Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Does72
#3326075
Nog even een korte vraag voordat ik straks de overstap naar gedeeltelijk barf maak. Nu heb ik kvv en dat heb ik in de juiste hoeveelheid in porties in de vriezer liggen. Ik haal dat per dag zo'n 16 uur van tevoren uit de vriezer en laat het in de koelkast ontdooien. Hoe werkt dat bij barf? Haal je dan ook de dag porties uit de vriezer of pak je gelijk voor twee dagen? Onze hond is klein en hoeft niet zoveel per dag, dat betekent dat hij dan bijvoorbeeld maar 32 gram orgaan vlees per dag en 144 gram vleesbot moet hebben. Dan krijg je dus allemaal vrij kleine zakjes met porties in de vriezer. Ook met het oog op al dat plastic dat ik dan weg moet gooien, vind ik dat niet prettig.
Of maken jullie zakjes met bot, spier en Orgaan al bij elkaar voor een dag?
Ik probeer nu dus te achterhalen wat de meest praktische manier is en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen. Sorry, het is een beetje een tic van mij dat ik me eerst enorm in lees voordat ik ergens mee begin. En dat ik dus ook van tevoren over allerlei (misschien onnodige en onbenullige) praktische dingen aan het nadenken ben. En dan echt bijna alles uitgedacht wil hebben voordat ik start. Dus daarom val ik jullie steeds lastig met al die vragen :-[
Door BuBbA
#3326080
Wij halen altijd voor meerdere dagen uit de diepvriezer omdat dat inderdaad makkelijker is. Dat is wel maximum voor 3 dagen en niet langer.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3326094
Ik doe het vleesbot per (dag)portie in zakjes; de rest zit per (dag)portie in bakjes (per 4weken).... ik haal in de loop van de ochtend voor de volgende dag uit de vriezer, dus 1 zakje en 1 bakje, en dit zet ik in de koelkast..... ik vind dit voor mezelf makkelijk zo op deze manier....
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3326103
Ik haal een kg verpakking uit de vriezer en laat het in de koelkast zover ontdooien dat ik het kan splitsen. Ik laat er voor 2 dagen uit en de rest verpak ik in porties van 2 dagen. Dat doe ik 'om en om' zodat Pum 2 dagen hetzelfde vleesbot eet, maar de tweede dag wel ander spiervlees.
Orgaan ontdooi ik zover dat ik het kan snijden en stop ik per portie weer terug in de vriezer; ze eet nl 1x/week nier, 1x/week hart enz
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3326107
Ik vind het juist heel goed dat je alles op voorhand overdenkt en voorbereid begint. En vragen beantwoorden vinden we niet erg. ;)
Alleen is er hierin geen 1 waarheid. Iedereen doet wat hij zelf het handigst vind.
Je hond eet als ik goed kan lezen 200-300gr per dag? Dan kan je niet rond op voorhand portioneren heen. Zoveel is duidelijk.

Als je inzit met plastiek verpakkingen kan je voor herbruikbare gaan. Bakjes die je kan uitwassen maar ook stevige zipzakken kan je vb uitspoelen en aan een wasdraad laten drogen.
Ik zit vb ook met kleine verpakkingen en ik vries de porties apart en los in en stop ze dan in een zipzak. Die kan dan open en ik haal er 1 portie uit, zip de zak terug dicht en die gaat terug de vriezer in. Das wel wat extra werk maar ik heb niet per portie een zakje. En de zipzakken worden niet vuil aangezien het vlees er bevroren in en ook uit gaat.
Er zijn ook mensen die vb met een vacuummachine meerdere porties in 1 zakje stoppen, dan steeds tussen de porties door afsluiten. Die zakjes kan je dan wel niet hergebruiken.

Bij honden kan je 4 dagen in de week spiervlees voeren en 3 dagen orgaan. Je herverdeeld het gewoon over de dagen maar op het eind van de week komt dat op hetzelfde neer. Als je vb maar 2 dagen barft bepaal je wat je in totaal wil voeren op die dagen en verdeel je dat op een manier die jij het handigst vind. Vleesbot voer je wel alle dagen.
Ook kan je 1 dag hart, de volgende lever enz voeren ipv elke dag alles. Of hart-lever-nier afgewisseld met pens. Dat scheelt een hoop in portioneren.

Je kan inderdaad alles per dag in 1 verpakking stoppen. Of zelfs per 2 dagen. Meer zou ik niet doen.
Ik doe dat niet. Ookal zit ik ook maar aan 360gr per dag en voer ik compleet per dag ( katten). Ik vind dat gewoon niet handig omdat ik flexibel wil kunnen zijn, maar dat is dus compleet persoonlijk.
Ik stop alles in zipzakken. 1 zak met eendennek, 1 zak met parelhoen, 1 met kippenlever, 1 met konijnenlever enz...
Elke dag haal ik dan 1 portie van bepaald vleesbot, spier, orgaan( of kuiken) en vis uit.
Vleesbot vries ik soms per 2 dagen in.

Tenzij je alles per dag in een bakje invriest, heb je ook een apart ontdooibakje nodig. Als je met zakjes werkt in de vriezer is het een stuk properder het vlees er bevroren uit te halen ( indien mogelijk) dan het in het zakje te ontdooien.
Voor de hygiëne ( voor jezelf, niet de hond ;) ) dienen ontdooibakjes afgesloten te zijn en zet je ze best op het onderste schap van je koelkast.
Door Hanny
#3326116
Als ik die pietje precieze hoeveelheden lees, vraag ik me af, hoe je dat gaat doen?
Neem nu 144 gram vleesbot, hoe stel je je dat voor? Lastig hoor, het ene is te groot, het andere te klein.
waarschijnlijk zul je inventief moeten zijn, de ene dag wat meer, dan de andere. Hier is dat geen enkel probleem. Eend en parelhoenkarkas zijn altijd aan de veel te grote maat, dan praat ik over meer dan twee ons, op een gewicht van per maaltijd 200 tot 250 gram.. Ik heb nog nooit gemerkt, dat ze na eend, of hoen echt te moeilijk poepten. Er zitten wel een paar dagen tussen die te grote botmaaltijden, ik ga natuurlijk geen moeilijkheden op zoeken.
Pens en lever, beiden eenmaal per week en hart en lever om de week, wel altijd met bot er bij, maar dan de lichtere karkassen.
Ze eten wel dagelijks groentenmix, maar dat is makkelijk invriezen.
Het botgedeelte gaat in een plastic zakje in de vriezer en dat gaat om te ontdooien in een bakje (zonder zakje), orgaan in bakjes en pens en vlees in wat duurdere zakjes, want ik wil geen lekkage. Vis ALTIJD in een bakje, dat malen we eerst, omdat ik niet van vette visviezigheid aan hond of tegels houd.
Zipzakken vind ik niets, maar dat zal wel aan mij liggen.
's Avonds uit de vriezer en de volgende middag klaar om gevoerd te worden. Buiten de koelkast ontdooien, anders is het niet op tijd goed.
Ik heb eeuwig en altijd restjes en daar ga ik uiteraard netjes schoon mee om.
's Zomers zet ik het soms wel terug ik de koelkast. Zeker als het echt warm is, maar in een koeltas met een diepvries blok er bij gaat ook prima.

Het gaat je zeker lukken,
Hanny
Gebruikersavatar
Door Does72
#3326130
pearlsofpassion schreef:Ik vind het juist heel goed dat je alles op voorhand overdenkt en voorbereid begint. En vragen beantwoorden vinden we niet erg. ;)
Alleen is er hierin geen 1 waarheid. Iedereen doet wat hij zelf het handigst vind.
Je hond eet als ik goed kan lezen 200-300gr per dag? Dan kan je niet rond op voorhand portioneren heen. Zoveel is duidelijk.

Dat klopt, de totale dag portie is rond 300 gram. En ik was er al bang voor dat ik er niet omheen kon :-\

Als je inzit met plastiek verpakkingen kan je voor herbruikbare gaan. Bakjes die je kan uitwassen maar ook stevige zipzakken kan je vb uitspoelen en aan een wasdraad laten drogen.
Ik zit vb ook met kleine verpakkingen en ik vries de porties apart en los in en stop ze dan in een zipzak. Die kan dan open en ik haal er 1 portie uit, zip de zak terug dicht en die gaat terug de vriezer in. Das wel wat extra werk maar ik heb niet per portie een zakje. En de zipzakken worden niet vuil aangezien het vlees er bevroren in en ook uit gaat.
Er zijn ook mensen die vb met een vacuummachine meerdere porties in 1 zakje stoppen, dan steeds tussen de porties door afsluiten. Die zakjes kan je dan wel niet hergebruiken.

Dat met die zip zak en daar aparte porties in stoppen lijkt mij handig. Ik ga ze niet helemaal schoon maken hoor, maar ik wil gewoon niet drie plastic zakjes per dag moeten weggooien. Daarom lijkt mij dit wel wat. Bedankt voor de tip.

Bij honden kan je 4 dagen in de week spiervlees voeren en 3 dagen orgaan. Je herverdeeld het gewoon over de dagen maar op het eind van de week komt dat op hetzelfde neer. Als je vb maar 2 dagen barft bepaal je wat je in totaal wil voeren op die dagen en verdeel je dat op een manier die jij het handigst vind. Vleesbot voer je wel alle dagen.
Ook kan je 1 dag hart, de volgende lever enz voeren ipv elke dag alles. Of hart-lever-nier afgewisseld met pens. Dat scheelt een hoop in portioneren.

Je kan inderdaad alles per dag in 1 verpakking stoppen. Of zelfs per 2 dagen. Meer zou ik niet doen.
Ik doe dat niet. Ookal zit ik ook maar aan 360gr per dag en voer ik compleet per dag ( katten). Ik vind dat gewoon niet handig omdat ik flexibel wil kunnen zijn, maar dat is dus compleet persoonlijk.
Ik stop alles in zipzakken. 1 zak met eendennek, 1 zak met parelhoen, 1 met kippenlever, 1 met konijnenlever enz...
Elke dag haal ik dan 1 portie van bepaald vleesbot, spier, orgaan( of kuiken) en vis uit.
Vleesbot vries ik soms per 2 dagen in.

Tenzij je alles per dag in een bakje invriest, heb je ook een apart ontdooibakje nodig. Als je met zakjes werkt in de vriezer is het een stuk properder het vlees er bevroren uit te halen ( indien mogelijk) dan het in het zakje te ontdooien.
Voor de hygiëne ( voor jezelf, niet de hond ;) ) dienen ontdooibakjes afgesloten te zijn en zet je ze best op het onderste schap van je koelkast.
Een ontdooi bakje heb ik al, dat gebruik ik nu ook voor de kvv. Waarom is het beter om het vlees niet in het zakje te laten ontdooien? Stop je nu gewoon alle verschillende vlees soorten los in het bakje bij elkaar om te ontdoen?

Hoe lang duurt het ontdooien eigenlijk bij barf producten als je het in de koelkast laat ontdooien?
Gebruikersavatar
Door Does72
#3326131
Hanny schreef:Als ik die pietje precieze hoeveelheden lees, vraag ik me af, hoe je dat gaat doen?
Neem nu 144 gram vleesbot, hoe stel je je dat voor? Lastig hoor, het ene is te groot, het andere te klein.

Dat lijkt mij ook heel lastig. Het zal een beetje meer op de ene dag en een beetje minder op de andere worden vrees ik

waarschijnlijk zul je inventief moeten zijn, de ene dag wat meer, dan de andere. Hier is dat geen enkel probleem. Eend en parelhoenkarkas zijn altijd aan de veel te grote maat, dan praat ik over meer dan twee ons, op een gewicht van per maaltijd 200 tot 250 gram.. Ik heb nog nooit gemerkt, dat ze na eend, of hoen echt te moeilijk poepten. Er zitten wel een paar dagen tussen die te grote botmaaltijden, ik ga natuurlijk geen moeilijkheden op zoeken.
Wat weegt zo'n karkas eigenlijk?
Pens en lever, beiden eenmaal per week en hart en lever om de week, wel altijd met bot er bij, maar dan de lichtere karkassen.
Ze eten wel dagelijks groentenmix, maar dat is makkelijk invriezen.
Het botgedeelte gaat in een plastic zakje in de vriezer en dat gaat om te ontdooien in een bakje (zonder zakje), orgaan in bakjes en pens en vlees in wat duurdere zakjes, want ik wil geen lekkage. Vis ALTIJD in een bakje, dat malen we eerst, omdat ik niet van vette visviezigheid aan hond of tegels houd.
Zipzakken vind ik niets, maar dat zal wel aan mij liggen.
's Avonds uit de vriezer en de volgende middag klaar om gevoerd te worden. Buiten de koelkast ontdooien, anders is het niet op tijd goed.
Ik heb eeuwig en altijd restjes en daar ga ik uiteraard netjes schoon mee om.
's Zomers zet ik het soms wel terug ik de koelkast. Zeker als het echt warm is, maar in een koeltas met een diepvries blok er bij gaat ook prima.

Het gaat je zeker lukken,
Hanny
Door eelke
#3326132
Ik portioneer los per dag. Vleesbot elke dag, daarin zit een speling van 50 gram meer of minder. Spiervlees krijgt hij 4 keer per week, en orgaan 3 keer per week.
Elke dag halen we dan een zakje bot, en een zakje spiervlees of orgaan uit.

Orgaan is een mix van lever, nier, hart en pens. Spiervlees en bot gaan wel gewoon per diersoort.
Door Hanny
#3326159
Zakjes worden vies, als je het vlees er in laat ontdooien. Ik gooi de zakjes weg en was ze niet eerst af, dan heb ik ze liever een beetje schoon.
Remco heeft eendkarkas, maar die zijn voor onze honden van een ongemakkelijk formaat. Wij halen ze in Ermelo, die zijn wat kleiner en dan zo'n beetje doormidden, bovenkant meestal flink boven de 200 gram en het onderste deel 200, of wat minder.
De parelhoen, ook via Remco, wordt per stuk gegeten, meestal 200 tot 260 gram..
Te veel vet en pruttel wordt er door manlief bij het portioneren al verwijderd en wat bruikbaar is, maalt hij.
Hier wordt konijn niet meer gegeten, maar dat was in goede gewichten te koop.
Er is zeker meer te koop, maar wij hebben een simpel menu en daar doen we het mee.

Hanny
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3326177
Abiri schreef:Een ontdooi bakje heb ik al, dat gebruik ik nu ook voor de kvv. Waarom is het beter om het vlees niet in het zakje te laten ontdooien? Stop je nu gewoon alle verschillende vlees soorten los in het bakje bij elkaar om te ontdoen?

Hoe lang duurt het ontdooien eigenlijk bij barf producten als je het in de koelkast laat ontdooien?
In het zakje wordt het een vieze bedoening om het eruit te krijgen. En dan kan je ze zeker niet hergebruiken.
In het bakje gaan ze idd wel gewoon samen en los om te ontdooien.

Die zipzakken vind ik handig, maar je moet wel een manier vinden om je porties los in te vriezen. Sommige mensen gebruiken vb siliconen muffinvormen, of op een plaat bovenin je vriezer, maar dan kan je niet veel in 1 keer invriezen. Orgaan doe ik trouwens wel in kleine bakjes en dan zo een zipzak in.


Ontdooien is uittesten want afhankelijk van hoe groot je porties zijn. En orgaan gaat sneller dan spier vb.
Jouw porties zullen ongeveer vergelijkbaar zijn met mijn porties en ik haal het gewoon 24u op voorhand uit als ik het in de koelkast zet. Buiten de koelkast is het op 10u wel ontdooit, in de koelkast is 12u echt niet voldoende.

Ik denk dat jij de meeste karkassen in 4 zal moeten doen. Ik persoonlijk haal de kam er vanaf omdat die doorgaans toch vrij kaal is ( vlees schraap ik eraf) en dan kan je het karkas heel mooi net achter de ribben doorknippen en dan over de ruggegraad middendoor.
Ik zou ook niet te nauw kijken naar de gewichten. Als het gewicht van het gehele karkas ongeveer klopt, is op het zicht in 4 ( of 3 misschien) prima.
Rond ook je hoeveelheden af. 114gr dat is iets tussen 100 en 125gr he. Zo ook voor je spier. Ik weet nog dat ik indertijd bewust gezorgd heb dat ik 100gr orgaan en 125gr spier had ( toen moest ik nog meer dan 400gr voeren). Omdat dat eenvoudig uit een kg komt. En als je dan terug uitrekent op welke percentages je dan precies komt, merk je dat dat maar een paar % verschil geeft. Dus dat het niet super nauw komt.
Door El_Kato
#3326251
Ik proportioneer vrij nauwkeurig. Weet de hoeveelheden niet uit mijn hoofd maar 114 gr karkas is dan ook echt in de buurt daarvan. De meeste karkassen zijn vrij makkelijk door midden te hakken. We hebben ook een kat kleine stukken houd ik apart en van de parelhoen bv snijd ik vaak al de boutjes af voor hem. Ik maak complete porties met karkas, orgaan en spiervlees. Het orgaan in de portie is dan 50% pens en 50% hart, lever of nier. Als ik veel spiervlees of orgaan over heb dan snijd ik dat in stukken en mix dat door elkaar in een diepvrieszak. Pens en spiervlees altijd apart trouwens. Ik voer dus elke dag compleet ook omdat niet al het orgaan hier goed gegeten werd en wanneer het gemixed is met pens gaat het wel goed. Misschien kan ik wel weer een keer proberen om vlees en orgaan dagen te doen. Denk dat het nu misschien beter gaat omdat er ook pens bij zit maar dit bevalt me eigenlijk wel. Zorg per keer dat ik portioneer dat er variatie is met de vorige porties en verder hoef ik er dan niet meer over na te denken. Wij halen de avond van te voren 3 complete zakjes uit de vriezer (2x hond en 1x kat) en 1x in de 2 weken ongeveer besteed ik een ochtend aan het maken van de porties. Dat is wel even een rotwerk maar daar heb ik dan de dagen erna weer plezier van. De porties laten we buiten de koelkast ontdooien in een plastic bewaardoos met deksel. Rana eet weer uit deze bak.

Tja ik zou ook graag minder plastic gebruiken maar dit is voor ons de meest efficiente manier. Bakjes moeten gekocht worden en ook weer afgewassen en karkas past niet altijd goed. We gebruiken de diepvrieszakjes van Action in 2 kleuren. Blauw voor Rana en doorzichtig voor Dex. Het zakje van Sam (kat) is goed herkenbaar omdat zijn portie veel kleiner is.
Door smulpaap
#3326256
Ja , het portioneren . Daar zul je zelf je weg in moeten vinden . En van je fouten leer je , dan doe je het de volgende keer weer anders net zo lang totdat je denkt dit is voor mij meest handige werkwijze

Het is met grotere honden vaak net even makkelijker
Ik had er voorheen vier en pakte van vleesbot en spiervlees 1 tot 1,5 kilo en hup verdelen maar
Nu heb ik nog 1 klein hondje van nog geen 7 kg zwaar
Ik maak eens per vier weken een orgaanmix en ik portioneer gelijk de hoeveelheden pens voor die periode
Spiervlees idem , dan hoef ik alleen het vleesbot nog maar te knippen
Het hangt er ook vanaf wat je op de barf dagen wilt voeren qua vleesbot
In de gemiddelde KVV zit vaak al kipkarkas bv , of eend
Kwartelkarkas is heel gemakkelijk te knippen bv
Gebruikersavatar
Door Does72
#3326258
El_Kato schreef:Ik proportioneer vrij nauwkeurig. Weet de hoeveelheden niet uit mijn hoofd maar 114 gr karkas is dan ook echt in de buurt daarvan. De meeste karkassen zijn vrij makkelijk door midden te hakken. We hebben ook een kat kleine stukken houd ik apart en van de parelhoen bv snijd ik vaak al de boutjes af voor hem. Ik maak complete porties met karkas, orgaan en spiervlees. Het orgaan in de portie is dan 50% pens en 50% hart, lever of nier. Als ik veel spiervlees of orgaan over heb dan snijd ik dat in stukken en mix dat door elkaar in een diepvrieszak. Pens en spiervlees altijd apart trouwens. Ik voer dus elke dag compleet ook omdat niet al het orgaan hier goed gegeten werd en wanneer het gemixed is met pens gaat het wel goed. Misschien kan ik wel weer een keer proberen om vlees en orgaan dagen te doen. Denk dat het nu misschien beter gaat omdat er ook pens bij zit maar dit bevalt me eigenlijk wel. Zorg per keer dat ik portioneer dat er variatie is met de vorige porties en verder hoef ik er dan niet meer over na te denken. Wij halen de avond van te voren 3 complete zakjes uit de vriezer (2x hond en 1x kat) en 1x in de 2 weken ongeveer besteed ik een ochtend aan het maken van de porties. Dat is wel even een rotwerk maar daar heb ik dan de dagen erna weer plezier van. De porties laten we buiten de koelkast ontdooien in een plastic bewaardoos met deksel. Rana eet weer uit deze bak.

Tja ik zou ook graag minder plastic gebruiken maar dit is voor ons de meest efficiente manier. Bakjes moeten gekocht worden en ook weer afgewassen en karkas past niet altijd goed. We gebruiken de diepvrieszakjes van Action in 2 kleuren. Blauw voor Rana en doorzichtig voor Dex. Het zakje van Sam (kat) is goed herkenbaar omdat zijn portie veel kleiner is.
Ik wist niet dat ze dat hadden bij de action. Dat is misschien handig voor mij om het spier en orgaan vlees apart te verpakken zodat het nog herkenbaar is.
Ik weet nog niet hoe ik het ga aanpakken, want ik lees veel verschillende manieren. Ik ga maar proberen wat mij het beste bevalt. Erg leuk en leerzaam voor mij om te lezen trouwens hoe iedereen dit aanpakt. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door