Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3334334
Maar nier is toch ook een onmisbaar ingredient. En soms zit het wel in rund kvv, en soms in konijn kvv, maar dan houdt het wel op is mijn ervaring.
Pens: Als je enkelvoudig kip, eend, fazant, kalkoen, haas, konijn voert heb je geen pens. Dan moet je al rund of lam geven.
Het is dus zaak om eens goed te kijken naar wat er in je kvv zit, en vooral naar wat er niet in zit. Daar kan je dan mooi op inspelen tijdens je barfdag(en).
Door Yaro+Kani
#3334340
Ik heb het even opgezocht.

De verhoudingen van Kivo:

65% spiervlees (o.a. wangvlees)
20% organen (8% hart, 4% lever, 8% pens/long/milt)
15% bot (geen nek/strotten)

Ik vraag me nu wel af wat er dan als bot in zit haha. En wangvlees is toch ook niet echt je van het?

Nieren zou dus een mooie toevoeging zijn en goede kwaliteit spiervlees. Ik kon op internet zo 123 alleen maar lamsniertjes vinden maar zal nog wat uitgebreider gaan kijken. Is het niet erg om dan twee dagen achter elkaar nieren te geven? Misschien dat ik er ook wel wat dagen tussen laat, even kijken wat het handigste is. En er zitten dus geen nekken in. Ik had inderdaad gelezen dat het werd aangeraden om niet vaker dan twee keer in de week nekken te geven. Karkassen en vleugels zou dus goed zijn om mee te beginnen en zijn er nog meer opties om mee te variëren in het begin of beter eerst dit aanhouden en dan vooral wisselen in diersoorten? Super bedankt weer allemaal!!
Gebruikersavatar
Door pike
#3334346
Yaro+Kani schreef:Dankje! Dat topic heb ik gezien inderdaad. Mijn honden krijgen elke dag wel een andere soort(geit, lam, paard, konijn, rund, eend, 1x id week pens, 1x id week vis en 1x id week een heel rauw ei) dus ben niet zo bang voor tekorten. Een mooie toevoeging zou dan wel zijn om bij barf nieren toe te voegen, zo wat ik uit dat topic haal. Ik denk dat ik deze week wat ga bestellen, ik zal wel even een foto uploaden als ik mijn eerste barf menu gemaakt heb :D. Eerst nog even goed materiaal aanschaffen.
Yaro+Kani schreef:Ik heb het even opgezocht.

De verhoudingen van Kivo:

65% spiervlees (o.a. wangvlees)
20% organen (8% hart, 4% lever, 8% pens/long/milt)
15% bot (geen nek/strotten)

Ik vraag me nu wel af wat er dan als bot in zit haha. En wangvlees is toch ook niet echt je van het?

Nieren zou dus een mooie toevoeging zijn en goede kwaliteit spiervlees. Ik kon op internet zo 123 alleen maar lamsniertjes vinden maar zal nog wat uitgebreider gaan kijken. Is het niet erg om dan twee dagen achter elkaar nieren te geven? Misschien dat ik er ook wel wat dagen tussen laat, even kijken wat het handigste is. En er zitten dus geen nekken in. Ik had inderdaad gelezen dat het werd aangeraden om niet vaker dan twee keer in de week nekken te geven. Karkassen en vleugels zou dus goed zijn om mee te beginnen en zijn er nog meer opties om mee te variëren in het begin of beter eerst dit aanhouden en dan vooral wisselen in diersoorten? Super bedankt weer allemaal!!
Die verhouding geldt dan toch maar voor één van de diersoorten?

Ik kan op de site van Kivo niets vinden over de orgaansoorten die er in zitten. Ook niets over de botsoort en ook niets over het spiervlees, dus eigenlijk is de samenstelling mij duister. Staan die verhoudingen die je geeft misschien op de verpakking????

Twee dagen achter elkaar nier geven zou ik liever niet doen.
Er is super wangvlees en er is bagger wangvlees. In de kvv zal wel niet de superversie zitten...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334347
Je mag zoveel wisselen als je wil in diersoorten.
Leuk voor je honden ook.
2 dagen nier in de week is te veel in mijn ogen. Als ik de verhoudingen van Kivo bekijk zou ik 1x nier en 1x pens voeren.
Of gewoon 1x nier en 1x extra spier. Want het orgaandeel is behoorlijk hoog en als max 8% ( en waarschijnlijk minder) ervan pens is. Maar of je nu spier of pens voert maakt daarin weinig verschil denk ik.
Zo snel mogelijk 3 dagen barfen en dan 1x nier, 1x pens en 1x extra spier, is wat ik zou zeggen. :biggrin2:

Edit; ik lees net zat je al 1 dag per week enkel pens voert?
Dan zou ik dus 1 dag nier voeren en de andere geen orgaan. Meer dan orgaan genoeg in je kvv.
Door Yaro+Kani
#3334356
Die info van Kivo heb ik van voerwijzer gehaald https://www.voerwijzer.com/kvv_merken/kivo/ Maar er staat inderdaad niet bij wat bij welke soort. Ik zal straks de vriezer eens induiken kijken of we daar wijzer van worden :P

Ze krijgen inderdaad pens maar ik voer gemalen pens dus dat zou ik dan moeten vervangen voor vuile pens denk ik he en dan bot er aan toe voegen? Ik voer 1 keer id week 1 rol pens trouwens op 2 honden, dus hebben dan elk 500gr pens en daar zit dan vaak nog wat vlees bij wat over is van de maaltijd er voor. Als ik helemaal overga op barf is 1 keer in de week nier dan ook voldoende of dan beter 2 keer in de week?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334359
Als je helemaal over gaat op barf voer je percentages over de week, niet per dag. Dan voer je vb 3% nier en dan is het afhankelijk van hoe vaak je orgaan geeft in de week en of je telkens 1 soort voert of meerdere orgaansoorten op een dag. Als je alle dagen orgaan voert en telkens 1 orgaansoort of pens, zal dat ongeveer 1 dag in de week nier zijn.

Hetzelfde geldt voor pens. Je zou ongeveer 10% pens moeten voeren. Dus als je honden 5kg in de week eten is dat 500gr per week pens. Ongeveer hè.
Je hoeft niet perce bot op dezelfde dag als pens te geven. Het moet niet per dag kloppen, wel per week of per 2 weken. Daarvoor maak je een menu.
Als je helemaal gaat barfen kan je alle pens op 1 dag geven, maar je kan het ook verdelen over verschillende dagen, als orgaan.

Gemalen pens is doorgaans wel vuile pens dus dat kan wel. Het is je eigen keuze of je het gemalen of in lappen voert.
Door Yaro+Kani
#3334360
Oh help, sorry ik dacht dat ik het snapte maar nu snap ik er helemaal niks meer van.

Ik had deze berekening gemaakt via de calculator op deze site ( had toen 35% bot ingevoerd ) :

Hoeveelheid: 2% van 45 kilo = 900 gram per dag / 6300 gram per week
Rauw vleesbot 35% : 315gr p/dag
Groentes 10% : 90gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 180gr p/dag
Spiervlees 35% : 315gr p/dag

Wat bedoel jij dan met percentages over de week? Ik dacht dat als ik bovenstaand schema zou aanhouden en wel zo veel mogelijk afwissel in soorten, het goed was?

Oh ik voel me echt heel blond nu, ik heb je post drie keer gelezen maar ik snap dat stuk van 3% en percentages over de hele week echt niet :-[
Door Yaro+Kani
#3334361
Oh ik denk dat ik het snap. Bedoel je dat je aan het eind van de week op de percentages uit moet komen? Dus als je bijv 1 dag minder orgaan geeft, de andere dag wat meer geeft. Of zie ik het nog verkeerd? Maar het kan dus ook zo als het uit die calculator komt?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334362
Als je het voert zoals het uit de calculator komt, voer je elke dag compleet. Maar als je echt echt compleet zou willen voeren zou je ook elke dag alle organen en pens moeten voeren. Dat kan natuurlijk, maar de meeste mensen vinden dat niet zo handig. Je zou ook elke dag 10% vis moeten voeren, helemaal onhandig. Je voert dus over de week 10% vis.

Zo zorg je dus ook dat elke week of elke 2 weken de percentages kloppen. Daarom maak je een week menu. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik ook geen weekmenu volg maar gewoon afwissel. Ik voer dus niet elke maandag vb kalkoenvlees en eendennekken, maar pak gewoon steeds iets anders dan de dag ervoor en waar ik die dag zin in heb.
Maar goed, je zorgt dus dat je hond over de week gezien 10% pens gekregen heeft. Dat mag elke dag 10% zijn, maar dat hoeft dus niet. Je zorgt dat hij hart-lever en nier in ongeveer gelijke delen binnenkrijgt en ze samen ongeveer 10% van het menu uitmaken.
Je kan elke dag orgaan voeren en dan vb de ene dag pens, de volgende hart, dan weer pens, dan weer lever, weer pens en dan weer nier. En zo steeds rond.
Je kan ook elke dag pens met een ander orgaan combineren. Pens met hart, pens met lever en pens met nier. En zo afwisselen.
Je kan alle pens op 1 dag geven en de andere 6 dagen een kleinere portie ander orgaan ( 2 dagen van elk orgaan). Op dat moment kan je de calculator per dag niet meer volgen en moet je echt met je weektotaal rekenen en het zo over de dagen verdelen.

Ten slotte kan je ook maar 3 dagen in de week orgaan voeren en de 4 dagen spier. Dan voer je elke dag vleesbot en groenten maar verdeel je je weektotaal aan spier over 4 dagen en je weektotaal aan orgaan in 3. Ook dan kan je kiezen uit elke dag pens plus een ander orgaan, of je kan afwisselen, de ene dag pens de andere een ander orgaan.

Keuze genoeg dus. Het is maar wat je zelf het handigst vind.
Het blijft wel het gemakkelijkst en het praktischte om je weektotalen eens op te schrijven op een blad en de dagen van de week ernaast. En dan maar puzzelen en naast elke dag schrijven wat je daarop wil voeren. En dan kijken dat het uitkomt.
Als ze de ene dag iets meer krijgen als de andere, merken ze dat niet hoor. Zolang het geen grote verschillen zijn.
Door Yaro+Kani
#3334386
Wederom weer bedankt voor je uitgebreide reactie. Het is me wel goed duidelijk zo. Ik ga morgen even materiaal bestellen. Jullie nog tips? Had al wel wat gelezen over hakmessen, een elektrisch mes misschien nog handig voor er bij voor bevroren vlees dacht ik? En een schort. Heb voldoende snijplanken. Meer heb ik dan niet nodig dacht ik? Ik zal dan ook even concreet gaan kijken wat ik ga bestellen en zal even wat afkijken uit andere topics hier ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334391
Een snoeischaar is ook handig. Daar kan je preciezer bot mee knippen en testen of het niet te hard is.
En wees verstandig en koop meteen een snoeischaar ipv net als ik eerst koppig een wildschaar te kopen. ::) Die dingen overleven het barfen nooit erg lang... ;)

En misschien een wetstaal.als je dat niet hebt. Om je hakmes op aan te zetten.

Verpakkingsmateriaal voor je vlees ook nog, afhankelijk van hoe je dat wil gaan doen. En een ontdooibak die afgesloten kan worden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3334397
Mijn tipje: onze barfspullen waren van uiterlijk anders dan onze eigen spullen. Dus groene snijplank voor barf, witte voor ons. Ook onze messen, bakjes enz waren verschillend en lagen op een vaste plek.
Dan vergis je je nooit in wat waarvoor is. Wij hebben in al die jaren maar 1 keer rauwkost van de barfsnijplank gegeten, daar kwamen we pas na het eten achter toen ik zag welke spullen mijn moeder in de vaatwasser wilde zetten. We hebben geen buikpijn gehad :D .
Door Yaro+Kani
#3334422
Thanks! Snoeischaar heb ik inmiddels gehaald, Yaro’s mestonderzoek was helaas positief op spoelwormen dus moest even ontwormingsmiddel halen bij de Welkoop en gelijk maar een snoeischaar meegenomen haha.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd gewoon een eigen mes en vork gebruik om de verpakking open te maken en het te verdelen, ben echt nooit ziek. Maar misschien wel beter om het vanaf nu inderdaad apart te houden en ze hun eigen spullen te geven.

Rest van t materiaal bestel ik even online denk ik. Ik zat zelf te denken om het in plastic zakken te doen en het te labelen, maar iemand gaf ook een tip om het in dozen te doen. Bakken om het in te ontdooien heb ik, doe de rollen altijd in plastic bakken in de koelkast.
Door Yaro+Kani
#3334673
Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels de rekenhulp gevonden in excel, die had ik nog niet gezien. Blond :D . Goed, ik heb een weekendmenu gemaakt. Kunnen jullie kijken of het goed is zo? Als mijn KVV vis en pens op is dan ga ik dat in mijn Barf menu verwerken, heb alleen nog best wat rollen in de vriezer liggen dus wil dat eerst op maken.

Weekendmenu 1

Vrijdag
360gr eendenvleugels
270gr paardensnijdsels
180gr rundernieren

Zaterdag
360gr kippenrugstuk
270gr hertenvlees
180gr lamslever

Zondag
360gr eendenrugstuk
270gr rundstoofvlees
180gr kalkoenhart

Ik had gelezen dat iemand zei dat ik in principe in mijn barf menu maar 1 keer organen hoef te doen (nieren) omdat er in KVV al genoeg orgaan zit. Maar waar zou ik dat dan mee kunnen aanvullen als ik orgaan weg laat de andere twee dagen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334675
Wat voer je dan op de andere dagen? Verschillende diersoorten en weet je nu dan de samenstelling zeker?
Een dag vis? Wat zit in die viskvv? Ook orgaan? Hele vissen? Of toch iets anders?
Voer je dan nog een dag pens? Is dat zuiver pens of zit er nog iets bij?
Dus dan 2 dagen echt kvv met bot, spier en orgaan?

Ja sorry, eerst even een duidelijk beeld krijgen he. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door