Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3335037
Dat je compleet kan voeren is een utopie :)
"Compleet" voer je over een of twee weken. Zolang je zorgt dat de hond over een periode van 2 weken alles binnen krijgt wat hij nodig heeft is het goed. Zelf eet je toch ook niet elke dag compleet. En aangezien je niet meer dan 2 orgaansoorten geeft gaat je compleetverhaal zowiezo niet op. Maar goed, de keuze hoe je het verdeelt is uiteraard aan jou.

Je geeft hele vissen. Welke vissen geef je dan? Ik weet niet of je het thiaminaseverhaal kent, maar elke dag vis voeren met thiaminase is heel ongezond, ook al zit je op 10%. Want dan wordt elke dag vit. B1 teniet gedaan. In de bieb staat een lijst met thiaminase-vrije vissoorten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335042
Ja, dat van dat compleet heb ik gezegd, maar dat was meer om net aan te tonen dat je dat niet moet nastreven... Was dat niet duidelijk? ::)
:)

Enfin, ik.doe het ook, elke dag vis, maar dat is omdat ik het er bij mijn meisje anders niet in kreeg...
Ik weet niet of dat wel verschil maakt hoor, elke dag een beetje vitB afbraak of 1 of 2 keer per week een grotere hoeveelheid. Op het eind komt dat toch op hetzelfde neer?
Door Yaro+Kani
#3335077
Ja dat was wel duidelijk hoor en ik voer naast de pens maar 1 andere orgaansoort per dag dus dat ik niet helemaal compleet voer snap ik ook. Die van mij hebben ook nog nooit een hele vis gehad, dus ik betwijfel ook of ze zo in 1 een vis opeten en dat is ook mede de reden dat ik het liever over de week verdeel eerst. Ik kan het altijd nog aanpassen.
Door Yaro+Kani
#3335092
Zijn lamsribben ook goed om mee te beginnen? Zoals pike voorstelde. Ik kan die namelijk ook krijgen waar ik oa ga kopen dus als dat kan dan voeg ik die er nog aan toe en haal ik 1 kip of eend dag weg.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335093
Nee, lamsrib is gevorderd bot. Nog even mee wachten dus. ;) Een paar maanden.

Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben om vooral gevogeltebot te voeren als het spiervlees grazer is. Van mij hoeft er niet perce gevogelte onder het spier te zitten. Het vlees rond je bot is niet anders van kwaliteit dan los spier van gevogelte. Het mag allemaal gemengd zijn. Maar zou voor mij geen verreiste zijn.

In mijn geval, voor katten, kan ik toch geen bot van grazer voeren want dat is te hard. Enkel konijn en soms haas en gevogelte dus. Spier heb ik wel van hert, rund en lam ( vroeger ook geit maar dat werd echt te vet) naast wat gevogelte.
Nu eet een hond van nature uit wel meer grazer dus een stuk bot van grazer is zeker nuttig, maar ik zou er niet wakker van liggen als dat niet zo is. Zeker als ze voldoende spier van grazers krijgen.
En zowiezo dus nog even wachten tot je honden wat ervarener zijn. Kijk eerst eens wat ze met een mooi karkasje doen. ;)
Door Yaro+Kani
#3335094
Had al even gegoogled en zag inderdaad dat het voor nu nog niet geschikt is. Dan laat ik het voor nu gewoon zo, moet toch ergens beginnen :) Thanks all!
Gebruikersavatar
Door pike
#3335109
Yaro+Kani schreef:Zijn lamsribben ook goed om mee te beginnen? Zoals pike voorstelde. Ik kan die namelijk ook krijgen waar ik oa ga kopen dus als dat kan dan voeg ik die er nog aan toe en haal ik 1 kip of eend dag weg.
Ik schreef dus: Als het allemaal lekker gaat. Dus niet om daarmee te beginnen ;)
pearlsofpassion schreef:Ja, dat van dat compleet heb ik gezegd, maar dat was meer om net aan te tonen dat je dat niet moet nastreven... Was dat niet duidelijk? ::)
:)

Enfin, ik.doe het ook, elke dag vis, maar dat is omdat ik het er bij mijn meisje anders niet in kreeg...
Ik weet niet of dat wel verschil maakt hoor, elke dag een beetje vitB afbraak of 1 of 2 keer per week een grotere hoeveelheid. Op het eind komt dat toch op hetzelfde neer?
Ik denk toch wel dat het verschil uitmaakt. Op dagen dat er geen thiaminase in het voer zit kan de hond (of kat) gewoon de benodigde vit. B1 opnemen. Krijgt hij elke dag thiaminase heeft hij misschien geen enkele dag voldoende ter beschikking. Je weet toch nooit precies hoeveel er van beide naar binnen gaat en hoeveel er nu wel of niet wordt afgebroken. Ik zou dat risico niet nemen. Af en toe iets slechts eten is niet zo erg, elke dag iets slechts eten is nooit een goed idee.

En om nog even op het spiervlees terug te komen, ik denk toch dat het niet onverstandig is om naast rood vlees ook gevogeltevlees te gebruiken. SImpelweg omdat rood vlees (zoogdiervlees) de lever meer belast dan wit vlees (gevogeltevlees) en het vast niet verkeerd is om de lever ook eens een rustig dagje te geven.

En dan ben ik het niet met je (PoP) eens dat het restvlees aan het bot van dezelfde kwaliteit is (ik neem hier aan dat je de samenstelling bedoelt) als het vlees dat ergens anders in het dier zit. Elke spier wordt op zijn eigen wijze gebruikt en daarmee varieert ook het vlees van die spier. Kalkoendijvlees is anders dan kalkoenfilet. En je hebt ook niet voor niets kortdradig en langdradig vlees. Qua vitamines en mineralen en calorische waarde zijn die niet allemaal eender. Ik wil nou echt niet zeggen dat je daarom dus maar van elk onderdeeltje spiervlees moet gaan voeren, integendeel, maar een klein beetje afwisseling tussen de diergroepen vind ik zelf wel belangrijk.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335132
Tja, ik denk dus niet dat het verschil uitmaakt of je lamsvlees en kalkoennekken en parelhoenkarkas voert, of lamsribben, parelhoenkarkas en kalkoendijvlees. Dat zou mij niet kunnen schelen.
Even buiten beschouwing gelaten dat er een verschil is tussen nekken en ribben.

Dat van de vis ga ik even op zoeken. Want ik begrijp je redenering wel. Ik weet alleen niet of het zo werkt.
Ik dacht dat het was als avidine en biotine. En daar werkt het toch echt 1molecule op 1. In dat geval maakt het volgens mij geen verschil...
Als echter thiaminase meerdere moleculen vit B kan afbreken, dan wel...
Gebruikersavatar
Door pike
#3335133
pearlsofpassion schreef:Tja, ik denk dus niet dat het verschil uitmaakt of je lamsvlees en kalkoennekken en parelhoenkarkas voert, of lamsribben, parelhoenkarkas en kalkoendijvlees. Dat zou mij niet kunnen schelen.
Even buiten beschouwing gelaten dat er een verschil is tussen nekken en ribben.
Ik ben benieuwd wat je vindt want dat is toch wel interessant. Maar avidine en biotine, dat was toch niet 1 op 1? Wat ik me daarvan herinner was dat er in elk geval meer dan genoeg biotine overbleef.
Maar als dat nou zo zou zijn met thiaminase, dan zouden de dieren toch niet ziek worden als ze veel vis kregen :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335144
Ja, in een ei zit meer biotine dan avidine. En omdat elke molecule avidine dus maar 1 biotine kan binden en niet meerdere, blijft er op die manier meer biotine over.
Als avidine meerdere biotines zou afbreken, zou ook alle biotine afgebroken kunnen worden.

Als dat het geval is bij thiaminase krijg je dus idd vit B tekort als je teveel thiaminase binnen krijgt tov vit B. Letterlijk hoeveelheid van beide.
Als thiaminase meerdere vit B moleculen kan afbreken is het idd ook afhankelijk van de duur van de blootstelling. Continue blootstelling lijkt me in dat geval ook echt niet verstandig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335149
Ok, wat ik gevonden heb over thiaminase:
1 enzym kan meerdere moleculen vit B1 afbreken. En zou dit zelfs doen in bevroren toestand. Dat wil zeggen dat als je een vis die thiaminase bevat invriest, je ervanuit kan gaan dat de vitB1 in die vis ( want vis bevat ook vit B1) verdwijnt naarmate de vis langer ingevroren is. Als die gemalen is, zal de vit B1 wel snel helemaal weg zijn.
Nu, dat is voor ons niet zo'n ramp want wij gaan er al niet vanuit dat vis ook vit B1 bevat.
Maar als je nu een vlees-vismix hebt, kan de vit B1 inhoud die nog overblijft wel gaan tegenvallen...
Herhaaldelijk ontdooien en invriezen verergert de zaak nog en zou bij vlees ook de vit B1 inhoud verminderen los van of er vis bij gemixed is of niet.

Anderzijds zou je thiaminase wel kunnen counteren door vit B1 te supplementeren, zelfs bij de vismaaltijd zelf. Dit wijst er dan wel op dat de thiaminase, in het lichaam, toch niet onbeperkt kan blijven werken.
Waarschijnlijk wordt het enzym dus vrij snel verteerd of afgevoerd.

Maar aangezien vitB1 een wateroplosbare vitamine is die het lichaam niet goed kan opslaan, zou je die dagelijkse moeten binnen krijgen. Alle vis op 1 dag geven lijkt me dus nog een minder strak plan dan dagelijks een kleine hoeveelheid.

Die 10% die aangeraden wordt komt voort uit waarnemingen bij zilvervossen die dagelijks vis kregen en bij meer dan 10% tekorten kregen.
Ze kregen het wel dagelijks. Maar niets ingevroren.


Conclusie die ik trek is dat het dus inderdaad waarschijnlijk wel verstandiger is 2 of 3 keer per week vis te voeren dan dagelijks. Maar ook niet 1 keer per week. Zeker als je vlees geeft dat een aantal keer ontdooit wordt en terug ingevroren. Vis en vlees gemixed invriezen is ook geen goed idee.


Ik schrik hier wel een beetje van want ik geef dus al een jaar mijn vis dagelijks... :-\
Ik heb uiteraard wel nog niets gemerkt van zenuwafwijkingen, maar ik vind dat toch ernstig genoeg om geen risico's te nemen.
Misschien toch maar eens herbekijken om dat te veranderen. Ookal bevalt het eigenlijk heel goed en eten ze het zo eindelijk vlot...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door