Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door gabrieljasinskas
#3325186
Beste mensen,

Ik heb een hond (Charlie) en hij is 6 maanden oud en weegt al 40 kilo! Ik heb online gevonden dat een puppy tussen de 4 en de 7 maanden 40 gram keer zijn lichaamsgewicht moet krijgen. Een pup tussen de 7 en de 10 maanden 30 gram keer zijn lichaamsgewicht. Een hond van 10 maanden en meer 20 keer zijn lichaamsgewicht. En een volwassen hond 20/30 keer zijn lichaamsgewicht.

Omdat Charlie behoort tot en reuzenras en 18 maanden doorgroeit ipv to 12 maanden (gemiddelde hond) luid mijn vraag: Moet ik hem langer de puppy voeding aanhouden? Of als hij 7 maanden word verminderen naar 30 gram?

Ik hoop dat iemand hiermee ervaring heeft, ik kan helaas niet veel kunnen vinden op het internet.

Mvg,

Gabriel
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3325187
Je voert op het oog. Wordt hij te mager, dan ga je wat meer voeren. Wordt hij te dik, dan wat minder.

Elke hond is anders, zelfs nestbroertjes kunnen enorm verschillen, en die getallen zijn maar richtlijnen.
Grote honden hebben vaak in verhouding minder nodig dan kleine honden, maar pin je daar niet op vast. Kijk gewoon of hij mooi slank is zoals het hoort.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3325202
pearlsofpassion schreef:Je voert op het oog. Wordt hij te mager, dan ga je wat meer voeren. Wordt hij te dik, dan wat minder.

Elke hond is anders, zelfs nestbroertjes kunnen enorm verschillen, en die getallen zijn maar richtlijnen.
Grote honden hebben vaak in verhouding minder nodig dan kleine honden, maar pin je daar niet op vast. Kijk gewoon of hij mooi slank is zoals het hoort.
+1

Die richtlijnen zijn leuk om een idee van de hoeveelheid te krijgen als je begint met vers. Daarna op de het oog gaan voeren.
Door eelke
#3325206
Wat voer je nu?

Ik voerde op het oog. En met beide honden betekende dat eigenlijk dat ik vanaf een maand of 3, 4 hetzelfde bleef voeren tot ze 2 jaar oud waren ofzo. Verhoudingsgewijs werd het dan automatisch minder omdat mijn honden groeiden. Bij Joep dus vanaf een maand of 4 800 gram per dag (die zit nu hij 8 is uiteindelijk op 650, hij speelt bv minder) en bij Gijs was het heel lang 1800 gram en dat werd uiteindelijk 1200 gram toen hij 5 was (helaas is hij niet ouder geworden).

Joep weegt 32-35 kilo. Gijs was een Newfoundlander, die woog 75 kilo, en daarmee dus ook een groot ras. Maar ik had niet echt het idee dat ik het bij hem anders moest doen.
Gebruikersavatar
Door nina.smit
#3330491
Een reuze ras niet echt... maar flink word hij wel.
Een Dogo Canario reutje.
Nu 5 maanden oud, weegt nu nog maar een kilootje of 25 en eet nu 1 1/2kg kvv per dag.
Zijn vader zit tegen de 70kg dus we hebben nog even te gaan.
Barf lonkt ;-)
Door Kuikuhnek
#3330555
Hier een Engelse Mastiff.
Nu 10 maanden en ik gok ergens rond de 65 kilo.
Wij voeren puur op zicht, houden hem redelijk slank. Hij heeft een broer die inmiddels 82 kilo is, om het verschil aan te duiden.
Zegt helemaal niks en boeit me ook niks.
In het begin nog wel volgens een tabel gewerkt maar al snel op zicht gegaan. Hij krijgt nu 1.5 kilo per dag maar pas geleden nog terug gegaan naar 1,3 kilo.
Wat hij uiteindelijk gaat worden zal me echt een worst zijn. Wat er in zit komt er toch wel uit.
Gezond en mooi karakter is het belangrijkst.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door