Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nikass
#3330684
Hallo iedereen,

Ik heb een herdershond (Harzer Fuchs) reu, bijna twee jaar oud. Hij is met tien weken bij ons komen wonen en heeft sindsdien kvv gegeten. Ik denk dat hij bij de fokker met name met de pot mee gegeten heeft, aangevuld met brokjes.
Hij is gek op eten, eet soms te snel.
Ongeveer een half jaar geleden ben ik begonnen met deels barf voeren, ongeveer halve week kvv en halve week barf.
In het begin gaf ik eenden nekken, die schrokte hij bijna zonder kauwen naar binnen en gaf dan uren later over, dus daar ben ik al een tijdje mee gestopt.
Ik wilde hem rustig laten wennen, dus ben met "makkelijk" bot gestart en steeds wat nieuws erbij.
Inmiddels hebben we gehad: kipvleugels en pootjes en rugstuk, eendenvleugels, hazenborst, reeribben, zalmkoppen, parelhoenvleugels, konijnenbout.
Dit ging allemaal goed en het overgeven is nog maar twee keer gebeurd.

Maar de laatste tijd merk ik dat mijn hond steeds kieskeuriger wordt. Eerst liep hij wat te klieren met zijn konijnenbout en at het niet op. Ook niet als ik er een spelletje van maakte door het vast te houden. Nou ja, kan gebeuren, dan maar even geen konijn dacht ik.
Toen liet hij tot mijn verbazing een hele zalmkop liggen. Likte er wat aan, droeg hem een paar rondjes door de tuin, maar liet het vervolgens voor wat het was. Vervolgens hoefde hij zijn eendenvleugels niet meer en vanochtend keek hij zeer bedenkelijk naar de reeribben :-\

Mijn andere hond is ondertussen vrolijk aan het knagen, want die lust alles, hoe meer barf, hoe beter :)

Wat nu?
Het zal wel niet lang duren voordat hij de kip ook niet meer blieft vermoed ik ::)
Ik heb even getwijfeld of hij last van zijn tanden heeft, maar dat kan bijna niet: hij is een hond met een hele harde bijt (ik zeg altijd dat hij een hyena gebit heeft) en ik moet hem nog regelmatig uitleggen dat hij niet met stenen in zijn bek moet lopen. Hij apporteert ook nog steeds erg graag.
Hij doet trouwens ook moeilijk over snackjes: runderlong eet hij alleen nog na enig aandringen van mij. Gedroogd kophuid moet ik eerst een paar keer laten apporteren voordat het interessant wordt, maar dan laat hij het na een paar keer kauwen alsnog liggen. Brokjes eet hij wel. (die gebruik ik wel als trainingskoekjes)
Mijn vriend geeft wel eens wat van zijn eigen eten, maar hij houdt bijvoorbeeld ook niet van brood of biscuitjes.

Ik heb nu de neiging om hem op kvv te zetten met af en toe iets extra's (alle merken kvv, alle spiervlees, orgaan, pens, eitje, visje, groente, vindt hij heerlijk) Als dat de oplossing is kom ik daar wel overheen ;), maar ik vraag me wel een beetje af waar dit vandaan komt en of ik het (al) op moet geven?
Ik kan het eten een tijdje laten staan indien nodig, maar niet te lang, want dan gaat hij het verdedigen naar mijn andere hond (die het wel erg graag wil).

Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover, en wat jullie zouden doen.
Door enya13
#3330735
jouw hond is bijna 2, de groei is er uit en hij heeft dus minder eten nodig.
het klinkt alsof hij een luie eter is geworden. lekker kvv en andere hapklare dingen waar hij geen moeite voor hoeft te doen.
ik zou eens minder gaan voeren en gewoon vleesbot aanbieden en niks anders.
gaat hij er mee miepen of rondlopen dan neem je het meteen af [opbergen in de koelkast] en geeft het later op de dag nog eens.
weer miepen, dan weer weghalen.
hij moet echt trek krijgen om moeite voor zijn eten te willen doen.
je moet natuurlijk wel zeker weten dat zijn gebit goed is.
het weigeren van snacks duidt ook op weinig trek.
ga hem niet verwennen, want dan eet hij straks niks meer waar hij moeite voor moet doen.
succes.
Door Lizzy
#3330801
Het kan geen kwaad om zijn gebit even heel goed te controleren (ook het tandvlees). Maar het klinkt een beetje als verwennerij zoals enya13 dat omschrijft. Ik legde alleen een vleesbot neer (zeg zalmkop), liet hem daar 2 minuten mee klooien en niet eten? Na 2 minuten afpakken, in de koelkast leggen en pas de volgende maaltijd opnieuw aanbieden. Aanleren dat het "niet zeuren of anders niet eten" is bij jou.

Je ziet dit echt wel vaker hoor, bij honden. En dan vooral bij eten waar ze moeite voor moeten doen. Zo van "nou bleh baasje, geef even iets en snel een beetje dat ik zo naar binnen kan slurpen". Nah, niet dus.
Door Nikass
#3330834
Hij is nogal energiek en kwam tot voor kort (tijdens groei) nooit een gram aan hoeveel ik er ook in stopte. Ik realiseer me dat dat nog een beetje in mijn systeem zit, en dat ik even opnieuw moet bekijken wat hij precies nodig heeft.
Door smulpaap
#3330981
Mijn juffrouw (21 maanden ) heeft die periode ook gehad . Ze at alles met smaak en opeens begon ze te miepen
Vooral met vleesbot . Ik ben er inmiddels achter wat de reden is . Te moe , en dan heeft madam geen zin meer om te eten
Ik heb er dus de rem opgezet , de hele wereld is nog steeds een groot avontuur en racen dat ik kan
Zogenaamd onvermoeibaar , de dame is nu dus begrenst . En ze eet weer als vanouds

Het kan natuurlijk idd zo zijn dat jouw hond teveel krijgt , dan kunnen ze ook kieskeurig worden
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3331457
Pfff, jonge honden >:(
Helaas erg herkenbaar, en eten afpakken is zo moeilijk.. Ik hield niet-eten maar 3 dagen vol, Jacy veel langer, mijn record is 5 dagen, toen ben ik gaan voeren :(.... Verschrikkelijk, als je hem aaide voelde je de ruggenwervels en dan die uitstekende heupbotten :(
Op een gegeven moment ben ik bij niet eten het vleesbot klein gaan knippen en hapjes voeren, dat hielp hier wel. Houd wel echt je hond in de gaten, want voeren is alleen omdat hij niet eet, en niet omdat je het over een maand nog wil doen... Ik deed het pas na een dag of 2-3.
Het wordt beter, echt waar. Elke maaltijd eerst vleesbot, dan pas eten. En ik ben met 8 maanden al naar 1x per dag voeren gegaan.


Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Door Nikass
#3331547
Oh gelukkig is het bij mij niet zo erg hoor. Ik herken het wel, want ik heb een hond gehad (Husky x Rottweiler) die zeer manipulatief met eten omging en die mij redelijk, en mijn toenmalige vriend helemaal, had ingepakt (hij gaf haar zelfgemaakte kippensoep te eten en ze weigerde vrolijk al het andere eten ;) )

Ik heb hem twee dagen op kvv gezet (dat krijgen ze hier toch al helft van de tijd en ik los het graag op zonder strijd), maar wel even weer afgewogen en wat minder gegeven. Na die twee dagen achteloos een stukje reerib bij het eten en hij at het zonder problemen op. Hij eet het wel als laatste van zijn maaltijd maar dat vind ik niet zo erg, dat doet mijn oudste hond ook: eerst de snelle hapjes en dan lekker het vleesbot.

Van de week was ik vroeg de deur uit en als ik dan eind van de middag thuis kom krijgen ze vaak even iets lekkers (ook al hebben ze dan niet lang alleen gezeten want mijn vriend is tussendoor thuis). Als ik lang weg ben kunnen ze erg druk en aandacht vragend zijn bij mijn thuiskomst en even een runderoor knabbelen of wat brokjes zoeken op de grond vermindert de stress van dat moment.
Dit keer gaf ik ze een stuk bot met veel vlees er aan.
Hij pakte het aan en legde het direct neer, keek me vragend aan. Maar ik ben gewoon mijn spullen weg gaan zetten, dingetjes gaan doen, en zag vanuit een ooghoek dat hij toen besloot het toch maar op te eten.
Dus, het gaat redelijk. Ik probeer het wel een beetje makkelijk voor hem te maken (makkelijk vleesbot dat hij lekker vindt, kleinere stukken en veel vlees eraan). Uiteindelijk is het voor mij geen must: als hij het niet leert waarderen dan mag hij van mij ook kvv+ eten.
Door smulpaap
#3331556
En dan de hormonen natuurlijk
Dat merk ik hier wel hoor , onze dame moet binnenkort weer loops worden
En dan word je weer lekker onhandelbaar , en je gaat ook weer eens uitproberen of dat met eten ook lukt
Erg leuk hoor onze jeugdigen :biggrin2: ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door