Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3335122
Ik heb de link gevonden, in dit topic:

viewtopic.php?f=1&t=119984&p=2862507&hi ... n#p2862507

Hij werkt nog en ook de foto's zijn nog terug te vinden. Maar voor het gemak en voor het geval ook deze site ooit mocht verdwijnen heb ik de duidelijkste foto's opgeslagen en hier neergezet. Ze zijn afkomstig van:
http://partnersah.vet.cornell.edu/avian ... lesion/464

Deze foto toont de locatie van de schildklier. Linksonder zie je de bovenkant van het hart.
De bijlage ThyroidGlandLeft1 x750.jpg is niet meer beschikbaar
In detail ziet de klier er zo uit:
ThyroidGlandLeft1 x750.jpg
ThyroidGlandLeft1 x750.jpg (97.61 KiB) 4498 keer bekeken
Door Anne in Zweden
#3335129
pearlsofpassion schreef:Maar dus die bleke flubber in konijnkarkas is wss wel schildklier?
In gevogelte heb ik hem nog nooit opgemerkt. Eens op letten dan...

De enige bleke flubber die ik in konijnkarkassen tegenkom zijn de longen. :biggrin2: Maar die bedoel je waarschijnlijk niet. :P
Gebruikersavatar
Door pike
#3335134
Anne in Zweden schreef:De enige bleke flubber die ik in konijnkarkassen tegenkom zijn de longen. :biggrin2: Maar die bedoel je waarschijnlijk niet. :P
Ik ga er van uit dat PoP die wel kan herkennen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335142
:) Nee, het zijn niet de longen. ;)
Het ligt erboven en dieper tegen de ribben aan, tegen de ruggegraad aangeplakt. Tis ook een heeel stuk kleiner en bleker dan de longen.
Zal er volgende keer eens proberen aan te denken een foto van te nemen.
Door Lizzy
#3335166
Dank je wel Pike, voor de foto's! Ik dacht eigenlijk dat jij de foto's bedoelde van de gans die jij zelf uit elkaar had gehaald?? Niet goed gelezen? Deze zijn in ieder geval ook super fijn, nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
Door pike
#3335224
Lizzy schreef:Dank je wel Pike, voor de foto's! Ik dacht eigenlijk dat jij de foto's bedoelde van de gans die jij zelf uit elkaar had gehaald?? Niet goed gelezen? Deze zijn in ieder geval ook super fijn, nogmaals bedankt!
Mijn eigen foto's heb ik helaas niet meer. Vandaar dat ik deze heb opgehengeld ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335291
Ik heb foto's genomen van de bleke konijnenflubber.
Als ik op de foto's van Pike kijk denk ik niet dat het dat is. Het is veel groter, slapper en ligt ook lager en niet zo achter de luchtpijp.
Ik kon gewoon niets bedenken dat het anders kon zijn qua orgaantje en dus ging ik er voorheen vanuit dat het schildklier was.
Misschien is het wel gewoon vet met een velletje rond. ::) Het heeft zowat de structuur van gevogeltenier. Dus wel een vel rond maar als je dat breekt, loopt de inhoud er wat uit.
Het is dus dat bleke boven het hart. Dit is maar een half karkasjes, dus ook halve long. ;)
20180318_125712.jpg
20180318_125712.jpg (2.88 MiB) 4430 keer bekeken
En dan als ik het eruit haal, met dus een deel flubber die eruit loopt.
20180318_125842.jpg
20180318_125842.jpg (2.71 MiB) 4430 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pike
#3335293
Voor mij is dit blubber (=vet ). De luchtpijp zie je ook nog liggen.

Ik heb hier een leuk plaatje voor je. Ik weet niet of je het goed kunt zien, maar cijfertje 4 dat is de schildklier. In de keel zie je iets wat op twee langgerekte dennenkegeltjes lijkt. Het bovenste is de strot, daaronder de luchtpijp.In het midden van die twee daar ligt de schildklier.
KONIJN.JPG
KONIJN.JPG (1 MiB) 4420 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335363
Met je beschrijving heb ik het gevonden. Thanx!
Dus ligt ie bij een konijn toch weer echt in de hals...
En je moet behoorlijk zoeken om em te vinden, vermoed ik.

Maar goed, datgene wat ik dacht is het dus zeker niet... :cool:
Door Siberienne
#3335479
Zou het nog de thymus kunnen zijn? Ik heb heb begrepen dat die bij konijnen aanwezig blijft (bij mensen verdwijnt die bij volwassen worden)
Door src_esther
#3335488
pearlsofpassion schreef:Geen idee. :-\
En hoe zou ik dat te weten komen?
Misschien staat hier een handig plaatje tussen:
https://www.google.nl/search?q=lobus+th ... s&tbm=isch
pearlsofpassion schreef:Maakt dat dan eigenlijk uit? Zou dat nadelig zijn om te voeren?
Goeie vraag, mogen honden en katten zwezerik? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen van niet, want komt voornamelijk bij jonge dieren voor en laten nou net dat vaker de slachtoffers zijn van de wolf(/hond) en (wilde) kat(achtige).
Gebruikersavatar
Door pike
#3335492
De zwezerik ligt bij het konijn net voor het hart. Qua locatie zou het dus niet kloppen.
Zwezerik is geschikt voor humane consumptie. Dus waarom zou een hond geen zwezerik mogen eten?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door