Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door AnnetIndi
#3334980
Hallo,

zal me eerst even voorstellen. Ik ben Annet, woon in Heeze en heb 2 honden. Indi is een dogo argentino van bijna 9 en Elvis is een herder/stafford/labrador/husky mix van 7 maanden. Ik heb ze vandaag voor het eerst barf gevoerd; geplette eendennek, lamshartje, geitenvlees, groente. Ik heb de percentages berekend met de rekenhulp. Elvis heeft de nekken heel doorgeslikt (schrokt heel erg).Nu, 6 uur later het bos in gegaan en aan het eind van de wandeling krijgt Elvis buikpijn. Hij strekt zich veel waarbij zijn achterpoten zowat plat in het gras liggen. Joenkert en heeft net gebraakt. Nu heeft hij 3 maanden geleden een operatie gehad voor een darmobstructie, waarbij zijn darm op 4 plaatsen is geopend. Echter na 6 uur kan het voedsel zover ik weet de darm niet bereikt hebben. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik heb de dierenarts uiteraard onder de sneltoets maar wilde hier ook graag om advies vragen. Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door AnnetIndi op do 15 mar 2018, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3334991
AnnetIndi schreef:Hallo,

zal me eerst even voorstellen. Ik ben Annet, woon in Heeze en heb 2 honden. Indi is een dogo argentino van bijna 9 en Elvis is een herder/stafford/labrador/husky mix van 7 maanden. Ik heb ze vandaag voor het eerst barf gevoerd; geplette eendennek, lamshartje, geitenvlees, groente. Ik heb de percentages berekend met de rekenhulp. Elvis heeft de nekken heel doorgeslikt (schrokt heel erg).Nu, 6 uur later het bos in gegaan en aan het eind van de wandeling krijgt Elvis buikpijn. Hij strekt zich veel waarbij zijn achterpoten zowat plat in het gras liggen. Joenkert en heeft net gebraakt. Nu heeft hij 3 maanden geleden een operatie gehad voor een darmobstructie, waarbij zijn darm op 4 plaatsen is geopend. Echter na 6 uur kan het voedsel zover ik weet de darm niet bereikt hebben. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik heb de dierenarts uiteraard onder de sneltoets maar wilde hier ook graag om advies vragen. Alvast bedankt!
Hoi Annet, welkom op Barfplaats!

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld met het vetgedrukte. Begrijp ik het goed dat Elvis in de problemen is gekomen door de maaltijd? Het zou kunnen dat de nekken (die heel doorgeslikt zijn) niet goed gevallen zijn. Hoeveel heeft hij er gegeten? (hoeveel nekken). Of de combinatie eend en geit en lam is hem te vet gevallen. Ik vind het toch best wel gedurfd hoor, om 3 maanden na een darmobstructie operatie over te stappen van KVV op zelf samengesteld. Ik denk dat ik nog wat langer zou hebben gewacht of in ieder geval het vleesbot zou hebben gemalen.

Wat heeft hij precies uitgebraakt? Heeft dat opgelucht? Ik bedoel, voelt hij zich nu beter? Of nog steeds niet lekker?

Heb je Okugest in huis? Dat zou ik eerst geven en kijken of hij zich daarop beter gaat voelen.
Door AnnetIndi
#3334994
Hoi Lizzy,

dat vetgedrukte is een foutje ::) Dankjewel voor je reactie in elk geval. Elvis voelt zich inmiddels gelukkig weer wat beter dus ik denk inderdaad dat het even niet zo lekker is gevallen. Maar als ik het goed begrijp wil ik dus te snel! Wat erg, dan ga ik hem meteen weer op KVV zetten. Hoe lang denk je dat ik minimaal moet wachten voor ik hem weer barf laat proberen?

Groetjes Annet
Door Lizzy
#3335001
AnnetIndi schreef:Hoi Lizzy,

dat vetgedrukte is een foutje ::) Dankjewel voor je reactie in elk geval. Elvis voelt zich inmiddels gelukkig weer wat beter dus ik denk inderdaad dat het even niet zo lekker is gevallen. Maar als ik het goed begrijp wil ik dus te snel! Wat erg, dan ga ik hem meteen weer op KVV zetten. Hoe lang denk je dat ik minimaal moet wachten voor ik hem weer barf laat proberen?

Groetjes Annet
Hoi Annet,
Ja, of misschien ben ik een schijterd, dat kan natuurlijk ook :biggrin2: :-*

Als vleesbot malen geen optie voor je is, zou ik hem inderdaad terug zetten op KVV. En dan zou ik zelf nog een maandje of 2 a 3 KVV blijven geven. En dan zou ik zelf eens beginnen met 50% KVV en 50% zelf samengesteld en dan in het begin met zeer zachte botjes. Misschien handig om de eerste dagen echt 50% KVV en 50% BARF op 1 dag te geven zelfs.

Ik vind zelf qua vleesbot kwartel karkas ideaal. Super zacht! Dus dan zou je bijv. een kwartelkarkasje met wat spiervlees kunnen geven. En dan wat makkelijk verteerbare groenten zoals gekookte andijvie, gekookte witlof, gekookte courgette en dergelijke (1 groenten tegelijkertijd en dan afwisselen). Als dat goed gaat, zou je 1 eendennek kunnen geven. En deze goed pletten. Ik zou dat in combinatie geven met een niet vet spiervlees soort. Bijv. mager rund of kip of kalkoen ofzo. Dan zou je eens kwartel met geitenvlees kunnen gaan combineren. Kwartel is mager, geit is vetter. En En zo zou ik dat verder uit gaan bouwen totdat je 100% zelf samengesteld geeft. En ondertussen natuurlijk goed in de gaten houden hoe hij het op bepaalde vleesbotten en vleessoorten blijft doen.

Ik zou pens ook echt wat fijn snijden (dus geen lappen geven maar eerder stukken van 5 cm). En ook orgaanvlees is best iets waar sommige honden kotsmisselijk van kunnen worden, dus ik zou dit fijn snijden en altijd mengen met vlees of pens.

Pas als hij alles goed verdraagt zou ik de groenten rauw gepureerd gaan geven, maar eerder niet. En ik zou ook nog niet teveel koolsoorten geven, zeker geen heftige als boerenkool, rode kool, bloemkool. Op een gegeven moment kun je wel broccoli gaan proberen.

Groetjes, Lizzy
Door AnnetIndi
#3335004
Dankjewel voor je uitgebreide tips! Dan ga ik inderdaad voorlopig terug naar KVV. Wat betreft het opbouwen van de groente; ik geef hem sinds 2 weken bij de KVV al groentenmix, dit gaat goed en verteerd mooi. Is het dan toch beter om ook hier mee te stoppen?

Groetjes!
Door Lizzy
#3335006
AnnetIndi schreef:Dankjewel voor je uitgebreide tips! Dan ga ik inderdaad voorlopig terug naar KVV. Wat betreft het opbouwen van de groente; ik geef hem sinds 2 weken bij de KVV al groentenmix, dit gaat goed en verteerd mooi. Is het dan toch beter om ook hier mee te stoppen?

Groetjes!
Nee hoor, als het goed gaat gaat het goed en dan hoef je daar niks aan te wijzigen. Dan is het niet de groenten waar hij op reageert.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door