Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3328939
Ik heb vandaag konijnen delen binnen gekregen. Een grote klomp bevroren vleesbotjes. Ik wil dit graag vandaag meteen in porties verdelen. Maar hoe lang laat ik dit ontdooien voordat ik het kan portioneren? Het ligt nu een uur, maar het is nog keihard. Ik ben bang dat het intussen teveel ontdooit en dat ik het dan niet meer kan invriezen. Bij het spiervlees en de organen ging het vrij makkelijk, maar dit bot is toch wel even anders. Hoe doen jullie dat?
#3328942
Abiri schreef:Ik heb vandaag konijnen delen binnen gekregen. Een grote klomp bevroren vleesbotjes. Ik wil dit graag vandaag meteen in porties verdelen. Maar hoe lang laat ik dit ontdooien voordat ik het kan portioneren? Het ligt nu een uur, maar het is nog keihard. Ik ben bang dat het intussen teveel ontdooit en dat ik het dan niet meer kan invriezen. Bij het spiervlees en de organen ging het vrij makkelijk, maar dit bot is toch wel even anders. Hoe doen jullie dat?
Het is niet te zeggen in uren. Want het ligt eraan hoeveel het is en hoe warm de omgeving is waar het ligt en hoe het invroren is (plat of in een vierkante bonk). Ik laat het ontdooien tot het moment dat ik het met een schroevendraaier en hamer van elkaar los kan slaan.
#3328945
En al is het ontdooit, dan is het zo.
Dat is niet zo'n ramp hoor. Het is beter zo min mogelijk, maar als ik vb voor de katten maal, wordt het zelfs volledig ontdooit en vries ik het ook nog eens in.
Als je bulkverpakkingen koopt, is het vaak nog nooit ontdooit terwijl vlees dat je vers in de super koopt vaak wel ingevroren en ontdooit is. Dus een keertje ontdooien en weer invriezen kan geen kwaad. Maar hoe minder hoe beter, dat klopt wel natuurlijk.
#3328954
Lizzy schreef:Het is niet te zeggen in uren. Want het ligt eraan hoeveel het is en hoe warm de omgeving is waar het ligt en hoe het invroren is (plat of in een vierkante bonk). Ik laat het ontdooien tot het moment dat ik het met een schroevendraaier en hamer van elkaar los kan slaan.
Ik ben inderdaad maar met een schroevendraaier en hamer aan de slag gegaan. Dat lukte op een gegeven moment wel. Maar wat een rot klus is dit zeg. Gelukkig heb ik nu voor een aantal weken in porties in de vriezer en ben ik voorlopig even klaar.
#3328955
pearlsofpassion schreef:En al is het ontdooit, dan is het zo.
Dat is niet zo'n ramp hoor. Het is beter zo min mogelijk, maar als ik vb voor de katten maal, wordt het zelfs volledig ontdooit en vries ik het ook nog eens in.
Als je bulkverpakkingen koopt, is het vaak nog nooit ontdooit terwijl vlees dat je vers in de super koopt vaak wel ingevroren en ontdooit is. Dus een keertje ontdooien en weer invriezen kan geen kwaad. Maar hoe minder hoe beter, dat klopt wel natuurlijk.
Dat is fijn om te weten. Nu was het doordat ik met hamer en schroevendraaier aan de slag ging nog redelijk goed bevroren.
Morgen krijgt hij voor het eerst barf, zal mij benieuwen...
#3328976
Heb je geen beitel in plaats van een schroevendraaier? Dat werkt een stuk gemakkelijker en je steekt er niet zo gemakkelijk je vlees mee kapot.
Op de grond kwakken wil helpen, als ze tenminste niet in elkaar gestoken zitten. KOnijnenkoppen bijvoorbeeld kan je gemakkelijk van elkaar krijgen door ze te laten vallen.
En als het niet lukt tja dan moet je het wat meer laten ontdooien, dat is ook geen ramp.
#3328981
pike schreef:Heb je geen beitel in plaats van een schroevendraaier? Dat werkt een stuk gemakkelijker en je steekt er niet zo gemakkelijk je vlees mee kapot.
Op de grond kwakken wil helpen, als ze tenminste niet in elkaar gestoken zitten. KOnijnenkoppen bijvoorbeeld kan je gemakkelijk van elkaar krijgen door ze te laten vallen.
En als het niet lukt tja dan moet je het wat meer laten ontdooien, dat is ook geen ramp.
Het zat heel erg dicht op elkaar gepakt. Je zag echt niet waar je moest beginnen. Maar goed, het is inmiddels gelukt. Ik weet alleen niet of ik weer van die konijnen delen ga kopen....
#3328999
Toch niet om die reden?
Dat is bij andere zaken ook zo he.
En dan laat je het toch gewoon wat langer staan? Je mag wel een halve dag of zo rekenen voor je ze iets gemakkelijker van elkaar krijgt. Afhankelijk van de omgevingstemperatuur, uit welke temp het komt en hoe het verpakt is. Nekken of karkas krijg je idd sneller van elkaar dan billen met veel vlees, maar als het te lastig is, wacht je dus gewoon wat langer.
Ik zet dozen van 10 of 15kg, gesloten, de avond voordien in +-10° en dan is het 's ochtends perfect te verwerken. Zo ontdooit het wel geleidelijker dan als je ze open op kamertemp zet.
Maar ik laat het vast wel wat verder ontdooien dan jij graag zou zien.
#3329003
Mijn 'hok' is nogal koud, dus meestal kijk ik de volgende dag een filmpje en dan elk reclameblok even in het hok de buitenste karkassen eraf en weer invriezen en terug naar de film... In de zomer is het na een dag volledig ontdooid, nu soms met 2 dagen nog half bevroren.. Verschilt veel..

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
#3329014
Ik kan me mijn eerste keer ook nog herinneren . Waar ben ik aan begonnen ::) :biggrin2:
Maar echt , je krijgt er handigheid in hoor
Ik werk ook met beitel en hamer , dat gaat het beste
Zeker als je wat ""grof geweld "" toepast
Ik zet het tijdens de wintermaanden meestal in de schuur , en de volgende ochtend kan ik ermee aan de slag
Als je de boel op de grond wilt kwakken dan zou ik er wel een zak omheen doen , dan blijft de boel schoon
#3329015
Ik merkte vooral dat het buitenste vlees zacht en ontdooit was maar de rest nog muurvast bevroren was. Dat was het lastige, en daardoor was ik bang dat het teveel ontdooid zou zijn.
Ik zet het tijdens de wintermaanden meestal in de schuur , en de volgende ochtend kan ik ermee aan de slag
Zet je dan het vlees in de vroege avond al in de schuur? Of net voordat je naar bed gaat?
#3329026
Ja, ik wilde toch ook gaan schrijven "niet ontdooit genoeg en gewoon lekker wat langer laten staan". We zitten allemaal met hetzelfde probleem als we in bulk kopen als het keihard bevroren is. Dus we moeten voor een deel ontdooien (zo weinig mogelijk maar wel zo goed dat je de boel goed uit elkaar kunt halen) en daarna opnieuw invriezen. Het is niet anders.

En nu even dit:

Het is een regel die in zowat elk huishouden gehandhaafd wordt: zodra iets ontdooid is, mag je het niet opnieuw invriezen en moet je het zo snel mogelijk opeten. "Onzin", verklaart Amerikaanse voedingsexperte Tina Hanes. "Ontdooid eten mag je wél opnieuw invriezen, maar enkel als je het correct ontdooid hebt."

"Het is een van de vragen die we het vaakst krijgen", aldus Hanes. "Het is echt wel veilig om ontdooid voedsel opnieuw in te vriezen, maar er hangen een paar voorwaarden aan vast." Zo moet je voedsel op de correcte manier ontdooid worden. "Of het nu vlees, gevogelte, vis of schaaldieren zijn, je mag ze opnieuw in de vriezer stoppen als ze in de koelkast ontdooid werden en niet bedorven zijn."

Hanes legt de nadruk op het ontdooien in de koelkast. "Je mag nooit iets ontdooien door het op je aanrecht te laten liggen, of nog erger: het onder warm water te stoppen. Bacteriën hebben het graag warm en vermenigvuldigen zich aan een razendsnel tempo op kamertemperatuur. Iets laten ontdooien op het aanrecht is nooit veilig", benadrukt ze.

Ontdooien in de microgolf of met koud water is minder erg, maar dan mag je het nog steeds niet opnieuw invriezen. "Voedsel dat je zo ontdooid hebt, moet je onmiddellijk consumeren. En als je koud water gebruikt, laat het eten dan in zijn plastic verpakking en vervang het water elke 30 minuten tot het ontdooid is."

Opnieuw invriezen mag ook enkel als het eten nog niet bedorven is. "Als het vreemd ruikt of de textuur kleverig of slijmerig is, gooi het dan weg. Laat ontdooid voedsel ook niet te lang in je koelkast zitten voor je het eet: kip, vis, garnalen en schaaldieren consumeer je best maximum een dag nadat ze ontdooid werden in de koelkast (wat op zich een dag duurt)."

Hanes benadrukt ook dat je nagenoeg alles veilig in de vriezer kan stoppen. "Groenten, brood, fruit, cake... Alles mag je invriezen en herinvriezen." Ze waarschuwt echter dat het proces de textuur, de kleur en de smaak van je product kan beïnvloeden. "Het zal er misschien niet meer zo appetijtelijk uitzien, en waarschijnlijk niet meer zo lekker smaken als toen het vers was."

Learn more: https://www.healthlab.nl/nieuws/7282_on ... aarde.html

(hahahaha, wat zullen sommige heel oudgediende hier van smullen, van deze hernieuwde inzichten :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: ).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door