Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gerrit b
#3330876
Goedemorgen

Ik hoop dat jullie me hier kunnen helpen ik lees al jaren mee op dit forum om wat wijzer te worden welke voedingen ik het best kan geven ben begonnen met eliminatie dieet en tegenwoordig barf ik en geef ik vers vlees.


Nu is mijn vraag afgelopen weekend ben ik toch begonnen met het drogen van mijn eigen worstjes worstjes
Heb vismeel en zalmfilet gehakt als ingrediënt gebruikt
Allleen na het drogen zijn de worstjes niet helemaal hard en top.

Zou ik een bindmiddel moeten /kunnen gebruiken

Ik stop de substantie in een darmpje met een vulspuit en de worstjes waren mooi hard voor het drogen

De diameter is 1,2 cm mijn verhoudingen waren
80% vismeel en 20% zalm
20% vismeel en 80% zalm
50%. /50%
60%. / 40%


De eerste en laatste zijn stevig maar korrelig na het drogen wil ze graag lekker hard.

Wie o wie heeft hier ervaring mee en weet wat ik verkeerd heb gedaan .

Gr Gert


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door doranto
#3330918
Waarom vismeel? Het doel van barf is toch juist dat je onbewerkte producten geeft?
Ik neem aan dat de worstjes bedoelt zijn als snack voor je hond? Het is geen antwoord op je vraag, maar ik zou wat anders gaan drogen. In feite kun je alles drogen als je er niet te dikke plakken van maakt.
#3330924
Ik heb je vraag even hier naartoe verhuisd. Past hier ook niet helemaal, maar hij stond nu in de Vraag en aanbod hoek.
Overigens sluit ik mij aan bij mijn voorganger, waarom vismeel?

En wil je dit gebruiken als snackje want dan kan je net zo makkelijk stukjes vlees of orgaan drogen.
Door Gerrit b
#3330971
Ik heb de beschikking over veel vismeel en heb ze gezien in de winkel die maken er worstjes van en zagen ze af op 10 cm

Dus ik zou er een aantal eieren door heen kunnnen mengen voor de binding
En welke percentage zou ik dan gebruiken.
Mijn hond doet het trouwens goed op vis en deze vismeel bevat een hoog gehalte eiwit en glucosamine aangezien mijn hond al wat ouder is dit goed voor Zijn gewrichten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Gerrit b
#3330972
Doranto

Ik barf maar ben op dit idee gekomen en ben gaan kijken of ik dit op grotere schaal kan doen

Omdat hier veel kenners zitten van voeding en drogen is dit het juiste adres.

Ik droog veel vis en dit is iets wat ik wil gaan proberen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3331005
Naast het antwoord van Lizzy om de vismeel te binden met ei is het denk ik ook verstandig om die droge vismeel eerst weer nat te maken (wellen) binding kan daarnaast ook met een gelatine op basis van zeewier (agar agar)
Daarnaast zou je in de worstjes dan ook nog een aantal gezonde kruiden kunnen toevoegen die oude honden een boost geven. Denk aan marjolein en tijm. Dit eten de honden via een wild konijn.. die deze kruiden eten en dat zich dus in hun maag en darminhoud bevindt. Mijn eigen honden zijn namelijk gek op wild konijn en dan ook helemaal volledig als prooi. Als eerste wordt altijd het maag darmkanaal opgegeten. aangezien worstjes wat dikker zijn, is de droogtijd langer. Ik zou het zelf minstens 36 uur op 50 graden laten drogen. Duurt lang, maar dan droogt het veel beter. Je zou het vel kunnen inprikken zodat de warme lucht ook naar het binnenste van de worst kan. ;) aucces. en ik denk dat het een heel leuk idee is.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3331006
Als het echte vismeel is dan zal dit meel uit gedroogde fijngemalen visvezels bestaan. dan heb je echt pure kwaliteit. Let wel op als het vismeel op basis van kweekvis zoals pangasius en nijlbaars is.. dit bevat namelijk veel antibiotica omdat deze dieren in grote tanks worden gekweekt die zo vol vis zitten waardoor ziekte een grote kans krijgt. Om die redenen wordt net als in de mega stallen het geval is dieren preventief behandeld worden met oa antibiotica. hier kunnen je huisdieren dus weer ziek door worden. immers antibiotica blijft in het vlees en vis aanwezig en vernielt de darmflora van je huisdier, maar ook van de mens. ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#3331086
pearlsofpassion schreef:Let je ook op de thiaminase?
Zat ik ook aan te denken maar thiaminase wordt vernietigd bij verhitting (vanaf 70 graden dacht ik). Dus als het droogproces heet genoeg is zou dat geen kwaad kunnen. Maar, als je vis droogt en dus het vocht eruit haalt, verhoog je wel de concentratie aan gifstoffen, dus ik zou er evengoed niet te veel van willen voeren. Dus of je nou kweekvis hebt vol met antibiotica en andere rommel, of wilde vis uit een smerige oceaan dat maakt eigenlijk niet zoveel uit.
Door Gerrit b
#3331087
Het is haring meel en tonijnmeel

Maar bedankt ik ga zaterdag proberen het te binden met een eipoeder natuurlijk maken we het eerst nat

Ik heb al samples van worstjes met 85%vismeel en 15% zalmfilet deze zijn ook best hard aan het worden liggen nog te drogen

Maar ik denk dat het echt keihard moet zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pike
#3331089
Gerrit b schreef:Het is haring meel en tonijnmeel

Maar bedankt ik ga zaterdag proberen het te binden met een eipoeder natuurlijk maken we het eerst nat

Ik heb al samples van worstjes met 85%vismeel en 15% zalmfilet deze zijn ook best hard aan het worden liggen nog te drogen

Maar ik denk dat het echt keihard moet zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tonijn is wel de vis die van alle vissen het meeste gif in zich heeft.
Door Gerrit b
#3331241
Hou toch op man. Wilde tonijn , mensen moeten altijd wat te bekritiseren hebben.
I.p.v. bekritiseren kun je me een tip geven mbt de binding want dat is wat ik vraag.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pike
#3331243
Gerrit b schreef:Hou toch op man. Wilde tonijn , mensen moeten altijd wat te bekritiseren hebben.
I.p.v. bekritiseren kun je me een tip geven mbt de binding want dat is wat ik vraag.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vrouw. Het was geen kritiek. Maar is goed, ik zeg niets meer. ;)
Door Chouka
#3331259
met vismeel heb ik geen ervaring. Met zalm wel. Ooit heb ik dat proberen te drogen en dat is nooit gelukt want daar zit veel te veel olie in.
Ik denk dat ik 30 kg mooie zalmmoten had gekocht en die heb ik in mijn voedseldroger gestoken en dan alles geprobeerd wat ik kon bedenken (olie opgedept met keukenrol, zalm uit de schaal gehaald en in een zuivere schaal gelegd om verder te drogen, afwassen en blijven afwassen...)
Mijn honden hebben toen een week zalm gegeten en ik heb hun hondenvriendjes uitgenodigd om zalm te eten.
De zalm zou ik er dus in ieder geval uithalen.

Als dat 'meel' gewoon gedroogde tonijn is kan je ook proberen om er alleen maar water aan toe te voegen voor de binding.

of het mengen met gehakt of iets anders.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door