Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Doortje
#3335612
Hi allen,

Ik geeft Doortje Carnibest diabetes en vul dit aan met 2 x daags 13 gr groentenmix ivm vezels en insuline.
Ik maakte een groentenmix van veldsla, klein beetje rauwe broccoli en gekookte sperziebonen, dit pureerde ik. Nu merkte ik dat haar buikje daar onrustig van werd. Ik ben nu ‘terug’ gegaan naar 2 x 13 gr sperziebonen (die pureer ik niet) wat zorgt voor een rustig buikje maar nu zie ik ineens flinke pieken aan het begin of eind van de dag, die ze eerst niet meer had.
Het lijkt er dus op dat de mix beter werkte, maar haar buikje werd er zo onrustig van (rommelen, met regelmaat veel smakken). Wat zou ik hieraan kunnen doen? Hoe lang blijft groentenmix bijv goed in de koelkast? Een paar dagen? Moet ik meerdere groenten gebruiken of de broccoli koken?

Ik ben qua groenten natuurlijk wat beperkt ivm de diabetes..

Bedankt alvast!!!
Gebruikersavatar
Door chery
#3335615
Broccoli is een koolsoort, dus misschien ligt het daaraan? Probeer eens pompoen(weet niet of deze groente mag?) ipv broccoli bijvoorbeeld? Om te proberen kan je pompoen eerst ook proberen uit een pakje uit de diepvries. Dan zit je niet gelijk met zo'n groot geval.
Door Lizzy
#3335618
Doortje schreef:Hi allen,

Ik geeft Doortje Carnibest diabetes en vul dit aan met 2 x daags 13 gr groentenmix ivm vezels en insuline.
Ik maakte een groentenmix van veldsla, klein beetje rauwe broccoli en gekookte sperziebonen, dit pureerde ik. Nu merkte ik dat haar buikje daar onrustig van werd. Ik ben nu ‘terug’ gegaan naar 2 x 13 gr sperziebonen (die pureer ik niet) wat zorgt voor een rustig buikje maar nu zie ik ineens flinke pieken aan het begin of eind van de dag, die ze eerst niet meer had.
Het lijkt er dus op dat de mix beter werkte, maar haar buikje werd er zo onrustig van (rommelen, met regelmaat veel smakken). Wat zou ik hieraan kunnen doen? Hoe lang blijft groentenmix bijv goed in de koelkast? Een paar dagen? Moet ik meerdere groenten gebruiken of de broccoli koken?

Ik ben qua groenten natuurlijk wat beperkt ivm de diabetes..

Bedankt alvast!!!
Ik zou broccoli eruit laten. En witlof, andijvie, courgette en sperzieboontjes eens proberen. Allemaal laag in koolhydraat maar zacht voor de spijsvertering.
Door Doortje
#3335623
Wat fijn jullie reacties!

Ik dacht zelf ook al aan de broccoli vandaar dat ik daar nog maar een beetje van in deed, maar dat hielp dus niet. Misschien inderdaad beter helemaal stoppen.

Moet de andijvie, courgette en witlof rauw?
En dan laat ik de veldsla ook weg.

En mag ik een mix een paar dagen in de koelkast bewaren? Of moet ik perse invriezen en per dag eruit halen? Ik heb mijn vorige mix een keer ingevroren en toen rook hij helemaal zuur toen ik hem eruit haalde :???: Dat heb ik dus niet meer gedaan..

Ik ga het straks meteen proberen! Ik ben benieuwd.

Doortje zat gisteren trouwens wel mega goed in haar velletje, dus wellicht dat ze toch echt wel wat last had van haar buikje..
Door Doortje
#3335625
chery schreef:Broccoli is een koolsoort, dus misschien ligt het daaraan? Probeer eens pompoen(weet niet of deze groente mag?) ipv broccoli bijvoorbeeld? Om te proberen kan je pompoen eerst ook proberen uit een pakje uit de diepvries. Dan zit je niet gelijk met zo'n groot geval.
Ik lees op de Amerikaanse Facebook pagina voor honden met diabetes dat 100 % pure pompoen ook goed is. Er zitten idd net zoveel koolhydraten in als in sperziebonen.
Gebruikersavatar
Door chery
#3335627
Ik persoonlijk doe wel ietsje de kook over pompoen, pureert makkelijker. Ik maak hier grotere hoeveelheden en vries het in. In ijsblok bakjes. nooit zuur gehad... Zal het niet al te lang in koelkast bewaren. Maar denk dat vandaag maken en dan nog 2 dagen voeren wel kan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door