Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yaro+Kani
#3334698
Ze krijgen op de andere dagen KVV en ik heb in het barfmenu diersoorten gedaan die ik nu niet in de kvv heb; hert, paard en kalkoen. Andere dagen voer ik dus KVV, ik pak elke dag wat anders dus heb daar geen vast schema in. Heb nu lam, eend, rund, konijn, geit etc. in de vriezer dus ze krijgen elke dag wat anders. Ze krijgen inderdaad 1 dag in de week gemalen pens (500gr per hond) en 1 dag in de week gemalen vis (ook 500gr per hond). Bij de pens zit altijd een overblijfsel van de maaltijd er voor. Wat er exact in zit is mij ook niet duidelijk geworden, behalve dat wat er op voerwijzer staat. Op de rollen staat daar ook niks over. De vriezer is wel bijna leeg, misschien kan ik beter helemaal over gaan op barf dan :’). Het wordt er zo niet makkelijker op naar mijn idee hahaha.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334699
Dus 2 dagen in de week kvv en bij de pens ook een restje?


Nee, met kvv erbij, en zeker die pensdag, wordt het niet eenvoudiger.
Ik zou het zelf eens allemaal uitrekenen hoeveel je dan precies op een week van wat voert. Dat kan ik ook niet zomaar uit het hoofd.
Maar gezien je pensdag, denk ik dat je gaat uitkomen op idd 1x nier voeren en voor de rest het orgaandeel vervangen door spier. Je kvv is al rijk aan orgaan en je hebt een dag enkel pens. Erg veel orgaan dus... Maar ik kan ook niet weten of het voldoende is voor een hele week, dat moet je uitrekenen.
Misschien dat 1 dag nier en 1 dag hart+lever betere percentages geeft en dan de 3e dag enkel spier.
Of je orgaanpercentage voor de 3 barfdagen iets lager leggen en dan 1x hart, 1x lever en 1x nier voeren. Misschien is dat nog het eenvoudigst.


Als de vis gewoon gemalen vis is, zijn die compleet en kan je die buiten beschouwing laten.
Door Yaro+Kani
#3334708
Ze krijgen dan 4 dagen KVV he, had een weekendmenu geplaatst. Vr/za/zo barf en ma/di/wo/do kvv. Om te beginnen had ik het zo bedacht, maar ik twijfel nu of ik misschien beter in 1 keer op barf over kan gaan want het systeem bij volledig barf is me wel duidelijk en door de kvv wordt het allemaal weer een stuk ingewikkelder. Ik moet eerlijk toegeven dat ik, mede door jou, het nu ook wel vreemd vind dat ik iets voer en niet weet wat er precies in zit. Dus ik neig nu wel meer naar volledig barf. Die snoeischaar is trouwens verdomde handig, die had ik eerder moeten hebben. Ideaal om snacks mee klein te knippen voor beloning :D

Voeren jullie trouwens 1 of 2 keer per dag? Ik weet dat sommigen 1 keer voeren, maar ik denk dat ik dan na 2 dagen m’n huis uit wordt gezet door ze ;-). Ik neem aan dat gewoon 2 keer per dag geen probleem is he?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334716
En wanneer voer je de pens en de vis dan? Want das geen bot-spier-orgaan volgens de verhoudingen die je voorheen plaatste en daar gaat het me even over. Dus 3 dagen barf, 1 dag vis en 1 dag pens. Nog 2 dagen gewone kvv over.
Of ben ik verkeerd?
Door Yaro+Kani
#3334722
Ja klopt, bedacht het me ook toen ik op versturen klikte. Ik had die mee gerekend onder de KVV dagen omdat het rollen KVV zijn. Sorry :D
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3334723
Yaro+Kani schreef:Ze krijgen dan 4 dagen KVV he, had een weekendmenu geplaatst. Vr/za/zo barf en ma/di/wo/do kvv. Om te beginnen had ik het zo bedacht, maar ik twijfel nu of ik misschien beter in 1 keer op barf over kan gaan want het systeem bij volledig barf is me wel duidelijk en door de kvv wordt het allemaal weer een stuk ingewikkelder. Ik moet eerlijk toegeven dat ik, mede door jou, het nu ook wel vreemd vind dat ik iets voer en niet weet wat er precies in zit. Dus ik neig nu wel meer naar volledig barf. Die snoeischaar is trouwens verdomde handig, die had ik eerder moeten hebben. Ideaal om snacks mee klein te knippen voor beloning :D

Voeren jullie trouwens 1 of 2 keer per dag? Ik weet dat sommigen 1 keer voeren, maar ik denk dat ik dan na 2 dagen m’n huis uit wordt gezet door ze ;-). Ik neem aan dat gewoon 2 keer per dag geen probleem is he?
Ik voerde toen Oscar nog gezond was 1 keer per dag, rond ons avondeten. Dan kreeg ie een grote maaltijd en zat ie lekker vol. Later ben ik wegens maagproblemen en overgestapt van Barf naar KVV en naar 2 keer per dag voeren. En hoewel dat voor zijn buik beter was, vonden hij en ik het allebei niets. Nooit eens lekker vol, altijd nog trek achteraf.

Vaak is het helemaal geen probleem om over te schakelen als je dat rustig aan doet. Gewoon de ene portie groter gaan maken en de andere naar verhouding kleiner.
Door Yaro+Kani
#3334919
Oke ik heb besloten om helemaal over te gaan op barf, ik ga het gewoon proberen. Ik heb een weekmenu gemaakt. Willen jullie er even naar kijken? Ik hoop echt dat het enigzins oke is :-\ ;D ;D
3302A68F-2AFE-4A10-8F54-1B1E421300F2.jpeg
3302A68F-2AFE-4A10-8F54-1B1E421300F2.jpeg (3.01 MiB) 2559 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334920
Geef je nog groenten ook?
En dit is dan per hond?

Als je geen groenten geeft is je vis te hoog ( max 10%), en je orgaan ook ietsje volgens mij.
Welke percentages hou je precies aan in dit schema? De vis mag je buiten beschouwing laten daarvoor, dat vind ikzelf toch het gemakkelijkst.
Door Yaro+Kani
#3334924
Oh ja dat van die vis haha, wat stom. Ik had 10% gepakt van wat ze op een dag krijgen in totaal, 900 gram en was daar wat onder gaan zitten. Maar het was per week inderdaad. Dat is 6300 per hond dus max 630, ik ga voor het gemak dan op 600 zitten dan dus dan haal ik er 1 dag af. Dan klopt dat toch? Het schema is inderdaad op 1 hond gebaseerd. Groenten krijgen ze sporadisch dus vandaar dat ik die er niet bij heb gezet, ben er nog niet helemaal over uit of ik dat er echt op vaste dagen bij ga voegen. Percentages 40% bot, orgaan incl. pens 20%, spiervlees had ik iets hoger gezet op 30%. Beter 25% doen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334929
Nee, 30% spier is prima. Maar het moet wel op 100% uitkomen. Dus als je niet consequent 10% groenten voert maar iets verwaarloosbaar, dan zitten je eigenlijke percentages op iets van 44, 23 en 33 ipv 40, 20 en 30.
Dat kan ook natuurlijk, maar het is wel best dat je dat beseft. ;)
Vis kan je in de percentages rekenen maar ikzelf vind dat dat vertekend omdat er in vis ook bot, spier en orgaan zit. Dus om de hoeveelheden per dag te berekenen is dat prima maar om de eigenlijke verhoudingen vleesbot, spier en orgaan te berekenen, laat ik vis buiten beschouwing. Als het hele vissen zijn kan je ervanuit gaan dat ze een complete verhouding hebben. Tenzij je zalmlijf of snippers voert die kunnen resp bij bot en spier.

600gr vis als ze 6300gr per week eten, is prima.
Je kan ook nog een 2tal eitjes per week geven. Gewoon rauw, en je mag de schil erbij laten, gewoon even stuktikken.
Door Yaro+Kani
#3334932
Oke thanks. Ze krijgen elke week 1 eitje, gewoon helemaal met schil. Vinden ze wel erg lekker dus als dat twee keer kan, krijgen ze er vanaf nu 2 ;-) Ze krijgen daarnaast ook nog wilde zalmolie, doils joint, Yaro krijg druppels van Puur Spondy en ze krijgen elk nog CBD olie 3 keer daags en ze krijgen de komende twee weken veendrenkstof maar dat leek me allemaal niet zo relevant :D . Ik heb 1 dag vis er af getrokken, de groenten bekijk ik nog even wat ik daar mee ga doen - al gok ik dat ik dat er wel bij ga doen als ik de smaak te pakken heb -, extra eitje ga ik toevoegen.... Goedgekeurd?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334936
Je vleesbot is ook wat te eenzijdig.
Als ze kvv eten kunnen ze eigenlijk alle beginnersbotjes wel hebben. Eend is daarin bij de hardste dus als dat goed gaat kan parelhoen, konijn ed zeker ook.

Verder geef je 2x nier en de rest 1x. De klopt niet helemaal. Long bevat weinig voedingswaarde, maag is minder nuttig voor honden ( pens is ook soort maag en honden eten van nature vaker grote prooien met pensen ipv gevogeltemaag) en of milt verstandig is mij niet geheel duidelijk.
Je kan al die zaken voeren, maar ik zou zelf 2x hart, 2x lever en 2x nier voeren en dan de 7e dag afwisselen tussen andere orgaansoorten die je wil voeren.
Zo voer je ongeveer 3% lever en dat is wel een mooi percentage. Veel lager moet je ook niet gaan zitten.

Voor de rest is het voor mijn part goedgekeurd. Misschien dat anderen nog wat meer opmerkingen hebben.
Gebruikersavatar
Door pike
#3334995
Toch nog even een vraagje over de vis, ik geloof dat dat nog niet ter sprake is gebracht. Wat voor soort vis geeft je? En dan bedoel ik niet de soortnaam, maar of het filet is, of lijf, of kop, of hele vis.
Want dat maakt natuurlijk nog wat uit voor je percentages:
Filet is extra spiervlees, kop en/of lijf is extra vleesbot, en een heel visje is compleet en dat hoef je dan niet mee te nemen in je percentages.
Waarom geef je eigenlijk elke dag vis? en elke dag 2 soorten orgaan? Je maakt het jezelf daarmee wel extra moeilijk, lees: dat kost extra werk en tijd en je moet veel kleine porties maken?

Misschien, als dit allemaal lekker gaat, dat je eens een andere zoogdiersoort kunt toevoegen aan je vleesbot (hoefdier zoals lamsribjes). Want je hebt nu veel gevogelte en maar een zoogdiertje. Voor het spiervlees geldt dat je allemaal hoefdieren hebt, ik zou toch ook wel graag wat wit vlees erbij doen zoals kip of kalkoen.

Orgaan heb je al aangepast zo te zien. :)
Door Yaro+Kani
#3335036
Ik ga hele vissen geven :) hier werd gezegd dat als je echt compleet wilt voeren je elke dag pens en elke dag vis geeft en ik geloof zelf elke dag de overige 10% orgaan ook verschillend. Dat is dan wat ik als enige niet doe. Dat het extra werk is weet ik maar wil dat gewoon proberen :).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door