Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Does72
#3326259
smulpaap schreef:Oh ja , je kan misschien op zoek gaan naar een leverancier die (ook ) kleine hoeveelheden verkoopt
Ik ben van plan om bij animalfoodexpress.nl te gaan bestellen. Daar kun je kleine hoeveelheden kopen.
Gebruikersavatar
Door Does72
#3326261
smulpaap schreef:Ja , het portioneren . Daar zul je zelf je weg in moeten vinden . En van je fouten leer je , dan doe je het de volgende keer weer anders net zo lang totdat je denkt dit is voor mij meest handige werkwijze

Het is met grotere honden vaak net even makkelijker
Ik had er voorheen vier en pakte van vleesbot en spiervlees 1 tot 1,5 kilo en hup verdelen maar
Nu heb ik nog 1 klein hondje van nog geen 7 kg zwaar
Ik maak eens per vier weken een orgaanmix en ik portioneer gelijk de hoeveelheden pens voor die periode
Spiervlees idem , dan hoef ik alleen het vleesbot nog maar te knippen
Het hangt er ook vanaf wat je op de barf dagen wilt voeren qua vleesbot
In de gemiddelde KVV zit vaak al kipkarkas bv , of eend
Kwartelkarkas is heel gemakkelijk te knippen bv
In het begin alleen konijn, we zijn namelijk aan het elimineren. Daarna denk ik dat ik eend ga toevoegen. Het is nu dus nog erg eenzijdig, maar dat hoop ik langzaam uit te kunnen breiden als hij goed reageert op de diersoorten. Maar dat is voor mij om er een beetje in te komen wel lekker, dan is het overzichtelijk.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3326267
Je kan idd met kleuren werken, het er gewoon op schrijven of nog wat anders.
Ik heb labels gemaakt op papier afgedrukt en geplastificeerd. ::) En die hergebruik ik uiteraard ook.
Maar meestal weet ik op het zicht wat wat is. Alleen het verschil tussen lamsvlees en kalkoen niet en tussen de verschillende soorten lever. Voor de rest is het gewoon ter controle.
Door El_Kato
#3326271
De blauwe zijn de wat duurdere diepvries zakken en de doorzichtige de goedkope, beide hebben een inhoud van 3 liter dacht ik. Boterhamzakjes zijn hier vaak net te klein om ook het karkas er goed in te krijgen. Ze hebben ook stickerlabels bij de Action die plak ik op bv de zak met mix orgaan of het spiervlees. Mijn ervaring is dat ik het niet altijd goed zie en sowiezo vergeet wat er in zit :) . We hebben nu bv ook een paar losse zakken met incomplete porties erin daar moet dan bv nog spiervlees bij. Had de laatste keer niet genoeg spiervlees ontdooid of als ik restjes overhoud dan bereid ik vast wat voor. Daar plak ik een etiket op met wat er in zit, hoeveel porties en voor wie. Dan kan ik bij de volgende portioneer ronde makkelijker inschatten hoeveel van wat er ontdooid moet worden.

Het is inderdaad gewoon uitproberen en kijken wat voor jou het prettigste is.
Gebruikersavatar
Door Does72
#3326321
Abiri schreef:Ik ben van plan om bij animalfoodexpress.nl te gaan bestellen. Daar kun je kleine hoeveelheden kopen.
Weet iemand nog een andere leverancier die in Noord Holland bezorgd? Bij animalfoodexpress.nl is nu veel niet op voorraad zag ik net. En bij Dogmeat hebben ze niet alles wat ik zoek. Ik wil konijn spier, bot en orgaan. En ook alle drie van eend. Maar dat is bij veel sites niet te krijgen. Daarnaast wil ik bij dezelfde leverancier ook kvv paard, eend en konijn bestellen. Iemand nog goede suggesties?
Door smulpaap
#3326324
Abiri schreef:Weet iemand nog een andere leverancier die in Noord Holland bezorgd? Bij animalfoodexpress.nl is nu veel niet op voorraad zag ik net. En bij Dogmeat hebben ze niet alles wat ik zoek. Ik wil konijn spier, bot en orgaan. En ook alle drie van eend. Maar dat is bij veel sites niet te krijgen. Daarnaast wil ik bij dezelfde leverancier ook kvv paard, eend en konijn bestellen. Iemand nog goede suggesties?


Oervoer heeft gehele konijn karkassen . Als je de grote besteld van 500-600 gram dan zit er lever -nier en hart in , plus wat long
De lever weegt ongeveer 60 gram de niertjes 18 gram . Ze zijn zeer goed bevleesd
De karkassen zien er uit zo als op de foto

Van eend hebben ze hart en maag , maar ook erg mooi en goed bevleesd karkas wat ook niet overdreven vet is
KVV -paard verkopen ze daar niet , wel eend en konijn

Minimale hoeveelheid die je kan bestellen is 5 kilo


https://www.oervoer.com/konijn-karkas

In de bieb vind je het topic de barfhap in beeld , daarin staan ook afbeeldingen van het konijn karkas en de orgaantjes die erin zitten
Gebruikersavatar
Door Does72
#3326381
smulpaap schreef:Oervoer heeft gehele konijn karkassen . Als je de grote besteld van 500-600 gram dan zit er lever -nier en hart in , plus wat long
De lever weegt ongeveer 60 gram de niertjes 18 gram . Ze zijn zeer goed bevleesd
De karkassen zien er uit zo als op de foto

Van eend hebben ze hart en maag , maar ook erg mooi en goed bevleesd karkas wat ook niet overdreven vet is
KVV -paard verkopen ze daar niet , wel eend en konijn

Minimale hoeveelheid die je kan bestellen is 5 kilo


https://www.oervoer.com/konijn-karkas

In de bieb vind je het topic de barfhap in beeld , daarin staan ook afbeeldingen van het konijn karkas en de orgaantjes die erin zitten
Zit er aan een karkas genoeg vlees of moet je dan nog spiervlees toevoegen? Want dat is nu juist het probleem. Ik kan dat bijna nergens krijgen van konijn en eend. Ik zag bij animalfoodexpress.nl dat ze van eend en konijn spiervlees verkopen. Het is nu alleen niet op voorraad. Dus ik denk dat ik daar nog even op wacht, dan kan ik gelijk alles bestellen. Want ik haal het liefst zoveel mogelijk bij één leverancier ivm de bezorgkosten. Maar als je geen extra spiervlees hoeft te kopen kan ik het ook bij oervoer gaan bestellen.
Mijn hond heeft nog nooit bot gegeten, dus ik weet niet of ik meteen met een karkas kan beginnen. En voor mezelf moet ik ook wel even een drempel over om een karkas te gaan ontleden..
Door smulpaap
#3326389
Abiri schreef:Zit er aan een karkas genoeg vlees of moet je dan nog spiervlees toevoegen? Want dat is nu juist het probleem. Ik kan dat bijna nergens krijgen van konijn en eend. Ik zag bij animalfoodexpress.nl dat ze van eend en konijn spiervlees verkopen. Het is nu alleen niet op voorraad. Dus ik denk dat ik daar nog even op wacht, dan kan ik gelijk alles bestellen. Want ik haal het liefst zoveel mogelijk bij één leverancier ivm de bezorgkosten. Maar als je geen extra spiervlees hoeft te kopen kan ik het ook bij oervoer gaan bestellen.
Mijn hond heeft nog nooit bot gegeten, dus ik weet niet of ik meteen met een karkas kan beginnen. En voor mezelf moet ik ook wel even een drempel over om een karkas te gaan ontleden..
Aan de konijn karkassen van Oervoer zit voldoende spiervlees . De meeste klanten voeren ze dus als gehele complete maaltijd , ik ook
Dus in principe hoef je niet zoveel te ontleden
Je kan ook de kleinere karkassen nemen daar zitten niet alle organen in en dan hoef je ook niets te ontleden
Nu is een geheel karkas met alle organen wel weer voordeliger , zeker met een kleine hond die niet zoveel eet
Mijn hondje eet bv 20 gram nier per week , zou ik een kilo moeten kopen dan doe ik daar eeuwen mee
10gjrt2.jpg
10gjrt2.jpg (775.99 KiB) 2922 keer bekeken
Bijlagen
210y9n5.jpg
210y9n5.jpg (929.82 KiB) 2922 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Does72
#3326391
smulpaap schreef:Aan de konijn karkassen van Oervoer zit voldoende spiervlees . De meeste klanten voeren ze dus als gehele complete maaltijd , ik ook
Dus in principe hoef je niet zoveel te ontleden
Je kan ook de kleinere karkassen nemen daar zitten niet alle organen in en dan hoef je ook niets te ontleden
Nu is een geheel karkas met alle organen wel weer voordeliger , zeker met een kleine hond die niet zoveel eet
Mijn hondje eet bv 20 gram nier per week , zou ik een kilo moeten kopen dan doe ik daar eeuwen mee 10gjrt2.jpg
Ik had de foto's van het karkas al bekeken in het barf in beeld topic, het ziet er goed uit. Als ik dan zo'n grote neem moet ik hem door de helft doen denk ik want hij eet niet zoveel.
Bereken jij de organen apart? Want ik heb gewoon 10% orgaan berekend in de rekenhulp. Ik geef nog even geen pens vanwege het elimineren. En ik dacht ik maak gewoon een mixje van allerlei organen. Hij mag 32 gram orgaan per dag, dat is 224 gram per week. Hij weegt iets meer dan 7,7 kilo dus ik heb de rekenhulp op 8 kilo gezet. Ik begrijp dat jouw hond ook niet groot is, maar hoe kom je aan 20 gram nier per week?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3326396
Als je die karkassen zou kopen, zou ik gewoon niet rekenen en gewoon een gewicht voeren.
Zeker als de hele neemt waar alle organen inzitten heeft hij de ene keer wat hart en long en de volgende keer wat lever binnen. En je weet dat het op het eind, wanneer het karkas op is wel ongeveer klopt. Dus hoef je niet elke keer op te letten. Ene keer wat meer, andere keer wat minder is prima.
Je mag het na gaan wegen he, maar zo nauw komt het allemaal niet en dat zal wel ongeveer kloppen. Je hoeft niet perce evenveel hart als nier als lever te voeren. Dat mag, maar de verhoudingen zoals ze in het prooidier zitten, zijn ook prima. Tenslotte is dat wat je met je percentages probeert na te bootsen; een prooidier. ;)

Konijnkarkas is zacht bot en kan je prima voeren om te beginnen.
Laat het zoveel mogelijk in brede stukken die hij niet in 1 keer kan inslikken, zo leert hij goed kauwen.
Door smulpaap
#3326414
pearlsofpassion schreef:Als je die karkassen zou kopen, zou ik gewoon niet rekenen en gewoon een gewicht voeren.
Zeker als de hele neemt waar alle organen inzitten heeft hij de ene keer wat hart en long en de volgende keer wat lever binnen. En je weet dat het op het eind, wanneer het karkas op is wel ongeveer klopt. Dus hoef je niet elke keer op te letten. Ene keer wat meer, andere keer wat minder is prima.
Je mag het na gaan wegen he, maar zo nauw komt het allemaal niet en dat zal wel ongeveer kloppen. Je hoeft niet perce evenveel hart als nier als lever te voeren. Dat mag, maar de verhoudingen zoals ze in het prooidier zitten, zijn ook prima. Tenslotte is dat wat je met je percentages probeert na te bootsen; een prooidier. ;)

Konijnkarkas is zacht bot en kan je prima voeren om te beginnen.
Laat het zoveel mogelijk in brede stukken die hij niet in 1 keer kan inslikken, zo leert hij goed kauwen.
Precies , je hebt het antwoord al gekregen
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3326423
Misschien ben ik een beetje (te) laat met reageren, maar ik wil je graag vertellen hoe ik het doe.
Ik zoek ook altijd alles van te voren helemaal uit voor ik ergens aan begin. ;)

Ik heb 2 soorten bakjes. Kleine voor de organen en iets grotere (lock&lock) voor het vlees.
Ik laat 1 kg vlees of orgaan zover ontdooien dat ik het kan snijden en verdeel het dan over de bakjes. Ik ben een pietlut, in de orgaan bakjes zitten 3 soorten orgaan. Ik verdeel gewoon bv nier in het juiste gewicht over de bakjes. Die gaan de vriezer weer in. Als ik later bv hart ga snijden, stop ik dat bij de bakjes nier. Zo doe ik dat later ook met de lever. Op die manier heb ik complete orgaanbakjes en nog niet complete orgaanbakjes in de vriezer. Op een blaadje wat ik erbij leg, schrijf ik welke organen er al inzitten met het aantal bakjes erbij.

Met een stift schrijf ik op de vlees bakjes welk dier erin zit. In de afwasmachine gaat dat er weer af.
Bakjes nemen wel meer ruimte in in de vriezer, maar je hoeft niet elke keer zakjes weg te gooien of uit te spoelen.

's avonds pak ik de bakjes voor de volgende dag en zet die in de koelkast.
Ik ben ook aan het elimineren en vind dat het zo goed werkt.

Bandit kan alleen lamsribben eten als bot. Dat kan niet anders dan in zijn geheel in de koelkast. Het is dan wel in 2 dagen op.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3326674
Abiri schreef:Weet iemand nog een andere leverancier die in Noord Holland bezorgd? Bij animalfoodexpress.nl is nu veel niet op voorraad zag ik net. En bij Dogmeat hebben ze niet alles wat ik zoek. Ik wil konijn spier, bot en orgaan. En ook alle drie van eend. Maar dat is bij veel sites niet te krijgen. Daarnaast wil ik bij dezelfde leverancier ook kvv paard, eend en konijn bestellen. Iemand nog goede suggesties?
Ik denk dat je hiermee een eind komt?
viewtopic.php?f=4&t=135872
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door