Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yaro+Kani
#3334219
Hoi allemaal,

Ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben Nynke, 24, woon op de Veluwe en heb twee Rhodesian Ridgeback reuen van 3jr en 4 maanden (Yaro) en 1jr en 4 maanden (Kani). Ik voer nu al weer een hele tijd KVV en ben me wat meer aan het verdiepen in BARF. Ik heb hier de handige links al gelezen en ik begin het steeds een beetje beter te begrijpen maar ik ben een echte newbie en wil het graag goed doen dus hierin ook wel een beetje onzeker. Allereerst hebben mijn honden redelijk snel harde ontlasting. Ik voer op dit moment Kivo en daar op gaat het goed, maar ze hebben toch nog best vaak ontlasting vind ik (drie keer per dag). Op natuur&dier hadden ze zulke harde ontlasting dat het echt zielig was. Yaro heeft spondylose en vernauwing/verzakking lumbosacrale wervels dus voor hem is het al helemaal niet prettig als het zoveel moeite kost. Nu had ik bedacht om dan op 35% bot te gaan zitten, orgaanvlees 20%, spiervlees 35% en groente 10%. Kan dit of krijgen ze dan teveel van het een en te weinig van het ander? Omdat het voor mij allemaal nieuw is zit ik er aan te denken om te beginnen met twee dagen in de week, zodat ik het een beetje onder de knie kan krijgen en het me wat eigen kan maken voordat ik eventueel helemaal over ga. Verder is vooral de voorbereiding wat onduidelijk voor mij. Ik neem aan dat alles ook diepgevroren geleverd wordt zoals bij KVV of zit hier verschil in? Wat voor weegschaal is handig om te gebruiken en hoe verpak je het? Zijn hier speciale zakken voor waar je het in kan doen in de vriezer? Dan het materiaal en het verdelen. Laat je alles een beetje ontdooien en doe je het daarna weer in de vriezer of verdeel je alles als het nog diepgevroren is? Ik heb een hele slechte rug en kan dus niet als een houthakker in de keuken gaan staan zwoegen ;-). Wat ik nu met de KVV rollen doe is ze vanuit de vriezer in de koelkast doen en 's avonds voordat ik naar bed ga leg ik het uit de koelkast, omdat het anders gewoon nooit op tijd ontdooit is. Hoe doe je dit met BARF?

Vast een hele hoop simpele vragen maar ik stel ze liever een keer te vaak als een keer te weinig. Denk dat dit het wel was voor nu :D . Ik zet alles voor mezelf even op een rijtje in Word en als ik nog meer vragen heb dan meld ik me wel weer.

Alvast heel erg bedankt :)!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3334229
Welkom Yaro en Kani!

Leuk dat je wil gaan barfen. Het lijkt mij een prima idee om eerst met een paar daagjes te beginnen en op te bouwen. Alle begin is spannend, maar meestal is het al snel dat je je voorraad kvv opvoert en dan enthousiast alle dagen gaat barfen. Maar het fijne is dat je dat op je eigen tempo kan doen.

De percentages kun je heel mooi aanpassen aan de behoeftes van je hond. Je kan om harde poep te voorkomen wat zakken in je percentage. Of 35% vleesbot niet erg laag is durf ik niet te zeggen, ik zou zelf eerder met 40% beginnen. En ik zou het mooi bij beginnersbotten houden. Zoals kip, konijn, eend, parelhoen, kwartel. Dat is zacht bot en dat betekend ook dat het minder calcium bevat als harder bot. Zou je later eens ribben gaan voeren, dan zou je daar bijvoorbeeld wel mee op 35% kunnen gaan zitten. Maar dat is uitproberen wat voor jou honden goed werkt.

Barf komt op verschillende manieren binnen. De leveranciers met webwinkels bezorgen in de regel bevroren. De meeste lijntjes (kijk in de vraag en aanbod hoek) ook, maar soms is het ook vers.
Je kunt bij webwinkels vaak kiloverpakkingen kopen die in verhouding wat duurder zijn, lijntjes gaan meestal om grotere hoeveelheden en die zijn dan weer goedkoper. Ook hierin is het zoeken naar wat in je mogelijkheden en wensen ligt. En wat er in je vriezer past, want om gevarieerd genoeg te voeren, komt het bij barf wel op voldoende vriezerruimte aan. Ik had zelf voor een hond van 30 kg en 2 katten een grote vrieskast en een kleine kist. Dat gaf mij voldoende ruimte om via lijntjes ook grotere hoeveelheden te laten komen. Toen ik alleen nog de kast had, bestelde ik vaker bij de webwinkels. Dat was duurder, maar of ik de aanschafprijs van de kist ooit terugverdiend heb, heb ik niet uitgerekend.

Om te portioneren laat je het ontdooien tot het punt dat je het snijden (spier, orgaan, pens) of uit elkaar trekken (vleesbot) kan. Hoe minder het ontdooid, hoe beter, maar het zal toch even moeten om portie te maken. Ook dat doet iedereen weer anders. Wij haalden steeds een kilo bot en een kilo spier eruit, voerden dat op, dan een kilo bot en een portie orgaan (die portioneerde ik wel met hart-lever-nier gemengd) en de dag er na een portie pens. Dan weer een kilo spier er uit. Zo hoefde ik amper te portioneren en in de percentages klopten voldoende. Maar dat deed ik pas toen ik al een tijd barf gaf, in het begin woog ik alles op de gram nauwkeurig af.

Stel al je vragen gerust, daar is het forum voor. We zijn allemaal een keer begonnen en zaten toen ook vol vragen.

En een laatste hint, we zijn hier dol op foto's ;) :biggrin2:
Door Yaro+Kani
#3334245
Super bedankt voor je uitgebreide reactie, hier kan ik zeker wat mee. Ga het vanavond op m’n gemak nog eens goed doorlezen. Ik heb een grote vriezer dus kan groot inkopen. Ik bestel nu altijd 100/110 kilo in 1 keer en houd dan ook nog wat ruimte over, dus dat moet geen probleem zijn :-).

Ik zal even het gespuis voorstellen.

Prinsje Kani
56165C67-854F-40D4-B2D2-A470A74B6B82.jpeg
56165C67-854F-40D4-B2D2-A470A74B6B82.jpeg (366.29 KiB) 3580 keer bekeken
King Yaro
B4F192BF-ADA2-40FC-9433-178F6C2C7630.jpeg
B4F192BF-ADA2-40FC-9433-178F6C2C7630.jpeg (875.24 KiB) 3580 keer bekeken
Ik zal ze deze week eens gaan wegen zodat ik een goede berekening kan maken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334247
Als ze nu kvv eten hoef je ze niet meteen gaan laten wegen he. Tis altijd wel handig dat af en toe te doen, maar dat is dan niet dringend of zo.
Je kan natuurlijk uitgaan van dezelfde hoeveelheid als dat ze nu kvv krijgen.
Vaak hebben ze van barf ietsje meer nodig omdat kvv doorgaans vetter is, maar dat moet je dan toch al doende merken, want dat kan ook weer verschillen.

Als portioneren je wat meer moeite kost, laat je het toch gewoon ietsje verder ontdooien zodat het zonder veel moeite van elkaar kan of je het door kan snijden.
Altijd handig daarbij is een vrieskist waar 10kg dozen in het geheel ingaan. Dan ben je niet verplicht meteen alles te portioneren bij ontvangst.
Heb je een kist? Want dan zou ik je ook aanraden eens na te denken over een voor jou handige indeling. Met een zwakke rug wil je ook zo min mogelijk staan graven in je kist of zaken uitladen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334248
Als ze nu kvv eten hoef je ze niet meteen gaan laten wegen he. Tis altijd wel handig dat af en toe te doen, maar dat is dan niet dringend of zo.
Je kan natuurlijk uitgaan van dezelfde hoeveelheid als dat ze nu kvv krijgen.
Vaak hebben ze van barf ietsje meer nodig omdat kvv doorgaans vetter is, maar dat moet je dan toch al doende merken, want dat kan ook weer verschillen.

Als portioneren je wat meer moeite kost, laat je het toch gewoon ietsje verder ontdooien zodat het zonder veel moeite van elkaar kan of je het door kan snijden.
Altijd handig daarbij is een vrieskist waar 10kg dozen in het geheel ingaan. Dan ben je niet verplicht meteen alles te portioneren bij ontvangst.
Heb je een kist? Want dan zou ik je ook aanraden eens na te denken over een voor jou handige indeling. Met een zwakke rug wil je ook zo min mogelijk staan graven in je kist of zaken uitladen.
Bij het portioneren gebruik je gewoon een keukenweegschaal. Dat doet iedereen, geloof ik.

Prachtige honden trouwens. Karakterkoppen, op de foto.
Ik heb een zwak voor ridgebackjes, dus ja... :)
Door Yaro+Kani
#3334271
Dankje pearlsofpassion, het zijn werkelijk schatten. Gaan nog een blokje om voor het blaffende pomeriaantje van de buren ;-).

Je hebt gelijk wbt het wegen. Ik voer sowieso altijd op het oog dus als ik iets hoger ga zitten met Barf dan moet het goed komen. Dat van die dozen is een hele goede, dat ik daar nog nooit eerder aan gedacht heb. Zo zie je maar weer! Ik heb een kist inderdaad. Het uitpakken van de dozen en de rollen logisch verdelen in de vriezer is al een hels karwei (3 oude wervelfracturen, slijtage en een hernia: joepie) dus dat is een tip waar ik wat mee ga doen. Super bedankt!
Door Yaro+Kani
#3334295
Ik heb voor het gemak even op dogmeat.nl gekeken, even om het voor mezelf een beetje duidelijk te hebben. Als ik dit in het weekend zou geven om mee te beginnen, en uiteraard elk weekend een beetje afwissel met andere dingen, is dit dan prima? Of is dit te simpel?

Menu zaterdag:
- eendennekken
- kippenlevertjes
- paardensnijdsels

Menu zondag:
- kippennekken
- kalkoenhartjes
- lamsvlees

Ze zijn de nekken trouwens gewend, ik heb standaard gedroogde eenden/kippen/kalkoennekken in huis voor ze. Is kippenruggen ook prima om mee te beginnen?
Laatst gewijzigd door Yaro+Kani op do 08 mar 2018, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Yaro+Kani
#3334300
Dankje! Dat topic heb ik gezien inderdaad. Mijn honden krijgen elke dag wel een andere soort(geit, lam, paard, konijn, rund, eend, 1x id week pens, 1x id week vis en 1x id week een heel rauw ei) dus ben niet zo bang voor tekorten. Een mooie toevoeging zou dan wel zijn om bij barf nieren toe te voegen, zo wat ik uit dat topic haal. Ik denk dat ik deze week wat ga bestellen, ik zal wel even een foto uploaden als ik mijn eerste barf menu gemaakt heb :D. Eerst nog even goed materiaal aanschaffen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334302
Je kan alle beginnersbotjes al geven hoor. Dus ook kipkarkas.
Kalkoennek is behoorlijk hard en vele barfers geven het zelfs nooit. De meeste karkassen zijn een stuk zachter. Enkel haaskarkas of wilde ganskarkas is ook zo hard en die horen dus ook niet bij de beginnersbotten.

Bij zo grote honden zou ik idd een paar karkasjes kopen zodat ze echt even lekker kunnen knagen ipv kippennekken.
Het wordt ook afgeraden te veel nek in je menu te hebben. Je voert best wat karkas en wat nek en als het kan ook boutjes en vleugels. Van alles wat dus. Uiteraard kan dat prima van verschillende dieren hè. Dus vb eendenkarkas en parelhoenvleugels.
Wss zit er ook al een deel nek in je kvv dus ben je echt wel beter nek wat te vermijden om extra te voeren.
Gebruikersavatar
Door pike
#3334311
src_esther schreef:Oh, goed dat je dat topic al gevonden had. Ja, inderdaad voor die 2 dagen in de week BARF eerder nier dan lever.

Mee eens. Lever zit i.h.a. al voldoende in de kvv's. En lever kan je te veel van voeren (vit. A) . Nier zit amper in kvv.

Prachtige foto's trouwens, mooie honden!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334318
In nier zit ook vit A he. In mindere mate dan in lever, maar het zit er ook in. Als je dus bang bent teveel vit A te voeren is het dus nog steeds niet op safe spelen om nier te voeren.
Anderzijds bevat nier ook zijn eigen waardevolle stofjes, dus als je kvv een normaal gehalte aan lever bevat is het wel mooi om op een deel van je barfdagen nier te voeren. Niet allemaal natuurlijk, het moet ook in verhouding blijven.
Maar dus een dag hart en een dag nier is doorgaans prima.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door