Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linda248
#3334997
Hoi hoi,

Misschien is deze vraag al vaker gesteld, alleen ik kan hem met de zoekfunctie helaas niet vinden. Wat is het maximaal percentage dat geadviseerd wordt om aan kippen- of andere nekken te voeren ivm mogelijk verhoogde schildklierwaardes? Ik lees hier nml toch her en der als je gaat zoeken berichten over en helemaal mijden is natuurlijk mogelijk, maar ik vroeg me af of hier een richtlijn voor is of dat iemand hier meer over weet? Ook als de schildklier er niet aanzit zit het wel in het direct omliggende weefsel heb ik begrepen?
Door Lizzy
#3334999
Linda248 schreef:Hoi hoi,

Misschien is deze vraag al vaker gesteld, alleen ik kan hem met de zoekfunctie helaas niet vinden. Wat is het maximaal percentage dat geadviseerd wordt om aan kippen- of andere nekken te voeren ivm mogelijk verhoogde schildklierwaardes? Ik lees hier nml toch her en der als je gaat zoeken berichten over en helemaal mijden is natuurlijk mogelijk, maar ik vroeg me af of hier een richtlijn voor is of dat iemand hier meer over weet? Ook als de schildklier er niet aanzit zit het wel in het direct omliggende weefsel heb ik begrepen?
Ik hoorde laatst uit zeer betrouwbare bron (en ik moet echt even in mijn geheugen graven wie het nou zei) zit er echt geen schildklier materiaal aan eenden, kippen, kalkoennekken. Echter wel aan runderstrotten. Runderstrotten lijken me eenvoudig te vermijden. Nergens voor nodig ook.

Om andere redenen vind ik het gewoon niet verstandig om veel nekken te voeren. Ze bevatten erg veel calcium en fosfor in verhouding tot karkas of vleugels. Dus ik zou ze niet vaker dan eens per week geven (als je 7 dagen per week vleesbot voert). Gut, laat het (zou je elke dag vleesbot voeren) twee keer per week zijn, maar meer dan ook niet. Zou je hond echt verhoogde schildklierwaardes hebben, zou ik echt nul runderstrotten voeren en eens per week maximaal nekken van kleinere dieren als kip, eend en kalkoen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335010
In konijnkarkasjes met orgaan zitten ook orgaantjes die ik verdenk schildklier te zijn. Of kan dat niet?
Het zijn zo kwetsbare, lichtroze blubbers net onder de nek, boven/achter de longen.
Zou dat niet?

Ik haal ze altijd weg...
Door Chouka
#3335016
Lizzy schreef:Ik hoorde laatst uit zeer betrouwbare bron (en ik moet echt even in mijn geheugen graven wie het nou zei) zit er echt geen schildklier materiaal aan eenden, kippen, kalkoennekken. Echter wel aan runderstrotten. Runderstrotten lijken me eenvoudig te vermijden. Nergens voor nodig ook.
Echt niet? Ik zie runderstrotten als een mooie brok vlees en gezien de grootte en de vorm zijn mijn honden daar een hele tijd mee bezig.
In de wintermaanden (periode dat ik droog) geef ik dat geregeld.
Van schildklier wist ik niet, maar ik zie dat ook echt nergens hangen.
Door Anne in Zweden
#3335018
Chouka schreef:Echt niet? Ik zie runderstrotten als een mooie brok vlees en gezien de grootte en de vorm zijn mijn honden daar een hele tijd mee bezig.
In de wintermaanden (periode dat ik droog) geef ik dat geregeld.
Van schildklier wist ik niet, maar ik zie dat ook echt nergens hangen.
Ik geef ze ook weleens (1 x per 2 weken of zo), omdat het mijn honden zo heerlijk lang bezighoudt. Volgens mij is de schildklier wel te herkennen, en als ie eraan zit, snij ik hem weg. Maar aan de strotten die ik heb, zitten ze nooit.
Gebruikersavatar
Door pike
#3335031
Lizzy schreef:Ik hoorde laatst uit zeer betrouwbare bron (en ik moet echt even in mijn geheugen graven wie het nou zei) zit er echt geen schildklier materiaal aan eenden, kippen, kalkoennekken. Echter wel aan runderstrotten. Runderstrotten lijken me eenvoudig te vermijden. Nergens voor nodig ook.

Om andere redenen vind ik het gewoon niet verstandig om veel nekken te voeren. Ze bevatten erg veel calcium en fosfor in verhouding tot karkas of vleugels. Dus ik zou ze niet vaker dan eens per week geven (als je 7 dagen per week vleesbot voert). Gut, laat het (zou je elke dag vleesbot voeren) twee keer per week zijn, maar meer dan ook niet. Zou je hond echt verhoogde schildklierwaardes hebben, zou ik echt nul runderstrotten voeren en eens per week maximaal nekken van kleinere dieren als kip, eend en kalkoen.
Hehe eindelijk. Want, ondanks dat ik ooit een vogel uitgeprepareerd heb (gans in dit geval) om met behulp van foto's te laten zien waar de schildklier bij een vogel zich bevindt, werd dat hier niet aangenomen, en ook de website met vergelijkbare foto's waar ik naar verwees werd blijkbaar niet geloofd of men nam misschien de moeite niet er naar te kijken, geen idee.
Hoe dan ook, het is nog handig om te weten dat wat voor een rund geldt ook voor een schaap geldt. En voor andere zoogdieren. De schildklier ligt bij zoogdieren (dus ook bij de mens) in de hals, voor het strottenhoofd tegen de luchtpijp.
En dan is het ook nog zo dat als je van die lekkere fazantenkarkassen voert waar alles nog in zit tot boven in de borstkas, dan voer je dus ook de schildklier. Maar fazantennekken zijn daar dus vrij van net zoals andere vogelnekken.
Door Lizzy
#3335052
pike schreef:Hehe eindelijk. Want, ondanks dat ik ooit een vogel uitgeprepareerd heb (gans in dit geval) om met behulp van foto's te laten zien waar de schildklier bij een vogel zich bevindt, werd dat hier niet aangenomen, en ook de website met vergelijkbare foto's waar ik naar verwees werd blijkbaar niet geloofd of men nam misschien de moeite niet er naar te kijken, geen idee.
Hoe dan ook, het is nog handig om te weten dat wat voor een rund geldt ook voor een schaap geldt. En voor andere zoogdieren. De schildklier ligt bij zoogdieren (dus ook bij de mens) in de hals, voor het strottenhoofd tegen de luchtpijp.
En dan is het ook nog zo dat als je van die lekkere fazantenkarkassen voert waar alles nog in zit tot boven in de borstkas, dan voer je dus ook de schildklier. Maar fazantennekken zijn daar dus vrij van net zoals andere vogelnekken.
Nou, het is echt niet dat ik je niet geloofde hoor! Maar tegen mij werd weer gezegd dat tijdens de slacht schildkliermateriaal vrij kon komen en op de nekken terecht kon komen en bla bla bla. En ik ben ook geen expert op gebied van schildklier. Dus dan ben ik voorzichtig. Om de simpele reden eigenlijk ook omdat ik vind dat je niet te vaak nek moet voeren. Sowieso niet zeg maar. Maar goed, ik voer best wel eend en kipkarkas waar nog van alles aan organen in de borstkas in zit, dus dan krijgen ze het op die manier mogelijk binnen....? Kunnen we beter waarschuwen voor karkassen dan, in geval van honden met een verhoogde schildklier?
Door Linda248
#3335076
Maar er is dus niet echt iets concreets bekend begrijp ik op basis van analyses bv? Ik heb idd ook begrepen dat nekken wel een probleem vormen ook al zit de schildklier er niet meer aan, dit omdat de verhoogde waardes ook in het omringende gebied/vlees worden geconstateerd. Dit ging volgens mij om runderstrot en het steekvlees daar in de buurt, het lijkt mij echter dan ook op te gaan voor nekken?

Mochten mensen hier ervaring hebben met bv problemen vermoedelijk door nekken of onderzoeken/analyses dan hou ik me aanbevolen :)
Door Chouka
#3335081
Anne in Zweden schreef:Ik geef ze ook weleens (1 x per 2 weken of zo), omdat het mijn honden zo heerlijk lang bezighoudt. Volgens mij is de schildklier wel te herkennen, en als ie eraan zit, snij ik hem weg. Maar aan de strotten die ik heb, zitten ze nooit.
Dankjewel Anne. Dat is geruststellend.
Als ik het geheel van strot-slokdarm-luchtpijp vast heb dan zoek ik ook altijd en vind ook nooit iets dat me aan een schildlier doet denken. In het vet zit wel 'een kwabje' dat ik altijd verwijder, samen met het vet. (daarbij denk ik aan de thymus)
Gebruikersavatar
Door pike
#3335110
Linda248 schreef:Maar er is dus niet echt iets concreets bekend begrijp ik op basis van analyses bv? Ik heb idd ook begrepen dat nekken wel een probleem vormen ook al zit de schildklier er niet meer aan, dit omdat de verhoogde waardes ook in het omringende gebied/vlees worden geconstateerd. Dit ging volgens mij om runderstrot en het steekvlees daar in de buurt, het lijkt mij echter dan ook op te gaan voor nekken?

Mochten mensen hier ervaring hebben met bv problemen vermoedelijk door nekken of onderzoeken/analyses dan hou ik me aanbevolen :)
Bij een rund, en bij elk ander zoogdier dus ook de mens, zit de schildklier bij de strot en de luchtpijp. Als je dus bij een rund daar steekvlees neemt dan lijkt mij de kans inderdaad groot. Rundernekken worden niet gebruikt door barfers maar strotten wel. En bij gevogeltenekken gaat dit verhaal niet op want daar zit a. de schildklier niet bij de strot en b. valt er geen vlees te steken in de buurt van de schildklier.
Gebruikersavatar
Door pike
#3335111
pearlsofpassion schreef:Maar dus die bleke flubber in konijnkarkas is wss wel schildklier?
In gevogelte heb ik hem nog nooit opgemerkt. Eens op letten dan...
Die bleke flubber in je karkas kan geen schildklier zijn want bij een konijn zit die bij de strot. Net als bij andere zoogdieren. Nou vraag ik me wel af over welke bleke flubber je het hebt :biggrin2: die heb ik nog nooit gezien in mijn konijnkarkas.

In gevogelte zul je hem niet zien zitten, daar is hij te klein voor. En je moet wel een intacte vogel hebben (dwz gevulde borstkast) en de boel heel voorzichtig open leggen anders is hij foetsie..
Gebruikersavatar
Door pike
#3335114
Lizzy schreef:Nou, het is echt niet dat ik je niet geloofde hoor!
Het was ook niet op jou gericht maar meer in zijn algemeenheid. ;)
Maar tegen mij werd weer gezegd dat tijdens de slacht schildkliermateriaal vrij kon komen en op de nekken terecht kon komen en bla bla bla. En ik ben ook geen expert op gebied van schildklier. Dus dan ben ik voorzichtig. Om de simpele reden eigenlijk ook omdat ik vind dat je niet te vaak nek moet voeren. Sowieso niet zeg maar. Maar goed, ik voer best wel eend en kipkarkas waar nog van alles aan organen in de borstkas in zit, dus dan krijgen ze het op die manier mogelijk binnen....? Kunnen we beter waarschuwen voor karkassen dan, in geval van honden met een verhoogde schildklier?
Voor risicopatienten zijn de karkassen die nog een gevulde borstkast hebben misschien beter te vermijden. En strotten van zoogdieren (daarbij denk ik dan niet alleen aan de runderstrotten die veel verkocht worden, maar je hebt soms ook konijnenkoppen met een stuk nek en strot er nog aan, en ook lamsstrotjes die nog met luchtpijp aan de longen zitten, vaak zitten ze ook aan de lamstongen... Met strot zijn er nogal wat mogelijkheden. En de klieren zijn bij dat soort dieren wel even een fractie x groter dan bij een kip. Ik heb die van de gans gezien, dat was qua formaat al helemaal niks, laat staan die van de kleinere kip. Ik zou dan als ik daar zo over na denk de zoogdierstrotten een veel groter risico vinden.
Gebruikersavatar
Door pike
#3335117
Lizzy schreef:Pike, dit is het oude topic waarin jij met die gans aan de slag bent geweest: viewtopic.php?f=8&t=105077&hilit=schildklier. De foto's zijn alleen niet meer in het topic aanwezig. Heb jij die foto's nog ergens? Want ik zou het wel ontzettend gaaf vinden om die er weer bij te zetten!
Helaas helaas heb ik ze niet meer. Ik had ze in een of ander album op internet staan en dat is niet meer. En ik heb de foto's zelf ook niet meer. Maar ik heb hier indertijd ook ergens een link gezet naar een site waar hetzelfde soort foto op stond. Een engelstalige site. Ik zal kijken of ik dat terug kan vinden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door