Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3333821
Ik vind dat het vooral in NL ontzettend snel omhoog gaat, die prijzen.
Vroeger reden we uit BE massaal naar NL om vlees, maar nu is het in eigen land doorgaans een stuk goedkoper. Vreemd toch?
Misschien ook omdat de meeste kvv-producenten in NL zitten en alles opkopen...

Je moet er ook geluk in hebben. Wat voor aanbieders er in je buurt zitten en mensen die daarnaar op zoek gaan en er energie en tijd in willen steken. En ook met het vlees durven rondrijden...
Ik besef heel goed dat ik daar erg veel geluk in heb. Ik was anders al snel het dubbele kwijt, denk ik...
Door Cindy de Wolf
#3333849
Wij zijn net als Monique77 zo'n 250euro per maand kwijt voor 7 honden. 3 kleintjes rondom de 6,5kg, 2 middel rondom de 15kg en 2 grote honden rondom de 28kg.
Goed spiervlees is schrikbarend duur geworden. Ik ben op het punt aanbeland dat ik serieus de krantjes van de makro in de gaten houdt omdat dat soms gewoon voordeliger is. Ook vleesbot is echt omhoog gegaan, ik betaal nu al 3-4 euro voor vleesbot, zeker voor konijn. Alleen kip drukt de prijs wat. Zo niet handig een grote hond met een kipallergie....
Wat ik met name vind opvallen is dat exoten/wild tegenwoordig goedkoper is dan "regulier" vlees zoals kip/rund/kalkoen. De prijs van pens is eveneens absurd gestegen.
Ik vrees echt dat als dat zo door gaat vers voeren alleen nog mogelijk is voor de goed gevulde beurs.
Voor mij is het langzaamaan echt reden om geen grote hond meer te kopen, zodat ik het kan blijven betalen.

Nu kan ik ook kopen bij een jager maar dan moet ik 200-250km rijden en als ik dan tijd en brandstofkost door reken loont dat ook niet echt :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3333860
Sw heeft kalkoendijvlees voor 3,5 euro en dat vind ik toch mooi vlees. Hier en daar snijdt ik nog wat weg, maar niet overdreven.

En het is dat dat ik bedoel: dat je geluk moet hebben. Ik betaal zelden meer dan 1,5 euro per kg voor vleesbot, meestal zelfs nog een stuk minder en nooit meer dan 2 euro. Dat maakt meteen veel verschil... :-\

Maar spier is idd de lastigste.
Ze krijgen hier nu ook wel eens kippenvlees, terwijl ik daar vroeger enkel bot en orgaan van gaf. Maar je moet toch iets kunnen voeren?
Door Cindy de Wolf
#3333861
pearlsofpassion schreef:Sw heeft kalkoendijvlees voor 3,5 euro en dat vind ik toch mooi vlees. Hier en daar snijdt ik nog wat weg, maar niet overdreven.

En het is dat dat ik bedoel: dat je geluk moet hebben. Ik betaal zelden meer dan 1,5 euro per kg voor vleesbot, meestal zelfs nog een stuk minder en nooit meer dan 2 euro. Dat maakt meteen veel verschil... :-\

Maar spier is idd de lastigste.
Ze krijgen hier nu ook wel eens kippenvlees, terwijl ik daar vroeger enkel bot en orgaan van gaf. Maar je moet toch iets kunnen voeren?
Dat red ik al lang niet meer en dan koop ik echt groot in...
Spiervlees zit ik op een gemiddelde van 4,50 misschien zelfs 4,75 en er gaat momenteel 1kg per dag alleen aan spiervlees doorheen mwah best prijzig..
Gebruikersavatar
Door nina.smit
#3333869
De prijzen verbazen mij eigenlijk ook best wel.
Dat spiervlees aan de prijs is, is wel te vrantwoorden maar karkassen... dat is geen humane consumptie dus zou toch goedkoop weg kunnen lijkt me..
Maar goed, dat wen hond wat kost is geen probleem, dat weet je als je een grote hond neemt. Maar dat je er in een week door jaagt wat je met brok in een maand voert... dan begint de baas van Doosan ook een beetje in opstand he haha
@pearlsofpassion, die prijzen van jou passen me wel haha. Als je je ‘geheim’ ooit wil delen houd ik me aanbevolen;-)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3333872
Niets geheim. Gewoon geluk dat er iemand in de buurt zit die een leverancier weet die die prijzen hanteert.
Jullie zijn vrij tot hier te rijden maar het is nog anderhalf uur BE in rijden vanaf BOZ.
SW kan iedereen bestellen, je moet het tegenwoordig alleen gaan halen, maar er zijn regelmatig groepsbestellingen. Alleen moet je daar goed opletten want de kwaliteit is zeker niet van alle producten goed.

En ik weet niet met welke brok jij vergelijkt maar als het een goedkopere is zou je ervan verschieten wat je hond je uiteindelijk zou kosten als je alle verschillen optelt. En met een duurdere is het verschil nu toch ook niet zo groot?
Mijn katten kregen op brok tandsteen en dat koste dan jaarlijks 60 euro aan operatiekosten om dat op te schonen. Per kat, als er al geen tanden uit moesten. Dat heb ik nu uitgespaard sinds ik barf en daar kan je voor katten behoorlijk wat vlees voor kopen. Om maar een voorbeeld te geven. ;)
En ik had een kat met erg dure smaak op brok, dus in mijn situatie ben ik zelfs een stuk goedkoper uit op rauw, hoe ongeloofwaardig dat ook klinkt...

Spiervlees kan je ook redelijk wat kopen dat niet voor menselijke consumptie is maar toch van goede kwaliteit. Dat is toch zoveel mogelijk de bedoeling.
Maar het is niet of het al dan niet voor menselijke consumptie is, dat de prijs de laatste jaren de hoogte in jaagt. Rauw wordt populair, en de vleesindustrie krijgt door dat ook bij barfers en kvv-producenten geld te verdienen valt. Met hun 'afval'.
Hier en daar zijn er nog asdresjes die blij zijn als ze er nog iets voor krijgen, maar meer en meer krijgen ze door dat er veel vraag naar is...
Gebruikersavatar
Door pike
#3333878
Goed spiervlees vind ik ook erg duur geworden. En wat eerst goed spiervlees was is nu nog maar matig spiervlees, voor meer geld. Het is zelfs zo dat tegenwoordig spiervlees dat voor humane consumptie in de winkel ligt soms niks duurder is dan barfvlees van mindere kwaliteit. € 6,50 voor een kilo konijnenvleesfrutsels uit China bij de barfleverancier komt er bij mij echt niet in. Dan maar geen konijn. Voor € 6,00 heb ik een kilo hele mooie stukjes rundvlees bij de halalslager. En dan krijg ik de lamsniertjes waarvan ik gevraagd heb of hij die voor mij wil bewaren er nog gratis bij ook. Hij had er niet veel, maar toch, nier wordt dier betaald in de barfwereld. Om maar een voorbeeld te noemen. Bij de poelier koop ik kakelverse kipkarkas voor € 0,50 per kilo, vanaf 10 kilo nog maar voor € 0,25 per kilo. Geen barfleverancier die dat nadoet. Kiporgaan koop ik halal voor 2,75 kg. Kalkoenvlees voor de mens kost hier ook niet zo veel als het in de aanbieding ligt. Nog net even te duur voor barfvlees, maar het verschil wordt steeds kleiner. En als dat zo doorgaat dan zie ik mij straks nog alle spier en orgaan humaan inkopen voor minder geld dan barfspul. En dan heb ik dus ook nog eens cat. 1 materiaal ipv cat. 3.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3333889
Kijk, daar heb jij dan weer geluk in. Want dat zijn ook mooie prijzen. En dat vind ik hier dan weer niet bij de poelier of halal-slager. Dat is toch wel een stuk duurder. Behalve het kiporgaan dan... dasoveral ongeveer gelijk heb ik de indruk.
Gebruikersavatar
Door pike
#3333934
Met de goedkope kipkarkassen prijs ik mij inderdaad gelukkig. Dat drukt toch mooi de gemiddelde prijs en dat is bij het almaar duurder wordende spiervlees heel erg welkom.
Door Charlotje
#3356477
pearlsofpassion schreef:Niets geheim. Gewoon geluk dat er iemand in de buurt zit die een leverancier weet die die prijzen hanteert.
Jullie zijn vrij tot hier te rijden maar het is nog anderhalf uur BE in rijden vanaf BOZ.
SW kan iedereen bestellen, je moet het tegenwoordig alleen gaan halen, maar er zijn regelmatig groepsbestellingen. Alleen moet je daar goed opletten want de kwaliteit is zeker niet van alle producten goed.

En ik weet niet met welke brok jij vergelijkt maar als het een goedkopere is zou je ervan verschieten wat je hond je uiteindelijk zou kosten als je alle verschillen optelt. En met een duurdere is het verschil nu toch ook niet zo groot?
Mijn katten kregen op brok tandsteen en dat koste dan jaarlijks 60 euro aan operatiekosten om dat op te schonen. Per kat, als er al geen tanden uit moesten. Dat heb ik nu uitgespaard sinds ik barf en daar kan je voor katten behoorlijk wat vlees voor kopen. Om maar een voorbeeld te geven. ;)
En ik had een kat met erg dure smaak op brok, dus in mijn situatie ben ik zelfs een stuk goedkoper uit op rauw, hoe ongeloofwaardig dat ook klinkt...

Spiervlees kan je ook redelijk wat kopen dat niet voor menselijke consumptie is maar toch van goede kwaliteit. Dat is toch zoveel mogelijk de bedoeling.
Maar het is niet of het al dan niet voor menselijke consumptie is, dat de prijs de laatste jaren de hoogte in jaagt. Rauw wordt populair, en de vleesindustrie krijgt door dat ook bij barfers en kvv-producenten geld te verdienen valt. Met hun 'afval'.
Hier en daar zijn er nog asdresjes die blij zijn als ze er nog iets voor krijgen, maar meer en meer krijgen ze door dat er veel vraag naar is...
Oud topic maar ik ben wel benieuwd waar jij je vlees haalt. Ik vind enkel betaalbare NL aanbieders (woon in eeklo)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door