Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3331227
Ik heb weer een vraagje over Vito :-[ .
Hij is de eerste pup die ik op laat groeien op Barf. En soms, vind ik het ineens weer zo spannend als 8 jaar geleden, toen ik begon met Barf :biggrin2:

Ik vind dat hij een heel dun kontje heeft, en ik vraag me af of dit komt door te weinig voeding. Of omdat hij gewoon nog in zijn spieren moet groeien :-[ . Een dunne kont klinkt een beetje gek, ik hoop dat de foto's laten zien wat ik bedoel;

Die uitstekende botjes, dat is volgens mij wel een kwestie van meer voeren?
Afbeelding

Afbeelding

En zijn billetjes;
Afbeelding

Deze foto is van januari, de andere 3 van vandaag;
Afbeelding

Ik hoop dat het te zien is op de foto's wat ik bedoel, anders ga ik morgen even nieuwe foto's maken ::)

Ik heb vannacht een nieuw menu voor hem gemaakt; 5% van 17 kilo --> 45 % bot, 25 % spiervlees, 20 % orgaan, 10 % groente.
Hiervoor kreeg hij 5% van 16 kilo en had ik de percentages iets anders; 5% bij bot erbij en 5 % bij orgaan eraf.

Ik hoop dat jullie mij gerust kunnen stellen, dat dit alleen een kwestie is van meer voeren :-[

Verder gaat het heel goed met 'm. Bijna alle Demodex-plekjes zijn of al veel minder geworden, of al helemaal weg.
Ook zijn ogen zijn weer veel rustiger dan eerst.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Ina
#3331239
Het is een Pod-je toch?
Hoe oud is hij nu, want ik vind hem niet echt mager.
Als hij echt nog 'pup' is zal hij echt wel in zijn lijf groeien hoor... daar hebben ze wel even tijd voor nodig

Maar aan de andere kant, 5% is niet schrikbarend, zelfs niet voor een volwassen windhond in de winter
Dus als je hem echt te mager vind kan je rustig ophogen
En om te snelle verbranding tegen te gaan door de kou zou een jasje heel veel schelen.... hier scheelt dat een halve maaltijd per dag
#3331247
src_esther schreef:Fijn dat het beter met hem gaat.
Ik zou er iets meer voer ingooien, ook omdat het behoorlijk koud is, dan kan wat extra voer geen kwaad.
Ja, daar heb je gelijk in! Met de kou is Harry ook altijd iets slanker dan normaal.
Die is sowieso moeilijk op gewicht te houden, hij krijgt nog steeds 4% van zijn gewicht. En inmiddels is hij bijna 9.
Het is ook pas sinds een week dat je die heupbotjes weer ziet.
Vanaf morgen krijgt hij meer eten. Het arme schaap! ;)
chery schreef:Ik vind hem ook iets te slank...
Komt goed! :) :)
Ina schreef:Het is een Pod-je toch?
Hoe oud is hij nu, want ik vind hem niet echt mager.
Als hij echt nog 'pup' is zal hij echt wel in zijn lijf groeien hoor... daar hebben ze wel even tijd voor nodig

Maar aan de andere kant, 5% is niet schrikbarend, zelfs niet voor een volwassen windhond in de winter
Dus als je hem echt te mager vind kan je rustig ophogen
En om te snelle verbranding tegen te gaan door de kou zou een jasje heel veel schelen.... hier scheelt dat een halve maaltijd per dag
Ja, klopt. Een Pokkedenco! :biggrin2: ;)
Hij is nu bijna 10 maanden.
Het gekke vind ik dus inderdaad, dat hij verder niet mager is. Je ziet geen ribben of iets dergelijks.
Ik vind alleen zijn achterhand zo iel. Alsof het niet zijn achterhand is, maar die van een veel kleiner hondje.
Maar net wat je zegt; hij is nog jong en is nog lang niet klaar met groeien natuurlijk.
Het stomme is dat ik soms (of eigenlijk steeds) vergeet dat hij nog zo jong is.

Hij krijgt nu 5% van 16kilo, dat verhoog ik naar 17kilo. Gisteren woog hij 16,5 kilo, dus voelde me een hele slechte hondenmoeder :biggrin2: en heb gelijk een ander menu voor hem gemaakt.
Een jasje zou inderdaad ook nog een optie zijn.

Ik ben in ieder geval blij dat er geen reacties komen, als dat er iets met zijn achterhand aan de hand zou kunnen zijn.

Die lummel is gewoon nog in de groei! :)
#3331248
Op foto 2 zie ik wel iets van een schaduw van zijn ribben. In combinatie met zijn ‘iele achterhand’ zou ik ook denken dat je wel iets meer kunt geven. Maar ik zeg er meteen bij dat ik echt nul verstand heb van de bouw van een Podenco. ;)
Gebruikersavatar
Door Ina
#3331251
Ik vind hem er echt niet raar uit zien hoor.... met 10 maanden is hij dus gewoon nog niet klaar met uitgroeien
De spieropbouw is duidelijk wel aanwezig als ik de tweede foto zie, dat die nog lang niet op formaat zijn is heel alleen maar goed, want anders zou het betekenen dat hij nu al zwaar overbelast zou zijn om die te kunnen kweken

En die heupbotjes gebruik ik hier als indicatie
Veel windhondenmensen vinden het geen probleem om die te kunnen zien, ik vind het niet nodig bij die van mij
Dus als die weer op-poppen geef ik iets meer te eten, die vind ik (na uitgroeien) een betere indicatie als ribben


Heb even gezocht naar een foto van ons meisje toen we die kregen, die was toen ook een maand of 10 en dus ook nog niet zo gespierd
Heb niet een echte mooie standfoto, maar hier zie je duidelijk dat haar billen ook nog wel wat massa mogen krijgen
Bijlagen
920483_186129704873385_1991896757_o.jpg
920483_186129704873385_1991896757_o.jpg (585.85 KiB) 3946 keer bekeken
#3331255
MillyMol schreef:Op foto 2 zie ik wel iets van een schaduw van zijn ribben. In combinatie met zijn ‘iele achterhand’ zou ik ook denken dat je wel iets meer kunt geven. Maar ik zeg er meteen bij dat ik echt nul verstand heb van de bouw van een Podenco. ;)
Ik snap welke je foto bedoeld inderdaad, ik moest ook even goed kijken.
Geen idee wat hij daar doet, of wat er gebeurd, maar in het echt zie je geen ribben.
Beetje slechte kwaliteit foto, maar zo zie je wel dat het niet extreem mager is;
Afbeelding

Meer eten gaat hij sowieso krijgen, want hij is weer een halve kilo zwaarder.
En ik zei nog zo; geen grote hond! :biggrin2: ;)
Ina schreef:Ik vind hem er echt niet raar uit zien hoor.... met 10 maanden is hij dus gewoon nog niet klaar met uitgroeien
De spieropbouw is duidelijk wel aanwezig als ik de tweede foto zie, dat die nog lang niet op formaat zijn is heel alleen maar goed, want anders zou het betekenen dat hij nu al zwaar overbelast zou zijn om die te kunnen kweken
En die heupbotjes gebruik ik hier als indicatie
Veel windhondenmensen vinden het geen probleem om die te kunnen zien, ik vind het niet nodig bij die van mij
Dus als die weer op-poppen geef ik iets meer te eten, die vind ik (na uitgroeien) een betere indicatie als ribben
Heb even gezocht naar een foto van ons meisje toen we die kregen, die was toen ook een maand of 10 en dus ook nog niet zo gespierd
Heb niet een echte mooie standfoto, maar hier zie je duidelijk dat haar billen ook nog wel wat massa mogen krijgen
Ja, daar heb je gelijk in! Zwaar overbelast wordt hij zeker niet, zijn spieren krijgen alle tijd om te mogen en kunnen groeien.
Ik ben in ieder geval gerust gesteld dat er niks ergs aan de hand kan zijn met zijn achterhand.

Dat is voor mij even wennen. Bij Harry let ik altijd op de ribben. Bij Vito zijn dat dus zijn heupbotjes, want ik zie zijn ribben dus nog niet.
Iets om rekening mee te houden! Ga er bij Harry ook is op letten of je die botjes ziet en wel/geen ribben.

Hihi, wat een leuke foto! :smitten:
Ja, logisch ook natuurlijk dat ze met 10 maanden nog lang niet klaar zijn.
Hij heeft dan nu echt zo'n slungel periode.
#3331276
Dit is Diego gisteren. Bij hem beginnen nu eindelijk die heupbotten wat te verdwijnen en zie je ook niet meer al zijn ribben, nog wel de achterste 4 ofzo. Iele pootjes heeft hij nog steeds, maar dat is als ik het vergelijk met de galgo´s. Ik denk dat dat gewoon podenco is, omdat die benen zo belachelijk lang zijn, zijn de spieren ook langer en dus dunner. Hij eet nog steeds 1200 gram en weegt nu 23 kilo. En hij heeft onder de 10 graden een trui aan en onder de 2 graden een jas over zijn trui.
IMG_9105.JPG
IMG_9105.JPG (2.36 MiB) 3910 keer bekeken
#3331290
Die heupbotten passen in mijn ogen heel goed bij dit ras. Als je er wat meer vet op wilt hebben (als ik de foto's bekijk vind ik hem ook ietsjes aan de slanke kant), kun je meer gaan voeren. Ik heb hier twee Dalmatische Honden van vijf jaar (rond de 25 kg) enne....... Die vallen echt van hun graatje als het zo koud is en ik voer ze minder dan 4% van hun lichaamsgewicht (ideale lichaamsgewicht). Ze eten op het moment dus ook weer echt een kilo per dag, stelletje veelvraten. Dus ik vind die 5% voor zo'n jonge energieke hond van dit type ras helemaal niet gek. En ik zou dan 5% van zijn ideale lichaamsgewicht nemen. Als dat 17 kg is, prima, dan 5% van die 17 kg.
#3332190
We zijn inmiddels al weer een week verder, en inmiddels krijgt hij nu 5% van 17,5 kilo. De vreetzak ::) .
Ik heb dit in een week tijd rustig opgebouwd, omdat Vito snel alles eruit spuugt wanneer hij ineens meer krijgt. Dat moeten we natuurlijk zeker niet hebben.
Zijn heupbotjes zijn nu minder zichtbaar, logisch natuurlijk ;).
Ik denk dat hij dit percentage gewoon nodig heeft.
Harry krijgt ook niet normaal veel; 520 gram per dag. Terwijl hij maar 40cm hoog is en bijna 9 jaar oud.
Hij is ook moeilijk op gewicht te houden.

Volgens mijn vriend moet ik wat minder met ze lopen, dan was die extra vriezer ook niet nodig geweest! :biggrin2: ::)

Waar het mij vooral om ging, was dat jullie niks geks/engs zagen aan zijn achterhand.
Spikkelneus schreef:Dit is Diego gisteren. Bij hem beginnen nu eindelijk die heupbotten wat te verdwijnen en zie je ook niet meer al zijn ribben, nog wel de achterste 4 ofzo. Iele pootjes heeft hij nog steeds, maar dat is als ik het vergelijk met de galgo´s. Ik denk dat dat gewoon podenco is, omdat die benen zo belachelijk lang zijn, zijn de spieren ook langer en dus dunner. Hij eet nog steeds 1200 gram en weegt nu 23 kilo. En hij heeft onder de 10 graden een trui aan en onder de 2 graden een jas over zijn trui.

IMG_9105.JPG
Och, knappe Diego! :smitten:

Nou zeg dat, die benen zijn echt super lang :biggrin2:. Ik zei toevallig laatst nog; het is niet normaal hoe hard Vito kan rennen, zonder dat hij in galop over hoeft te gaan! ;D
Zo, Diego eet ook aardig wat weg iedere dag.
En inderdaad, zo op de foto is het net het lijf van Vito.
Merk je dat hij het koud heeft onder de 10 graden, of doe je uit voorzorg een trui aan?
Lizzy schreef:Die heupbotten passen in mijn ogen heel goed bij dit ras. Als je er wat meer vet op wilt hebben (als ik de foto's bekijk vind ik hem ook ietsjes aan de slanke kant), kun je meer gaan voeren. Ik heb hier twee Dalmatische Honden van vijf jaar (rond de 25 kg) enne....... Die vallen echt van hun graatje als het zo koud is en ik voer ze minder dan 4% van hun lichaamsgewicht (ideale lichaamsgewicht). Ze eten op het moment dus ook weer echt een kilo per dag, stelletje veelvraten. Dus ik vind die 5% voor zo'n jonge energieke hond van dit type ras helemaal niet gek. En ik zou dan 5% van zijn ideale lichaamsgewicht nemen. Als dat 17 kg is, prima, dan 5% van die 17 kg.
Ja, ik vond hem ook iets te slank. Inmiddels zie je nog heel ligt de heupbotten, dus we gaan de goede kant op.
Ik zal morgen is aan Vito vragen of hij stil wilt staan voor een foto ::)
Het is niet normaal he, wat ze weg kunnen eten met z'n allen, haha.
Vito krijgt nu 5% van 17,5 kilo en dat gaat goed gelukkig!

Bij Zuko (de kruising ChiWafWaf), moet ik juist weer goed opletten dat er niet teveel spek op zijn ribben komt :biggrin2:
Hij loopt net zoveel als de rest, maar die zal echt nooit te dun worden. Geen idee hoe dat kan.
Waarschijnlijk omdat hij zich niet zo druk maakt als die 2 Spaanse gekkies ;)
Hij heeft ook een hele dikke vacht, dat scheelt natuurlijk ook.

Afbeelding
Mijn kleine stoere vriendje. Bijna 11 jaar en nog super fit :smitten:
#3332215
Oh, jouw wafwaf is leuk!!!

Ja, ik merk dat hij het koud heeft - hij wil dan nog harder lopen (waarbij hij mijn arm zo´n beetje uit de kom trekt) om zich warm te houden of hij blijft juist vlak achter me, in de luwte. Ook gaat hij dan telkens zitten om minder warmte te verliezen of zelfs klappertanden, maar dan is het wel rond de 5 graden zonder trui. Met een trui aan doet hij dit allemaal niet.

Maar volgens mij heeft Vito wel meer haar dan Diego - die heeft een laagje van die korte stekelhaartjes aan de bovenkant, en de onderkant is bloot.
#3351778
Ik knal even Vito z'n topic omhoog! :biggrin2:

Vito kreeg een tijd lang 5%, en dat ging ook allemaal op elke dag.
Nu sinds een week of 4 (het is eigenlijk begonnen in Frankrijk), heeft hij soms dagen dat hij niet wilt eten.
Geen snack, geen eten. Niks. Verder merk ik niks geks aan 'm, want hij is nog gewoon z'n eigen gekke ikke :biggrin2:
Eerder kreeg hij dus bijna 900 gram eten per dag, en nu krijg ik er met moeite 200 a 300 gram in.
Ik geef hem dus ook niet meer de hoeveelheid die hij eerder kreeg, want dat vind ik zonde.
Hij is ook 1,5 kilo afgevallen, maar dat is niet zo gek natuurlijk als je zo weinig eet.

Zou het kunnen, dat hij ineens zo weinig voeding nodig heeft? Of denkt te hebben? ;)
Vito is totaal geen vreetzak.
Hij had van de week een broodje van de aanrecht gejat en was er mee naar beneden gerend.
Toen ik ging kijken waar die puber uithing, lag hij beneden op me te wachten met het broodje nog netjes in z'n bek ;D

Het zou ook nog door de warmte kunnen zijn, dan zou het vanaf nu weer beter moeten gaan.

Zo niet gewend; een hond die niet wilt eten. Harry heeft zijn eten al op voordat het op de grond staat. Bij wijze van.. :biggrin2:

Viet ziet er in principe wel fris en fruitig uit, maar slanker hoeft van mij niet..

Afbeelding
#3351792
Ik vind hem voor een windhond vol zat, maar ik snap dat je niet weer terug wil naar gratenpakhuis.

Ik zou hem een paar dagen maar 200 gram geven en kijken of ie dan weer honger gaat krijgen. Dat kan ie zo te zien nog wel hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door