Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lousanne
#3325205
Ik heb van de week bij de slager een paar botten met flink wat vlees voor de hond gehaald. Kan iemnad mij vertellen of ik hem nu minder smuldier moet geven? Alvast bedankt :reindeer:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3325210
Ja, wat hij meer eet kan je minder gaan voeren. Uiteraard.
Je kan het ook als extra zien, moet je zelf weten.

Iets anders: zijn dit geschikte botten?
Bij je omschrijving gaat mn nekhaar al rechtstaan en denk ik meteen aan dragende delen van grote dieren.
Je hond is geen barf gewend, let je wel op wat hij ermee doet?
Gebruikersavatar
Door Lousanne
#3325212
Welke botten , echt geen idee. Maar het is rund dat weet ik wel. Zijn grote stukken en half rondje het been :biggrin2: meer weet ik er niet van sorry. Heb je niet veel aan zeker
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3325214
Mergpijpjes?
Heb je geen foto?

Nu, zowiezo is van rund te hard bot. Hij kan zijn tanden erop stukbijten, en als hij er stukken vanaf krijgt, kan dat schade aanrichten in zijn spijsvertering of verstopping geven.
Je kan wel het vlees eraf snijden en dat zo geven ( en evt iets verantwoords om te knagen), of van het geheel een bouillon van maken.

Het spijt me, de meeste hondeneigenaren en honden zijn in de wolken met deze botten als ze ze voor het eerst krijgen, maar we moeten je er dus wel op wijzen dat ze zeker niet zonder gevaar zijn.
Zeker als hond ze probeert stuk te bijten, mag je ze echt niet geven. Doe ie dat niet, dan kan je zelf de overweging maken, maar hier op barfplaats raden we het sterk af.
Gebruikersavatar
Door Lousanne
#3325215
Maar zou geschikt voor de hond zijn, ben erop gewezen door iemand die daar ook al jaren haalt. Maar helemaal niet gevraagd wat het is :-\ . Ik zal er morgen nog wel eens heen fietsen om te vragen hoe of wat. Maar heb hem gister goed in de gaten gehouden, hij was er lekker zoet mee, vlees ging eraf en bot laat hij netjes liggen. Zal eens foto maken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3325216
Rund is zowiezo ongeschikt.
En het klinkt ook zo uit je beschrijving.

Maar het wordt vrij vaak gegeven door niet-barfers ja. Heel wat mensen doen dat.... Als barfer geef je liever verantwoorde botten. Die wel geschikt zijn om op te eten dus...
Gebruikersavatar
Door Lousanne
#3325219
Niemand idee? Ik fiets morgen zoiezo even naar de slager en zal hem goed in de gaten houden tijdens het knabbelen. Anders neem ik de tip bouillon en in stukjes knippen. Bot is knoerhard dat wel en wil niet dat zn tandjes af gaan breken en verstopping en andere problemen gun ik hem ook niet. Hij knabbelde normaal aan bullepees maar hij moet wat minder vet binnen krijgen want van bullepees word hij de laatste tijd wat dikker, vandaar dat ik dit had gekocht. Voel me nu wel wat slechter na dit te lezen
Gebruikersavatar
Door pluk
#3325221
Lousanne schreef:Niemand idee? Ik fiets morgen zoiezo even naar de slager en zal hem goed in de gaten houden tijdens het knabbelen. Anders neem ik de tip bouillon en in stukjes knippen. Bot is knoerhard dat wel en wil niet dat zn tandjes af gaan breken en verstopping en andere problemen gun ik hem ook niet. Hij knabbelde normaal aan bullepees maar hij moet wat minder vet binnen krijgen want van bullepees word hij de laatste tijd wat dikker, vandaar dat ik dit had gekocht. Voel me nu wel wat slechter na dit te lezen
Dat ritje naar de slager kun je jezelf besparen. Dit is ongeschikt bot en of het nu poot, rib of schouder van paard of koe is maakt eigenlijk niet uit.
Ik zou je echt willen aanraden om het niet zo te geven.
en je moet je vooral niet slecht voelen :)

Ik zou er Bone broth of bouillon van maken
Gebruikersavatar
Door pike
#3325222
Pijpbeenderen. De bovenste misschien zelfs een stuk knie. Die zou ik dus niet geven. Ze zijn te hard voor de tanden en runderbot verteert heel moeilijk. Het merg vinden ze erg lekker, maar dat is wel behoorlijk vet. Dus als je minder vet wil geven, zou ik dat er ook niet uit halen. Voor jezelf een lekker bouillonnetje van trekken :) (daar mag hij ook wel wat van drinken).
Door eelke
#3325223
pluk schreef:Dat ritje naar de slager kun je jezelf besparen. Dit is ongeschikt bot en of het nu poot, rib of schouder van paard of koe is maakt eigenlijk niet uit.
Ik zou je echt willen aanraden om het niet zo te geven.
en je moet je vooral niet slecht voelen :)

Ik zou er Bone broth of bouillon van maken

Dit inderdaad!
Niet geven. Helaas worden er wel meer niet-geschikte dingen voor honden verkocht, zoals bv ook de mergpijpen en de dinobotten uit de dierenwinkel. Je zou verwachten dat het veilig is als je het daar koopt, maar helaas. Genoeg plaatjes van honden met een mergpijp klem om hun kaak en Joep heeft er zijn tand op afgebroken (toen wist ik dat nog niet dus...).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door