Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3332547
Normaal gesproken zijn de oren die ik droog na ca 24 uur wel redelijk droog en altijd hard. Nu zitten de oren er al sinds vrijdagavond in, dus nu al 84 uur !!! :o en nog niet goed droog, helemaal slap ook nog :-[ :-\ Ze hebben ook best flink gestonken die eerste dagen...
Herkent iemand dit?? Ligt dit aan de oren, aan de luchtvochtigheid (91% momenteel)?? Of .... Wie weet dit?
Ik droog altijd (alles) op 68 graden, de max.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3332555
Ik had laatst ook koeieoren met pit in de droger; die duurden ook zo vreselijk lang, op dinsdag in de droger gedaan en er pas op vrijdag uit kunnen halen.
Toen was het een beetje zelfde weer als nu; koud en vochtig. Ik nam aan dat ze daarom er langer over deden.
Maar die stonken ook zo vreselijk de eerste 2 dagen.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3332576
Lizzy schreef:Ieuw! Wegkiepen? Ik geloof dat ik ze niet zou durven geven... Dat moet toch ook op de droger fris ruiken?
Fris? :D Eigenlijk ruikt niets fris tijdens drogen... Maar ik vind al snel wat stinken :P
Maar ik vraag me dus af of ik gewoon niet moet willen drogen met deze luchtvochtigheid of dat t aan oren zou liggen? Ze waren wel al ontdooid toen ik thuis kwam er mee.
Door Lizzy
#3332579
Dwarreltje schreef:Fris? :D Eigenlijk ruikt niets fris tijdens drogen... Maar ik vind al snel wat stinken :P
Maar ik vraag me dus af of ik gewoon niet moet willen drogen met deze luchtvochtigheid of dat t aan oren zou liggen? Ze waren wel al ontdooid toen ik thuis kwam er mee.
Ik weet niet of de luchtvochtigheid er wat mee te maken heeft want in NL is die juist heel erg laag op het moment.... Dan zou het misschien de temperatuur moeten zijn? Komt de droger misschien niet op temperatuur?
Gebruikersavatar
Door pike
#3332592
Konijnenoren liggen bij mij meestal zo'n 2,5 dag. Ik droog altijd in de garage waar het 's winters nauwelijks warmer is dan buiten, maar dat maakte in droogduur eigenlijk nooit verschil met de zomer. De schelp werd al vrij snel hard maar het dikke deel (met het kraakbeen) had wel wat langer nodig om goed te drogen. Stinken deden ze eigenlijk nooit.
Als ze na 84 uur nog slap zijn dan lijkt het me dat de droger niet meer warm genoeg wordt. Want zelfs niet-verse oren moet je kunnen drogen. Maar als ze nu, na 84 uur = 3,5 dag bij te lage droogtemperaturen nog slap zijn heb je grote kans dat ze langzaam aan aan het bederven zijn.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3332612
pike schreef:Vooral ook eens goed naar de droger kijken!
Daar gaat ie vast niet harder van drogen :biggrin2: Maar ik snap je punt.
Oren liggen in container :'( en heb droger nu boven in kamertje gezet, kippennekken erin op 68.... Straks kijken hoe dat gaat :-\
Overigens lijkt me de luchtvochtigheid wél hoog. Gisteren was het 91%, nu 72%....
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3332622
pearlsofpassion schreef:En wordt die ook echt warm? Ale, 68 is toch al merkbaar warm...
Net weer thuis en gekeken en ja, mss de kou, mss het vocht, mss combi, maar nu al is het aanmerkelijk heter in de oven.
Heeft dus buiten niet op temp kunnen komen met deze kou :-X
Gebruikersavatar
Door pike
#3332656
Dwarreltje schreef:Net weer thuis en gekeken en ja, mss de kou, mss het vocht, mss combi, maar nu al is het aanmerkelijk heter in de oven.
Heeft dus buiten niet op temp kunnen komen met deze kou :-X
Typisch. Daar heb nog nooit last van gehad. Heb er hier ook nog nooit iemand over gehoord :-\ Onlangs stond hier ook de droger aan in de schuur met temperaturen rond nul. Luchtvochtigheid is in Nederland meestal hoog. Met vriesweer wil hij nog wel eens flink zakken.

Zonde van je oren :(
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3332658
pike schreef:Typisch. Daar heb nog nooit last van gehad. Heb er hier ook nog nooit iemand over gehoord :-\ Onlangs stond hier ook de droger aan in de schuur met temperaturen rond nul. Luchtvochtigheid is in Nederland meestal hoog. Met vriesweer wil hij nog wel eens flink zakken.

Zonde van je oren :(
Nee, heb hier ook nog nooit last van gehad. Wel dat met koud weer de droger in het begin aantal keren uitsloeg. Dan zette ik hem op 1 uur (ipv gelijk 24 of zo), paar keer opnieuw aanzetten en dan liep het gewoon goed.
Ik kan nu alleen maar hopen dat t nu wel goed blijft gaan... Ben verder erg wijs met de Sedona.
Had nog nooit eerder op luchtvochtigheid gelet, puur omdat t nu genoemd werd keek ik er naar.
En ja, zonde van 5 kg oren; heb gelukkig nog 10 kg in vriezer ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door