Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Raaf
#3332055
Beste allemaal,

Sinds enkele weken heb ik een Mastin kruising teefje in de opvang.
Zij is bij ons gekomen met veel stress in haar lijf....

Toen ik haar ophaalde kreeg ik een zak brokken mee en de mededeling dat dat was wat ze het afgelopen jaar had gegeten, al had ze het er eigenlijk nooit goed op gedaan.... * sommige mensen... :boo: *

Uiteraard heeft ze daar geen hap meer van gehad en ben ik haar eerst kvv gaan geven, daarna langzaamaan Barf gaan introduceren.
En nu geniet ze met volle teugen.... Kraakt het liefst een heel karkas(je) en gaat echt van de maaltijd genieten. :)

Mijn andere vijf honden krijgen allen 's morgens een kleine maaltijd en 's avonds de grote helft, de 'echte' complete maaltijd met groente en alles erbij. Zij gedijen ook het beste wanneer ik hun portie op deze manier verdeel.

De Mastin is op dit moment 38 kilo en eigenlijk te schraal/mager. Echter zij wil de gehele dag niets eten alleen aan het einde van de dag. Om haar op gewicht te houden (de rekenhulp op losgelaten) zou zij dan wanneer ik haar bvb voor 42 kg zou gaan voeren en dan 3% aanhouden wel 1260 gram in één maaltijd moeten krijgen, ik vind dit zelf al best veel... 's Morgens bijvoorbeeld een eitje of een gedroogd snackje neemt ze wel, maar niet erg gretig.

Ongeveer 750-800 gram heeft zij tot nu toe in een maaltijd opgekregen, veel meer laat ze ook staan. Wel neemt ze haar rust na het eten en gaat boven op mijn bed liggen 'uitbuiken'!

Wat is jullie ervaring met honden die alles in één maaltijd tot zich willen nemen en hoeveel kunnen/mogen ze dan hebben...
Wat betreft haar stress/mentale toestand begint zij gelukkig al wat te groeien. :smitten:
Door Lizzy
#3332059
Ja, ik snap dat je daar de zenuwen van krijgt, van ruim 1200 gram per dag. Zeker bij zo'n grote hond die toch wel eens een maagtorsie krijgen... Als ze toch niet meer wil eten dan die 800 gram, kun je eigenlijk niet zoveel. Behalve dan iets vetter voeren misschien. En dan zou je nog kunnen proberen om over een nog langere periode steeds de hoeveelheid voer te verhogen met 50 gram. Totdat je aan de kilo zit. En dan even kijken of ze na verloop van tijd daar toch niet mooi van aan gaat komen. Ik zou 1 kg echt wel durven geven (ik geef dat ook aan mijn honden, Dalmaten).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3332066
Onze mechel van 30 kg werkte met gemak 1,5 kilo in een maaltijd weg. Hij is een periode graatmager geweest en ik heb eigenlijk nooit bedacht om het in 2 keer te moeten voeren. Hij at 1 keer per dag en had zoveel nodig.

Als ze het niet eet zou ik net al Lizzy kijken wat er gebeurd als je heel langzaam steeds een beetje meer geeft. Kan me ook wel voorstellen dat een hond die altijd op brokjes heeft gestaan en dat ook nog eens slecht at, bij 800 gram wel een vol gevoel heeft. Mogelijk dat ze daar langzaam aan went en dan wel ietsje meer lust.

Ik vind 3% voor zo'n grote hond van een rustig ras ook heel ruim gerekend. Met 800 gram zit je al boven de 2% van haar huidige gewicht. Dus ook dat past wel een beetje bij het feit dat ze dan genoeg heeft. Ik zou me dus zeker geen zorgen maken als er voorlopig niet echt meer als 800 gram in gaat en rustig aankijken wat dat met haar gewicht doet. Pas als ze af gaat vallen, zou ik verder gaan kijken.
Door smulpaap
#3332100
Ik denk dat je je niet al teveel zorgen moet maken .
Stress neemt ook , en het kost nu eenmaal tijd om een herplaatser weer op de rails en op gewicht te krijgen
En je schrijft het al , na het eten gaat ze lekker uitbuiken . Fantastisch toch ? ;)
Hoe meer ontspanning , hoe beter het lichaam ( straks ) in staat is om alle voedingsstoffen optimaal op te nemen
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3332393
probeer spelletjes met haar te doen en te belonen met calorierijk gedroogde lekkernijen. Krijg je toch al meer binnen. Het kan best zijn dat gewoon niet meer kan eten in een maaltijd. immers lang gevoerd met brok.. dat zet uit door drinken.. dat zal ook nog wel in haar geheugen zitten.
Door Raaf
#3332663
Bedankt allen voor jullie reacties!
Vanavond heeft ze weer een flinke maaltijd achter de kiezen en neemt daarna echt een paar uur rust, dus dat is fijn.

Overdag neemt ze af en toe een snack aan en ze is dol op een (rauw) eitje, dat eet ze het liefst elke dag.
Een echte maaltijd neemt ze niet, wordt ook niet getriggerd door de andere honden die hun 'ontbijt' krijgen.
Maar vooralsnog past deze manier bij haar, ze maakt een tevreden indruk en er ontstaat meer verbinding en rust.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door