Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3335158
pearlsofpassion schreef:Ok, wat ik gevonden heb over thiaminase:
1 enzym kan meerdere moleculen vit B1 afbreken. En zou dit zelfs doen in bevroren toestand. Dat wil zeggen dat als je een vis die thiaminase bevat invriest, je ervanuit kan gaan dat de vitB1 in die vis ( want vis bevat ook vit B1) verdwijnt naarmate de vis langer ingevroren is. Als die gemalen is, zal de vit B1 wel snel helemaal weg zijn.
Nu, dat is voor ons niet zo'n ramp want wij gaan er al niet vanuit dat vis ook vit B1 bevat.
Maar als je nu een vlees-vismix hebt, kan de vit B1 inhoud die nog overblijft wel gaan tegenvallen...
Herhaaldelijk ontdooien en invriezen verergert de zaak nog en zou bij vlees ook de vit B1 inhoud verminderen los van of er vis bij gemixed is of niet.

Anderzijds zou je thiaminase wel kunnen counteren door vit B1 te supplementeren, zelfs bij de vismaaltijd zelf. Dit wijst er dan wel op dat de thiaminase, in het lichaam, toch niet onbeperkt kan blijven werken.
Waarschijnlijk wordt het enzym dus vrij snel verteerd of afgevoerd.

Die 10% die aangeraden wordt komt voort uit waarnemingen bij zilvervossen die dagelijks vis kregen en bij meer dan 10% tekorten kregen.
Ze kregen het wel dagelijks. Maar niets ingevroren.


Conclusie die ik trek is dat het dus inderdaad waarschijnlijk wel verstandiger is 2 of 3 keer per week vis te voeren dan dagelijks. Zeker als je vlees geeft dat een aantal keer ontdooit wordt en terug ingevroren. Vis en vlees gemixed invriezen is ook geen goed idee.
Maar aangezien vitB1 een wateroplosbare vitamine is die het lichaam niet goed kan opslaan, zou je die dagelijkse moeten binnen krijgen. Alle vis op 1 dag geven lijkt me dus nog een minder strak plan dan dagelijks een kleine hoeveelheid.


Ik schrik hier wel van want ik geef dus al een jaar mijn vis dagelijks... :-\
Ik heb uiteraard wel nog niets gemerkt van zenuwafwijkingen, maar ik vind dat toch ernstig genoeg om geen risico's te nemen.
Misschien toch maar eens herbekijken om dat te veranderen. Ookal bevalt het eigenlijk heel goed en eten ze het zo eindelijk vlot...

Wat jij schrijft heb ik zojuist ook allemaal zitten lezen. Maar geef jij dan vis met thiaminase? Dan zal die 10% vis in het menu naar alle waarschijnlijk toch wel een veilige marge zijn? Maar van dit soort zinnen wordt je niet vrolijk:

" Thiaminase activity is strikingly high, particularly in tuna and sardines (i.e., the destruction of mg quantities of thiamin per hour per gram of fish muscle). "
(uit: https://www.sciencedirect.com/topics/bi ... thiaminase)

oftewel
de vernietiging van milligrammen thiamine per uur per gram visspiervlees

Er staan verder geen cijfers bij, maar als dit klopt, of als het zelfs maar half zo veel is, en als je bedenkt dat er in een onsje rauw spiervlees nog geen halve milligram thiamine zit (bv. paard 0,13 mg volgens opgave USDA Nutrient Data Laboratory), is het toch niet iets waar je lichtvaardig mee om moet gaan.

Als je dan dagelijks vis wilt geven om wat voor reden dan ook kan je toch beter kiezen voor thiaminase vrije vis. Just to be safe. En dan is het ook geen probleem om een keer in de week of zo een vismaaltijd te geven vn thiaminase-vrije vis.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3335165
Is het andersom geredeneerd niet zo dat als je al jaren dagelijks vis voert en je katten geen tekort laten zien, het dus eenvoudigweg geen probleem is?

Anders zou je toch allang iets van een tekort moeten merken?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335180
pike schreef:Wat jij schrijft heb ik zojuist ook allemaal zitten lezen. Maar geef jij dan vis met thiaminase? Dan zal die 10% vis in het menu naar alle waarschijnlijk toch wel een veilige marge zijn? Maar van dit soort zinnen wordt je niet vrolijk:

" Thiaminase activity is strikingly high, particularly in tuna and sardines (i.e., the destruction of mg quantities of thiamin per hour per gram of fish muscle). "
(uit: https://www.sciencedirect.com/topics/bi ... thiaminase)

oftewel
de vernietiging van milligrammen thiamine per uur per gram visspiervlees

Er staan verder geen cijfers bij, maar als dit klopt, of als het zelfs maar half zo veel is, en als je bedenkt dat er in een onsje rauw spiervlees nog geen halve milligram thiamine zit (bv. paard 0,13 mg volgens opgave USDA Nutrient Data Laboratory), is het toch niet iets waar je lichtvaardig mee om moet gaan.

Als je dan dagelijks vis wilt geven om wat voor reden dan ook kan je toch beter kiezen voor thiaminase vrije vis. Just to be safe. En dan is het ook geen probleem om een keer in de week of zo een vismaaltijd te geven vn thiaminase-vrije vis.
Die thiaminase-activiteit en afbraaksnelheden waar jij van spreekt geldt dus volgens mij wel buiten het organisme. Als het enzym vrij spel krijgt, dus bij de bewaring van voedsel voor de opname.
Ik kan me niet voorstellen dat dat ook bij de spijsvertering nog zo blijft doorgaan. Dat zou gewoon niet kloppen met de waarnemingen en dan zou het ook niet helpen om thiamine toe te voegen aan de voeding.

Ik heb niet zoveel keuze in vis. De vismix van kiezebrink eten ze en dat is haring, makreel en zalm in gelijke delen, als ik het goed heb. 2/3e dus wel thiaminase, denk ik. Die lijsten zijn zo ingewikkeld. Die makreel wel, de andere niet, ...
En sprotjes krijgen ze los, die vinden ze lekker zo. Das ook thiaminase he?

Ik heb wel eens wat viskoppen en karkassen van de visboer als ik voor onszelf wat vis nodig heb, maar dat wisselt dan ook wat ik kan krijgen. Afhankelijk van wat hij net verkocht heeft. En dan maal ik dat meestal met iets van vlees zodat het beter gegeten wordt. Ook niet zo verstandig blijkt...
Ik voer een dikke 5-6% vis denk ik, geen 10. Zou het precies moeten narekenen om zeker te zijn. Maar het is een kleine 8% per dag en al minstens een dag in de week niet... Dat is nu, tot een paar weken terug ( toen Kleintje er nog was) was het ietsje meer.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335195
Ik weet zeker dat makreel er danvb geen bevat maar horsmakreel weer wel...
En de ene haring dan niet maar een verwante haringachtige als vb sprot weer wel...

Ik weet dat ik al lang geleden opgegeven heb dat te onthouden of logica in te vinden, en dat doe ik niet zo snel...
Maar goed. Des te beter als het thiaminase-vrij is. Gemakkelijk. Ik ga bij alles anders dan zalm eigenlijk standaard uit van het tegendeel. Ook op safe spelen...
Gebruikersavatar
Door pike
#3335222
pearlsofpassion schreef:Die thiaminase-activiteit en afbraaksnelheden waar jij van spreekt geldt dus volgens mij wel buiten het organisme. Als het enzym vrij spel krijgt, dus bij de bewaring van voedsel voor de opname.
Ik kan me niet voorstellen dat dat ook bij de spijsvertering nog zo blijft doorgaan. Dat zou gewoon niet kloppen met de waarnemingen en dan zou het ook niet helpen om thiamine toe te voegen aan de voeding.
Hmm hier zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Maar het stond er niet bij. Maar anders kan het eigenlijk gewoon niet, dan zou er toch helemaal niets overblijven als je elke dag zelfs maar 5% voert.

Ik heb niet zoveel keuze in vis. De vismix van kiezebrink eten ze en dat is haring, makreel en zalm in gelijke delen, als ik het goed heb. 2/3e dus wel thiaminase, denk ik. Die lijsten zijn zo ingewikkeld. Die makreel wel, de andere niet, ...
En sprotjes krijgen ze los, die vinden ze lekker zo. Das ook thiaminase he?
Ja ik dacht van wel. Maar ik heb het ook opgegeven om het allemaal te onthouden. Ik geef meestal zalm waarvan ik weet dat het er niet in zit, en af en toe hele sardientje, omdat ze die zo lekker vinden, en daarvan weeet ik niet of het er in zit want die (Sardina pilchardus) staat niet in de lijst (of ik kijk niet goed) . Maar van 1x in de maand sardientjes, soms bovendien gemengd met zalm, zullen ze niet ziek worden.
Door Yaro+Kani
#3335228
Ik heb gekeken en het staat bij beide. Makreel staat ook bij beide. Dan lijkt me het verstandigst om na te gaan welke soort het is want aan de namen te zien zijn er dus twee soorten haring en makreel... Ik ga dit even checken bij degene bij wie ik besteld heb. Vrienden van mij hebben een viskraam, ik ga die ook even vragen. Wel een beetje verwarrend idd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3335242
Waar je naar moet kijken is de wetenschappelijke, de Latijnse naam. Dat is de enige die telt. En die staan niet bij beide:
Makreel die je hier koopt is Scomber scombrus (zoutwatervis). Bevat geen thiaminase.
De haring die je koopt is Clupea harengus (zoutwatervis). Bevat thiaminase.
Al die andere vissen waar haring of makreel bijstaat zijn andere soorten. Helaas zijn Nederlandse namen niet zo duidelijk, en gelukkig hebben we ook nog wetenschappelijke naamgeving. Daar is geen verwarring mee mogelijk.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335262
Maar hoe zeker ben je dat het echt die soort is?
Er bestaan zelfs vaak.nog veel meer soorten van een bepaalde vis die wij allemaal hetzelfde noemen. En die soorten verschillen dan in een klein uiterlijk detail...
Als hij hier gevangen wordt, is het meestal maar 1 soort, maar als je nu vis in bulk bij een barfleverancier koopt, hoe zeker ben je dan?
En van een mix al helemaal...


Vandaar dat ik het opgegeven heb....
Gebruikersavatar
Door pike
#3335342
Makreel is toch wel een goed herkenbare vis, en zalm ook. Daarmee heb je 2 vissen te pakken die vrij zijn. Als je op safe wilt spelen en niet zeker bent dat je de andere soorten goed kan herkennen dan kun je daar ook mee volstaan toch?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335356
Maar horsmakreel is niet vrij.
Die heb ik ooit gehad, gewone makreel niet, dus ik kan niet zeggen of het een duidelijk verschil is. Maar het zou me niet verbazen als het niet zo is.
Ervanuit gaande dat 'gewone makreel' altijd 1 en dezelfde soort is en dat er niet meerdere soorten ( die allemaal makrelen zijn ) onder die noemer verkocht worden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door