Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3331483
Ik kom er niet meer uit (mijn hersens weigeren dienst :( )

Bandit eet tijdelijk geen bot omdat ik i.v.m. zijn darmen zijn eten moet koken.
Hij krijgt nu 675 gram vlees per dag.
Hoeveel orgaan moet ik dan geven, zodat de verhoudingen kloppen?

Hij krijgt al een tijd 150 gram orgaanmix per dag, maar mijn gevoel zegt dat dit (veel) te weinig is. :-\

Wiens hersens werken nog en kunnen mijn puzzeltje oplossen? :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3331491
Je orgaan percentage blijft gewoon 10%, dus ongeveer 67 gram en dus ook 67 gram pens. Ik geef Tungsten wat meer pens dan dat - eerder 20% van het totaal. Je hoeft dit uiteraard niet elke dag te doen - per week is het ruim 150 gram hart, 150 gram nier en 150 gram lever (67 gram gedeeld door drie, maal 7, snap je het nog?).
Dus je kan ook het orgaan apart doen en dan op 3 verschillende dagen erbij geven. Je pens komt per week op 470 gram - ik zou dat afronden naar 500, dat is wel zo makkelijk.
Door Lizzy
#3331492
Een procent of 10. Je geeft geen groenten? Als het totaal dat hij eet 675 gram is, dan is daar 10% van: 67,5 gram. Je kunt ook 15% geven en dat is grofweg 100 gram.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3331495
Bedankt voor de snelle reacties! :)

Bandit eet geen pens en geen groenten.

Die 675 gram is alleen het vlees, de orgaanmix komt daar bovenop.

Ik vind het lastig dat je normaal vleesbot geeft. Het bot valt weg, maar die 50% vlees die aan het bot zit, zit nu in die 675 gram vlees per dag 'verwerkt'.
Hoeveel procent orgaan moet je dan aanhouden?
De percentages veranderen nu toch?

Ik had eventjes een helder moment: Als Bandit 675 gram vlees krijgt en 15% orgaan, krijgt hij 120 gram orgaan. In totaal eet hij dan 795 gram (orgaan + vlees). (dus krijgt hij met 150 gram al een tijd teveel orgaan)
Door Lizzy
#3331498
Border Bandit schreef:Bedankt voor de snelle reacties! :)

Bandit eet geen pens en geen groenten.

Die 675 gram is alleen het vlees, de orgaanmix komt daar bovenop.

Ik vind het lastig dat je normaal vleesbot geeft. Het bot valt weg, maar die 50% vlees die aan het bot zit, zit nu in die 675 gram vlees per dag 'verwerkt'.
Hoeveel procent orgaan moet je dan aanhouden?
De percentages veranderen nu toch?

Ik had eventjes een helder moment: Als Bandit 675 gram vlees krijgt en 15% orgaan, krijgt hij 120 gram orgaan. In totaal eet hij dan 795 gram (orgaan + vlees). (dus krijgt hij met 150 gram al een tijd teveel orgaan)
Hij eet dus geen 675 gram voer per dag maar 825 gram voer per dag. Dan voer je daar 10% van aan organen als lever, hart en nier. Dat is dus 82 gram (en dat rond je natuurlijk af). En 82 gram pens.

Je gaat dus niet meer orgaanvlees voeren omdat je geen vleesbot meer voert. Want dan krijgt hij teveel orgaanvlees binnen. En daarmee teveel vitamines. Nu wordt hij echt niet ziek van een tijdje meer (zoals je nu gedaan hebt) maar daar moet je niet mee aan de gang blijven zeg maar (pens daar zit meer rek in).

Je zou dus 10% orgaanvlees (nier, hart en lever) kunnen voeren, 10% a 20% pens en de rest spiervlees.

Voer je geen groenten?
Gebruikersavatar
Door pike
#3331522
Lizzy schreef:Hij eet dus geen 675 gram voer per dag maar 825 gram voer per dag. Dan voer je daar 10% van aan organen als lever, hart en nier. Dat is dus 82 gram (en dat rond je natuurlijk af). En 82 gram pens.

Je gaat dus niet meer orgaanvlees voeren omdat je geen vleesbot meer voert. Want dan krijgt hij teveel orgaanvlees binnen. En daarmee teveel vitamines. Nu wordt hij echt niet ziek van een tijdje meer (zoals je nu gedaan hebt) maar daar moet je niet mee aan de gang blijven zeg maar (pens daar zit meer rek in).

Je zou dus 10% orgaanvlees (nier, hart en lever) kunnen voeren, 10% a 20% pens en de rest spiervlees.

Voer je geen groenten?
Border Bandit schreef:Bedankt voor de snelle reacties! :)

Bandit eet geen pens en geen groenten.

Die 675 gram is alleen het vlees, de orgaanmix komt daar bovenop.
;)
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3331632
;) geeft niks!

Bedankt voor de reacties!
Ik weet dat het ongunstig is. Bandit eet al een hele tijd niet volledig. Ik maak mij daar best zorgen over.

Omdat hij maar niet beter wil worden, komt steeds vaker de gedachte op om over te gaan op brok. Hoe vreselijk ik het ook vind!
Maar ik houd het nog even vol met vers vlees!
Door Suzanne
#3331635
Zou dan een complete kvv niet een betere optie zijn? Al dan niet 1 met een "bot-vervanger"? Gemalen eierschaal eventueel?

Ik weet dat Smulider nou niet meteen perfect voer is, maar dat zou ik nog verkiezen boven bot denk ik? En het is wel compleet.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door pike
#3331643
Tussen barf en brok zit natuurlijk nog een heel scala. Als hij geen bot mag eten (ik dacht me tenminste te herinneren dat hij dat niet kon hebben :-\ ) kan je ook denken aan een kvv zonder bot maar met toegevoegde vit/min. En als je niet meer rauw wil zijn er ook nog gekookte vleesversies zonder bot met toegevoegde vit/min. Persoonlijk zou dat mijn voorkeur hebben.
Heb je eigenlijk nog contact met Mandigers?
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3331644
Bedankt voor je reactie Suzanne. :)

Het punt is, dat Bandit overgevoelig reageert op veel dingen.
Ik moest een eliminatiedieet gaan volgen, maar kwam daar met KVV niet meer uit. Ik heb dan geen controle over wat er precies in zit.
Dat is de reden dat ik toen overgestapt ben op barven.

Sinds eind september heeft Bandit plots terugkerende diarree. Ontlastingonderzoek, bloedonderzoek en een scopie geven eigenlijk geen duidelijke oorzaak. Slechts een milde ontsteking in de darmen en lichte spijsverteringsproblemen.
Dr. P. Mandigers heeft eind december geadviseerd om zijn vlees te koken.
Daardoor kan hij geen bot meer krijgen (mag niet gekookt worden).
Hij krijgt wel 5 poeders ter ondersteuning en vervanging.

Maar al-met-al gaat het nog niet heel veel beter. :(

Mijn geduld raakt een beetje op. Er valt steeds meer voeding voor hem af, maar beter worden doet hij niet. :(
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3331645
pike schreef:Tussen barf en brok zit natuurlijk nog een heel scala. Als hij geen bot mag eten (ik dacht me tenminste te herinneren dat hij dat niet kon hebben :-\ ) kan je ook denken aan een kvv zonder bot maar met toegevoegde vit/min. En als je niet meer rauw wil zijn er ook nog gekookte vleesversies zonder bot met toegevoegde vit/min. Persoonlijk zou dat mijn voorkeur hebben.
Heb je eigenlijk nog contact met Mandigers?
Bedankt Pike! :)

Dr. P. Mandigers heeft Tylan voorgeschreven. Dat is een antibiotica dat de darmflora forceert / verstoort.
Tannetje heeft dat liever niet en probeert het op een andere manier, met andere poeders.

Normaal at Bandit lamsribben als bot. Dat was echt het enige wat kon, op alle kleinere dieren reageert hij met jeuk. :(
Hij eet nu slechts geen bot omdat dr. P. Mandigers zei dat ik het vlees moet koken.

Het punt met KVV of worsten is, dat ik niet precies weet wat erin zit.
Het is zo ontzettend moeilijk.
Bandit kan niet tegen granen (dus pens), kip(achtige), konijn, haas, rund (en de rest heb ik even niet meer paraat)
Hij eet alleen paard, lam en geit. Ik ben met kangoeroe begonnen, maar dat liep ook niet helemaal lekker.

Ik kan gaan zoeken naar worsten waar niks inzit waar hij niet tegen kan...
#3331651
En als je barft, kan hij dan ook niet tegen kip?
Cuzco kan ook niet tegen graan maar ik geeft gewoon geen kipnekken en dan gaat het prima.
Niet dat daardoor het probleem opgelost is, maar goed.

Wat krijgt hij van supplementen? Want als hij geen bot krijgt, kan diarree ook daarvan komen ipv een ander probleem. Ik veronderstel dat hij calcium in poedervorm krijgt, maar misschien is dat niet voldoende en krijgt hij daardoor diarree?
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3331658
Bedankt voor het meedenken! :)

Bandit kreeg nooit suplementen en ad gewoon barf (paard, lam en geit vlees orgaan én lamsribben).
In september kreeg hij plots diarree. Ik heb heel goed teruggekeken, maar hij heeft niks anders gekregen als altijd.
Die diarree is niet meer gestopt. D.w.z. 10 dagen waterdun, 10 dagen goed, 10 dagen waterdun, etc.

Toen zijn langzaam de suplementen toegevoegd.
Aanvankelijk alleen finidiair en kruiden voor zijn lever (ik kwam toen net bij Tannetje voor zijn jeuk).
De finidiair werkt nauwelijks.
Eind december de scopie en toen kreeg ik van dr. P. Mandigers het advies om te gaan geven:
psyllium, kurkuma en de kruiden van Tannetje.
Omdat hij vanaf toen gekookt moest eten, verviel het bot en krijgt hij calcium/magnesium poeder erbij.

Nog een keer teruggeweest bij Tannetje en de leverkruiden zijn vervangen door anderen.

Dus eigenlijk zijn de toevoegingen pas na de diarree gekomen. ;)


Ik heb kwartelkarkas geprobeerd en daar kreeg Bandit serieus jeuk van.
Dus ik verwacht dat barf-kip zeker niet gaat lukken. :(
Gebruikersavatar
Door pike
#3331662
Border Bandit schreef:Bedankt voor je reactie Suzanne. :)
Ik ken Tylan niet maar ik neem aan dat het een kuur was? Heb je die kuur afgemaakt (dus de tijd gegeven om zijn werk te doen) voor dat je de kruiden ging proberen? Heb je Mandigers vertelt dat het niet werkt? of ben je zonder meer overgestapt naar Tannetjes aanpak? Heeft zij dan misschien ook een voedingsadvies gegeven? Want anders zou ik daar nog eens te rade gaan. Zowiezo, als de gegeven kruiden/poeders geen effect hebben zou ik teruggaan.

Ik heb helaas geen oplossing voor je, ik kan me goed voorstellen dat je er wanhopig van wordt :(
:bigarmhug:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door