Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#3336565
In hoeverre mag je spelen met de percentages, ik weet dat er wel wat ruimte in zit afhankelijk van de behoefte van je hond maar twijfel nu een beetje.

Rana woog iets van 27 kg toen ze kvv kreeg maar was wat spekkig dus heb ik toen we overstapten op barf een percentage van 2% van 25 kg genomen. Het ideale gewicht is wat lastig te bepalen het ras en type hoort zwaarder te zijn maar ze is aan de kleine kant en ik denk dat 25/26 kg mooi zou zijn. Ze krijgt nu alweer bijna een jaar barf en we vonden haar begin dit jaar wat te mager worden. Waarschijnlijk ook van het koude weer dus hebben het percentage opgehoogd naar 2,5% van 25 kg. Vorige week moest ze bij de da zijn en heeft mijn vriend haar gewogen en bleek dat ze maar 22 kg woog en daar schrok ik een beetje van. Dat zou betekenen dat ze +/- 5 kg afgevallen is en dat vind ik veel voor een niet al grote hond. Ze ziet er niet mager uit, je ziet de ribben niet maar je voelt ze wel goed zitten, ze ziet er verder ook echt goed uit glanst mooi en is actief genoeg. Nu heb ik haar percentage verder opgehoogd naar 3% van 25 kg dus 750 gr. Is het nu gewoon een kwestie van spelen met het percentage tot ze mooi in balans is? 25 kg Als zijne ideaal gewicht. Ze krijgt 35% kk, 30% vlees (hoogwaardig spiervlees geen snippers, MDM of dergelijke), 25% org (50% pens / 50% hart/nier/lever) en 10 % groente.

Dex is natuurlijk nog in de groei en ook met zijn percentages loop ik wat te rommelen. In het begin ging het vrij makkelijk gaf 7% van zijn lichaamsgewicht en paste de hoeveelheden elke 2 weken aan, ronde zijn gewicht dan naar boven af. Tegen de tijd dat hij dan weer nieuwe porties kreeg zag je ook dat hij wat meer kon hebben. Ergens onderweg leek hij wat spekkig te worden dus heb een paar weken de hoeveelheden niet verhoogd, toch wel een week of 4 a 6 denk ik en nu pas heb ik het idee dat hij weer wat meer kan hebben. Hij is zeker niet mager zover laat ik het niet komen. In de tussentijd is hij (uiteraard) wel gegroeid, toch wel iets van 4 kg zwaarder geworden maar verbaas me dan dat hij door het groeien geen grotere behoefte aan voeding heeft - das dat hij niet mager wordt.
Ik heb vanmorgen een nieuw menu voor hem opgesteld op basis van 6% van zijn huidige gewicht (naar boven afgerond) 16 kg, 960 gram. Hij is nu bijna 6 maanden, nog wel in de groei maar niet zo hard meer. Is het vanaf nu gewoon in de gaten houden en het percentage langzaamaan terug zetten naar bv 2% afhankelijk van hoe hij eruit ziet en hoe hij het doet?
Dex krijgt 40% kk, 30% vlees (hoogwaardig spiervlees geen snippers, MDM of dergelijke), 20% org (50% pens / 50% hart/nier/lever) en 10 % groente

Dex krijgt nu nog 2x per dag eten kunnen we hem al 1x per dag gaan voeren?
Door Lizzy
#3336602
El_Kato schreef:In hoeverre mag je spelen met de percentages, ik weet dat er wel wat ruimte in zit afhankelijk van de behoefte van je hond maar twijfel nu een beetje.

Rana woog iets van 27 kg toen ze kvv kreeg maar was wat spekkig dus heb ik toen we overstapten op barf een percentage van 2% van 25 kg genomen. Het ideale gewicht is wat lastig te bepalen het ras en type hoort zwaarder te zijn maar ze is aan de kleine kant en ik denk dat 25/26 kg mooi zou zijn. Ze krijgt nu alweer bijna een jaar barf en we vonden haar begin dit jaar wat te mager worden. Waarschijnlijk ook van het koude weer dus hebben het percentage opgehoogd naar 2,5% van 25 kg. Vorige week moest ze bij de da zijn en heeft mijn vriend haar gewogen en bleek dat ze maar 22 kg woog en daar schrok ik een beetje van. Dat zou betekenen dat ze +/- 5 kg afgevallen is en dat vind ik veel voor een niet al grote hond. Ze ziet er niet mager uit, je ziet de ribben niet maar je voelt ze wel goed zitten, ze ziet er verder ook echt goed uit glanst mooi en is actief genoeg. Nu heb ik haar percentage verder opgehoogd naar 3% van 25 kg dus 750 gr. Is het nu gewoon een kwestie van spelen met het percentage tot ze mooi in balans is? 25 kg Als zijne ideaal gewicht. Ze krijgt 35% kk, 30% vlees (hoogwaardig spiervlees geen snippers, MDM of dergelijke), 25% org (50% pens / 50% hart/nier/lever) en 10 % groente.

Dex is natuurlijk nog in de groei en ook met zijn percentages loop ik wat te rommelen. In het begin ging het vrij makkelijk gaf 7% van zijn lichaamsgewicht en paste de hoeveelheden elke 2 weken aan, ronde zijn gewicht dan naar boven af. Tegen de tijd dat hij dan weer nieuwe porties kreeg zag je ook dat hij wat meer kon hebben. Ergens onderweg leek hij wat spekkig te worden dus heb een paar weken de hoeveelheden niet verhoogd, toch wel een week of 4 a 6 denk ik en nu pas heb ik het idee dat hij weer wat meer kan hebben. Hij is zeker niet mager zover laat ik het niet komen. In de tussentijd is hij (uiteraard) wel gegroeid, toch wel iets van 4 kg zwaarder geworden maar verbaas me dan dat hij door het groeien geen grotere behoefte aan voeding heeft - das dat hij niet mager wordt.
Ik heb vanmorgen een nieuw menu voor hem opgesteld op basis van 6% van zijn huidige gewicht (naar boven afgerond) 16 kg, 960 gram. Hij is nu bijna 6 maanden, nog wel in de groei maar niet zo hard meer. Is het vanaf nu gewoon in de gaten houden en het percentage langzaamaan terug zetten naar bv 2% afhankelijk van hoe hij eruit ziet en hoe hij het doet?
Dex krijgt 40% kk, 30% vlees (hoogwaardig spiervlees geen snippers, MDM of dergelijke), 20% org (50% pens / 50% hart/nier/lever) en 10 % groente

Dex krijgt nu nog 2x per dag eten kunnen we hem al 1x per dag gaan voeren?
Ja, qua hoeveelheid moet je hem gewoon goed in de gaten houden. Het is heel normaal dat je met 6 maand al wat minder gaat voeren. En met 7 maand weer wat minder. Maar je doet het heel goed, zo op het oog!!!!

Je hebt met de percentages aardig wat speling hoor. Maar die noemen we niet standaard omdat de gemiddelde hond wel binnen de standaards valt (45% vleesbot, 10% orgaanvlees, 10% pens, 10% groenten, 25% spiervlees). Voor een pup heb je wat minder speling dan bij een volwassen of zelfs seniorhond. Een seniorhond kun je gerust 20% vleesbot geven maar met een pup raad ik dat af. Voor een pup zou ik zeggen dat tussen de 40% en 50% vleesbot wel mooi is.

Maar sec gezien heb je naar mijn mening wel de volgende marges (en dat is dus inclusief echt oude honden of honden met gezondheidsproblemen):
20% - 60% vleesbot
5% - 20% orgaanvlees zoals nier, lever, hart, tong, etc.
0% - 25% pens
0% - 20% groenten (je kunt natuurlijk 0% groenten geven maar ik ben daar echt geen voorstander van).
0% - 75% spiervlees

Ik zou nooit 20% vleesbot aan een pup of opgroeiende hond voeren. Hooguit misschien tijdelijk, in geval van groeipijnen. Sommige oude honden kunnen echt niet meer dan 20% vleesbot verdragen, nou prima. Ik ken honden die op minder dan 60% vleesbot beroerde ontlasting krijgen en het op 60% wel super doen. Ian Billinghurst heeft hele nesten op laten groeien met 60% vleesbot (en meer!!). Ik zou het niet gauw voeren, maar zo zie je maar.

Ik ken bepaalde rassen die je echt niet meer dan 5% orgaanvlees kunt voeren (mijn eigen ras, de dalmaat). Op 5% is er nog een hond omgevallen in al die 20 jaren dus het kan wel. Of het geweldig is? Ik denk van niet.

Er zijn zat honden die hun hele leven nul pens eten en prima gezond zijn. Naar mijn mening lopen ze alleen wat probiotica mis, maar dat is makkelijk op een andere manier aan te vullen. Honden die te dik zijn of nierproblemen hebben doen het vaak op 25% pens uitstekend.

Ik vind 0% groenten echt 10 keer niks en ik vind 20% groenten ook teveel. Maar goed, honden met nierproblemen of bepaalde rassen doen het vaak goed op een hoger percentage groenten.

Spiervlees spreekt voor zich. Denk overigens dat je beter 10% super goed spiervlees kan voeren dan 75% inferieure bagger.
Door El_Kato
#3336627
Dank voor je uitgebreide reactie! Ook hier fijn om te horen dat ik op de goede weg ben :)

Rana krijgt na de verstoppingsproblemen van vorig jaar minder kk, zijn daar ook voorzichtiger mee geworden. Dex kreeg eerst 45% maar had ook bij hem de indruk dat zijn ontlasting iets te vast was maar 40% is nog prima dus. Minder hoeft ook niet hij doet het harstikke goed :)

Ben het helemaal met je eens dat kwalitatief goed spiervlees belangrijk is. Vroeger voerde ik nog wel eens snippers, lippen of MDM toen een aantal jaar kvv gevoerd en eenmaal weer terug op barf wilde ik alleen nog kwalitatief goed vlees voeren. Voor mijn gevoel kan ik anders wel weer terug naar kvv… Kost wat meer maar daar krijg je ook wel wat voor terug :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door