Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3330349
Hoi, ik ben nieuw hier :-) Onze Boxer Brains van 7 maanden heeft al e.e.a. meegemaakt de afgelopen maanden qua gezondheid aan zijn darmen. Hij heeft enorme last gehad van groeipijnen waardoor hij erg ziek was en ook nog eens een darminfectie kreeg. Mij werd geadviseerd over te stappen naar brok, toen weer andere brok, de nodige AB en Metacam ect. Brokken wilde hij ook niet. Na meer dan 2 maanden sukkelen was ik het beu. Ik ben gestopt met alle medicatie en ben weer op vlees (KVV) overgegaan. Maar hij vertikt het nu om KVV te eten terwijl hij vanaf 9 weken al vlees krijgt bij ons.
Het lijkt alsof hij het associeert met zijn ziek zijn. Ik moet het echt met de hand voeren en hij eet het dan uiteindelijk wel maar nooit van harte. Nu ben ik dit weekend wat gaan proberen met wat stukjes kip en rund, drumstick, levertjes, pens, kippen-en eendennek. En wat denk je: hij eet met plezier en met smaak! Het is dus duidelijk: we hebben een BARFER ;)
Nu moet ik me dus gaan inlezen in het BARF-principe. ;D Hij weegt 29 kilo, ik wil hem 3% gaan geven volgens de rekenhulp:
Rauw vleesbot 45% : 392gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 174gr p/dag
Spiervlees 25% : 218gr p/dag
Groentes 5% : 44gr p/dag

Ik heb e.e.a. van vlees aangeschaft om te proberen. maar vraag me af of het voldoende variatie is?
Sprotjes
paardensnijsel
rundvlees
kippenrug
lamsrib
eendennek
kipkarkas
penslap lam
organenmix

Kunnen jullie me een beetje op weg helpen wat weekmenu betreft? Dat zou fijn zijn!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3330370
Hoi! Leuk dat je boxer wil barfen. Het zal na al die ellende fijn zijn om te zien dat hij weer met plezier eet!

Je percentages kloppen niet helemaal, ik kom op 95% uit. Je mag gerust 10% groente voeren of die laatste 5% met extra's als noten, hutenkase ed aanvullen.

Ik weet niet of sprotjes vette vis is. Ik lees op google dat het familie van de haring is, dus kans is wel groot. Als je ze heel voert, kun je ze als compleet rekenen, dus vleesbot, spier en orgaan ineen. Nooit meer dan 10% vis voeren.

Kippenrug en kipkarkas is vrijwel hetzelfde, dat telt als 1 soort bot. Lamsribben zijn gevorderden bot, dat zou ik nu nog niet geven gezien de historie van jou hond met brok, medicijnen en slecht eten. Eendennekken zijn op zich prima, maar voer niet vaker dan 1 keer per week nekken.
Je zou qua bot nog aan konijn, parelhoen en kwartel kunnen denken, dat is allemaal prima beginnersbot.

Wat zit er in je orgaanmix? In principe is barf echt volledig zelf samenstellen en gebruik je geen mixen. Nou is zo'n orgaanmix best handig, ik heb ze ook wel gevoerd. Maar dan moet je wel in de gaten houden dat er hart-lever-nier in zit in niet al te gekke verhoudingen. Ze willen er nog wel eens veel hart en lever en weinig tot geen nier (maar bijvoorbeeld maagjes oid) in doen.

Je percentage is denk ik een prima uitgangspunt. Vervolgens voer je op het oog. Ik zou dan ook willen adviseren niet te enthousiast voor lange tijd dagporties te portioneren, want de kans is best groot dat je de komende tijd nog moet bijstellen. Dat zou zonde van je werk zijn.
#3330380
Sprot is idd een kleine haringsoort en dus vette vis. Wel heel klein voor een boxer, ik vermoed dat als hij vis goed eet, je hem meer plezier gaat doen met een wat grotere vis.

Verder heb ik aan Kaela weinig toe te voegen...
Ik zou zelf misschien nog een spiersoort en botsoort bij zoeken maar op zich is dit niet verkeerd...
Door Lizzy
#3330400
Patricia du Pon schreef:Hoi, ik ben nieuw hier :-) Onze Boxer Brains van 7 maanden heeft al e.e.a. meegemaakt de afgelopen maanden qua gezondheid aan zijn darmen. Hij heeft enorme last gehad van groeipijnen waardoor hij erg ziek was en ook nog eens een darminfectie kreeg. Mij werd geadviseerd over te stappen naar brok, toen weer andere brok, de nodige AB en Metacam ect. Brokken wilde hij ook niet. Na meer dan 2 maanden sukkelen was ik het beu. Ik ben gestopt met alle medicatie en ben weer op vlees (KVV) overgegaan. Maar hij vertikt het nu om KVV te eten terwijl hij vanaf 9 weken al vlees krijgt bij ons.
Het lijkt alsof hij het associeert met zijn ziek zijn. Ik moet het echt met de hand voeren en hij eet het dan uiteindelijk wel maar nooit van harte. Nu ben ik dit weekend wat gaan proberen met wat stukjes kip en rund, drumstick, levertjes, pens, kippen-en eendennek. En wat denk je: hij eet met plezier en met smaak! Het is dus duidelijk: we hebben een BARFER ;)
Nu moet ik me dus gaan inlezen in het BARF-principe. ;D Hij weegt 29 kilo, ik wil hem 3% gaan geven volgens de rekenhulp:
Rauw vleesbot 45% : 392gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 174gr p/dag
Spiervlees 25% : 218gr p/dag
Groentes 5% : 44gr p/dag

Ik heb e.e.a. van vlees aangeschaft om te proberen. maar vraag me af of het voldoende variatie is?
Sprotjes
paardensnijsel
rundvlees
kippenrug
lamsrib
eendennek
kipkarkas
penslap lam
organenmix

Kunnen jullie me een beetje op weg helpen wat weekmenu betreft? Dat zou fijn zijn!
Ik sluit me graag aan bij Kaela. Ik wilde alleen graag weten wat de organenmix precies inhoud?
#3330411
Lizzy schreef:Ik sluit me graag aan bij Kaela. Ik wilde alleen graag weten wat de organenmix precies inhoud?
Lizzy: ik lees op de site van Natural Paws( waar ik dit heb besteld) : Deze KB gemalen Mix is samengesteld uit orgaanvlees van rund, kip, eend en konijn. De combinatie van hart, lever, maag en nier zijn een waardevolle toevoeging aan het menu. Het bevat enkel natuurlijk ingrediënten, zonder kunstmatige toevoegingen. Deze mix is slechts een onderdeel van een gebalanceerd menu. Samenstelling: 25% Runderhart, 25% kippenmaag, 25% eendenlever, 25% konijnennier Analyse: 62% vocht, 14% eiwit, 22% vet, 0% celstof, 0,8% as, 0,14% calcium, 0,17% fosfor, Ca:P: 0,81, Energie: 251 kcal/100 gr.
#3330412
Kaela schreef:Hoi! Leuk dat je boxer wil barfen. Het zal na al die ellende fijn zijn om te zien dat hij weer met plezier eet!

Je percentages kloppen niet helemaal, ik kom op 95% uit. Je mag gerust 10% groente voeren of die laatste 5% met extra's als noten, hutenkase ed aanvullen.

I
Klopt foutje van mij dit moet het zijnL
Hoeveelheid: 3% van 29 kilo = 870 gram per dag / 6090 gram per week
Rauw vleesbot 45% : 392gr p/dag
Groentes 10% : 87gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 174gr p/dag
Spiervlees 25% : 218gr p/dag
Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=9c6SSW|fxPn2o
#3330413
pearlsofpassion schreef:Sprot is idd een kleine haringsoort en dus vette vis. Wel heel klein voor een boxer, ik vermoed dat als hij vis goed eet, je hem meer plezier gaat doen met een wat grotere vis.
.
ik heb ook vuile haring in de vriezer ( moet nog ff blijven liggen) en vgde week krijg ik viskoppen vd visboer :-)
#3330414
Dank je wel voor jullie tips tot nu toe :)
Ik heb ook wat hele kwarteltjes gehaald, kalkoen en konijnenbout.. :)
Maar als ik aan 400 gr vleesbot ( dat is toch totaal gewicht neem ik aan vlees + bot) moet komen per dag, mag ik dat in 1 keer geven of liever verdeeld over 2 maaltijden? Hij krijgt s morgens ( best vroeg ivm mijn werk) om 7 uur eten en dan rond 17 uur weer.
#3330427
Zolang je 2x voert kan je het vleesbot idd best verdelen.
Konijnenbouten zijn normaal wel meer bevleesd dan 50% vleesbot zoals nekken.
Dan mag je daar wat meer van voeren en kan je daarbij dan iets minder spiervlees voeren. Omdat er dus een deel meer spier al aan dat bot bijhangt.
Hele kwartels waar al het vlees nog aanhangt hoef je zelfs helemaal geen spier bij te voegen. Karkasjes wel natuurlijk. ;)
Wat heb je van kalkoen? Want bot van kalkoen is vrij hard en zeker geen beginnersbot!
#3330431
pearlsofpassion schreef:Zolang je 2x voert kan je het vleesbot idd best verdelen.
Konijnenbouten zijn normaal wel meer bevleesd dan 50% vleesbot zoals nekken.
Dan mag je daar wat meer van voeren en kan je daarbij dan iets minder spiervlees voeren. Omdat er dus een deel meer spier al aan dat bot bijhangt.
Hele kwartels waar al het vlees nog aanhangt hoef je zelfs helemaal geen spier bij te voegen. Karkasjes wel natuurlijk. ;)
Wat heb je van kalkoen? Want bot van kalkoen is vrij hard en zeker geen beginnersbot!
Ok duidelijk :) Het Kalkoenvlees is zonder bot en ik heb hele kwarteltjes (met kop en al ). Dus als ik de kwartel voer, tel ik eigenlijk het gewicht van spiervlees /botvlees op samen ? Bijvoorbeeld hij moet per dag +/- 350 vleesbot +260 spiervlees = 610 gr samen. Stel, dat de kwartels +/-300 gram aan gewicht zijn...geef ik die dag dan nog 150 spier en 150 vleesbot van een andere diersoort erbij ( + orgaanvlees en groenten) ?
#3330435
Je kan het zo doen ja.
Ale, de kwartels als compleet tellen en dan de rest van de daghoeveelheid in verhouding verdelen. Je kan evt nog het hele daghoeveelheid aan groenten voeren want dat zit natuurlijk niet in kwartels. En dan de rest in verhouding verdelen.
In hele kwartels zit vaak wel nog orgaan. Dan kan je kiezen of je met het orgaan hetzelfde doet als met de groenten of gewoon in verhouding tot het losse spiervlees en bot voert.
Dat kies je eigenlijk zelf, het komt niet zo vreselijk nauw. Als eens terugrekent aan welke percentages je precies komt bij elk scenario merk je dat dat niet zoveel verschil geeft. Toch niet als je het maar 1 of 2 keer per week doet.
Als ik mag zeggen, persoonlijk zou ik dan gewoon 1x per week 2 kwartels op een dag voeren en dan evt aanvullen met groenten ( en evt orgaan) en als dat niet uitkomt met de daghoeveelheid een visje of eitje erbij. Dat zou ikzelf het eenvoudigst vinden. ;)

Kalkoenspier is uiteraard prima. :)
#3330445
pearlsofpassion schreef:J
Als ik mag zeggen, persoonlijk zou ik dan gewoon 1x per week 2 kwartels op een dag voeren en dan evt aanvullen met groenten ( en evt orgaan) en als dat niet uitkomt met de daghoeveelheid een visje of eitje erbij. Dat zou ikzelf het eenvoudigst vinden. ;)
:)
Misschien ben ik nog een beetje te klinisch bezig ( lees: té precies aan t berekenen) maar ik vind het allemaal nog beetje ingewikkeld. Jij zegt 2 kwartels op 1 dag.. en dan..? geen andere diersoort extra erbij?
#3330447
Nee, hoeft toch niet?
Of je nu 2x per week een kwartel geeft met wat anders bij, of je geeft er 1x 2, das hetzelfde he.

In het begin is het wel logisch en goed, alles uit te rekenen. Dan weet je dat het klopt.
Later doe je dat automatisch wat meer op gevoel. Maar reken het nu maar eens uit wat je dan precies voert. Dan weet je het, en heb je vertrouwen.

Hetzelfde geldt voor je hoeveelheden op een dag he. Rond dat een beetje af he, want op de gram voeren dat is niet vol te houden. En dus ook niet nodig. Rond eens af en kijk dan op welke percentages je in praktijk uitkomt. Dan merk je dat dat prima is.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3330469
Patricia du Pon schreef:Misschien ben ik nog een beetje te klinisch bezig ( lees: té precies aan t berekenen) maar ik vind het allemaal nog beetje ingewikkeld. Jij zegt 2 kwartels op 1 dag.. en dan..? geen andere diersoort extra erbij?
Deden we in het begin allemaal. En dat is prima, want zo leer je het snappen en wen ja aan de marges die je aan kunt houden.

Bedenk dat je niet dagelijks compleet hoeft te voeren. Dat mag wel, je mag elke dag exact volgens het berekende schema je % voeren. Maar dit is voor de gezondheid van je hond niet nodig. Compleet voeren doe je over een langere tijd, zeg 1 a 2 weken. Je zou zelfs langer aan kunnen houden, sommige mensen voeren bijvoorbeeld 2 maanden 3 diersoorten en dan de volgende 2 maanden 3 andere diersoorten. Je hebt best veel marges in het totaalplaatje.

Dus ga voor je gemak eens uit van 1 week. In 1 week voer je liefst 4 a 5 diersoorten en vette vis en hou je in totaal de percentages van 45%vleesbot, 20% orgaan, 25% spier en 10% groentes aan. En dat mag ook nog best een procentje of wat afwijken, alleen bij de organen (lever en nier) wil je niet teveel afwijken van de percentages.

Voor de ontlasting is het handig om wel elke dag vleesbot te voeren. Maar dit mag dan best de ene dag iets meer en de andere dag iets minder zijn. Sommige mensen voeren dan elke dag spiervlees, orgaan en groente bij. Andere mensen geven de ene dag spiervlees, de andere dag pens, de volgende dag orgaanmix. En dan rekenen ze over een periode van 1 of 2 weken uit hoe ze dit dan afwisselen om op de juiste totaalhoeveelheden uit te komen.
Dat klinkt ingewikkeld, maar daar vind je vanzelf je weg in.

Dus als je normaal 870 gram voert en je kwartels wegen 300 gram, dan kun je hem op 1 dag 3 kwartels geven. Of 2 kwartels, een visje en wat groente. En dan kijk je even of er in de kwartels orgaantjes zitten, dan beschouw je het als compleet. Zitten er geen orgaantjes in, dan geef je op een andere dag meer orgaan zodat het over de hele week wel klopt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3330470
Nog een toevoeging: als je soms het gevoel bekruipt dat het allemaal te ingewikkeld is en heel precies moet, bedenk dan dat je eigen eten ook niet precies is. Vandaag eet je dit, morgen eet je dat. In de winter eet je meer boerenkool, in de zomer meer sla. En soms eet je een patatje of pizza en daar val je ook niet van om.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door