lang bezig met vers en al helemaal niet met barf.
Kvv zijn we met onze ene hond mee begonnen toen we haar als pup kregen en omdat ze kvv op een gegeven moment niet goed meer wilde eten zijn we overgegaan op barf. Ik merkte namelijk dat ze een stuk runderlap of een kipfilet wel erg lekker vond maar haar kvv liet staan. Het was dus niet het rauwe vlees wat ze niet lekker vond maar het husselpotje wat ze niet graag at. Onze tweede hond is met kvv begonnen en al snel overgegaan op barf.
We geven bij het barf wel af en toe kvv erbij maar dan van een diersoort wat ze minder of niet in hun barfmenu krijgen. Ik doe dan een enkelvoudige kvv met een bot dat ze niet als barf krijgen.

Wat ze eten...
Als bevleesd karkas: kip, eend.
Spiervlees: rund, paard, hert, ree. De laatste maanden eten ze heel regelmatig hert en ree via Floris24. (geen kopvlees, geen snijsel).
Orgaan: van verschillende dieren, kalkoen, konijn, lam, rund, paard.
Pens van rund, schaap. Boekmaag van rund.
Vis eten ze niet graag, af en toe sprotjes, die willen ze dan bevroren en daarom krijgen ze regelmatig een viscapsule.

Gedroogde snacks: eendeloopvoeten, konijnenoren, kippennekken, runderoren met pit.

Voor nu is het dus zoals hierboven staat. Uiteraard wisselt het ook wel maar dat is logisch :-)
Heb al heel veel info van dit forum afgehaald. Dank jullie wel!
Door Cindy de Wolf
#3336624
Ik ben onlangs tot de conclusie gekomen dat ik meer diersoorten in mijn vriezers heb liggen dan dat er maaltijden in een week zitten...krijg je met een kliko...waar de rest gans, patrijs, zwaan, fazant, grousse laten liggen is het Quinty die het eigenlijk altijd wel eet...

Maar je menu en afwisseling ziet er top uit! Menig hond die daar jaloers op is!
Door El_Kato
#3336628
Dank je :)

Nekken voer ik trouwens niet omdat Rana ook daarop verstopt. Dex heeft ze misschien alleen in het begin gehad maar volgens mij ook niet ben met hem begonnen met kwartel karkasjes, zag er zo schattig uit had ik 3 bordjes met een karkasje wat spiervlees, orgaan en een plukje groente :)

Vleugels heel zelden meestal heb ik karkas.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door