Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Frodo Anouk
#3335397
Hoi allemaal,
Ik zit net Frodo zijn menu door te rekenen op percentages en kom er achter dat hij al geruimte tijd te veel hart binnen krijgt, namelijk 14%

Dit is zo gegroeid doordat meneer ineens geen pens meer lustte en ik dat moest vervangen voor iets anders. Nu ga ik voortaan natuurlijk naast hart/lever/nier kippenmaagjes aanschaffen en eventueel ook ander orgaan om het wat recht te trekken.

Mijn vraag is hoeveel % hart mag maximaal verwerkt zitten in het menu en kan het kwaad dat Frodo een tijd zoveel hart gekregen heeft?
Door Lizzy
#3335399
Frodo Anouk schreef:Hoi allemaal,
Ik zit net Frodo zijn menu door te rekenen op percentages en kom er achter dat hij al geruimte tijd te veel hart binnen krijgt, namelijk 14%

Dit is zo gegroeid doordat meneer ineens geen pens meer lustte en ik dat moest vervangen voor iets anders. Nu ga ik voortaan natuurlijk naast hart/lever/nier kippenmaagjes aanschaffen en eventueel ook ander orgaan om het wat recht te trekken.

Mijn vraag is hoeveel % hart mag maximaal verwerkt zitten in het menu en kan het kwaad dat Frodo een tijd zoveel hart gekregen heeft?
Nou, een % of 5 is wel goed genoeg.

Maar Frodo gaat hier niet van neervallen hoor! Ben je mal! Joh, er zijn mensen die jaar in jaar uit Rodi Compleet Rund & Hart aan hun hond geven. Moet je kijken wat daar in zit:

Vlees en dierlijke bijproducten (98% rund, 26% runderhart), mineralen. Bron: https://www.rodi-petfood.nl/vers-vlees/ ... nd-en-hart

Mij lijkt dat echt verre van gezond hoor en totaal niet gebalanceerd. Maar ja, ik heb ook nog nooit gehoord dat er een hond van omgevallen is. Alleen ja tja, wij proberen hier zo goed mogelijk te voeren en dan is meer dan 5% niet ideaal. En volgens mij heeft Mogens Eliasen daar ook over geschreven, over dat hart vaak als spiervlees wordt gerekend maar dat als je er meer dan 5% van voert je menu toch uit balans raakt. En onder andere daarom rekenen wij het standaard als orgaanvlees, hart.
Door Frodo Anouk
#3335402
Ha Lizzy,

Bedankt voor de geruststelling :-)

Omdat ik het ook wel zie als verkapt spiervlees had ik er nog niet zoveel aandacht aan besteed. Omdat ik voor poes aan het rekenen was en las dat te veel hart voor poes niet goed is, ben ik het toch maar even gaan doorrekenen voor Frodo

Menu per 14 dagen is nu

14 dagen 250 gr bevleesd bot 50%
8 dagen 250 gr spiervlees 28%
4 dagen 250 gr hart 14% (was dus eerst maar 1 dag)
1 dag 250 lever 3.5 %
1 dag 250 nier 3,5 %

Frodo krijgt tussendoor nog geregeld een eitje en eet groente met de pot mee. Is niet meegenomen in bovenstaande

Wat is naast kippenmaagjes nog meer een beetje betaalbaar?
#3335411
Als je geen pens voert is een percent of 15 orgaan wel goed hoor. Ik zou je spier gewoon wat ophogen.
En als hij ook nog groenten krijgt, krijgt hij eigenlijk in totaal wat meer voer waardoor het eigenlijke orgaanpercentage om zijn gehele menu iets lager ligt dan wat je nu neerschrijft. Je zou daar ook nog een tikje hoger in kunnen gaan, maar veel.zou ik dat ook niet doen.

Je kan natuurlijk ook wat meer orgaansoorten voeren, maar noodzakelijk is het niet.
Long is vb goedkoop maar bevat weinig voedingswaarde. Als je ergens koppen ( vb eend of konijn) voert als vleesbot zit daar ook hersenen, ogen en tong in.
Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3335438
pearlsofpassion schreef:
Je kan natuurlijk ook wat meer orgaansoorten voeren, maar noodzakelijk is het niet.
Long is vb goedkoop maar bevat weinig voedingswaarde. Als je ergens koppen ( vb eend of konijn) voert als vleesbot zit daar ook hersenen, ogen en tong in.
Ik mag de koppen in mijn haar smeren van Frodo. Moest zelf denken aan runderstrot. Vindt ie in ieder geval heerlijk en is er even zoet mee. Daarnaast dan nog maagjes en dan geloof ik het wel.

Dank voor het meedenken allemaal!
Gebruikersavatar
Door pike
#3335457
Strot is kraakbeen met vlees. Daar zie ik geen orgaan in, tenzij de schildklier er nog aan zit, maar die wordt dan weer afgeraden.
Soms verkopen halalslagers hersenen. Behalve maagjes en long (goedkoop) en tong (duur) kan je ook nog denken aan testes. Die zitten er qua prijs een beetje tussenin. Mijn honden vonden die zonder meer lekker. En tot mijn eigen verbazing waren die dingen gewoon in repen te snijden :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door