Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3326025
Wanneer je een pup krijgt vanuit volledig brok-etende lijnen bestaat er dan een mogelijkheid dat je door kwalitatief hoogwaardig spiervlees te geven (als onderdeel van een goed opgezet vleesbot-, orgaan-, groentenmenu) je een dusdanig eiwit-overschot creëert dat er gewrichtsproblemen kunnen ontstaan?? Zou het niet veiliger zijn om deze pup het eerste jaar op die brok te laten staan en daarna over te gaan op barf? Ik weet dat het heel krom klinkt, vooral omdat ik al meer dan 15 jaar barf met de honden en er absoluut geen twijfels over heb, maar toch blijf ik het me afvragen, misschien vooral omdat één van mijn huidige jongens (ook komende vanuit honden die alleen maar brokken eten), die ik met 7 weken direct overzette op barf waarbij ik heel erg lette op de kwaliteit van het vlees (bv niet 1x kopvlees gegeven gedurende het 1e jaar) en de correcte percentages vleesbot-spiervlees-orgaan zware ED heeft (op latere leeftijd achtergekomen, maar volgens orthopeed al zeer lang aanwezig).
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3326047
MillyMol schreef:Waarom denk je dat eiwitten een rol spelen in het ontstaan van ED?
Slaat helemaal nergens op, geen idee. Ben bang dat hij doordat ik hem verkeerd gevoed heb (teveel eiwit, teveel calcium - zat op 50% vleesbot en gaf geregeld lamsribjes) gewrichtsproblemen heeft gekregen en wil het niet nog eens herhalen. Terwijl ik dit opschrijf weet ik dat de kans veel groter is dat het mannetje aangeboren gewrichtsproblemen aan zijn ellebogen had en dat ik met welke voeding dan ook zijn gewrichtjes niet in orde had kunnen maken.

Waarschijnlijk moet ik er niet verder over nadenken en gewoon een leuk BARFmenuutje voor de kleine opstellen.....
Door MillyMol
#3326050
Voor zover ik weet spelen meerdere factoren een rol bij ED en daarvan zijn erfelijke factoren de belangrijkste. Zit het in de lijnen van de (voor)ouders?
Voeding wordt ook genoemd als factor, maar hoe en wat precies is me niet helemaal duidelijk.
Door Lizzy
#3326051
Nee.

Ten eerste zouden we hier natuurlijk kunnen discussieren of een BARF dieet (met de goede verhoudingen) uberhaupt te eiwitrijk kan zijn. Naar mijn mening is dat niet het geval. Maar buiten dat, onderzoek wijst uit:

https://www.nwsurgeons.co.uk/why-does-m ... dysplasia/

Environmental influences

The expression of hereditary diseases can be influenced by environmental factors. From the heritability estimates it can be concluded that factors other than genetics may play a significant role in the manifestation of elbow dysplasia. From a variety of studies it has become clear that nutrition has a major impact on skeletal development. Various field and standardized laboratory trials have demonstrated that food with high calcium content (Slater et al,1992; Kallfelz & Dzanis, 1989; Schoenmakers et al, 1999; Schoenmakers et al, 2000) can lead to disturbances in endochondral ossification. This makes the skeleton more vulnerable to mechanical influences in addition to osteochondrosis lesions and possibly chondromalacia. More recently, it has become clear that mild elevations in vitamin D intake will also disturb endochondral ossification by direct influence and not by increasing intestinal calcium absorption (Tryfonidou et al, 2002). High food intake and thereby excessive calcium and vitamin D intake can also lead to osteochondrosis (Hedhammar et al,1974; Lavelle, 1989). High calcium or high vitamin D intake causes cartilage retention in growth plates and thus disturbance of long bone growth, in particular development of the distal ulna and distal radius. Nutritional imbalances (like calcium of vitamin D excess) will not cause skeletal disturbances in dogs which are not genetically predisposed to develop these disturbances (Nap et al, 1993).

These findings are of great value for owners of a single dog, who want to prevent elbow dysplasia from developing in their pet. A high quality commercial dog food prepared particularly for puppies of large breeds should be provided, characterized by a lowered calcium content (~1.0% calcium of dry matter base) and a controlled vitamin D content (~500 IU/ kg food). It has been shown that an increased level of high quality protein does not have a negative influence on skeletal development whereas it is of importance for soft tissue growth and immunological defence systems (Nap et al, 1993).

In summary, elbow dysplasias (including UAP, FCP, OCD and joint incongruence) can spread among certain dog breeds, due to the (over)use of a limited number of breeding dogs carrying a disease allele which is not necessarily expressed in all cases. Based on the published heritability estimates, environmental factors may play a role in the expression of clinical signs in genetically predisposed individuals. Since dietary intake of calcium and vitamin D may cause disturbances in endochondral ossification and thus may play a role in the occurrence of UAP, FCP, OCD and incongruence, unbalanced diets or excessive food (and thereby mineral) intake should be avoided. Although trauma may play a role in the occurrence of FCP the preventive or causative influence of physical activity on elbow joint development in dogs is still largely unknown. When the animal is not genetically at-risk, these environmental factors (e.g. diet and micro-trauma) will not play a significant role in the occurrence of elbow dysplasia. Screening of elbow joints to decrease the incidence of elbow dysplasia in the breeding stock and its offspring is advocated by many researchers and kennel clubs (Swenson et al, 1997, Kirberger et al, 1998).

En een goed BARF menu bevat ook niet teveel calcium en al zeker niet teveel vitamine D. Vitamine D gehalte is in een goed BARF menu eerder aan de lage dan aan de hoge kant. Dus als je geen vitamine D supplementen hebt gegeven: kan dat het probleem ook niet zijn.

Geen idee wat je exact hebt gevoerd, maar een goed BARF menu veroorzaakt geen ED. Ook niet als je pup uit brok-lijnen komt. En 50% vleesbot is niet heel laag natuurlijk maar als ze goed bevleest zijn geweest ook zeker niet te hoog. Ian B. voert zijn pups gerust 60% tot 70% vleesbot. Al zeker 35 jaar.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3326053
Dank je Lizzy, helder verhaal en nee, ik heb geen supplementen aan hem gegeven. Ik zal een menu maken met 45% vleesbot. Zal het menuutje voor de nieuwe pup binnenkort plaatsen om het te laten checken (al dacht ik wel heel even te beginnen met Bandit KVV, 2-3 weken of zo, om de overgang wat te vergemakkelijken??)


Lizzy schreef:Nee.

Ten eerste zouden we hier natuurlijk kunnen discussieren of een BARF dieet (met de goede verhoudingen) uberhaupt te eiwitrijk kan zijn. Naar mijn mening is dat niet het geval. Maar buiten dat, onderzoek wijst uit:

https://www.nwsurgeons.co.uk/why-does-m ... dysplasia/

Environmental influences

The expression of hereditary diseases can be influenced by environmental factors. From the heritability estimates it can be concluded that factors other than genetics may play a significant role in the manifestation of elbow dysplasia. From a variety of studies it has become clear that nutrition has a major impact on skeletal development. Various field and standardized laboratory trials have demonstrated that food with high calcium content (Slater et al,1992; Kallfelz & Dzanis, 1989; Schoenmakers et al, 1999; Schoenmakers et al, 2000) can lead to disturbances in endochondral ossification. This makes the skeleton more vulnerable to mechanical influences in addition to osteochondrosis lesions and possibly chondromalacia. More recently, it has become clear that mild elevations in vitamin D intake will also disturb endochondral ossification by direct influence and not by increasing intestinal calcium absorption (Tryfonidou et al, 2002). High food intake and thereby excessive calcium and vitamin D intake can also lead to osteochondrosis (Hedhammar et al,1974; Lavelle, 1989). High calcium or high vitamin D intake causes cartilage retention in growth plates and thus disturbance of long bone growth, in particular development of the distal ulna and distal radius. Nutritional imbalances (like calcium of vitamin D excess) will not cause skeletal disturbances in dogs which are not genetically predisposed to develop these disturbances (Nap et al, 1993).

These findings are of great value for owners of a single dog, who want to prevent elbow dysplasia from developing in their pet. A high quality commercial dog food prepared particularly for puppies of large breeds should be provided, characterized by a lowered calcium content (~1.0% calcium of dry matter base) and a controlled vitamin D content (~500 IU/ kg food). It has been shown that an increased level of high quality protein does not have a negative influence on skeletal development whereas it is of importance for soft tissue growth and immunological defence systems (Nap et al, 1993).

In summary, elbow dysplasias (including UAP, FCP, OCD and joint incongruence) can spread among certain dog breeds, due to the (over)use of a limited number of breeding dogs carrying a disease allele which is not necessarily expressed in all cases. Based on the published heritability estimates, environmental factors may play a role in the expression of clinical signs in genetically predisposed individuals. Since dietary intake of calcium and vitamin D may cause disturbances in endochondral ossification and thus may play a role in the occurrence of UAP, FCP, OCD and incongruence, unbalanced diets or excessive food (and thereby mineral) intake should be avoided. Although trauma may play a role in the occurrence of FCP the preventive or causative influence of physical activity on elbow joint development in dogs is still largely unknown. When the animal is not genetically at-risk, these environmental factors (e.g. diet and micro-trauma) will not play a significant role in the occurrence of elbow dysplasia. Screening of elbow joints to decrease the incidence of elbow dysplasia in the breeding stock and its offspring is advocated by many researchers and kennel clubs (Swenson et al, 1997, Kirberger et al, 1998).

En een goed BARF menu bevat ook niet teveel calcium en al zeker niet teveel vitamine D. Vitamine D gehalte is in een goed BARF menu eerder aan de lage dan aan de hoge kant. Dus als je geen vitamine D supplementen hebt gegeven: kan dat het probleem ook niet zijn.

Geen idee wat je exact hebt gevoerd, maar een goed BARF menu veroorzaakt geen ED. Ook niet als je pup uit brok-lijnen komt. En 50% vleesbot is niet heel laag natuurlijk maar als ze goed bevleest zijn geweest ook zeker niet te hoog. Ian B. voert zijn pups gerust 60% tot 70% vleesbot. Al zeker 35 jaar.
Door Lizzy
#3326066
*Remy* schreef:Dank je Lizzy, helder verhaal en nee, ik heb geen supplementen aan hem gegeven. Ik zal een menu maken met 45% vleesbot. Zal het menuutje voor de nieuwe pup binnenkort plaatsen om het te laten checken (al dacht ik wel heel even te beginnen met Bandit KVV, 2-3 weken of zo, om de overgang wat te vergemakkelijken??)
Ja, 45% goed bevleest bot is echt meer dan prima (maar dat is 50% ook - Linga is ook met 50% groot geworden en zij is nu 12,5 jaar). Je kunt KVV geven. Ja, ik zou het zelf niet doen maar het kan wel.

De ED die jouw hond nu heeft: dat is gruwelijke vette pech en mogelijk een combinatie van zaken waarbij mogelijk de aanleg helaas in zijn genen zit. Wat voor ras is het?
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3326171
Werklijn labrador en ja, ik weet dat je gelijk hebt, temeer omdat er binnen die werklijnen, zoals de naam al zegt, in verhouding maar vanuit een klein aantal lijnen gefokt wordt, met alle gevolgen van dien. Had het echter zo graag anders gezien, het is echt zo een lieve jongen, en vraag me dan vervolgens af wat ik anders had moeten en kunnen doen. Vanuit deze denkwijze is mijn vraag over teveel eiwit in Barf ontstaan. Dank je wel voor je heldere antwoorden; mijn onzekerheid en twijfels zijn grotendeel verdwenen :)

Lizzy schreef: De ED die jouw hond nu heeft: dat is gruwelijke vette pech en mogelijk een combinatie van zaken waarbij mogelijk de aanleg helaas in zijn genen zit. Wat voor ras is het?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3326237
Draai je gedachtengang ook een keer om: is het zo dat onder brokgevoerde honden de aandoening niet voorkomt?

Het antwoord daarop is dat het onder brokgevoerde honden ook voorkomt. En ik denk dat we wel kunnen stellen dat het aantal merken brok dat gevoerd wordt vrij divers is. Waaruit ik wel de conclusie durf te trekken dat het nooit direct terug te leiden is op voeding.
Door Lizzy
#3326455
*Remy* schreef:Werklijn labrador en ja, ik weet dat je gelijk hebt, temeer omdat er binnen die werklijnen, zoals de naam al zegt, in verhouding maar vanuit een klein aantal lijnen gefokt wordt, met alle gevolgen van dien. Had het echter zo graag anders gezien, het is echt zo een lieve jongen, en vraag me dan vervolgens af wat ik anders had moeten en kunnen doen. Vanuit deze denkwijze is mijn vraag over teveel eiwit in Barf ontstaan. Dank je wel voor je heldere antwoorden; mijn onzekerheid en twijfels zijn grotendeel verdwenen :)
Pfft :'( . Wat verdrietig he.... :-\

Maar weet je, dit ligt niet aan jou en niet aan BARF. En als jij braaf je Royal Canin Labrador brokjes had gevoerd, had niemand durven zeggen "komt vast door het voer". Tenminste, de dierenarts, de dierenspeciaalzaak, de buurvrouw niet. En nu heb je zelf zijn voer gemaakt, gaat het mis ja en dan is het logisch dat je denkt "shit, zal toch niet van het voeren zijn he....". Maar weet je, zou BARF problemen als ED en HD veroorzaken : zouden wij natuurlijk niet met een gerust hart onze pups allemaal maar BARF blijven voeren. Ik weet het, het klinkt heel zuur maar zo bedoel ik het niet. Het is echt als hart onder de riem bedoelt dat jullie gewoon mega de Sjaak zijn, dit meer dan triest is maar je niks verkeerd hebt gedaan :-*
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3326490
Lizzy schreef:
Maar weet je, dit ligt niet aan jou en niet aan BARF. En als jij braaf je Royal Canin Labrador brokjes had gevoerd, had niemand durven zeggen "komt vast door het voer". Tenminste, de dierenarts, de dierenspeciaalzaak, de buurvrouw niet. En nu heb je zelf zijn voer gemaakt, gaat het mis ja en dan is het logisch dat je denkt "shit, zal toch niet van het voeren zijn he....". Maar weet je, zou BARF problemen als ED en HD veroorzaken : zouden wij natuurlijk niet met een gerust hart onze pups allemaal maar BARF blijven voeren. Ik weet het, het klinkt heel zuur maar zo bedoel ik het niet. Het is echt als hart onder de riem bedoelt dat jullie gewoon mega de Sjaak zijn, dit meer dan triest is maar je niks verkeerd hebt gedaan :-*

Ik weet heel goed dat wat ik voer het beste is wat ik mijn jongens kan geven; de twijfel en vooral het schuldgevoel begon echter te knagen toen de dierenarts, orthopeed, fokker anders beweerden.
Dank jullie wel voor de fijne, deskundige reacties :-*
Door Lizzy
#3326517
*Remy* schreef:Ik weet heel goed dat wat ik voer het beste is wat ik mijn jongens kan geven; de twijfel en vooral het schuldgevoel begon echter te knagen toen de dierenarts, orthopeed, fokker anders beweerden.
Dank jullie wel voor de fijne, deskundige reacties :-*
Goed zo :-* !

(en ik snap het heel goed hoor, dat je last had van twijfel en schuldgevoel).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door