Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3333856
Hoi Hoi!

Ik ben het voeren van KVV beu,
en een brok krijg ik niet in m'n Akita haar strot geduwd.

DUS : BARF.

Ik wil niet de pakjes uit de winkel,maar ben aan het informeren links en rechts voor het volgende :

DEZE ZAKEN KAN IK ALLEMAAL HALEN.

Kippenkarkassen ( gemalen) vanuit de fabriek aan 75CENT de KG.
Kippenmagen & Harten.
Kalfsnekken.
Lamsnieren.
Lamsbeenderen.
Organen ( van bij de halal slager, krijg ik ze voor een appel en een ei )

In de wetenschap dat ik 4 soorten groenten om de 2 weken rauw ga pureren en invriezen en 1 dag in de week VISDAG ga doen...

Wat ik me nu nog afvraag :

Deze zaken behoren zowel tot bot, als organen, als spiervlees...
De bedoeling is alle zaken aan te kopen, fijn te snijden, af te wegen en kant en klare porties maken.

-1 . Zijn dit goede ingredienten voor een basis menu ?
-2 . Mag ik alles tegelijk geven?
-3 . Zijn er nog ingredienten die ik ZEKER moet halen voor een aanvulling hierop?
-4 . Is er iemand die zo vriendelijk kan zijn een menu voor 9 dagen te maken aan de hand van deze ingrediënten?

Ik hoor graag jullie meningen...
Please: Vriendelijk blijven tegen mij en elkaar...iedereen is ooit als leek begonnen :D
#3333876
GuyAkira schreef:Hoi Hoi!

Ik ben het voeren van KVV beu,
en een brok krijg ik niet in m'n Akita haar strot geduwd.

DUS : BARF.

Ik wil niet de pakjes uit de winkel,maar ben aan het informeren links en rechts voor het volgende :

DEZE ZAKEN KAN IK ALLEMAAL HALEN.

Kippenkarkassen ( gemalen) vanuit de fabriek aan 75CENT de KG.
Kippenmagen & Harten.
Kalfsnekken.
Lamsnieren.
Lamsbeenderen.
Organen ( van bij de halal slager, krijg ik ze voor een appel en een ei )

In de wetenschap dat ik 4 soorten groenten om de 2 weken rauw ga pureren en invriezen en 1 dag in de week VISDAG ga doen...

Wat ik me nu nog afvraag :

Deze zaken behoren zowel tot bot, als organen, als spiervlees...
De bedoeling is alle zaken aan te kopen, fijn te snijden, af te wegen en kant en klare porties maken.

-1 . Zijn dit goede ingredienten voor een basis menu ?
Nee, helaas niet. Kalfsnekken en lamsbeenderen zijn niet geschikt. Veels te hard. Kipkarkas kan wel, ook ongemalen. Maar je hebt meer dan één soort bot nodig.
En in je lijstje ontbreekt het spiervlees. Daar kan je echt niet zonder.
In je lijstje heb je wat betreft orgaanvlees maag, hart (van de kip neem ik aan?) en niertjes (lam?). Hier ontbreekt pens en in elk geval lever. Lever is belangrijk voor de vit. A (maar je mag er ook niet teveel van voeren).

-2 . Mag ik alles tegelijk geven?
Je kan bot, spiervlees, orgaan en groente in een maaltijd geven. Uiteraard wel in de juiste verhoudingen.
-3 . Zijn er nog ingredienten die ik ZEKER moet halen voor een aanvulling hierop?
Spiervlees dus en wat orgaan betreft lever en pens. Pens is in mijn optiek geen noodzaak, want echte vuile pens krijg je bijna nergens meer. Bij mij was het uiteindelijk niet meer dan een goedkoop en lekker onderdeel.
En je hebt meer diersoorten nodig om tot een volledig menu te komen.
-4 . Is er iemand die zo vriendelijk kan zijn een menu voor 9 dagen te maken aan de hand van deze ingrediënten?
Uiteraard! Alle begin is moeilijk. Goed voeren is niet moeilijk, waarmee niet gezegd is dat het gemakkelijk is :biggrin2: Je moet je een beetje inlezen om het goed te doen. Er staan hier op bp een aantal topics die je het beste even goed door kan lezen, dan leer je al een heleboel!
Dit is er een van:
viewtopic.php?f=33&t=133005
Maar er staat nog veel veel meer informatie.
En als je hier op het forum boven in de balk op het tabje "website" klikt, vindt je ook heel veel informatie over de diverse soorten aan bot, orgaan, spier, vis.

Je Akita zal maar wat blij zijn als hij een lekkere, gezonde barfmaaltijd krijgt voorgeschoteld!
#3334000
Hoi, en welkom hier! :D

Pike heeft het belangrijkste al aangekaart: je hebt nog goed spiervlees nodig (helaas het duurste onderdeel van een barfmenu), en lever.

Wat de botten betreft: kalfsnek en lamsbotten zijn inderdaad te hard. Op zich ben ik niet bang dat een Akita die niet kan kraken; dat vertrouw ik ze wel toe. Maar harde botten bevatten veel calcium, en als je hond daar te veel van binnenkrijgt, kan dat tot verstopping leiden. Het laatste wat je wilt is met je hond naar de dierenarts moeten racen voor een spoedoperatie van de darmen. Een ander probleem is dat harde botten voor heftige slijtage van het gebit kunnen zorgen. Ook kunnen tanden erdoor afbreken. Een goede manier om te testen of bot te hard is, is door te proberen of je het met een snoeischaar kunt doorknippen (zo'n tuinschaar om rozen mee te snoeien, zeg maar). Als dat lukt, kun je het bot wel aan je hond geven.

Al met al kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en zachtere botten voeren, zeker als je hond nog maar net begint met barfen. Kip is altijd goed, maar als enige calciumbron niet voldoende. Misschien kun je aan konijn-, parelhoen- of eendkarkas komen?

In ieder geval is het een uitstekend idee om zelf het voer van je hond te gaan samenstellen! Zo weet je tenminste precies wat je voert, en het is nog hartstikke leuk om te doen ook allemaal. Succes!
#3334024
Anne in Zweden schreef: Een goede manier om te testen of bot te hard is, is door te proberen of je het met een snoeischaar kunt doorknippen (zo'n tuinschaar om rozen mee te snoeien, zeg maar). Als dat lukt, kun je het bot wel aan je hond geven.
Goed dat je barf wilt gaan geven! Je hebt al flink wat tips gekregen om een goed menu samen te stellen.
Ik wil graag toevoegen dat ik de 'snoeischaartest' met 1 hand doe. Als dat niet lukt, dan geef ik het niet.

Succes ermee!
#3334040
GuyAkira schreef:Hoi Hoi!

Ik ben het voeren van KVV beu,
en een brok krijg ik niet in m'n Akita haar strot geduwd.

DUS : BARF.

Ik wil niet de pakjes uit de winkel,maar ben aan het informeren links en rechts voor het volgende :

DEZE ZAKEN KAN IK ALLEMAAL HALEN.

Kippenkarkassen ( gemalen) vanuit de fabriek aan 75CENT de KG.
Kippenmagen & Harten.
Kalfsnekken.
Lamsnieren.
Lamsbeenderen.
Organen ( van bij de halal slager, krijg ik ze voor een appel en een ei )

In de wetenschap dat ik 4 soorten groenten om de 2 weken rauw ga pureren en invriezen en 1 dag in de week VISDAG ga doen...

Wat ik me nu nog afvraag :

Deze zaken behoren zowel tot bot, als organen, als spiervlees...
De bedoeling is alle zaken aan te kopen, fijn te snijden, af te wegen en kant en klare porties maken.

-1 . Zijn dit goede ingredienten voor een basis menu ?
-2 . Mag ik alles tegelijk geven?
-3 . Zijn er nog ingredienten die ik ZEKER moet halen voor een aanvulling hierop?
-4 . Is er iemand die zo vriendelijk kan zijn een menu voor 9 dagen te maken aan de hand van deze ingrediënten?

Ik hoor graag jullie meningen...
Please: Vriendelijk blijven tegen mij en elkaar...iedereen is ooit als leek begonnen :D
Leuk dat je wilt gaan zelf samenstellen! Je bent al lekker bezig :biggrin2:

Maar het is nog niet goed genoeg.....

Ik zou kalfsnekken en lamsbeenderen echt van het menu afhalen. Deze botten zijn in de regel echt knettertje hard, kaal en daarom 2 keer ongeschikt. Zoals al eerder geschreven bevatten ze veel calcium ook. Voor jonge honden teveel.

Kipkarkas is prima. Maar dat zou ik dan ongemalen gaan geven want gemalen heeft je hond echt niks aan in de zin van enig plezier aan het eten van vleesbotten. En dan heb je nog wel een vleesbot van een ander diersoort nodig. Mooie eendkarkassen bijvoorbeeld.

Je hebt aan orgaanvlees nodig: pens, hart, lever en nier. En dat moet je dan natuurlijk in de juiste verhoudingen geven: van het totale menu zo'n 10% pens en 10% andere organen.

Dan heb je ook nog spiervlees nodig. Bijvoorbeeld rundvlees, geitenvlees, schapenvlees, paardenvlees. Ik zou zeggen: tenminste 2 spiervleessoorten van goede kwaliteit. En dan geen kip, want je voert al kipkarkas. Dus voor de afwisseling een ander spiervleessoort.

Wat je ook nog nodig hebt is een vet visje zoals sardientjes of panharing. Of je kunt eens per twee weken een zalmkop voeren als vleesbot!

Een menu maken moet je echt zelf doen. Het is namelijk van het allergrootste belang dat je zelf snapt waarom je wat voert en hoeveel. Ik heb dit topic gemaakt, dat zou je daarbij moeten kunnen helpen: viewtopic.php?f=33&t=128897. En als je daar nog niet mee uit de voeten kunt heb ik ook nog een heel boek geschreven :biggrin2: : viewtopic.php?f=33&t=133004

Je mag alles tegelijkertijd geven, dus vleesbot en spiervlees en orgaanvlees en groenten in 1 maaltijd. Je hoeft niet alles tegelijkertijd te geven. Maar om de ontlasting zo stabiel mogelijk te laten zijn is het wel handig om iedere dag iets van vleesbot te geven. En omdat groenten soms niet het favoriete onderdeel van het menu is voor sommige honden, is het ook niet handig om bijv. 2 dagen een grote hoeveelheid groenten te geven en kun je dat beter over 5 of 7 dagen verspreiden. En spiervlees en orgaanvlees mag je iedere dag geven. Je mag ook bijv. 4 dagen spiervlees en 3 dagen orgaanvlees geven. Net wat je handig vindt.

Wij zijn hier altijd vriendelijk :biggrin2: !!

Ik hoop dat je met bovenstaande antwoorden en links een beetje uit de voeten kunt maar als je nog vragen hebt: schroom vooral niet om ze te stellen!!!
#3334045
Je hebt alle nodige tips om je in te gaan lezen en een eerste menu'tje te maken gekregen. Succes ermee, en het is altijd nuttig je menu hier eens neer te zetten zodat er nog wat feedback komt. Zo kan je het fine-tunen en ben je gerust dat je het goed doet.

Maar ik vraag me heel erg af wat je bedoeld met 'barf van de winkel'? :biggrin2: Bedoel je zo kant en klaar pakketten? Of gewoon kvv ( wat geen barf is ;) )? Of doel je op de barfleveranciers?
Als je wat rondkijkt en meeleest zul je al snel merken dat er idd legio andere mogelijkheden zijn om vlees voor je hond te komen. ;)
#3334049
GuyAkira schreef:Hoi Hoi!

Ik ben het voeren van KVV beu,
en een brok krijg ik niet in m'n Akita haar strot geduwd.

DUS : BARF.

Ik wil niet de pakjes uit de winkel,maar ben aan het informeren links en rechts voor het volgende :

DEZE ZAKEN KAN IK ALLEMAAL HALEN.

Kippenkarkassen ( gemalen) vanuit de fabriek aan 75CENT de KG.
Kippenmagen & Harten.
Kalfsnekken.
Lamsnieren.
Lamsbeenderen.
Organen ( van bij de halal slager, krijg ik ze voor een appel en een ei )

En wat ik me nog afvraag: Je hebt het over magen, harten (van kip) en lamsnieren. En dan over organen van de halal. Welk orgaan bedoel je hier?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door