Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jasmijn
#3330978
Goed na haku 1,5 op blik en brok te hebben gehad wil ik heel graag terug naar barf, alleen het probleem was dat hij gewoon weigerde om organen te eten.

Dus ik zou heb alleen spiervlees, vleesbot en groeten willen geven kwa barf en dat dan afwisselen met blik om te korten te voorkomen.

Wat is dan de verhouding dit ik het besten zou kunnen aanhouden?
Het word een beter kwaliteit blik met een hoog vlees gehalte.

Ik wou zelf half om half doen.
Is dat een beetje oké of moet ik anderen verhouding aan houden?

Een mulieviatmine bij geven lukt niet want hij weigerd iets te eten waar poeder of zo overheen zit, vis olie is ook een No Go helaas :-\
Gebruikersavatar
Door pluk
#3330984
Ik heb geen verstand van blik maar vraag me af of je hiermee het orgaan voldoende kunt aanvullen.
Heb je trucs om orgaan te laten eten al geprobeerd? Dus aanbakken, klein snijden of drogen?
Zou kvv een optie zijn?
Door jasmijn
#3330988
Ja ik heb allen trukjes geprobeerd, niks werkt hij wilt het echt niet eten.
Zelfs als je een flintertje door iets super lekkers mengt laat hij het staan, daarom ben ik toen ook met barf gestopt. ( plus dat ik net bevallen geen tijd had om voor de prullenbak te gaan staan koken en portioneren >:( )
Ik kreeg geen volledig menu bij hem naar binnen, verschillende dier soorten, bio, wild, bio-industrie het maakt niets uit lever, nier en pens word gewoon niet gegeten.
Ook KVV word niet gegeten, heb echt genoeg merken geprobeerd.
Voor ik op blik en brok over ging had ik 20 verschillende merken en smaken geprobeerd en niks werd gegeten >:(

( brokken en blik heb ik ook iets van 100 merken gehad voor ik iets vond dat hij graag at)

Ik wil zo graag weer een deel vlees, al is het maar 1 of 2 keer per week een vleesbot of zo.
Het liefst zo veel mogelijk vlees natuurlijk en zo min mogelijk blik.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3330992
Die van mij trapte ook niet in veel trucs hoor. Verstopt in pens? Prima, sabbel ik de pens er af en die kleine stukjes nier spuug ik uit :biggrin2:
uiteindelijk was bakken in olie het enige wat werkte ::)

Je zou de harde lijn kunnen proberen: eerst orgaan eten en dan krijg je pas iets anders.
Maar Haku is volgens mij zo koppig dat hij dat langer gaat volhouden dan jij ;)

Aangezien blik gekookte meuk is.. al geprobeerd om 't orgaan te koken ( :puke:)?
En misschien zelfs warm geven? Of juist heel koud?
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3331007
Blik vind ik overigens helemaal niet verstandig om naast barf te voeren. Immers is het gaar en bevat het meestal grote hoeveelheden meel en conserveringsmiddelen.
Als je hond moeite heeft met bepaalde rauwe dingen en je zegt dat het overgieten met warm water niet werkt, dan zou ik er liever voor kiezen om de organen te malen, te vermengen met kruiden en de eerste tijd zelf koken, maar veel korter dan doorgaans voor blik gebeurt. Ik denk dat de massa 5 minuten verhitten meer dan genoeg is een lepeltje olijfolie vinden de meeste honden ook lekker . dit kun je dan vooraf aan door het gemalen mengsel roeren. eventueel lekker stukjes vlees er in die wel rauw gegeten worden, daardoor krijgt je hondje echt de smaak te pakken. Als dit niet lukt, kun je misschien beter het orgaan drogen en dit dan geven. Drogen haalt alleen het vocht er uit maar de waarden van het orgaan blijven bewaard. Deze truc gebruik ik bij dingen die mijn honden niet lusten. Bijvoorbeeld duifkarkasjes en kwartelkarkasjes. opeens vinden ze het dan heerlijk en gaan er voor. :-X
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3331008
vaak wordt in het begin orgaan van grotere dieren vooral rund niet als lekker ervaren. echter nier, lever en hart van konijn of lam vinden ze vaak heerlijk. En dat kan ook gelden voor pens. runderpens niet maar geiten of lamspens wel.
Door Lizzy
#3331014
jasmijn schreef:Goed na haku 1,5 op blik en brok te hebben gehad wil ik heel graag terug naar barf, alleen het probleem was dat hij gewoon weigerde om organen te eten.

Dus ik zou heb alleen spiervlees, vleesbot en groeten willen geven kwa barf en dat dan afwisselen met blik om te korten te voorkomen.

Wat is dan de verhouding dit ik het besten zou kunnen aanhouden?
Het word een beter kwaliteit blik met een hoog vlees gehalte.

Ik wou zelf half om half doen.
Is dat een beetje oké of moet ik anderen verhouding aan houden?

Een mulieviatmine bij geven lukt niet want hij weigerd iets te eten waar poeder of zo overheen zit, vis olie is ook een No Go helaas :-\
Je gaat de tekorten met blikvoeding niet opvangen, vrees ik. Ik zou daar niet voor kiezen. Ik zou kiezen om zelf te gaan samenstellen met 45% vleesbot (en probeer dan vooral karkassen te scoren waar nog een flintertje orgaanvlees in zit - ik heb kipkarkas bijvoorbeeld, daar zit altijd nog wat lever aan), 10% groenten en de rest spiervlees en extra's. Onder de extra's versta ik rauwe eitjes, gemalen noten (geen macademia!), beetje zuivel, vette visjes, etc. Lust je hondje wel hele vette visjes? Daar krijg hij namelijk ook orgaanvlees mee binnen.

Ik zou dan zelf aanvullen met een goede vitamine/mineralen complex. Normaal ben ik daar niet zo voor, maar als je hond echt geen orgaanvlees eet gaat hij daarmee toch wat tekort komen. Ik vind de Phytonics erg goed, qua vitamine/mineralen.
Door smulpaap
#3331020
Ja het kan heel erg moeilijk zijn hoor om die kleine koppige draken te laten eten
Mijn inmiddels overleden JRT had daar ook een handje van , ze kon ook rustig drie dagen niets eten
Zij heeft de eerste paar jaar brok gegeten , ik had elk merk gehad . En goed eten , nee hoor
Ze had periodes dat ze graatmager was
Toen over op barf , dat leek de eerste tijd goed te gaan
Maar het gemiep begon van voren af aan , en natuurlijk ook met orgaan , groenten en vis
Alle tips die hier al benoemd zijn erop los gelaten
De groenten heb ik de eerste tijd maar niet gegeven , vis was een onmogelijke missie
En ik heb de harde lijn ingezet , dit word voortaan jouw eten en je krijgt niets anders meer
Na een dag of drie - vier kreeg ze toch echt wel trek . En dan gaf ik eerst gemalen orgaan , dat mengde ik met gemalen pens
Uiteraard gemiep bij de bak , is er niets anders ? Nee ! Uiteindelijk at ze het maar en kreeg daarna het vleesbot
Groenten heb ik per theelepel opgebouwd , en dan ook maar 1 soort . Wortel is bv lekker zoet
Vis bleef iets voor zeehonden , toen ze de barfhap eenmaal goed at ben ik visolie in gaan zetten
In de periode van gemiep kreeg ze ook niets anders , geen snacks etc . Eerst goed eten
Ik had er zelf weleens moeite mee , drie - vier dagen niets eten . Maar er stond ook een stalen kop op
En ik werd het meer dan zat dat gezeik met het eten
Uiteindelijk at ze bijna alles , op duif en wilde eend na
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3331079
Je kan geen barf voeren zonder orgaan he. En als vlees wil voeren naast het blik, zorg dan dat je minstens 3/4e compleet voer voert, zou ik zeggen. Anders ben je toch niet zeker dat hij geen tekorten krijgt...
Dat blik dat hij lust is toch compleet ipv aanvullend he?

Wat doet hij als je hem met de pot mee laat eten? Want als hij dat lust, zit daar misschien wel een oplossing voor je probleem. Om hem te overtuigen dan.
Door jasmijn
#3331262
pluk schreef:Die van mij trapte ook niet in veel trucs hoor. Verstopt in pens? Prima, sabbel ik de pens er af en die kleine stukjes nier spuug ik uit :biggrin2:
uiteindelijk was bakken in olie het enige wat werkte ::)

Je zou de harde lijn kunnen proberen: eerst orgaan eten en dan krijg je pas iets anders.
Maar Haku is volgens mij zo koppig dat hij dat langer gaat volhouden dan jij ;)

Aangezien blik gekookte meuk is.. al geprobeerd om 't orgaan te koken ( :puke:)?
En misschien zelfs warm geven? Of juist heel koud?
Ja hij is flink koppig en als hij niet eet word hij misselijk en dan weigerd hij helemaal te eten :-\

Ik heb met organen alles gedaan wat je maar kan doen, drogen, bakken, koken, mengen met van alles en niks hiep.

Ben dus ook gestopt omdat ik hem regelmatig moets dwang voeren en ik vond er zo geen lol meer aan :(
Aquillo schreef:Blik vind ik overigens helemaal niet verstandig om naast barf te voeren. Immers is het gaar en bevat het meestal grote hoeveelheden meel en conserveringsmiddelen.
Als je hond moeite heeft met bepaalde rauwe dingen en je zegt dat het overgieten met warm water niet werkt, dan zou ik er liever voor kiezen om de organen te malen, te vermengen met kruiden en de eerste tijd zelf koken, maar veel korter dan doorgaans voor blik gebeurt. Ik denk dat de massa 5 minuten verhitten meer dan genoeg is een lepeltje olijfolie vinden de meeste honden ook lekker . dit kun je dan vooraf aan door het gemalen mengsel roeren. eventueel lekker stukjes vlees er in die wel rauw gegeten worden, daardoor krijgt je hondje echt de smaak te pakken. Als dit niet lukt, kun je misschien beter het orgaan drogen en dit dan geven. Drogen haalt alleen het vocht er uit maar de waarden van het orgaan blijven bewaard. Deze truc gebruik ik bij dingen die mijn honden niet lusten. Bijvoorbeeld duifkarkasjes en kwartelkarkasjes. opeens vinden ze het dan heerlijk en gaan er voor. :-X
Ja ik snap dat blik niet ideaal is maar niet eten ook niet, ik heb het ook al gemalen, gemengd met kruiden en gebaken.
Ook gekookt in bouillon word niet gewaardeerd.

Allen dier soort ook geprobeerd, konijn, kip, lam, rund, geit, wild, biologische en van natuur grazers.
Alles is goor en word niet gegeten.

Pens het zelfde is gewoon te goor voor woorden :???:
Lizzy schreef:
Je gaat de tekorten met blikvoeding niet opvangen, vrees ik. Ik zou daar niet voor kiezen. Ik zou kiezen om zelf te gaan samenstellen met 45% vleesbot (en probeer dan vooral karkassen te scoren waar nog een flintertje orgaanvlees in zit - ik heb kipkarkas bijvoorbeeld, daar zit altijd nog wat lever aan), 10% groenten en de rest spiervlees en extra's. Onder de extra's versta ik rauwe eitjes, gemalen noten (geen macademia!), beetje zuivel, vette visjes, etc. Lust je hondje wel hele vette visjes? Daar krijg hij namelijk ook orgaanvlees mee binnen.

Ik zou dan zelf aanvullen met een goede vitamine/mineralen complex. Normaal ben ik daar niet zo voor, maar als je hond echt geen orgaanvlees eet gaat hij daarmee toch wat tekort komen. Ik vind de Phytonics erg goed, qua vitamine/mineralen.


Goed idee maar flintertjes orgaan beteken helen karkas geweigerd, hij vind lever en nier gewoon echt goorder dan goor.
Vis is ook goor dus helaas helpt dat ook niet :(

Ik ga wel kijken naar phytonics en kijken of hij dat wel lust, ik hoop van wel want dan is er misschien toch nog hoop.
smulpaap schreef:Ja het kan heel erg moeilijk zijn hoor om die kleine koppige draken te laten eten
Mijn inmiddels overleden JRT had daar ook een handje van , ze kon ook rustig drie dagen niets eten
Zij heeft de eerste paar jaar brok gegeten , ik had elk merk gehad . En goed eten , nee hoor
Ze had periodes dat ze graatmager was
Toen over op barf , dat leek de eerste tijd goed te gaan
Maar het gemiep begon van voren af aan , en natuurlijk ook met orgaan , groenten en vis
Alle tips die hier al benoemd zijn erop los gelaten
De groenten heb ik de eerste tijd maar niet gegeven , vis was een onmogelijke missie
En ik heb de harde lijn ingezet , dit word voortaan jouw eten en je krijgt niets anders meer
Na een dag of drie - vier kreeg ze toch echt wel trek . En dan gaf ik eerst gemalen orgaan , dat mengde ik met gemalen pens
Uiteraard gemiep bij de bak , is er niets anders ? Nee ! Uiteindelijk at ze het maar en kreeg daarna het vleesbot
Groenten heb ik per theelepel opgebouwd , en dan ook maar 1 soort . Wortel is bv lekker zoet
Vis bleef iets voor zeehonden , toen ze de barfhap eenmaal goed at ben ik visolie in gaan zetten
In de periode van gemiep kreeg ze ook niets anders , geen snacks etc . Eerst goed eten
Ik had er zelf weleens moeite mee , drie - vier dagen niets eten . Maar er stond ook een stalen kop op
En ik werd het meer dan zat dat gezeik met het eten
Uiteindelijk at ze bijna alles , op duif en wilde eend na
Punt is als haku niks eet word hij misselijk en dan wil hij helemaal niks meer eten, hij moet echt 2 tot 3 keer per dag iets eten anders gaat hij gal overgeven.
Op vlees had hij dat heel vaak omdat hij dus zo vaak weigerde en dan kreeg ik hem alleen weer aan het eten door te dwang voeren, dat vond ik gewoon te gek worden dus vandaar dat ik brok en blik ben gaan doen.

Maar dat thee lepeltje brengt me wel op een idee, ik ga KVV mengen met zijn blik en dan zo heel langzaam opbouwen.
Als ik hem zo ver heb dat hij op zijn minst KVV met organen eet dan kan ik daar naast nog wat barf bij geven, en krijg ik hem misschien toch weet volledig op vlees.

Gister al KVV gekocht en de eerst test zijn geslaagd, 1 theelepel op 30gr blik word opgegeten.
Help me hopen!
pearlsofpassion schreef:Je kan geen barf voeren zonder orgaan he. En als vlees wil voeren naast het blik, zorg dan dat je minstens 3/4e compleet voer voert, zou ik zeggen. Anders ben je toch niet zeker dat hij geen tekorten krijgt...
Dat blik dat hij lust is toch compleet ipv aanvullend he?

Wat doet hij als je hem met de pot mee laat eten? Want als hij dat lust, zit daar misschien wel een oplossing voor je probleem. Om hem te overtuigen dan.
Ja het blik is compleet dus daar kan hij gewoon van leven, dus 1/4 vlees zou misschien kunnen.
Ik houd het in mijn achterhoofd.
Hij lust wel hart dus dan zou ik zeg maar vleesbot, spiervlees, groenten en hart kunnen voren en dan blik en misschien toch een multivitamine er naast.

Ik heb vroeger ook regelmatig orgaan gemengd door ons eten, voor ik het orgaan er door deed vond hij het heerlijk daar na niet te eten :(

Maar goed ik ga nu dus heel langzaam KVV in het blik bij mengen en opvoeren tot enkel KVV, duim voor me dat hij het gaat eten :angel2:

Ik wil hem zo graag weer op vlees
Door jasmijn
#3334317
Nou even een update van de kleine eigenwijs.

Het gaat heel goed!
We zijn heel langzaam gegaan, elke 3 tot 6 dagen 2gr kvv omhoog.
We zitten nu dus op half om half blik en kvv, ik heb echt goede hoop dat het goed gaat komen :)

Ik denk dat ik eindelijk weet wat er vroeger mis is gegaan, ik gaf hem te veel.
Hij staat nu op veel minder dan vroeger ( hij werd iets te dik dus ff op dieet) en alles word met genot opgegeten, ik heb zelfs al stukjes pens geprobeerd en dat was zo op. ( vroeger walgde hij er van)

Hij eet nu ook kvv met vis wat eerst ook echt een No Go was.

Ik ben super blij en heb zelfs al een bestelling gedaan bij oervoer om hier veder mee te gaan.

Zo zie je maar weer dat het soms aan iets heel anders kan liggen dan je denkt, raar maar waar :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3334319
Fijn dat het zoveel beter gaat!

Smaak kan ook veranderen met ouder worden. En sommige individu'tjes hebben afwisseling nodig. Dat kan ook nog.
Maar teveel geven kweekt zeker ook kieskeurige hondjes. ;)
Door src_esther
#3334349
Goed te lezen dat je eindelijk hebt gevonden hoe je het bij je kleine draakje moet aanpakken.

Trouwens ook wel benieuwd hoe het met dat prachtige engeltje van je gaat. Of is het geen engeltje meer?
Door jasmijn
#3346357
Nou de bestelling van oervoer is bijna op, hij staat nu volledig weer op rauw vlees.
Vorige week moest er nog een flintertje leverworst door bij sommige soorten maar nu eet hij alles zonder te klagen, hij kijkt er zelfs naar uit :biggrin2:

Hij krijgt een combinatie van gemalen en hele stukken en dat gaat goed, ik ga dat pakket nog een keer bestellen en dan denk ik dat ik daarna het volledig barf pakket doe.

Ik had dit nooit verwacht maar ben echt heel blij er mee :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door