Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3330546
ik heb jullie tips gelezen en heb mijn best gedaan om een schema te maken met de spullen die ik momenteel in huis heb. ;D
Ik heb dit schema in een excel gezet zodat ik t steeds kan aanpassen dmv formules
Uitgaande van gewicht 30 kg. voer ik dus per week:
45% VLEESBOT 2835 gr
25% SPIERVLEES 1575 gr
10% PENS 630 gr
10% ORGAAN 630gr
10% GROENTEN 630 gr

maandag:
VLEESBOT lamsrib + eendennek 450 gram
SPIERVLEES kalkoenvlees 250 gram
PENS Dogmeat pens 100 gram
ORGAAN 0 gram
GROENTE groentenmix 90 gram
EXTRA extra: 1 ei

dinsdag:
VLEESBOT konijnenbout 450 gram
SPIERVLEES rundvlees 250 gram
PENS Dogmeat pens 100 gram
ORGAAN Kiezenbrink organenmix 125 gram
GROENTE groentenmix 90 gram
EXTRA sprotjes / viskop

woensdag:
VLEESBOT kwartel 450 gram
SPIERVLEES kippenrug 250 gram
PENS Dogmeat pens 100 gram
ORGAAN Kiezenbrink organenmix 125 gram
GROENTE groentenmix 90 gram
EXTRA Biogarde

donderdag:
VLEESBOT kipkarkas 450 gram
SPIERVLEES rundvlees 250 gram
PENS penslap lam 125 gram
ORGAAN 0 gram
GROENTE groentenmix 90 gram
EXTRA ei

vrijdag:
VLEESBOT kipkarkas 450 gram
SPIERVLEES paard 250 gram
PENS penslap lam 125 gram
ORGAAN Kiezenbrink organenmix 125 gram
GROENTE groentenmix 90 gram
EXTRA haring

zaterdag:
VLEESBOT eendennekken + lamsrib 450 gram
SPIERVLEES rundvlees 250 gram
PENS Dogmeat pens 100 gram
ORGAAN Kiezenbrink organenmix 125 gram
GROENTE groentenmix 90 gram
EXTRA kokosolie

zondag:
VLEESBOT duifje of kwartel 135 gram
SPIERVLEES kipfilet 75 gram
PENS 0 gram
ORGAAN kippenhartjes 130 gram
GROENTE 90 gram
EXTRA

Is dit compleet genoeg ? ik hoor het graag !
#3330565
Compleet wel.
Nog een paar opmerkingetjes.

Je geeft zondag erg weinig voer, is dat met een reden? Ik geloof dat men daar bij een pup niet zo gek op is...

Verder weet je dat kippenrug gewoon het rugdeel van het karkas is en dus zeer mooi vleesbot ( vaak erg mooi bevleesd) maar dus geen spiervlees. Nu bij kwartel vind ik dat logisch, want kwartel is ook geen vleesbot maar gehele prooi. Net als duif dus.
Ik zou dus de 2e keer ook bij de kwartel weer kippenrug geven ipv kippenvlees. Dat zal dat in je reële percentages beter kloppen dan als je nu kwartel onder vleesbot schaart.
Nu zou je dat ook wel gaan merken in je hond zijn ontlasting hoor. Te weinig bot geeft slappe stoelgang.

Konijnenbout is ook meer bevleesd dus zou je die dag iets meer vb en wat minder spier kunnen voeren.
Nu, dat hoeft niet perce want dat kan compenseren voor een dag met kipkarkas vb, wat vaak kaal is. Als je hond dat goed verdraagt is dat prima. De ene dag wat meer bevleesd, de andere wat minder, komt op het einde van de week op hetzelfde neer...
Door Too
#3330568
Net als PoP vind ik je zondag wat karig ,zeker voor een jonge hond
En kippenrug is idd iets met bot erin.

En ik zou inieder geval de ribben, en eigenlijk ook de konijnenbout, nog even laten tot je hond goed gewend is aan zelf kauwen en verteren. Het is echt wel bot voor de ervaren barfer.
Misschien kun je aan parelhoen of eendenrug komen.

T is vast een open deur.. ;) maar je orgaanmix daar zit in ieder geval hart, lever, nier in?




Edit: niet goed gelezen
#3330620
pearlsofpassion schreef:Compleet wel.
Nog een paar opmerkingetjes.
Je geeft zondag erg weinig voer, is dat met een reden? Ik geloof dat men daar bij een pup niet zo gek op is...
** Klopt zag ik ook achteraf > ik heb t inmiddels bijgesteld :) **


Verder weet je dat kippenrug gewoon het rugdeel van het karkas is en dus zeer mooi vleesbot ( vaak erg mooi bevleesd) maar dus geen spiervlees. Nu bij kwartel vind ik dat logisch, want kwartel is ook geen vleesbot maar gehele prooi. Net als duif dus.
** je hebt gelijk foutje> zal t aanpassen naar spiervlees :) **

Ik zou dus de 2e keer ook bij de kwartel weer kippenrug geven ipv kippenvlees. Dat zal dat in je reële percentages beter kloppen dan als je nu kwartel onder vleesbot schaart.
**goed plan dank je :) **

Nu zou je dat ook wel gaan merken in je hond zijn ontlasting hoor. Te weinig bot geeft slappe stoelgang.
** dat wii ik zeker niet> heb lang genoeg getobd met zijn slappe ontlasting. ik merk nu al dat zijn ontlasting al beter en steviger is met BARF :) **

Konijnenbout is ook meer bevleesd dus zou je die dag iets meer vb en wat minder spier kunnen voeren.
Nu, dat hoeft niet perce want dat kan compenseren voor een dag met kipkarkas vb, wat vaak kaal is. Als je hond dat goed verdraagt is dat prima. De ene dag wat meer bevleesd, de andere wat minder, komt op het einde van de week op hetzelfde neer...
**dank je wel :) **
#3330621
Too schreef:Net als PoP vind ik je zondag wat karig ,zeker voor een jonge hond
En kippenrug is idd iets met bot erin.

En ik zou inieder geval de ribben, en eigenlijk ook de konijnenbout, nog even laten tot je hond goed gewend is aan zelf kauwen en verteren. Het is echt wel bot voor de ervaren barfer.
Misschien kun je aan parelhoen of eendenrug komen.** ok dan ga ik dat bestellen :) **

T is vast een open deur.. ;) maar je orgaanmix daar zit in ieder geval hart, lever, nier in? ** klopt maar ben er achter dat ie de mix niet wilt eten, wél eet hij losse levertjes en hartjes :) **




Edit: niet goed gelezen
Door Lizzy
#3330648
Ik vind het er goed uit zien. Mooie afwisseling in diersoorten ook! Weet je zeker dat je al lamsrib wilt voeren? Lamsrib bevat in de regel erg veel calcium en voor een jonge opgroeiende hond vind ik het niet geweldig en zou ik kiezen voor alleen vleesbotten van kleine dieren.

En ergens vind ik het jammer dat je voor een orgaanmix kiest. Weet je feitelijk toch voor een deel nog steeds niet wat je precies voert, welke kwaliteit en welke verhoudingen. En het idee van BARF is nou net dat je geen enkele fabrikant op z'n mooie blauwe ogen hoeft te geloven. Dus ik zeg: mix eruit, gewoon vers hart, nier en lever erin :biggrin2:

Wat ik met pups standaard doe: ik gooi al het eten voor 1 dag in een teiltje of grote bak, ik hussel de handel door elkaar en dan haal ik daar 3 keer per dag een maaltijd uit.
#3330653
Lizzy schreef:Ik vind het er goed uit zien. Mooie afwisseling in diersoorten ook! Weet je zeker dat je al lamsrib wilt voeren? Lamsrib bevat in de regel erg veel calcium en voor een jonge opgroeiende hond vind ik het niet geweldig en zou ik kiezen voor alleen vleesbotten van kleine dieren.
**oeps net te laat voor vandaag dan... :-[ Ik heb Brains vanmorgen toevallig stuk lamsrib gegeven. (Zo'n gesneden/gezaagd blok van 250 gr. ) Hij was er een tijdje lekker mee aan t tobben en vlees eraf aan t knauwen. Toen ging ik even oud papier buiten zetten daarna was t op? Is t zo zacht dat hij t zo snel op kan knauwen en dat t snel verteert of heeft ie straks een probleem met poepen.. ::) ? maar ik zal er misschien een volgende keer meer wachten gezien zijn geschiedenis met groeipijn op 5 mnd. en het vleesbotpercentage op 40 zetten ips 45 % **En ergens vind ik het jammer dat je voor een orgaanmix kiest. Weet je feitelijk toch voor een deel nog steeds niet wat je precies voert, welke kwaliteit en welke verhoudingen. En het idee van BARF is nou net dat je geen enkele fabrikant op z'n mooie blauwe ogen hoeft te geloven. Dus ik zeg: mix eruit, gewoon vers hart, nier en lever erin :biggrin2: ** ik ben inmiddels naar hart nier en lever van rund kip en lam . De mix wilde hij niet en los eet ie t wel **

Wat ik met pups standaard doe: ik gooi al het eten voor 1 dag in een teiltje of grote bak, ik hussel de handel door elkaar en dan haal ik daar 3 keer per dag een maaltijd uit.
** goed idee, hier eet Brains 2 x per dag :) **
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door