Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door nina.smit
#3333418
Eerder plaatste ik al berichtjes dat wij onze nieuwe pup op kvv hebben en had daar wat tips voor nodig. Super geholpen hier.
Nu lonkt barf.. normaal bestel ik bij Dogmeat. Altijd goed tevreden over. Maar onze hond wordt flink. Nu met zes maanden is hij 35kg en waarschijnlijk iets iver de helft van zijn volwassen gewicht.
Er gaat dus flink wat vlees etc doorheen :D
Nu ben ik benieuwd of we niet erg duur inkopen. Gemak is uiteraard ook wat waard maar zijn er iets voordeligere alternatieven?
Heb nu nog geen ruimte voor enorme partijen vlees maar wil eerst graag kijken of dat dit wel loont.
De kosten van een extra vriezer, de extra tijd die je bezig bent met overal iets vandaan halen. Grote partijen portioneren etc..
Nu pak ik gewoon een kilotje uit de vries en is het snel genoeg op...
Ben erg benieuwd hoe andere grote honden eigenaren hier mee omgaan...
Vind het overigens geen straf hoor dat ‘koken’ voor de hond ;)
Door eelke
#3333420
Ik heb het nooit echt zo ver uitgerekend, maar ik kocht wel groot en op verschillende plekken in ja. Anders zat ik zo makkelijk op 200+ euro per maand.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3333426
Tja, ik vind het bij barfleveranciers altijd erg duur...
Ik heb van in het begin met lijntjes meegedaan.
Momenteel bestel ik bij 2 personen, dus zoveel rondrijden is dat niet.

Zeker bij een grote eter en als je het niet erg vind wat te portioneren, lijkt het mij voordeliger om in bulk in te kopen. Dat scheelt toch echt wel in prijs en bij zo'n hond die meer dan een kg per dag eet, is 10kg vleesbot of 5 kg orgaan ook zo op. Ik geloof niet dat je gemak van per kg te bestellen op dat moment zo doortelt.
Gebruikersavatar
Door nina.smit
#3333429
Dank je wel voor het plaatsen Charlie's Angel ;-)

Met KVV zit ik op 14 rollen per week tussen de 50 en 55 euro per week..
Iets minder maar toch nog een flink bedrag.
Als ik Barf dingen koop bij Dogmeat kwam ik al iets goedkoper uit maar nog niet echt noemenswaardig.

Vandaar dat ik toch maar eens verder zoek naar mogelijkheden.
Maar als ik dan zie dat mensen 50kilo pens alleen al kopen denk ik: waar laten ze het! haha
Want dan moet je de andere onderdelen nog en dat is een veelvoud van de hoeveelheid pens die je nodig hebt in een menu...

En aangezien hier zoveel ervaren mensen zitten dacht ik, misschien hoef ik niet zelf nog een keer het wiel uit te vinden ;-)
Gebruikersavatar
Door nina.smit
#3333430
pearlsofpassion schreef:Tja, ik vind het bij barfleveranciers altijd erg duur...
Ik heb van in het begin met lijntjes meegedaan.
Momenteel bestel ik bij 2 personen, dus zoveel rondrijden is dat niet.

Zeker bij een grote eter en als je het niet erg vind wat te portioneren, lijkt het mij voordeliger om in bulk in te kopen. Dat scheelt toch echt wel in prijs en bij zo'n hond die meer dan een kg per dag eet, is 10kg vleesbot of 5 kg orgaan ook zo op. Ik geloof niet dat je gemak van per kg te bestellen op dat moment zo doortelt.
Dank je wel voor je reactie! mee eens, die kilo's vliegen er wel door. momenteel twee kilo per dag.
Misschien dan toch maar eens gaan nadenken over een grote vriezer er nog weer bij.
Is er ook een topic over hoe dat werkt met die lijntjes? klinkt wel interessant maar snap er nog weinig van *bloos*
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3333440
Gewoon eens zo'n paar topics doorlezen, dan wordt het wel duidelijk. En sommige aanbieders bezorgen gewoon thuis, dus dan is het helemaal eenvoudig.

Je hoeft geen 50kg pens te kopen he. De meeste zaken gaan per 5 of 10 kg, uitzonderlijk gaat iets tot 20kg en pensen kunnen ook per stuk gaan wat bij een rund ook zo'n 10kg is, geloof ik. Anderen zullen mij wel tegenspreken als dat niet klopt.

Maar de meesten hebben wel een extra vriezer voor de hond ja. Als je wil barfen met een hond van jouw grootte zou ik aanraden uit te kijken naar een kist van 400L inhoud. Daar ga je echt je plezier van hebben. Als je iets kleiner koopt voorspel ik nu al dat het daar niet bij blijft. ;)
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3333511
Het loont gewoon wel om per 10 kg in te kopen. Het meeste dat via lijntjes wordt aangeboden komt van slachthuizen, dus vaak ook zo los gevroren dat je het makkelijk los kan trekken. Aangezien je hond zoveel eet per keer zou ik me niet druk maken over de tijd die nodig is voor het portioneren. Voor kleinere honden die per portie veel minder eten ben je relatief gezien meer tijd kwijt. Een grote hond van het formaat die jij hebt kun je hele konijnen in een keer voeren. voor mijn hond moet ik die eerst in stukken hakken van 200 gram. dat is echt veel werk. Over de kosten die een vriezer met zich meebrengt zou ik me niet druk maken, die nieuwe zijn behoorlijk energie zuinig in een kist gaat meer in dan in een kast, alleen moet je in een kist wel heel handig inpakken. per laag meerdere diersoorten, anders heb je kans dat je opeens voor pens of orgaan onder in de kist moet zijn .. ;D
Er zijn per regio verschillende aanbieders die aan huis brengen zoals Floris, maar je kunt ook met de lijntjes meedoen en dan bij het dichtstbijzijnde afgesproken overdrachtspunt afspreken.
Succes
Gebruikersavatar
Door nina.smit
#3333513
Haha klopt helemaal wat betreft dat portioneren.
Vriezer zal ik eens met manlief overleggen. ;-)
Bedankt voor de tip om te abboneren op het lijntjes topic thanx
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3333529
Hahaha. Ik denk dat wij zo´n 600-700 euro in de maand uitgeven aan hondenvoer (ik reken het niet uit, want ik wil het niet weten, maar ik weet wel hoe vaak ik bestel voor hoevel euro....). Dus ik denk niet dat je bij mij moet zijn voor tips ;)
Dat is voor 5 honden die samen 120 kilo wegen en 4,5 kilo per dag eten, plus 3 van de 5 staan strak van de supplementen en die reken ik ook onder hondenvoer.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#3333800
Wij zijn voor 4 honden rond de 200-250 euro per maand kwijt, excl aanvullende dingen zoals groente/kefir/hutenkase en dat soort dingen

Ik moet wel eerlijk bekennen dat alles behoorlijk omhoog gaat, zowel de lijntjes als leveranciers
6,50 voor een kilo konijnenvlees vindt ik echt absurd (zeker als je bedenkt dat je het zo'n 6 jaar geleden voor 3,- per kilo kocht)

Oh ja, en heb hier 3 grote vriezers staan voor het hondenvlees :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3333820
Ik vind dat het vooral in NL ontzettend snel omhoog gaat, die prijzen.
Vroeger reden we uit BE massaal naar NL om vlees, maar nu is het in eigen land doorgaans een stuk goedkoper. Vreemd toch?
Misschien ook omdat de meeste kvv-producenten in NL zitten en alles opkopen...

Je moet er ook geluk in hebben. Wat voor aanbieders er in je buurt zitten en mensen die daarnaar op zoek gaan en er energie en tijd in willen steken. En ook met het vlees durven rondrijden...
Ik besef heel goed dat ik daar erg veel geluk in heb.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door