Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ellyE
#3334957
Ik heb een vraag, die gedeeltelijk beantwoord is in het topic van Yari. Mijn ene hond is 12,5 jaar en heeft een spondylose in haar laatste rugwervel. Ze heeft daardoor moeite om haar rug te krommen en te poepen. Ze heeft altijd al meer last van harde ontlasting dan mijn andere hond. Ze krijgt nu
220 gr bot, 125 gr spier, 80 gr orgaan en 75 gr groente. Ik zag dat ik aan die verhouding nog wel wat kan schuiven dus. Ze krijgen 3 x per week KVV van lotgerink en andere merken.
Volgens de dierenarts moet ze pijnstillers voor die spondylose, maar zelf heb ik een voorkeur om de ontlasting dunner te maken. Ze heeft ook ISO-gel hier voor gehad en dat helpt redelijk maar niet genoeg.
We zijn net terug van vakantie en op het logeeradres hebben ze brokken gehad, waarop ze inderdaad veel makkelijker poept. Maar dat wil ik dus niet.
Heeft iemand nog tips?
Gebruikersavatar
Door pike
#3334996
pearlsofpassion schreef:Ja, je kan gerust haar botgehalte wat verlagen. En dan kijken wat dat geeft.
Dat zou ik ook proberen. Je geeft nu 44%, je kan naar 35 of zelfs 30 gaan en dan vooral zacht vleesbot geven.
Eventueel zou je psylliumvezels bij kunnen geven, dat maakt de ontlasting zachter, soepeler.
Andere mogelijkheid: Het bot vervangen door eierschaalpoeder (is ook te koop).
Door Lizzy
#3335000
ellyE schreef:Ik heb een vraag, die gedeeltelijk beantwoord is in het topic van Yari. Mijn ene hond is 12,5 jaar en heeft een spondylose in haar laatste rugwervel. Ze heeft daardoor moeite om haar rug te krommen en te poepen. Ze heeft altijd al meer last van harde ontlasting dan mijn andere hond. Ze krijgt nu
220 gr bot, 125 gr spier, 80 gr orgaan en 75 gr groente. Ik zag dat ik aan die verhouding nog wel wat kan schuiven dus. Ze krijgen 3 x per week KVV van lotgerink en andere merken.
Volgens de dierenarts moet ze pijnstillers voor die spondylose, maar zelf heb ik een voorkeur om de ontlasting dunner te maken. Ze heeft ook ISO-gel hier voor gehad en dat helpt redelijk maar niet genoeg.
We zijn net terug van vakantie en op het logeeradres hebben ze brokken gehad, waarop ze inderdaad veel makkelijker poept. Maar dat wil ik dus niet.
Heeft iemand nog tips?
Een hond van 12,5 jaar jong heeft niet zulke hoge calciumbehoeftes. Dus je kunt rustig een heel stuk naar beneden. Ik zou 30% vleesbot gaan geven, maar dan vleesbotten waar echt 50% vlees aan zit. En anders nog minder gaan geven, 25% of zelfs 20% bot. Net zo lang zakken met vleesbot totdat ze makkelijk ontlast.
Door ellyE
#3335060
Dank je wel voor de reacties. Kan ik het bot dan vervangen door spiervlees of moet ik dan de verhouding vlees - orgaan aanhouden?
Ik zie in de supermarkt ook vlees liggen van Rodi, maar dat is gekookt. Maar wel verpakt in makkelijke schijven. Maakt dat wat uit in voedzaamheid, kan ik haar dan gewoon zo’n schijf erbij geven?
Door Lizzy
#3335061
ellyE schreef:Dank je wel voor de reacties. Kan ik het bot dan vervangen door spiervlees of moet ik dan de verhouding vlees - orgaan aanhouden?
Ik zie in de supermarkt ook vlees liggen van Rodi, maar dat is gekookt. Maar wel verpakt in makkelijke schijven. Maakt dat wat uit in voedzaamheid, kan ik haar dan gewoon zo’n schijf erbij geven?
Nou, dat zou ik niet doen, die Rodi meuk erbij geven. Gewoon wat meer spiervlees, misschien wat meer groenten (hoeveel geef je nu?) en wat meer pens.

Is je hond mager?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335074
Dat is 15% groenten.
Dat lijkt me wel genoeg, toch?

Orgaan mag je minstens 20% van geven. Dat geef je nu nog niet als ik het goed heb? Dus dan 10% pens en 10% ander orgaan. Tenzij je zou weten dat pens bij haar erg stoppend werkt? Dat durft al eens van hond tot hond verschillen, naar het schijnt.

Dan 30% vleesbot en 35% spier. Kan perfect.
Door Suzanne
#3335332
Een andere optie is eventueel laxatract erdoor. Ik haal die niet bij een dierenspeciaalzaka maar gewoon "die voor mensen". Bij Tristan werkt dat uitstekend.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door pluk
#3335337
ellyE schreef:Ik zie dat psylliummvezels gewoon bij het Kruidvat te koop zijn, kan ik die gebruiken?
Ja hoor. Die gebruik ik ook, bevalt prima.
Door Lizzy
#3335368
Ik denk dat als je nu 44% vleesbot voert, dat toch de eerste stap moet zijn om dat te verlagen, ipv supplementen/dingen te gaan geven. Voor een hond van 12,5 jaar lijkt mij dat een verstandige stap. Als dat dan nog niet voldoende helpt: dan kun je andere maatregelen gaan nemen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3335371
Mee eens. En hard bot vermijden.
Jakkie, op weg naar de 13, kreeg altijd 45%. De laatste jaren is dat gestaag omlaag gegaan tot uiteindelijk 30% en met alleen maar zachte botjes. En dat gaat prima.
Door ellyE
#3335487
Ik heb er toch voor gekozen om alle 3 tegelijk te doen: pijnstillend, extra vezels en minder bot. Het gaat nu 2 dagen goed. Ik ga denk ik overmorgen stoppen met de vezels en kijken hoe dat gaat. En dan de pijnstillend stoppen of minderen.
Harde botten weet ik nog niet, ze is dol op kip, maar helemaal gek op lamsribben, kalkoennekken en kalsribben. En straks zijn er weer lamsstaarten, vindt ze echt geweldi, haha. Maar ik zal zorgen dat ze meer kip krijgt.
Bedankt voor de goede adviezen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3335494
Aj. Daar zitten toch wel aardig wat foute botten tussen naar mijn idee. Of de hond iets lekker vindt doet niet ter zake. Het gaat erom wat gezond is voor de hond. En zeker als je hond problemen heeft zou ik die accuut schrappen uit het menu. Wat heb je eraan als hij geniet van zijn bot maar vervolgens pijn heeft omdat hij niet goed kan ontlasten? En je dat dan met pijnstillers op moet lossen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door