Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ellyE
#3335939
De dierenarts belde net, bij mijn 10 jarige bouvier is beginnend nierfalen geconstateerd. De DA weet dat hij barft en zegt dat hij dus minder eiwitten moet hebben en vooral minder fosfaat. Hij stelt dan ook voor om hier op het forum te vragen of er een mogelijkheid is en anders stelt hij brokken voor van Firbac.
Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3335944
Hij barft al? Dan zou ik zeggen kijk eens naar nierdieet. Zal zo t linkje even opsnorren. Sowieso geef ik je topic een slinger naar de barf hoek want je bent nu bij de kvv beland.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335951
viewtopic.php?f=12&t=14908

Lees deze ook even.
Bij beginnend nierfalen moet je geen eiwit beperken, want dan gaat de lichamelijke toestand achteruit en dat is erg slecht voor de nieren.
Het dier gaat dan zijn eigen spieren afbreken en dat is veel belastender voor de nieren dan eiwitten in de voeding.
Fosfor moet je wel beperken. Daar dient het nierdieet voor.

Ik duim dat hij zich snel beter gaat voelen.
Door Cindy de Wolf
#3336016
Denk dat je het fout gelezen hebt Lizzy. Deze dierenarts weet dat de hond barft en hij heeft juist gevraagd of er een barfdieet bestaat en zo niet dan brokjes. Maar er bestaat een barf nierdieet en ik denk dat ze het naar haar DA wil sturen ter informatie wat een barf nier dieet inhoudt.
Door Lizzy
#3336025
Je hebt gelijk Cindy! Ik zal mijn commentaar weghalen. Niet alleen snot in de neus hier :-X :biggrin2: . Klinkt dus serieus als een fijne DA! (die zijn er gelukkig ook :biggrin2: ).

Aan EllyE, wat eet de hond nu? En wat zijn de nierwaardes?

Ik zou zelf inderdaad het BARF nier dieet gaan geven en daarbij ook Solidago. De pillen van A. Vogel zijn echt prima (de Solidago Forte tabletten).
Door Cindy de Wolf
#3336029
Lizzy schreef:Je hebt gelijk Cindy! Ik zal mijn commentaar weghalen. Niet alleen snot in de neus hier :-X :biggrin2: . Klinkt dus serieus als een fijne DA! (die zijn er gelukkig ook :biggrin2: ).

Aan EllyE, wat eet de hond nu? En wat zijn de nierwaardes?

Ik zou zelf inderdaad het BARF nier dieet gaan geven en daarbij ook Solidago. De pillen van A. Vogel zijn echt prima (de Solidago Forte tabletten).
;) ;) herkenbaar.
Door ellyE
#3336096
Haha, ja idd een fine DA :) het gaat in overleg.
Ze krijgen 4 x per week Barf en 3 x KVV. Ze eten graag grote botten van lam en kalf, maar dat mag dus niet meer. Ik zal het eten en KVV (lotgerink) wat nog in de diepvries ligt, aanpassen aan het nieuwe dieet, door er vlees en pens aan toe te voegen. Gelukkig is het bijna op en kan ik nieuw voer gaan bestellen.
Ik heb nog een vraag, ze lusten geen van beiden hele vis, behalve zalm en ze krijgen dus KVV vis, wat ze erg lekker vinden. Dat mag nog wel? Of zal ik daar ook vlees en pens aan toe voegen?
En belonings voertjes, ze krijgen nu kaas, frolic en brood, wat zal ik ze dan geven?
Door Lizzy
#3336097
ellyE schreef:Haha, ja idd een fine DA :) het gaat in overleg.
Ze krijgen 4 x per week Barf en 3 x KVV. Ze eten graag grote botten van lam en kalf, maar dat mag dus niet meer. Ik zal het eten en KVV (lotgerink) wat nog in de diepvries ligt, aanpassen aan het nieuwe dieet, door er vlees en pens aan toe te voegen. Gelukkig is het bijna op en kan ik nieuw voer gaan bestellen.
Ik heb nog een vraag, ze lusten geen van beiden hele vis, behalve zalm en ze krijgen dus KVV vis, wat ze erg lekker vinden. Dat mag nog wel? Of zal ik daar ook vlees en pens aan toe voegen?
En belonings voertjes, ze krijgen nu kaas, frolic en brood, wat zal ik ze dan geven?
Staat er op de KVV verpakking hoeveel fosfor erin zit? Ik denk dat je daar even naar moet kijken en anders deze KVV moet laten vallen en in de plaats daarvan een goede visolie moet gaan geven...

Voertjes zou ik inderdaad direct schrappen. In plaats daarvan kun je gedroogde pensstaafjes in stukjes knippen! Of kleine stukjes gedroogd vlees. Vaak kun je die in een beetje dierenwinkel tegenwoordig wel kopen. Dat vind ik wel het minst ideaal want je weet nooit onder welke omstandigheden en waar het vlees is gedroogd. Je kunt het ook bij Floris24 bestellen in de vraag en aanbodhoek. Hij droogt het zelf. En anders kun je het ook nog zelf drogen met een dehydrator/droger.
Door ellyE
#3336112
Dank je wel, ik zal het nakijken. Gedroogde pens en vlees kan ik wel aankomen :)
Door src_esther
#3336169
Lizzy schreef:Staat er op de KVV verpakking hoeveel fosfor erin zit? Ik denk dat je daar even naar moet kijken en anders deze KVV moet laten vallen en in de plaats daarvan een goede visolie moet gaan geven...
:???: ik denk hier te lezen dat je adviseert visolie te voeren in plaats van KVV... Dat zal toch niet zijn wat je bedoelt?
Door Lizzy
#3336174
src_esther schreef::???: ik denk hier te lezen dat je adviseert visolie te voeren in plaats van KVV... Dat zal toch niet zijn wat je bedoelt?
Nou, ja, dat is inderdaad wat ik adviseer. Ze voert nu twee KVV smaken met vis. En als daar teveel fosfor in zit, zal ze die moeten laten vallen. Ik weet niet wat die prakjes allemaal in hun prakje stoppen.

Voer een verlaagt fosfor gehalte:
Minder fosfor voeren lijkt echt goed te zijn voor honden met nierziektes. De NRC richtlijnen schrijven niet meer dan 22.25 mg per kg lichaamsgewicht (dagelijks) voor, voor honden met vergevorderde nierziektes. Voor honden in een vroeg stadium van nierproblemen, de voorgeschreven hoeveelheden fosfor zijn: 60 mg/kg (of 30 mg/per pond). Ergens tussen de 15 - 40 mg/kg (7 tot 18 mg/per pond) is een laag fosfor dieet. In z'n algemeen kun je zeggen dat voedingsmiddelen die hoog in fosfor zijn zijn: botten, vis met graat, zuivel, orgaanvlees en eierdooiers. Dat betekent dus niet dat je deze voedingsmiddelen niet meer mag voeren. Ze zijn een belangrijk component in een gezond dieet. Maar, ze moeten in gemiddelde hoeveelheden gevoerd worden. Let ook op de hoeveelheden fosfor in graan en de groentes die je voert.

===

Dus als er in die prakken louter graad en kop zit: dan is het fosforgehalte mogelijk veel te hoog en moet je dat niet voeren aan een hond met nierproblemen.
Door src_esther
#3336198
Lizzy schreef:Nou, ja, dat is inderdaad wat ik adviseer. Ze voert nu twee KVV smaken met vis. En als daar teveel fosfor in zit, zal ze die moeten laten vallen. Ik weet niet wat die prakjes allemaal in hun prakje stoppen.
Ah, zo. Nouja, ik las het als een maaltijd vis KVV vervangen door een maaltijd visolie. ;)
Door ellyE
#3336203
Geweldig zoals jullie mee denken! Ik had op de site van lotgering al gezien dat er fosfor 3,6 Mg / kg in zat. En trouwens ook dat er maar 15% bot in zit. Het is dus inderdaad niet handig om nog KVV te gaan voeren.
Ik ga alles opnieuw berekenen en in elk geval visolie kopen :)
Ik ben zo blij dat ze niet aan de brokken hoeven :) en zij zelf ook dus.
Mijn andere hond is 12,5 en had ook een verhoogde waarde, dus die kan gelijk mee in het nieuwe eten
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door